Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 79320 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #90 Gepost op: 20 mei 2019, 23:46:42 »
Nog maar op twee plunjers, maar twee weken na de start van de bouw rijdt de loc zelfstandig. Morgen verder netjes afwerken.

IMG_1623 by Nulpunt0, on Flickr

7688
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 23:54:26 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #91 Gepost op: 21 mei 2019, 17:02:30 »
Schone rails, schone loopvlakken van de wielen, schone achterzijde van de wielen en VIER schone plunjers. Flink wat gewicht (lood) op de lok.........wat mooi en dan bedoel ik niet de glans van alles.

Nu de wielen gepositioneerd zijn, heb ik de remhangers ook aangebracht.
Ik wilde nog aan de remstangen gaan werken, maar S1W heeft de  remcylinder, en nog meer spul wat ik wil gebruiken, in nazending staan. Dus met de onderkant van de loc kom ik nu niet verder.
Misschien beter om even naar en compleet ander project te kijken...of toch de kap?

IMG_1625 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1626 by Nulpunt0, on Flickr

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #92 Gepost op: 21 mei 2019, 17:15:05 »
Beetje rustugaan Frits. Zo snel kan ik echt niet lezen en dan moetik ook nog de foto's bestuderen, want wat is het weer mooi.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #93 Gepost op: 22 mei 2019, 12:15:08 »
Ik wilde eigenlijk aan een ander project beginnen, maar heb geen inspiratie om aan een coupérijtuig te werken. Dus dan eerst maar het remsysteem van de 8100 maken.

Alles kan, maar niks moet. Op de tekeningen zie ik hoe het moet, maar in praktijk ga ik het systeem vereenvoudigen. Het blijft de onderkant en daarbij noem ik alweer het ontsierende uitzicht op de gearbox. Dan past het niet om tot op 1/10 mm alles na te bouwen. Maar ik kom denk ik een heel eind in de goede richting.

Het deel met de overbrengingen kan ik vast maken. De stangen en trekplaten moeten demontabel.

Maar eerst...zo moet het.
rem (1) by Nulpunt0, on Flickr

rem (2) by Nulpunt0, on Flickr

rem (4) by Nulpunt0, on Flickr

rem (3) by Nulpunt0, on Flickr

en zo heb ik het gemaakt.

Passen en meten met de remcylinder.
IMG_1627 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1628 by Nulpunt0, on Flickr

Dits is dus het "vaste" gedeelte.
IMG_1629 by Nulpunt0, on Flickr

8061
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 12:17:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #94 Gepost op: 22 mei 2019, 12:50:23 »
Dit werkje heb ik bij de 5500 ook zo gedaan, dus appeltje-eitje in dit geval.

Staf 1x4 en een boutje/moertje M1,0
IMG_1630 by Nulpunt0, on Flickr

Dat moertje voorkomt dat de soldeer in de schroefdraad loopt.
IMG_1631 by Nulpunt0, on Flickr

Tussen de remblokhangers plaatsen,
IMG_1632 by Nulpunt0, on Flickr

Het is krap richting koppelstang, maar er kan nog een stukje van de schroefdraad af.
IMG_1633 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #95 Gepost op: 22 mei 2019, 14:32:42 »
De trekstangspanners,
Het stukje dwarsdraad wordt later vervangen door boutjes/moertjes.
IMG_1638 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

En dan gaat het optisch helemaal mis.
Maar...... gewoon doorgaan en de verbindingen met de trekplaten maken.
IMG_1638 by Nulpunt0, on Flickr

8144

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #96 Gepost op: 22 mei 2019, 22:46:57 »
De trekstangen lopen niet  als één stang van voren naar achter, maar in twee delen. Op de voorste dwarsbalk heb ik twee "houders" met gaatjes gemaakt. Door die gaatjes steken de stangen. Was even wat passen en meten, maar het zit.

De stangen zitten op de voorste dwarsbalk gewoon met "handjes". Die maak ik morgen. En dan alles positioneren en fixeren

IMG_1641 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1643 by Nulpunt0, on Flickr

8281
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2019, 22:51:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #97 Gepost op: 23 mei 2019, 18:38:29 »
Mooi weer vandaag en fotosite Flickr is uit de lucht. (onderhoud), dus geen plaatjes.

Maar ik heb natuurlijk niet stil gezeten.
-remsysteem:klaar
-luchttanks: klaar

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #98 Gepost op: 24 mei 2019, 15:29:00 »
Flickr doet het, niet optimaal (uploaden per groep is super traag), maar ik kijk wel hoe ver ik kan komen.

Het achterste deel van het remsyteem.

Achterste dwarsstang,
IMG_1644 by Nulpunt0, on Flickr

Zijaanzicht met schuin aflopende stangen,
IMG_1645 by Nulpunt0, on Flickr

Gedemonteerd systeem,
IMG_1647 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #99 Gepost op: 24 mei 2019, 15:37:03 »
Luchttanks:

Zo is het getekend,
NS 8100 WH en vacuumrem en tramtrek- en stootwerk by Nulpunt0, on Flickr

1. 8100 - kopie by Nulpunt0, on Flickr

Zo heb ik het gemaakt,

Tank met gemaakte ruimte voor de plunjer,
IMG_1649 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1650 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1652 by Nulpunt0, on Flickr

Steunen hangen op TT-profiel dat ik over de tussenschotten heb geschoven. Nog los.
IMG_1651 by Nulpunt0, on Flickr

Dat zie je er later van. Dit is het H0 model !
IMG_1653 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1655 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1657 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1659 by Nulpunt0, on Flickr

Als laatste wat loodgieterswerk,
IMG_1661 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2019, 15:41:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #100 Gepost op: 24 mei 2019, 15:55:18 »
Ganghandel,

Zo is het getekend,
ganghandel by Nulpunt0, on Flickr

Zo is het gemaakt,

Het ganghandel zelf had ik al gemonteerd, Nu de trekstang nog.
Het pieleke waar de trekstang aan vast komt is een M-0,8 boutje. Ook het boutje moet demontabel zijn anders is de handel niet door het gat in de voetplaat te schuiven.
Aan de andere kant van het handel zit een 1x2 stukje vlakprofiel om wat vlees te hebben voor een tapje.
IMG_1663 by Nulpunt0, on Flickr

De dwarsstang aan de voorzijde moet heel precies op maat worden vastgezet zodat de uitslag van de hevel overeen komt met die van de handel.
IMG_1666 by Nulpunt0, on Flickr

Hevel er tussen (eigen fabrikaat na passen en meten),
IMG_1667 by Nulpunt0, on Flickr

De asgeleiders komen uit de SOV. Stang is staf 1,5 mm.
De hevel is op een buisje gesoldeerd zodat die niet gaat wip-wappen
IMG_1670 by Nulpunt0, on Flickr

8677

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2019, 15:58:42 door FritsT »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #101 Gepost op: 24 mei 2019, 17:35:43 »
 (y) (y)
Zo ver ben ik nog lang niet, maar ben wel héél erg blij dat jij alles zo uitgebreid laat zien.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #102 Gepost op: 24 mei 2019, 18:14:49 »
Ik zou willen dat ik nu een handleiding had, want ik zie iets wat ik niet wil zien. Maar problemen zijn er om opgelost te worden. Ik zie al een uitweg, alleen weet ik nog niet of dat de beste manier is.
@Jaap, geen zorgen. Je schreef al..zo ver ben ik nog lang niet.. Dus ik heb nog even tijd om naar alternatieven te kijken.

Hoe dan ook, het was toch tijd voor de kap en op vrijdag even geen problemen (behalve Flickr). Lekkere temperatuur buiten. En een zonnetje..

Klinknagelen..... in veelvoud.
Let op..linker en rechterkant zijn verschillend van patroon. Gelukkig zijn de ponsgaatjes goed geëtst.
IMG_1679 by Nulpunt0, on Flickr

Per zijde zitten er bij het machinistenhuis 2 ponsgaatjes. Dat zijn geen klinknagels, maar positiegaatjes voor de handsteunen naast de ingang.
IMG_1680 by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 24 mei 2019, 19:54:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #103 Gepost op: 25 mei 2019, 11:03:51 »
Plaatjes en praatjes...

Buis 38 mm. Ik moet het gat in het front van het machinistenhuis minimaal vijlen om de buis passend te krijgen. Circa 0,2 mm.
Lengte 135 mm.

IMG_1687 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1688 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1690 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1691 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1692 by Nulpunt0, on Flickr

8925
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2019, 11:10:11 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #104 Gepost op: 25 mei 2019, 12:03:06 »
Geen tunnelvisie, maar dit lag nog verder weg dan dat ik bezig was. Focus op één aspect, constructie frame..

Waarom zit er een gat in de voetplaat waar de vloer van het machinistenhuis moet komen? Ik zal het Edwin eens vragen, maar na 4 jaar....

Ik heb er dus maar een vloertje in gemaakt en dat maakte de motoraanslag ook gelijk overbodig. Die is dus weg.
IMG_1696 by Nulpunt0, on Flickr

en op dat vloertje rust dan weer een stelboutje dat de hoogte van de ketel bepaald.
IMG_1697 by Nulpunt0, on Flickr

en nu even naar Max kijken.