Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 19-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Calimero
Vandaag om 02:21:12
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Thom
Vandaag om 01:57:34
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door Thom
Vandaag om 01:52:26
Weerstand/voltage for LED stoplichtjes door Calimero
Vandaag om 01:50:40
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:30:48
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door nighttrain1
Vandaag om 01:17:55
Twincenter Versie 1.100-1.100 in slave mode. door TrixExpress
Vandaag om 01:14:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 00:58:06
Brekina 2019 door 72sonett
19 januari 2019, 23:55:51
Blauwe isolatie platen van de Gamma lijmen Hoe? door kawaaad
19 januari 2019, 23:43:57
Kopen in Groot Brittannië door EddyK
19 januari 2019, 23:25:17
Zwederbaan door DJV
19 januari 2019, 23:24:15
Materieel van de Huckepack over de IJzeren Rijn door spoorzeven
19 januari 2019, 23:24:00
Roco 2019 door Post49
19 januari 2019, 23:23:12
Tramfabriek & Son - videosketches over modeltreinen door Menno
19 januari 2019, 23:20:51
Kleuren Nederlands goederenmaterieel door jverschut
19 januari 2019, 23:20:12
ICE 2 en DB logos door EddyK
19 januari 2019, 23:19:50
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door DJV
19 januari 2019, 23:12:16
Roßnitz door DJV
19 januari 2019, 23:06:22
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door MOVisser
19 januari 2019, 23:05:21
Roco 4311b of 46044 beladen. door nighttrain1
19 januari 2019, 22:50:00
DR rijtuigen door lrrw
19 januari 2019, 22:27:58
Gebogen perron maken m.b.v. Excel door Netuser
19 januari 2019, 22:26:00
Eerste baanplan spoor N door Erik
19 januari 2019, 22:23:01
Brawa 2019 door hgrm
19 januari 2019, 21:57:20
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door grove den
19 januari 2019, 21:52:06
Decoder werkt alleen op adres 3 door Paducah
19 januari 2019, 21:15:44
Expo Houten 19 januari 2019, voor- en nabeschouwing door Paducah
19 januari 2019, 21:11:57
Modelspoordagen Rijswijk 12 en 13 januari. door Robkop
19 januari 2019, 21:11:23
Van Swarzach naar Swarzburg door NS264
19 januari 2019, 21:02:14
  

Auteur Topic: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.  (gelezen 671 keer)

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
  • Mcn NSR Groningen.
Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Gepost op: 12 januari 2019, 14:23:15 »
Goedemiddag,


Ik kreeg van een kennis onderstaand probleem voorgeschoteld.

- De treinen rijden in alle richtingen.
- Digitaal Dcc bedrijf.
- Wissels en kruis met puntstukpolarisatie.
- Conrad wisselmotoren met eindafschakeling


Hoe kan ik dit terugkoppelen met betrekking tot de juiste manier van aansluiten.



Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 18:20:54 »
De twee gewone wissels zijn natuurlijk het makkelijkste en gaan zoals gewoonlijk.

Voor de engelsman is het ook al vaker beschreven zoals hier. Hieronder een plaatje eruit. Komt er op neer dat de aandrijving steeds het tegenoverliggende puntstuk polariseert.

De lastige kandidaat is de kruiswissel omdat deze geen aandrijving heeft. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook nog weinig over gelezen heb met betrekking tot polarisatie. Maar gezien het ontwerp ga ik er vanuit dat de aansluitingen van de twee puntstukken onafhankelijk van de wissel af komen. Volgens mij zou het het linker puntstuk van de kruiswissel aan kunnen sluiten op het hartstuk van de rechter normale wissel. Het rechterpuntstuk van de kruiswissel sluit je aan op het rechter puntstuk van de engelsman.

Om dit geheel te laten werken is het alleen wel van belang dat je maar steeds maar van één kant de rijweg instelt over de kruiswissel. Dus als je vanaf links(onder) over de kruiswissel naar de tak rechtsboven wilt rijden moet de rechter wissel in de stand rechtdoor liggen. En andersom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16552
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 21:25:18 »
Timo, waar zie jij een kruiswissel? Ik zie alleen maar een kruising. De puntstukken daarvan kun je polariseren met de stand van het Engels wissel en het gewone wissel rechts. Met dien verstande dat die wissels niet allebei tegelijk naar de kruising mogen leiden want ze veroorzaken een tegengestelde polarisatie.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 21:31:27 »
En dat laatste is wel even oppassen.
Je kan de kruising ook een eigen relais voor de polarisatie geven. De bediening van dat relais neem je dan mee bij het instellen van de rijweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16552
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 21:35:25 »
Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:40:31 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:07 »
@Klaas Zondervan, uhm, ja, dat bedoelde ik :-[ :-[

Maar verder zeggen we dus hetzelfde ;D

En als je toch met rijwegen instellen gaat werken zou de "verkeerde" rijweg ook instellen er onderdeel van kunnen zijn. Is dat relais ook niet nodig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16552
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 23:11:16 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Nou, dat denk ik wel. Of je de polarisatie nou laat afhangen van de wisselstanden of van de rijwegkeuze, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat rijwegen die een tegenstrijdige polarisatie veroorzaken op elkaar vergrendeld zijn. Of je moet er zelf op letten dat dat niet voorkomt.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 14:23:54 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.

En relais heeft als voordeel dat het echt bij de kruising hoort en altijd in de feitelijke rijweg is opgenomen. Je hoeft geen wissel te bedienen dat helemaal niet bij de rijweg hoort en dus gemakkelijk wordt vergeten.

Dat speelt minder als de rijwegbedienimg wordt geautomatiseerd. Analoog doe je dat met de aloude diodematrix. De betere digitale centrales kennen rijweginstelling, mits de wissels digitaal worden bediend natuurlijk. Bij automatisering met de computer is het al helemaal geen punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16552
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 14:39:58 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.
Ik hoef alleen maar op te letten bij het ontwerp en de bouw. Ik werk al jaren met rijwegkeuzes, en bij de keuze van een rijweg die in conflict is met een reeds gekozen rijweg wordt de nieuwe aanvraag domweg geweigerd. Dus eerst de andere rijweg cancelen voordat de nieuwe wordt gekozen.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7911
  • Team Mitropa FNDL /No more OntraX!
    • Team Mitropa
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 14:53:14 »
Een auto reverser tussen hangen.http://wiringfordcc.com/track_2.htm#a54

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:16:03 »
Bedankt voor het meedenken, ik kwam er zelf niet uit zonder compromissen
te doen inzake rijwegen gezien er altijd kans op conflicten is.

Een frog juicer is wel een goed optie, ik heb even rondgekeken en deze is ook
in Engeland wel te krijgen, dat scheelt weer import uit de States.

Ik neem het mee voor mijn kennis, deze gaat over de centen dus die zal ik
eens gaan benaderen.


Bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4224
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 16:42:59 »
Een keerlusmodule is inderdaad een optie. Maar zou het zelf niet waard vinden in deze situatie. Maar goed, vrije keuze natuurlijk! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17852
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:42 »
@Klaas, je kan altijd kiezen tussen telkens opletten of de boel beveiligen. Mijn opmerking was alleen maar dat deze situatie niet bijzonder was, voor het geval de vragensteller uit jouw advies zou opmaken dat vergrendelen hier ‘moet’.

Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.