Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
Vandaag om 06:44:16
Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Joop_L
Vandaag om 06:42:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
Tekening draaitrommel vuilniswagen door ReneN
Vandaag om 01:38:39
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
Indomeuk in de werkplaats door Rondje_HO
Vandaag om 00:20:49
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door prutser
18 maart 2019, 22:58:52
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
Station Daarhuizen 2.0 door Frans Peeters
18 maart 2019, 21:37:27
Het ontstaan van Trammenlandt door Pietervde
18 maart 2019, 21:32:38
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door timtrein
18 maart 2019, 20:06:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
18 maart 2019, 19:13:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 maart 2019, 18:58:57
  

Auteur Topic: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.  (gelezen 921 keer)

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • Mcn NSR Groningen.
Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Gepost op: 12 januari 2019, 14:23:15 »
Goedemiddag,


Ik kreeg van een kennis onderstaand probleem voorgeschoteld.

- De treinen rijden in alle richtingen.
- Digitaal Dcc bedrijf.
- Wissels en kruis met puntstukpolarisatie.
- Conrad wisselmotoren met eindafschakeling


Hoe kan ik dit terugkoppelen met betrekking tot de juiste manier van aansluiten.



Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 18:20:54 »
De twee gewone wissels zijn natuurlijk het makkelijkste en gaan zoals gewoonlijk.

Voor de engelsman is het ook al vaker beschreven zoals hier. Hieronder een plaatje eruit. Komt er op neer dat de aandrijving steeds het tegenoverliggende puntstuk polariseert.

De lastige kandidaat is de kruiswissel omdat deze geen aandrijving heeft. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook nog weinig over gelezen heb met betrekking tot polarisatie. Maar gezien het ontwerp ga ik er vanuit dat de aansluitingen van de twee puntstukken onafhankelijk van de wissel af komen. Volgens mij zou het het linker puntstuk van de kruiswissel aan kunnen sluiten op het hartstuk van de rechter normale wissel. Het rechterpuntstuk van de kruiswissel sluit je aan op het rechter puntstuk van de engelsman.

Om dit geheel te laten werken is het alleen wel van belang dat je maar steeds maar van één kant de rijweg instelt over de kruiswissel. Dus als je vanaf links(onder) over de kruiswissel naar de tak rechtsboven wilt rijden moet de rechter wissel in de stand rechtdoor liggen. En andersom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 21:25:18 »
Timo, waar zie jij een kruiswissel? Ik zie alleen maar een kruising. De puntstukken daarvan kun je polariseren met de stand van het Engels wissel en het gewone wissel rechts. Met dien verstande dat die wissels niet allebei tegelijk naar de kruising mogen leiden want ze veroorzaken een tegengestelde polarisatie.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18044
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 21:31:27 »
En dat laatste is wel even oppassen.
Je kan de kruising ook een eigen relais voor de polarisatie geven. De bediening van dat relais neem je dan mee bij het instellen van de rijweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 21:35:25 »
Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18044
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:40:31 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:07 »
@Klaas Zondervan, uhm, ja, dat bedoelde ik :-[ :-[

Maar verder zeggen we dus hetzelfde ;D

En als je toch met rijwegen instellen gaat werken zou de "verkeerde" rijweg ook instellen er onderdeel van kunnen zijn. Is dat relais ook niet nodig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 23:11:16 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Nou, dat denk ik wel. Of je de polarisatie nou laat afhangen van de wisselstanden of van de rijwegkeuze, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat rijwegen die een tegenstrijdige polarisatie veroorzaken op elkaar vergrendeld zijn. Of je moet er zelf op letten dat dat niet voorkomt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18044
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 14:23:54 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.

En relais heeft als voordeel dat het echt bij de kruising hoort en altijd in de feitelijke rijweg is opgenomen. Je hoeft geen wissel te bedienen dat helemaal niet bij de rijweg hoort en dus gemakkelijk wordt vergeten.

Dat speelt minder als de rijwegbedienimg wordt geautomatiseerd. Analoog doe je dat met de aloude diodematrix. De betere digitale centrales kennen rijweginstelling, mits de wissels digitaal worden bediend natuurlijk. Bij automatisering met de computer is het al helemaal geen punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16790
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 14:39:58 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.
Ik hoef alleen maar op te letten bij het ontwerp en de bouw. Ik werk al jaren met rijwegkeuzes, en bij de keuze van een rijweg die in conflict is met een reeds gekozen rijweg wordt de nieuwe aanvraag domweg geweigerd. Dus eerst de andere rijweg cancelen voordat de nieuwe wordt gekozen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 7969
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 14:53:14 »
Een auto reverser tussen hangen.http://wiringfordcc.com/track_2.htm#a54

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3087
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:16:03 »
Bedankt voor het meedenken, ik kwam er zelf niet uit zonder compromissen
te doen inzake rijwegen gezien er altijd kans op conflicten is.

Een frog juicer is wel een goed optie, ik heb even rondgekeken en deze is ook
in Engeland wel te krijgen, dat scheelt weer import uit de States.

Ik neem het mee voor mijn kennis, deze gaat over de centen dus die zal ik
eens gaan benaderen.


Bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 komend jaar te zien op Rail 2019!

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4335
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 16:42:59 »
Een keerlusmodule is inderdaad een optie. Maar zou het zelf niet waard vinden in deze situatie. Maar goed, vrije keuze natuurlijk! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18044
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:42 »
@Klaas, je kan altijd kiezen tussen telkens opletten of de boel beveiligen. Mijn opmerking was alleen maar dat deze situatie niet bijzonder was, voor het geval de vragensteller uit jouw advies zou opmaken dat vergrendelen hier ‘moet’.

Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.