Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door henk
Vandaag om 16:10:25
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door lrrw
Vandaag om 16:10:09
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:57:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Gewoon wat busfoto's door Ronald69
Vandaag om 15:38:03
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Spookmeldingen bij bezetmelders.  (gelezen 20198 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #105 Gepost op: 03 februari 2019, 10:59:46 »
Fijn dat de oplossing is gevonden!
En aardig van Wim dat jullie het telefonisch “bekeken” hebben.

 (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #106 Gepost op: 03 februari 2019, 11:49:14 »
Dag Wiebe,

Dat is al gebeurd.

Gr. Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #107 Gepost op: 03 februari 2019, 15:32:32 »
Volgens Wim is het probleem vooral dat alles in een kabelgoot bij elkaar ligt waardoor er onderlinge beïnvloeding plaats vindt.
Dat je de ethernetkabel uit de goot moet halen, daar kan ik inkomen. Het s-88 systeem is gevoelig voor beïnvloeding door stromen in de buurt. Maar dat de draden van de terugmeldmodule naar de railsecties elkaar beïnvloeden, dat kan ik me niet voorstellen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik in ieder geval niet want ik rij analoog en stop gewoon alles in één bundel. Nog nooit problemen mee gehad.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #108 Gepost op: 03 februari 2019, 17:18:39 »
Bij mij is alles gebundeld. Wel gebruik ik  cat-kabel voor de wisseldecoders en de terugmelders. Ik heb totaal geen problemen. Mijn digitale aansturing is overigens Lenz.

Mvg
Wiebe

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #109 Gepost op: 03 februari 2019, 17:39:23 »
Dag Wiebe,

Daar zit dus het grote verschil jouw aanleg en de mijne. Ik heb alleen netwerkkabels tussen de bezetmelders. Verder nergens.

Maar ik vind het niet erg om de tafels weer op hun kant te zetten en opnieuw te beginnen. Er waren toch al wat meer zaken die ik anders wilde doen.

Ennn.... het is hobby, er is geen deadline! ;)



Gr. Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #110 Gepost op: 03 februari 2019, 19:43:44 »
Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk dat bij Wiebe de terugmeldingen niet via s-88 verlopen.
s-88 is geen echte bus maar een schuifregister. Dat is opgebouwd uit standaard CMOS componenten die daar speciaal voor zijn ontworpen. Bij s-88 hebben ze dat schuifregister uit elkaar getrokken in delen die met relatief lange kabels met elkaar zijn verbonden. Daardoor wordt het geheel gevoelig voor stoorinvloeden. Dat is de zwakte van s-88.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #111 Gepost op: 03 februari 2019, 20:28:09 »
Dag Klaas,

Helemaal helder! Zoals ik ook al aan Wiebe schreef is mijn voorkeur om het allemaal heel netjes in kabelgoten te laten lopen dus de oorzaak.
Ben al lang blij dat ik weet waardoor de problemen werden veroorzaakt.

Gr. Jan

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #112 Gepost op: 03 februari 2019, 22:22:19 »
... er is geen deadline! ;)
Dat denk je maar. Ik ben mijn baan na 40 jaar aan het renoveren en ik hoop het voor mijn eigen deadline/begrafenis af te hebben.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Jan Koelewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • effe stoom afblazen
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #113 Gepost op: 04 februari 2019, 02:32:58 »
Dag Martin,

Jij gaat na veertig jaar je baan renoveren, dan is het een prima baan! Mijn baan wordt al gerenoveerd gedurende de opbouw! :D

Gr. Jan

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #114 Gepost op: 04 februari 2019, 10:20:02 »
Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk dat bij Wiebe de terugmeldingen niet via s-88 verlopen.
s-88 is geen echte bus maar een schuifregister. Dat is opgebouwd uit standaard CMOS componenten die daar speciaal voor zijn ontworpen. Bij s-88 hebben ze dat schuifregister uit elkaar getrokken in delen die met relatief lange kabels met elkaar zijn verbonden. Daardoor wordt het geheel gevoelig voor stoorinvloeden. Dat is de zwakte van s-88.

Het is meer de hoge ingangsimpedantie van CMOS. Een klein storinkje is al voldoende om een valse melding te geven. Waarschijnlijk zal een eenvoudig rc netwerkje per ingang al goed helpen. Iemand dit al eens gedaan?
Met vriendelijke groet, Martin

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Houdt de verbindingen tussen de S88 encocders kort.
« Reactie #115 Gepost op: 04 februari 2019, 10:46:52 »
Alle,

hoe ironisch: hoe netter je de terugmelding bedraadt des te meer problemen.

Ik heb 21 S88 encoders dicht bij elkaar geplaatst met tussen de encoders de standaard bandkabel met een lengte van 10 - 30 cm.
De aansluitingen naar de spoorsegmenten zijn tot 4 meter lang en netjes gebundeld. Werkt al decennia 100% betrouwbaar.

Het enige probleem dat ik had was toen ik mijn IB1 verving door een IB2. Toen kwamen er onterechte meldingen. De oplossing bleek te zijn om elke S88 encoder aan te sluiten op de massa.

De IB2 polt wel de encoders vaker dan de IB1. Daardoor krijg je bij slecht rail wiel contact veel meldingen.  Ik heb dat destijds aan Uhlenbrock gemeld met het voorstel om het pollen instelbaar te maken. Uhlenbrock vond dat niet nodig en adviseerde om de marklin/Viesmann S88 encoders te vervangen door die van Uhlenbrock.

Je kunt het aantal  meldingen ook verminderen door op de IB2 het maximum aantal S88 encoders van 31 in te stellen.
Ook met de IB2 heb ik sindsdien een voldoende betrouwbare terugmelding.
(Ik rij met een treindienstleiding programma, een onterechte vrijmelding van een spoordeel of een wissel kan problemen geven.)

Groet, Willem   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Houdt de verbindingen tussen de S88 encocders kort.
« Reactie #116 Gepost op: 04 februari 2019, 11:50:23 »
Het is meer de hoge ingangsimpedantie van CMOS. Een klein storinkje is al voldoende om een valse melding te geven. Waarschijnlijk zal een eenvoudig rc netwerkje per ingang al goed helpen. Iemand dit al eens gedaan?
Dat is wat ik bedoel. Het internet staat vol met schema's van de s88 module, b.v. deze op de site van Wim Ros Daar zie je dat het clocksignaal en het loadsignaal ongebufferd op de ingangen van de IC's terechtkomen. En dat is bij CMOS zondigen tegen de ontwerpregels. Een RC netwerk lijkt me niet de aangewezen oplossing, dat kan ontoelaatbare vertraging opleveren.


Ik heb 21 S88 encoders dicht bij elkaar geplaatst met tussen de encoders de standaard bandkabel met een lengte van 10 - 30 cm.
De aansluitingen naar de spoorsegmenten zijn tot 4 meter lang en netjes gebundeld. Werkt al decennia 100% betrouwbaar.
Dat is wat ik al beweerde. Het probleem zit niet in de bekabeling van de rijstroom, maar in de verbindingen tussen de s88 modules.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
Re: Houdt de verbindingen tussen de S88 encocders kort.
« Reactie #117 Gepost op: 04 februari 2019, 13:54:49 »

Dat denk ik ook. Ik vind het jammer dat Jan niet geprobeerd heeft om de clock, load en reset lijnen met een weerstand aan aarde te leggen. Ik heb een hypothese waardoor het probleem van Jan veroorzaakt wordt.

Niet door de bedrading tussen de S88N en de spoorsecties. want de stroomdetectie zit in de S88N en de bedrading voert het DCC signaal. Ik heb zelf wel problemen gehad, maar ik werk met een Arduino als S88 interface en externe stroomdetectors. Bij mij waren de spook meldingen altijd op de zelfde 2 detectors. Ik heb het uiteindelijk in de software opgelost. Bij Jan echter is het komplete waanzin, alles gaat op tilt. Mijn hypothese is dat het komt omdat er parasitaire spanning ontstaat op een van de clock, load(PS) of reset lijnen. Waarschijnlijk de load(PS) lijn. Als het op de clock lijn was, dan zou het slechts kort duren tot dat de load(PS) opnieuw geactiveerd wordt. Of de reset lijn invloed heeft weet ik niet, omdat ik geen functie daarvoor heb in mijn Arduino code. Dus verdenk ik dat er iets met het load(PS) signaal aan de hand is. Als de S88N op het verkeerde moment triggered op de load, dan klopt er niets meer met de data bits die vanaf dat moment naar de centrale gaan. Waarom denk ik dat dat kan. het probleem is denk ik, dat deze lijnen (clock, load en reset) fysiek doorverbonden zijn over alle S88 detectors, dus een storing op deze lijnen zal zich overal manifesteren.
Verder zijn deze lijnen niet afgesloten met een weerstand en de signalen schakelen tussen 0v (geen signaal) en 5v (wel signaal). Mijn ervaring met de Arduino leert me echter dat een digitale pin niet pas op 5v een HIGH aangeeft maar al veel eerder, soms al bij 2-2,5v. Ik weet niet hoe die S88N bakjes werken, maar waarschijnlijk ook met een micro processor. Dus als er door capacitieve manier spanning wordt opgebouwd op de load lijn (wat makkelijk zou kunnen omdat de impedance van de digitale input erg hoog is) dan kan dat opeens een of meerdere spontane load interrupts tot gevolg hebben. Vooral als deze parasitaire spanning zich rond de drempel gevoeligheid van de digitale pin beweegt. IMHO zou dan een pull down weerstand de opbouw van deze parasitaire spanning kunnen voorkomen, vandaar dat je ook vaak op het internet leest om het einde van deze 3 lijnen via een weerstand met aarde(GND) te verbinden.
Overigens het kan zijn dat ik het volkomen mis heb, mijn kennis gaat niet verder dan wat ik vroeger bij natuurkunde op de HBS heb geleerd en wat ik gedurende 45 jaar in het IT vak opgestoken heb van de hardware engineers.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 15:27:47 door Bert van Gelder »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Spookmeldingen bij bezetmelders.
« Reactie #118 Gepost op: 04 februari 2019, 15:22:25 »
Ik zou korte strengen van S88 decoders maken (zo dicht mogelijk bij elkaar), en dan een Loconet converter er achter om het naar de centrale (loconet hub) te brengen.  De bedrading tussen de S88's zo veel mogelijk bij andere bedrading vandaan houden (zeker bij 220V leidingen en trado's) en afschermen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Houdt de verbindingen tussen de S88 encocders kort.
« Reactie #119 Gepost op: 04 februari 2019, 19:04:23 »
Ik weet niet hoe die S88N bakjes werken, maar waarschijnlijk ook met een micro processor.
De originele s88 werkt met hardware IC's, daar komt geen processor aan te pas.