Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toen was geluk nog heel gewoon door Ronald1974
Vandaag om 18:41:55
Raadplaatje door Alfred O
Vandaag om 18:39:53
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 18:37:57
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
Vandaag om 18:22:13
containerkraan door L.Plouvier
Vandaag om 18:21:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:16:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 18:16:26
Groterdamse projecten door cor_b
Vandaag om 18:00:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:50:43
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door NS8714
Vandaag om 17:48:30
Erik de Zwart lanceert platform over treinen. 24trains.tv door 44
Vandaag om 17:37:44
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
Vandaag om 17:36:29
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door Dave.......
Vandaag om 17:33:53
EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2) door R.C.Grootveld
Vandaag om 17:27:54
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 17:17:53
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:09:43
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door Bert van Gelder
Vandaag om 17:00:09
Let it Snow...... H0e 70x45 door Sven
Vandaag om 16:51:37
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door Sven
Vandaag om 16:49:26
Welke besturingssoftware kies ik? door henk
Vandaag om 16:32:37
Tegelpatroon voor perrons door Remunj
Vandaag om 16:27:33
Rautenhuis Digital, Nederlandse vertaling ‘systemhandbuch’ gezocht. door Metal Henkie
Vandaag om 16:06:26
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:04:53
Sluitlichten in Zweden door André 1976
Vandaag om 15:28:23
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
Vandaag om 15:22:44
Zoutkamp 1921 - 1942 door Zilte
Vandaag om 15:13:04
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
Vandaag om 15:00:20
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door dwem
Vandaag om 14:46:31
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:27:54
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door R.C.Grootveld
Vandaag om 13:24:16
  

Auteur Topic: Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail. Ervaringen gevraagd  (gelezen 3116 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2017, 20:52:35 »
Die Weinert wielen lijken mij ook wel wat, heb jij toevallig een bestelnummer van Weinert hiervoor, alvast dank.

Weinert 97460.
11x23mm.
Ze gaan per 2.
Het goedkoopst incl. verzend bij Lippe:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Weinert/10-4-0-70358-001005003-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/ein_produkt.html
en/of anders:
http://www.weinert-bauteile.de/weinert-modellbau-97460-brawa-rp25-finescale-scheiben-rads%C3%A4tze-d=11-0mm-weinert-2-st%C3%BCck-mit-spitzenweite-23-0mm,art-28365

Alle wagens zijn waar mogelijk voorzien van finescale wielen -het materieel moet het ook waard zijn- en ze gaan vlekkeloos door roco wissels.
Weinert wissels zijn mij te duur ;D.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 21:01:36 door Arnold van Heyst »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17554
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2017, 21:05:47 »
Ik vind het vreemd dat die wielen finescale heten. Ze zijn RP-25, en dat valt binnen de Morop norm.

Verder zijn ze nogal prijzig, er zijn veel goedkopere wielstellen in RP-25
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2017, 21:07:39 »
http://www.feinmechanik-luck.de -> H0 - Radsätze -> H0-Präzisions-Radsätze RP 25 und Fine Scale -> naar beneden scrollen:

RP 25 Fine Scale für Brawa Güterwagen G 10
mit vorbildgetreu gedrehte
Radinnenscheiben

alle Radsätze mit 1,50 mm-Achse und 2,20 mm Radscheibenbreite   



11,0
23,00
2,80 €

Per as. Scheelt toch weer.

[edit] @Klaas, de benaming wordt (mis)gebruikt om het feit dat de wielen maar 2,2mm smal zijn aan te duiden.

Bovenvermelde wielsets zitten onder m'n Instructiewagen die ik in Toon je nieuwe aanwinsten laat zien. Maar dan met aslengte van 25mm.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 21:13:31 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17554
    • Pagina van klaas
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2017, 21:11:31 »
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 21:14:06 door Klaas Zondervan »
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2017, 21:12:57 »
Inderdaad.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2017, 21:27:42 »
Luck was ik vergeten ja.
Maar verzend is duurder.
Luck is wel een optie als je veel moet hebben, Lippe voor enkele.
Weinert zal wel door Luck gemaakt worden denk ik zo.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 23:12:30 door Arnold van Heyst »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
    • Modeltrein projecten
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2017, 21:35:17 »
Ik spaar het altijd even op inderdaad.  ;)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2017, 23:43:59 »
Mijn persoonlijke conclusie is dan ook:
Met finescale is het net echt.
Met name als het loopvlak goed zichtbaar is met draaistellen zonder remblokken.
Erg mooi in balans (kwam mooi uit voor die hoge wachelende Piko schuifwandwagens voor m'n Opeltrein).
Maken minder herrie dan de standaard wielen, rolweerstand is ook veel lager.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 00:34:09 door Arnold van Heyst »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2017, 09:49:52 »
De oorspronkelijke wielstellen hebben een gedeelde as in verband met de stroomafname voor verlichting. Met een wissel van de wielstellen voor standaardwielstellen klopt de stroomafname volgens mij niet meer. Er staat mij bij dat daar tussen de draaistellen iets was doorverbonden. Mocht je van de stroomafname gebruik van willen maken, dan is dat nog iets om even te checken en over na te denken.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2017, 10:10:47 »
Rechts een aangepaste oude Roco ;D.
Bij deze:









Ik ben nog op zoek naar de toiletvalpijp die te zien is.
Wie kan mij daaraan helpen?
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 10:20:21 door Arnold van Heyst »

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #25 Gepost op: 20 september 2017, 10:14:10 »
De oorspronkelijke wielstellen hebben een gedeelde as in verband met de stroomafname voor verlichting. Met een wissel van de wielstellen voor standaardwielstellen klopt de stroomafname volgens mij niet meer. Er staat mij bij dat daar tussen de draaistellen iets was doorverbonden. Mocht je van de stroomafname gebruik van willen maken, dan is dat nog iets om even te checken en over na te denken.

Als je stroomafname via de wielen doet is dat een aandachtspuntje ja.
Per stel de wielen met de bus in 1 richting plaatsen.
De andere stel in de andere richting.
A la Ade.
Je kan ook isolatiebussen in het midden van de as plaatsen.
Heb ik eens met de postwagen van ade gedaan.
Afname op 8 punten dus.
Je kan de wielen ook in takt laten en met stroomvoerendekoppelingen gaan werken.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2017, 10:18:37 door Arnold van Heyst »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3974
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #26 Gepost op: 20 september 2017, 10:46:54 »
Check even of ze niet zo handig zijn geweest om beide draaistellen elektrisch te koppelen (links aan links en rechts aan rechts) Dat heb ik bij een Roco stuurrijtuig ook eens meegemaakt. En er staat mij bij dat dit bij deze wagens ook zo is. (liggen hier ook al een tijdje in de kast om aangepast te worden, maar ja, prioriteiten...)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #27 Gepost op: 13 januari 2019, 16:08:38 »
Ondertussen heb ik de rijtuigen van Brawa en heb ik de rails van mijn schaduwstation gelegd.

Ik ben dus gaan testrijden.
Mijn ervaringen:

1) De rijtuigen zijn nogal kortgekoppeld, te kort naar mijn zin. :-\
Ik krijg op een recht stuk twee rijtuigen die beide voorzien van een Fleischmann profi-koppeling niet gekoppeld.
Twee rijtuigen met elk een Roco-Universal koppeling krijg ik slechts met stevige druk gekoppeld.

2) rijden in getrokken bedrijf
Dat gaat probleemloos. Er zit wat speling in het kortkoppelingsmechaniek waardoor de rijtuigen iets van elkaar komen.

3) rijden in geduwd bedrijf
In geduwd bedrijf overbufferen de rijtuigen in een wisselstraat.
Als ik de rijtuigen langzaam door een wisselstraat duw, dan is er gerede kans op ontsporing.

Met de combinatie in onderstaande foto gaat het in een wisselstraat net goed, met een andere combinatie gaat het net mis.



4) oorzaak (volgens mij)
Het kortkoppelingsmechaniek is te krap ontworpen waardoor ze in geduwd bedrijf overbufferen.

5) praktische oplossing
In eerste instantie wilde ik aan de voet van het kortkoppelingsmechaniek een stukje materiaal lijmen.
Daarmee komen de koppelingen wat verder 'uit het rijtuig' en neemt de speling af.
Zie de rode cirkels bij pos 02 in de figuur.


Nadat ik het dak van de rijtuigen had open gemaakt had ik niet de moed een en ander verder te demonteren.
Ik heb ervoor gekozen om de rijtuigen aan één einde van verlengde profi-koppelingen te voorzien, aan het andere einde een gewone.

De verlenging heb ik gemaakt door een stukje plastic ertussen te lijmen.


Zo staan ze iets verder uit elkaar.


6) duwen
Met de huidige oplossing kan ik de rijtuigen op volle snelheid door een wisselstraat duwen. Geen overbufferen en geen ontsporingen. :)

Groet Juroen

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 596
Re: Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail
« Reactie #28 Gepost op: 13 januari 2019, 16:27:04 »
Vreemd :o.
Ik heb in alle gevallen geen enkel probleem gehad.
Met koppelen moet je even helpen ja.
Maar het zit mooi kort aan elkaar.
Kunnen andere merken nog wat van leren.
Bij de meeste kan je per kant 1mm inkorten.