Doel:€250.00
Donaties:€110.00

Per saldo:€-140.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-03-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bijna-botsing tussen twee treinen bij station Castricum door Sander.
Vandaag om 03:19:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 03:03:11
Tekening draaitrommel vuilniswagen door ReneN
Vandaag om 01:38:39
Modeltrein Expo On traXS! 15-16-17 maart 2019 door Rondje_HO
Vandaag om 00:38:33
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 00:37:08
Indomeuk in de werkplaats door Rondje_HO
Vandaag om 00:20:49
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam door Niekleair
Vandaag om 00:04:03
Tram Istanbul in 1:24 door Rody v. G.
18 maart 2019, 23:58:42
Noordspoor te Drachten door Martin Welberg
18 maart 2019, 23:14:30
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Maurice K
18 maart 2019, 22:59:47
Postrijtuig oud-HSM uitvoering 1922 door prutser
18 maart 2019, 22:58:52
MB-module: "Groeten uit Jottum" door LMX
18 maart 2019, 22:50:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 maart 2019, 22:45:26
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
18 maart 2019, 22:35:58
Uquilair boeken over 'Laadkistenvervoer' en 'Het spoor in Groningen' vertraagd door jandcargo
18 maart 2019, 22:20:56
Havenbaantje door Edgy
18 maart 2019, 22:10:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
18 maart 2019, 22:06:59
Overlijden Paul Haagsma door NS264
18 maart 2019, 22:06:41
Hoekdiorama door Scratchbuilt
18 maart 2019, 22:03:02
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
18 maart 2019, 21:56:28
Station Daarhuizen 2.0 door Frans Peeters
18 maart 2019, 21:37:27
Het ontstaan van Trammenlandt door Pietervde
18 maart 2019, 21:32:38
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2019, 21:09:27
Mijn Zwitserse baan in aanbouw door Peter Spruit
18 maart 2019, 20:39:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
18 maart 2019, 20:33:09
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door timtrein
18 maart 2019, 20:06:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
18 maart 2019, 19:45:03
Pimp mijn DB 628 door Falcon10
18 maart 2019, 19:17:14
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
18 maart 2019, 19:13:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 maart 2019, 18:58:57
  

Auteur Topic: Baanplan  (gelezen 1477 keer)

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Baanplan
« Gepost op: 10 januari 2019, 23:44:27 »
Na een lange tijd weer plannen om een baan te maken. Maar zoals velen vraag ik jullie om advies cq opmerkingen aangaande het station.

Het station zal voornamelijk dienstdoen als klein station in een slaperig dorpje met een rangeerspoor en een fabrieksspoor. Het is de bedoeling dat het schaduwstation treinen herbergt met een lengte van plm 120 cm welke via een inhaalspoor het station voorbijrijden. De perronlengte in het station wordt max 100 cm. Het liefst gebruik ik slanke wissels in het station maar dat is niet haalbaar denk ik.

Schaduwstation
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw.jpg


Station
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_47.jpg


Met vriendelijke groet,
Mart Spek
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 08:45:44 »
Hoi Mart,

Ik ga even denken hierover, maar moet eerst werken...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 08:47:53 »
Hallo Mart,

Even snel in mijn koffiepauze :)

Een leuk plan, niet te druk/vol met rails. Voldoende ruimte voor scenery!

Echter, ik vrees dat het wat betreft hellingen niet past.
Als ik het goed begrijp ligt je zichtbare station op 20 cm. Aan de rechterzijde daal je dan via een lus en een paradetraject aan de voorkant af naar het schaduwstation op hoogte nul. Op zich ok, al is de helling nogal steil: 5% schat ik zo. Het kan wel als je met korte treinen rijdt, maar ik zou het toch iets minder heftig proberen te maken: door het station op 15 cm boven het schaduwstation te leggen, wordt dat al beter (minder dan 4%).
Dan de linkerkant van je zichtbare station: hier zie ik geen dalend traject, maar lijk je direct je schaduwstation in te rijden terwijl er toch een hoogteverschil van 20 cm is.... Is er nog ergens een ander traject dat je niet hebt getekend?

In het zichtbare station zou ik zeker de slankere wissels nemen. Dat past prima, probeer het gewoon. Door het station schuin en/of in een boog te leggen, kun je nog wat lengte winnen.

Tenslotte het schaduwstation: er zitten wat dubbele wisselverbindingen in. Die leveren niets op, maar kosten wel ruimte en wissels (= geld). Zelf zou ik de 2 dalende trajecten uit het zichtbare deel eerst samenvoegen en dan het gezamenlijke schaduwstation in laten lopen. Dan ben je volledig flexibel in je treinverkeer: Een trein in je schaduwstation kan je zichtbare station dan zowel van links als van rechts binnen rijden.

Ik kan het nog wel verduidelijken met een schetsje als je dat wilt.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 14:13:08 »
Hoi Mart,

Sluit me helemaal bij Wim aan.

Ik heb even snel iets gemaakt, kan het ook verder voor je uitwerken.

Uitgangspunten:
- slanke wissels in het station
- paradespoor voorlangs en dalend naar schaduwstation.
- perronspoor minstens een meter

Ik kom uit met 2 perrsonsporen en een middenperron, stationsgebouw zou aan de lange zijde kunnen. Eventueel is aan het lange spoor nog met de normale wissels een extra spoortje te creeren.

Als je een soort mini helix opzet aan de linkerkant, kunt je direct vanuit het station met 2x rond op -20 cm uitkomen. Voor het paradespoor wat al gedaald is meet 1x rond.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 18:10:07 »
Hallo Jelmer,Wim

Dank voor jullie reacties. Ik zie het nu ook anders,het station kan eventueel op een centimeter of 10 zakken. Ik zal in de loop van de avond een nieuw station tekenen. Ik denk aan een 2-sporig paradetraject naar het station en dan aan de linkerkant een keerlus. In een Miba van 1995 staat een heel eenvoudig baantje waar ik erg van gecharmeerd ben. Jullie horen nog.

Groet,
Mart Spek
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2019, 21:24:11 »
Plaats anders een foto/scan van die MIBA-baanplan  (y)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2019, 22:24:15 »
Ik heb dit schetsje nog even gemaakt:




Het schaduwstation is nu een simpele lus met 3 doorgangssporen. Ik heb nog een kopsspoortje toegevoegd voor een pendeltrein (railbus of zo) maar dat kan ook weggelaten worden.
Vanuit het schaduwstation splitst het spoor direct in 2 aparte hellingtrajecten richting zichtbaar station. Dat station ligt dus eigenlijk ook in een lus.
Ik heb dit station alleen geschetst, maar Jelmer heeft laten zien dat ook slanke wissels wel passen.

Door het zichtbare station op ~15 cm boven het schaduwdeel te leggen, zijn de hellingen ook prima. Het is alleen even opletten met de bereikbaarheid van het schaduwstation ivm schoonmaken en eventuele ontsporingen. Is je baan verrijdbaar of kun je er vanaf de onderkant bij?

Groet, Wim

PS Ik ben ook wel benieuwd naar dat Miba baanplan.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 22:26:23 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 22:29:16 »
Ik ben ook nog even bezig geweest.
Links van het station komt een berg.
Traject achterkant wordt aan het oog ontrokken door een hoogteverschil.
Tevens nog 2 boogbruggen en de aanbruggen die ergens een plek moeten vinden,ik denk in het dubbelsporig paradetraject.
 

Morgen zal ik het baanplan inscannen dat in de Miba staat

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw-nieuw_2.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/station-nieuw_2.jpg


Groet,
Mart Spek
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 22:43:02 door Mart_Spek »
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2019, 23:22:21 »
Is 350 x 115 cm de totaal beschikbare ruimte? Want dan komen je treinen wel akelig dicht bij de rand. Ik denk dat langere wagens en locs zelfs tegen de rand aan gaan komen (of eroverheen hangen als er geen opstaande rand langs zit; maar de vraag is of je dat moet willen bij ontsporingen).

Welke schaal wordt het eigenlijk, of heb ik daar overheen gelezen?
Oeps!

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 17:15:11 »
Bij deze het plaatje van de MIBA uit 1995

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-Miba-199512012019_00000.jpg

Groet,
Mart Spek
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 17:54:07 door Mart_Spek »
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 539
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2019, 07:27:17 »
Hallo Mart,

Over je eigen baanplan: de hellingen zijn nu al veel beter te doen (mits het station ongeveer 8 cm boven het schaduwstation komt).

In je schaduwstation zit een dubbelsproige inrit. Ik denk dat je die kunt vereenvoudigen door hem enkel te maken. Dat scheelt weer 2 wissels. Je baan is niet zo druk dat de inrit van je schaduwstation een flessenhals wordt. Je hebt daar dus geen dubbelspoor nodig om voldoende treinen te kunnen laten rijden.

Tenslotte de keerlus in je schaduwstation: hier zit een tegenboog in. Als je langzaam rijdt is het niet direct een probleem, maar je hebt genoeg ruimte om het vloeiend te maken (zie ook in mijn schetsje).

Het plan in de Miba is een stuk simpeler (slechts 1 niveau, geen schaduwstation) en heeft niet veel rijmogelijkheden. Ook al staat er wel een heel verhaal in de begeleidende tekst... Als je naspeelt wat er werkelijk kan rijden, houdt het snel op.
Door in de hoogte te gaan zoals je zelf al doet, is er meer te realiseren.
Maar het Miba plan is wel leuk uitgewerkt met landschap dus ik zou het zeker als inspiratie gebruiken.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256