Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 14:18:49
2 verschillende voltages op 1 rail door spoortnietmeer
Vandaag om 14:16:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Jeroen Water
Vandaag om 14:16:36
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
Vandaag om 14:12:46
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door Dave.......
Vandaag om 13:58:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door rail4marcel
Vandaag om 13:57:18
Roco 2019 door roco
Vandaag om 13:47:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:47:05
SLT in H0 voor Kleindrecht door Dave.......
Vandaag om 13:45:17
Pret met Arduino door bask185
Vandaag om 13:33:52
Arriva GTW ramt dwars door vrachtauto in Leeuwarden door Thom
Vandaag om 13:32:20
MB-module "Dolce far N-te" door WesleyMunnik
Vandaag om 13:29:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door nighttrain1
Vandaag om 13:16:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:16
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Rondje_HO
Vandaag om 12:43:02
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:33:52
Zelf DCC besturen vanaf PC door dh3201
Vandaag om 11:37:26
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door zuylen
Vandaag om 11:35:45
Magnorail, materiaal voor wegdek i.c.m. lijmsoort? door RobbertJan
Vandaag om 11:23:17
Digikeijs DR4088 probleem, na plaatsen 2e melder werkt geen enkele melder meer. door haoos
Vandaag om 11:02:41
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door lex stoom
Vandaag om 10:50:02
Facebookpagina "Op de Rails" stopt door elt-Mhv
Vandaag om 10:20:57
Loc- en wagonbouw spoor 1 & 0 door 1795
Vandaag om 10:13:12
BNLS-Module trambaan. Wie wil er meedoen? door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:10
Smalspoor in N door ca.gorter
Vandaag om 09:20:27
Niet alle functies van diversen Roco loc's werken via MultiMaus 10810 (v1.04) door Ronald Halma
Vandaag om 08:38:22
FEVE 1000 in H0m door Lokführer Bas
Vandaag om 08:31:37
Verven styreen door MOVisser
Vandaag om 08:21:20
Nieuwe Z21 App door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:58:13
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 06:34:08
  

Auteur Topic: Baanplan  (gelezen 1072 keer)

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Baanplan
« Gepost op: 10 januari 2019, 23:44:27 »
Na een lange tijd weer plannen om een baan te maken. Maar zoals velen vraag ik jullie om advies cq opmerkingen aangaande het station.

Het station zal voornamelijk dienstdoen als klein station in een slaperig dorpje met een rangeerspoor en een fabrieksspoor. Het is de bedoeling dat het schaduwstation treinen herbergt met een lengte van plm 120 cm welke via een inhaalspoor het station voorbijrijden. De perronlengte in het station wordt max 100 cm. Het liefst gebruik ik slanke wissels in het station maar dat is niet haalbaar denk ik.

Schaduwstation
https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw.jpg


Station
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_47.jpg


Met vriendelijke groet,
Mart Spek
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 453
Re: Baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 08:45:44 »
Hoi Mart,

Ik ga even denken hierover, maar moet eerst werken...

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 08:47:53 »
Hallo Mart,

Even snel in mijn koffiepauze :)

Een leuk plan, niet te druk/vol met rails. Voldoende ruimte voor scenery!

Echter, ik vrees dat het wat betreft hellingen niet past.
Als ik het goed begrijp ligt je zichtbare station op 20 cm. Aan de rechterzijde daal je dan via een lus en een paradetraject aan de voorkant af naar het schaduwstation op hoogte nul. Op zich ok, al is de helling nogal steil: 5% schat ik zo. Het kan wel als je met korte treinen rijdt, maar ik zou het toch iets minder heftig proberen te maken: door het station op 15 cm boven het schaduwstation te leggen, wordt dat al beter (minder dan 4%).
Dan de linkerkant van je zichtbare station: hier zie ik geen dalend traject, maar lijk je direct je schaduwstation in te rijden terwijl er toch een hoogteverschil van 20 cm is.... Is er nog ergens een ander traject dat je niet hebt getekend?

In het zichtbare station zou ik zeker de slankere wissels nemen. Dat past prima, probeer het gewoon. Door het station schuin en/of in een boog te leggen, kun je nog wat lengte winnen.

Tenslotte het schaduwstation: er zitten wat dubbele wisselverbindingen in. Die leveren niets op, maar kosten wel ruimte en wissels (= geld). Zelf zou ik de 2 dalende trajecten uit het zichtbare deel eerst samenvoegen en dan het gezamenlijke schaduwstation in laten lopen. Dan ben je volledig flexibel in je treinverkeer: Een trein in je schaduwstation kan je zichtbare station dan zowel van links als van rechts binnen rijden.

Ik kan het nog wel verduidelijken met een schetsje als je dat wilt.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 453
Re: Baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 14:13:08 »
Hoi Mart,

Sluit me helemaal bij Wim aan.

Ik heb even snel iets gemaakt, kan het ook verder voor je uitwerken.

Uitgangspunten:
- slanke wissels in het station
- paradespoor voorlangs en dalend naar schaduwstation.
- perronspoor minstens een meter

Ik kom uit met 2 perrsonsporen en een middenperron, stationsgebouw zou aan de lange zijde kunnen. Eventueel is aan het lange spoor nog met de normale wissels een extra spoortje te creeren.

Als je een soort mini helix opzet aan de linkerkant, kunt je direct vanuit het station met 2x rond op -20 cm uitkomen. Voor het paradespoor wat al gedaald is meet 1x rond.

Groeten,
Jelmer

Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 18:10:07 »
Hallo Jelmer,Wim

Dank voor jullie reacties. Ik zie het nu ook anders,het station kan eventueel op een centimeter of 10 zakken. Ik zal in de loop van de avond een nieuw station tekenen. Ik denk aan een 2-sporig paradetraject naar het station en dan aan de linkerkant een keerlus. In een Miba van 1995 staat een heel eenvoudig baantje waar ik erg van gecharmeerd ben. Jullie horen nog.

Groet,
Mart Spek
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 118
Re: Baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2019, 21:24:11 »
Plaats anders een foto/scan van die MIBA-baanplan  (y)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2019, 22:24:15 »
Ik heb dit schetsje nog even gemaakt:




Het schaduwstation is nu een simpele lus met 3 doorgangssporen. Ik heb nog een kopsspoortje toegevoegd voor een pendeltrein (railbus of zo) maar dat kan ook weggelaten worden.
Vanuit het schaduwstation splitst het spoor direct in 2 aparte hellingtrajecten richting zichtbaar station. Dat station ligt dus eigenlijk ook in een lus.
Ik heb dit station alleen geschetst, maar Jelmer heeft laten zien dat ook slanke wissels wel passen.

Door het zichtbare station op ~15 cm boven het schaduwdeel te leggen, zijn de hellingen ook prima. Het is alleen even opletten met de bereikbaarheid van het schaduwstation ivm schoonmaken en eventuele ontsporingen. Is je baan verrijdbaar of kun je er vanaf de onderkant bij?

Groet, Wim

PS Ik ben ook wel benieuwd naar dat Miba baanplan.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 22:26:23 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 22:29:16 »
Ik ben ook nog even bezig geweest.
Links van het station komt een berg.
Traject achterkant wordt aan het oog ontrokken door een hoogteverschil.
Tevens nog 2 boogbruggen en de aanbruggen die ergens een plek moeten vinden,ik denk in het dubbelsporig paradetraject.
 

Morgen zal ik het baanplan inscannen dat in de Miba staat

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw-nieuw_2.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/station-nieuw_2.jpg


Groet,
Mart Spek
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 22:43:02 door Mart_Spek »
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2019, 23:22:21 »
Is 350 x 115 cm de totaal beschikbare ruimte? Want dan komen je treinen wel akelig dicht bij de rand. Ik denk dat langere wagens en locs zelfs tegen de rand aan gaan komen (of eroverheen hangen als er geen opstaande rand langs zit; maar de vraag is of je dat moet willen bij ontsporingen).

Welke schaal wordt het eigenlijk, of heb ik daar overheen gelezen?
Maak niet van elke uitdaging een probleem!

Mart_Spek

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 17:15:11 »
Bij deze het plaatje van de MIBA uit 1995

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baanplan-Miba-199512012019_00000.jpg

Groet,
Mart Spek
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 17:54:07 door Mart_Spek »
Marklin C-Rail,Digital, Koploper

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2019, 07:27:17 »
Hallo Mart,

Over je eigen baanplan: de hellingen zijn nu al veel beter te doen (mits het station ongeveer 8 cm boven het schaduwstation komt).

In je schaduwstation zit een dubbelsproige inrit. Ik denk dat je die kunt vereenvoudigen door hem enkel te maken. Dat scheelt weer 2 wissels. Je baan is niet zo druk dat de inrit van je schaduwstation een flessenhals wordt. Je hebt daar dus geen dubbelspoor nodig om voldoende treinen te kunnen laten rijden.

Tenslotte de keerlus in je schaduwstation: hier zit een tegenboog in. Als je langzaam rijdt is het niet direct een probleem, maar je hebt genoeg ruimte om het vloeiend te maken (zie ook in mijn schetsje).

Het plan in de Miba is een stuk simpeler (slechts 1 niveau, geen schaduwstation) en heeft niet veel rijmogelijkheden. Ook al staat er wel een heel verhaal in de begeleidende tekst... Als je naspeelt wat er werkelijk kan rijden, houdt het snel op.
Door in de hoogte te gaan zoals je zelf al doet, is er meer te realiseren.
Maar het Miba plan is wel leuk uitgewerkt met landschap dus ik zou het zeker als inspiratie gebruiken.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256