Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw

(1/8) > >>

Andreas_______:
Hallo,

Ik heb net mijn BR 23 van roco (uit jaren 80) gedigitaliseerd met een esu lokpilot, alles ging probleemloos totdat ik een test rondje ging maken. De motor ging trillen en maakte best veel geluid. Ik haalde de motor van de decoder af en testte de motor op analoog. Met analoog bleef de motor gewoon rustig en maakte niet veel geluid. Ik neem aan dat het gekrijs komt door de hogere spanning op een digitale baan, maar hoe is dit op te lossen?

Dit is ook de eerste keer dat ik een esu lokpilot inbouw, en ik zie dat demax snelheid maar tot 64 gaat. Waar moet ik de max snelheid op zetten als ik wil dat die maximaal 110 km p/h kan?

Groeten Mechiel

Menno:
Bij digitale ombouw wordt de motor met een pulsbreedte-regeling aangestuurd. Afhankelijk van de instellingen van de parameters van die regeling, kan de motor erg soepel en vrijwel geruisloos lopen, of minder soepel lopen en 'zagen' of andere bijgeluiden maken.

Je verteld niet welke decoder je ingebouwd hebt: ESU heeft nogal wat Lokpilot decoders in zijn assortiment en het is onmogelijk te zeggen wat je moet doen als je het type niet vermeld.

De maximum snelheid: idem. De instelling daarvan verschilt tussen decoders.

Andreas_______:
Ik heb de esu 53611 lokpilot standard ingebouwd

Andreas_______:
Maar kan het ook komen doordat de oranje en grijze draad verkeerd om zitten?

Remunj:
Nee. Dan draait alleen de motor verkeerd om.


--- Citaat van: Mechiel_ op 10 januari 2019, 22:43:35 ---Hallo,
Ik neem aan dat het gekrijs komt door de hogere spanning op een digitale baan, maar hoe is dit op te lossen?

--- Einde van citaat ---
Spanning heeft daar niets mee te maken.
Je zult de motorregeling moeten gaan tunen.
Dat doe je met CV53, 54 en 55

Je kunt sowieso uit een aantal voorgeprogrammeerde instellingen kiezen.
Daarvan uit kan je dan verder werken door eerst CV53 op een realistische max. snelheid te zetten en dan eventueel CV54 en 55 wat bij te stellen voor een soepel rijden.

Gebruik hiervoor de lokprogrammer software om de mogelijkheden te bekijken.




--- Citaat van: Mechiel_ op 10 januari 2019, 22:43:35 ---Hallo,
Dit is ook de eerste keer dat ik een esu lokpilot inbouw, en ik zie dat demax snelheid maar tot 64 gaat.

--- Einde van citaat ---
Ja dat is nou eenmaal het maximum van een standaard. Lager kan wel, hoger niet.


--- Citaat van: Mechiel_ op 10 januari 2019, 22:43:35 ---Waar moet ik de max snelheid op zetten als ik wil dat die maximaal 110 km p/h kan?

--- Einde van citaat ---
Ik zou de max snelheid een stuk lager zetten.
Op een modelspoorweg is 110 km/h totaal niet realistisch.
Het heet niet voor niets modelspoor. Anders had het wel racebaan geheten  ::) ;)

Ik zou voor een snelheid kiezen die er op het oog realistisch uit ziet op je baan.
Tenzij je een baan van honderden meters hebt. Dan kan je een hogere snelheid denken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie