Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1  (gelezen 5278 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Gepost op: 10 januari 2019, 21:57:57 »
Hallo allemaal,

nu de opknapbeurt van de zolder zijn einde nadert, wil ik binnenkort gaan beginnen met het bouwen van een rangeerbaantje.
Na veel dubben heb ik besloten dat het een rangeerbaantje in spoor 1 moet gaan worden ergens eind jaren '90 tot begin '00 en dan in de buurt van de Duitse grens.
Het doel is een rangeerbaantje met een paar specifieke industrie aansluitingen, maar welke industrieën het uiteindelijk moeten worden, is nog flexibel   ;D

Ik heb inmiddels een "oldschool"  schets gemaakt met 2 opties voor de lange zijde. De lege ruimte rechts is gereserveerd voor een fiddle-yard.
De stippellijnen geven het schuine deel van het dak aan. Ik kan eronder wel evt rijden maar het is te laag voor een realistisch landschap of omgeving rondom het spoor.

Het baanplan:


Het plan heeft bewust geen omloopspoor zodat binnenlopende treinen meestal geholpen moeten worden door een 2de lokaal rangeerlocje.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie evt nog andere suggesties hebben.

Groeten,
Marc



Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2019, 22:43:47 »
Hallo Marc,

Wat zijn de (maximale) afmetingen? Klopt het dat het horizontale gedeelte op je tekening 6 m is?

Dan komt ook de vraag welke boogstraal je in gedachten hebt (linker bovenhoek), waaraan gekoppeld (what's in a word  ;)) de vraag of je met schroefkoppeling wilt rijden of niet, en ook de lengte van je locs en wagons.

In ieder geval alvast succes met de uitwerking en de realisatie.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 11:23:33 »
Kijk, dat is mooi dat je gaat bouwen (y) Ik volg je :)

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 12:52:57 »
Hallo Marc,

Leuk ! Weer een 1er erbij  ;)

Wat je zou kunnen doen om het baanplan eens in Anyrail te zetten, dat geeft iets beter de afmetingen, verhoudingen en mogelijkheden weer.

De gratis versie ( met beperking van het aantal railstukken ) is voor dit plan ruim voldoende.

Als je spoor 1 rail Hubner kiest, kom je al een heel eind.

Succes en benieuwd naar het vervolg !

Grt.

Ferry

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 13:18:24 »
Hoi Marc,

Ik krijg ook er geen idee bij wat je precies voor ogen hebt. Erg belangrijk zijn de gebouwen, en waar je die plaatst. Ik zie in iedergeval wel heel veel rail-wisselgedoe op een klein stukje....ik zou altijd voor minder gaan....

Michiel
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 18:07:33 door becasse »
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2019, 17:45:32 »
Ik schrijf ook even in, check.

Enorm fan van dit type baantjes.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2019, 23:32:28 »
Bedankt voor de eerste reacties.

@Wies: de totale ruimte is iets meer dan 7m breed maar ca 50cm links en rechts zijn niet bruikbaar voor een zichtbaar baan gedeelte ivm het schuine dak.

Ik wil gaan rijden met hele korte treinen van slechts 1 of enkele wagens gekoppeld aan een diesellocje. Het doel is zeker om met schroefkoppelingen te gaan rijden.

In de schets heb ik rekening gehouden met wissels met een hoek van 10gr en de straal van de bocht is ruim 150cm. Hiervan had ik op het spoor 1 forum gelezen dar dit mogelijk moest zijn. 

@Ferry: ik zal eens kijken of ik het plan kan omzetten in een van de digitale programma's.  Wordt vervolgd.

Citaat van: Becasse
Ik krijg ook geen idee bij wat je precies voor ogen hebt

 :-\ hmm De schets is dus wat te onduidelijk.  :angel:   Het idee is om een baan in een L-vorm te creeëren waarbij het geschetste stuk in het midden een alternatief ontwerp is voor het bovenste deel. M.a.w. "in plaats van"
Verder zit ik er zelf ook wel wat mee dat ik het iets te druk vind maar ik ben een beetje opzoek naar de mogelijkheid om terug te kunnen steken maar misschien moet ik dat laten schieten ??


Hoe dan ook, ik zal met de feedback een kijken of ik een nieuwe schets kan maken en deze binnekort uploaden.   
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 23:34:29 door MB6400 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 09:48:48 »
Hoi,

Ik heb geen ervaring met het rijden in I maar heb wel veel van dit soort baantjes bekeken.
Het biedt enorm veel mogelijkheden.

Onder de dakbalk kun idd wel een schaduwspoor doen en ervoor op een smalle strook iets langs een fabriekshall of zelfs erin.
Miss met een draaischijf die hoek maken...

Als je het op prijs stelt wil ik wel overzetten op Scarm.
Maar ik wil de romantiek van een potloodschets niet verpesten.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 09:53:18 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 10:16:24 »
Hoi,

Heb naar je baanplan gekeken, ook gelezen dat men dit op 6 mtr inschat. Zelf denk ik eerder aan een meter of 8. (een wissel van om en nabij 60 cm en dan 3 achter elkaar = 180cm, de uitloop erbij. Het gaat hard in spoor 1.

@Michiel
Tja, wat je precies voor ogen hebt.
Naar mezelf toe en van Marc weet ik uiteraard niet. Wij zitten niet op jouw niveau, Jij hebt een baan voor ogen, nog voordat je het hout besteld hebt en verdomd dat gaat je dan ook nog lukken. Mijn plannetje ligt, qua spoor ongeveer wel vast, maar qua diorama - nou helemaal geen idee is wat te ver weg.
Overigens voor mij is het ook niet in beton gegoten, maar verwacht/hoop ook wel een paar jaar aan het knutselen te zijn.

@Koen,
De schuinte van het dak heb ik gebruikt om de achterwand tegenaan te zetten. Vanaf pagina 12 op mijn draadje is goed het effect van deze achterwand te zien.

@Marc,
Zoals bij zovelen met zolder-activiteiten beperkt de schuinte de vierkante meters. Daarom is een bewuste keuze gemaakt voor een hoogte van mijn baan op 70cm en niet adviezen volgend van deze en gene om op 100 of 120 cm te gaan zitten.
Mocht het zover komen dat ik van mening ben deel te kunnen nemen, dan zie ik wel weer. Voor dat hoogte verschil ben ik nu bierviltjes aan het sparen ;)

Het advies van Ferry heb ik ook gevolgd en inderdaad, dat helpt echt. In het ontwerp van mijn baantje heb ik nagenoeg alle adviezen verwerkt en uiteindelijk tot een 'ik denk - leuke' baan gekomen - https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73473.msg3221739378#msg3221739378 - . Het lijkt niks, maar is toch 880 cm bij 120 cm EN er komt een rondloop. Dat moet, anders vinden de fans er niks aan.

Groeten Ad
Ja, ik ga je volgen - ben tenslotte met hetzelfde bezig.


« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 10:34:09 door Ad Cleijsen »

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 14:00:51 »
OK Dan doe ik ook mee.
Ben benieuwd.

Gr, Ernst.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2019, 20:14:07 »
Bedankt voor de reacties.  (y)

Mijn situatie ik wat vergelijkbaar met wat Ad beschrijft.
Vanwege het schuine dak is een baan op een hoogte van 120 / 130 cm niet reeel aangezien ik dan te veel oppervlak verlies. Echter als ik een hoogte van 100cm hanteer, kan ik een ca 40-50cm hoge achterwand uit het meetbare opvlak plaatsen. Daarachter loopt het schuine dak wel door maar daar zit de kruip- annex opbergruimte.
Als ik dan vervolgens op mijn bureaustoel ga zitten, kijk op ongeveer ooghoogte naar de baan.  Kortom het effect zou hetzelfde moeten zijn  :angel:

@Michiel;  Ik heb zo ongeveer wel voor ogen wat ik wil gaan bouwen en waar de gebouwen moeten komen. maar of dat in harmonie is ?? daar kunnen jullie me vast mee helpen  ;D   En helaas ben ik niet goed in 3D schetsen zoals jij hebt laten zien bij je Wuppertalerstrasse want dat zou wel een beter beeld geven.

Voor nu heb ik eerst even beide plannen iets vereenvoudigd en deze in een rail planner getekend. Ik hoop dat daarmee iets duidelijker wordt wat ik voor ogen heb.
In beide gevallen twijfel ik nog over een wissel rechtsboven met een kort terugsteek spoor naar een .... ????

Plan 1:



Plan 2:


In beide schetsen is de rode lijn de plaats waar de achterwand geplaatst kan worden tegen het schuine dak. Ik kan het spoor dus nog wel voorbij dit punt laten lopen.
Zo is het plan om linksboven het spoor in een (ondiep) gebouw te laten lopen maar doordat het spoor achter de achterwand doorloopt, kunnen wagonnen volledig in het gebouw worden geplaatst.

Het idee voor het andere spoor welke door de achterwand doorloopt is een aansluiting voor een stuk industrie welke zich buiten de modules en daarmee buiten het zicht bevindt.
Inspiratie hier zijn foto's van hoe het spoor naar het voormalige Servo (heet tegenwoordig weer anders) in Delden loopt.
Wat inspiratie is hier te vinden; http://www.railgoed.nl/galerie-2011-08-31.html daar waar het spoor door de begroeiing loopt en bv de foto waar een loc voor het hek staat.

Ik heb ook wel schetsen gemaakt waarbij de boog helemaal boven en achterlangs loopt maar dan verlies ik heel veel ruimte om het spoor weer terug voor de achterwand (rode lijn) krijg, dus daarom heb ik hier vanaf gezien.

Aangezien ik een fan ben van kleine en eenvoudige rangeerbaantjes geinspireerd op voorbeelden van Chris Nevard, Lance Mindheim en niet in de laatste plaats Vierheim, is dat een beetje de sfeer waar ik naartoe wil. Het spoor moet een logisch geheel zijn met de omgeving en het landschap en daarnaast wil ik ook nog een beetje leuk kunnen rangeren. 

Ik hoop dat ik jullie zo een beetje een beter beeld heb gegeven waar ik naartoe wil.
Verder zal ik de potlood schets nog eens war beter uitwerken inclusief gebouwen etc om zo een indruk te geven.

@Koen; Scarm ken ik niet maar via Google begrijp ik dat het ook een railplan programma is. Misschien als ik binnenkort de schets af heb met gebouwen, zou dat wel leuk zijn om te zien.

Kortom, ik hoop dat eea nu wat duidelijker is, dus schiet u maar heren   ;-)







Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 10:03:01 »
Marc,

Vanochtend al gekeken en je schetsen eens op me in laten werken.

Het is niet aan mij te oordelen, maar denk wel dat je weinig rijdende dingen in beweging houdt. In de tweede schets heb je een dubbelspoor gelegd. Misschien is het een idee om het wisselstraatje niet in het midden te leggen, maar
wissel mogelijkheden zowel voor als achteraan de baan te leggen?

Lijkt me dat je dan treintjes in beweging kunt houden, zo je dat zou willen uiteraard.

Groet Ad

Ernst Jorissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
    • Spoor 1 MBSNederland.
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 11:00:35 »
Hallo Marc.

heb ook even gekeken.
in Plan 2 zie ik 2 kruisingen.
 de Firma hegob heeft in zijn programma ook halve Kruiswissels.
als je deze neemt kan je ook eenvoudiger een omloopspoor maken.
plus de gebogen wissels kan je dan laten vervallen.

Gr Ernst

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 20:38:59 »
Bekijk het spoorplan van een "timesaver" een keer, pas dat aan in de richting van een bocht.
Eventueel combineer je dat met een "Inglehook".
Rangeerplezier gegarandeerd.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: Eerste schets voor een rangeerbaantje in spoor 1
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2019, 11:41:18 »
Marc,

Stuur anders een foto van de ruimte, evt als p.m. Ik kan dan even brainstormen. Want waarom wil je aan twee zijden een fiddleyard? Is an sich niet nodig. In je laatste schets vind ik die twee sporen die linksboven zo bij elkaar komen heel onnatuurlijk.. daarmee betoon je de te scherpe bocht. Een viaduct er over is dan een beter idee...
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 13:21:02 door becasse »
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/