Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:13
Projekt 083-338 door Erik Baas
22 juli 2019, 23:59:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
22 juli 2019, 23:51:48
Schwarzburg door 44
22 juli 2019, 22:52:08
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
BNLS-module: De Korne door pietgrasparkiet
22 juli 2019, 21:52:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
22 juli 2019, 21:49:55
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Raadplaatje door Illya Vaes
22 juli 2019, 21:20:22
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door mass am see
22 juli 2019, 19:22:49
Vloerbaan op een studentenkamer... door Joost O
22 juli 2019, 18:43:06
Iets kleins in 00 door Noordernet
22 juli 2019, 18:33:00
Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
22 juli 2019, 18:14:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door jerrytrein
22 juli 2019, 17:58:59
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
22 juli 2019, 17:53:56
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
22 juli 2019, 17:33:37
Update: baan in de tropen door Joost O
22 juli 2019, 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
22 juli 2019, 16:22:12
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
22 juli 2019, 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
22 juli 2019, 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
22 juli 2019, 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
22 juli 2019, 12:42:57
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
22 juli 2019, 12:08:28
Moerdijk, wat is daar te beleven? door rail4marcel
22 juli 2019, 11:41:00
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 18359 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #240 Gepost op: 18 januari 2019, 11:52:42 »
Nee, in het station heb je geen overloopwissels nodig. Zoals ik al schreef, is de CT alleen te bedienen vanuit het spoor dat van rechts naar links door je station gaat.
Je trein komt dan getrokken van links het station binnen (via het 3e parallelle spoor). Mbv het inhaalspoor dat al in het station ligt, kan de lok omlopen en vervolgens naar links de hoofdbaan op.
Eventueel kun je het 3e parallelspoor ook weglaten en een stukje via het normale spoor terug naar het station rijden. Dat is dan wel tegen de normale rijrichting in, maar dat is geen probleem.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #241 Gepost op: 18 januari 2019, 11:59:37 »
Wim het is helemaal duidelijk dank je wel  (y)

Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #242 Gepost op: 18 januari 2019, 14:19:33 »
Nog een laatste aanvulling:
Je zou in de bovenste keerlus nog een parallelspoor kunnen toevoegen (achter de achterwand rechts). Dan heb je daar een soort minischaduwstation en net iets meer afwisseling op dat deel van de modelbaan.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #243 Gepost op: 18 januari 2019, 15:27:56 »
Wim bedoel je zoiets ??


Gr.
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #244 Gepost op: 18 januari 2019, 20:41:59 »
Ja, inderdaad!
Alleen heb je nu een dubbele S-bocht bij het wissel waar de 2 sporen weer samen komen (bij het binnenste spoor). Maar dat kun je eenvoudig oplossen door geen tegenboog aan het wissel te zetten, maar een stukje rechte rail. Eventueel kun je het wissel vervangen door een meegebogen wissel.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #245 Gepost op: 18 januari 2019, 21:13:47 »

Beste Wim,

Wat je net vertelde over en dubbele S-bocht dat begrijp ik niet sorry.
Ik tekende volgens mij precies wat je vanmiddag voorstelde om achter de wand nog een extra spoor te plaatsen .

Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2019, 21:44:16 door Bert van Gelder »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #246 Gepost op: 19 januari 2019, 12:03:31 »
Het parallelle spoor is inderdaad precies wat ik bedoelde. Alleen de aansluiting rechtsboven waar beide sporen weer samen komen zou ik iets anders doen. Nu slingert het nogal (bij het linker spoor): eerst een 90 graden boog naar links, dan direct de tegenboog van de wissel naar rechts, tenslotte de boog in het wissel naar links. Door dit geslinger krijg je een hogere kans op ontsporingen.
Ik zou de tegenboog bij het wissel weglaten en direct vanuit de boog op het wissel aansluiten.
Ik kan vanavond nog wel even een schetsje maken als je dat wilt.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 947
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #247 Gepost op: 19 januari 2019, 15:36:49 »
Ik zou de aansluiting van je CT toch  voorzien op het buistenste spoor en de kruising voorzien van een engelsman.
Als je het goed aanpakt heb je daar geen kortsluiting en de puntstukpolarisatie is ook best te doen.
de keerlusmodule in dat stuk van de baan zit er toch al (van de brug tot je dubbel spoor in het schaduwdeel).
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #248 Gepost op: 19 januari 2019, 19:03:28 »
Hallo Frans,
Waar is die keerlusmodule volgens jou nodig? Ik zie nergens de noodzaak. De hele baan is eigenlijk een hondebot. Zolang daar nergens een wisselverbinding in zit, heb je geen keerlusmodule nodig. Voeg je hem wel toe (bv bij de aansluiting van het schaduwstation), dan heb je direct 2 keerlusmodules nodig.
Ik zou de aansluiting van de CT dus laten zoals het nu is (alleen aan 1 spoor aangesloten).
Groet, Wim


Edit: in de link hieronder heeft Klaas Zondervan afgelopen zomer een mooie uitleg gegeven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80708.msg3221873153#msg3221873153
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 19:22:01 door Wim Hesselink »
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #249 Gepost op: 19 januari 2019, 20:01:05 »
Hoi Wim,

Dat had ik zelf ook gezien dat die 2 sporen achter de wand slingerd maar het kwam even niet zo goed uit in scram maar straks tijdens de bouw ligt alles zo goed mogelijk recht , en ik wil ook zo min mogelijk bocht wissels gebruiken voor ontsporigen.

Frans ,

Bedankt voor u suggestie maar ik heb onder tussen van Wim en Koen(NS264)  geleerd dat ik in deze situatie ( van deze baanplan) waar de valkuilen liggen om een kortsluitingen te voorkomen.

Mvg
Erik

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #250 Gepost op: 19 januari 2019, 20:23:51 »
Hallo Erik

Volg je baan ontwerp.
Denk dat je het laatste ontwerp gewoon eens moet uitleggen.
En weet zeker als je gaat bouwen...er altijd toch wat anders wordt neer gelegd dan getekend is.
Zo ging het bij mij ook.

Mvg ronald

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5462
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #251 Gepost op: 19 januari 2019, 20:59:17 »
Daar ben ik ook wel van overtuigd dat er nog evenveel veranderingen zullen komen.

De baan bestaat uit drie lagen.

Simpel uitgelegd daalt rechts vanuit station de trein de helix in naar schaduwstation.
Daar keert ie door het schaduwstation weer terug in station.

Daarna kan de trein links station uit naar de fly over en dat is ook gelijk een keerlus zonder overloopwissel.
De trein keert dan weerterug in station.

Wim heeft nog een extra wachtspoor bedach op het fly over traject achter de achtergrond.

De laatste tekening heeft Erik zelf wijzigingen doorgevoerd.

Hoop dat het zo nog iets duidelijker is.

Gr Koen.
Johny Cash'"the locomotive man".
Quote tijdperk IV: FP. Jazzy: "Let's get BBQ and getting bizzy".

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #252 Gepost op: 19 januari 2019, 22:23:01 »
Beste,

Hierbij zet ik een punt achter met mijn nieuwe avontuur om een mooie eerste baanplan met de hulp van jullie in elkaar te zetten.
Er is veel gediscuteerd en frustratie over en hoe wat  eventueel beter kan, maar ik denk nee ik weet het wel zeker dat alles erin zit wat ik graag zie op een baan.

Het schaduwstation en de helix/spiraal moeten nog verbeterd worden maar als dat gebeurd is dan kan de bouw van de laatste laag eindelijk van start , en daarna begint weer een nieuwe uitdaging namelijk sommige wissels plus de treinen in het station om ze te laten vertrekken analoog te bedienen met behulp van druk knopjes zodat mijn dochter mee kan bedienen.

Aan iedereen die mij geholpen hebben als nog bedankt als ik binnenkort ergens mee zit dan meld ik mij weer met een nieuwe vraag.

Mvg
Erik

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 559
    • Altwied im Westerwald
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #253 Gepost op: 20 januari 2019, 21:19:09 »
Succes met bouwen Erik!  (y)
Ga je de voortgang van je baan in een bouwdraadje laten zien? Fotos zijn natuurlijk altijd interessant!
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256