Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Mardijk: halte aan grensbaanvak  (gelezen 34684 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #90 Gepost op: 02 juli 2016, 19:12:20 »
Eindelijk weer een update.
Er is wat tijd gaan zitten in het programmeren van de begin en eindknoppenschakeling waarmee ik de rijwegen naar en van het schaduwstation wil kunnen instellen. Via een forumgenoot heb ik nog wat Lenz materiaal kunnen verwerven waardoor dit nu mogelijk is.
Op de baan zelf ben ik lang bezig geweest met het linker verdwijnpunt.
In de kale uitvoering zit daar een vierkant gat in de achtergrondplaat. Een alles behalve fraaie oplossing.



Verschillende ideeën zijn de revue gepasseerd; uiteindelijk heb ik voor de alom bekende viaduct-oplossing gekozen. De weg erover verdwijnt naar links, achter een heuvelrug. De ruwbouw heb ik van de restjes populieren multiplex gemaakt, die over waren van de onderbouw van de baan.
Het gat in de achterwand liep te hoog door; de noodzakelijke opvulling daarvan heb ik aan het viaduct vastgemaakt. Hierdoor is het achterste deel van het viaduct op eenvoudige manier op zijn plek gefixeerd. Aan de voorkant zorgt een slagmoer in de bodemplaat van het talud dat hier het decorstuk via een boutje door de grondplaat goed strak geborgd is. Zo blijft ook dit onderdeel later altijd afneembaar.



De spoorbaan kruist het viaduct diagonaal, waardoor je voornamelijk tegen de - nog aan te brengen - stenen wand aankijkt. Het licht achter de achtergrondplaat (alleen overdag) is wel zichtbaar, maar dat is bij een viaduct een natuurlijk verschijnsel.
Omdat in een latere fase de baan mogelijk ook bovenleiding krijgt, moet ik in het viaduct maatregelen nemen om dit mogelijk te maken. Alleen de boog overnemen op het plafond is in dit geval niet voldoende; de boog heeft een verkanting waardoor ter hoogte van de bovenleiding het hart van de baan meer naar binnen is gericht.



Daarom heb ik bovenop de pantograaf van een testwagentje een stempelkussentje van toiletpapier aangebracht en dit langs het plafond van het viaduct laten slepen.



Nu was de loop van de bovenleiding makkelijk te markeren.
Nog wat steentjes tegen het hout aanplakken, een talud naar de heuvelrug maken en een wegdek aanbrengen en klaar is het eerste landschapselement in Mardijk.

Tot zover deze update.

Groeten,
Martin
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2016, 07:43:10 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #91 Gepost op: 24 juli 2016, 07:28:50 »
Het is alweer een tijdje stil in Mardijk.
Dat komt omdat mijn vader ernstig ziek werd en ik nog wat quality time met hem wilde doorbrengen.
Hoewel hij zelf geen actieve modelspoorder was, besteedde hij wel veel van z'n vrije tijd aan modelbouw in het algemeen. Hij was verzot op de klassieke Nederlandse wind- en watermolens, maar ging ook vaak kijken naar shows met oude koetsen en boerenwagens. Twee keer per jaar gingen we samen naar de lokale modelspoorbeurs in zijn woonplaats Emmen.

Hij genoot altijd van wat anderen hadden gebouwd, maar was ook altijd op zoek naar kleine modellen van koetsen en wagens met paarden ervoor. Vaak kwam hij weer met een of twee Preiser aanwinsten thuis. Op 31 juli zouden we groots zijn 88ste verjaardag gaan vieren; helaas mocht het niet zo zijn. Drie weken geleden stond hij nog bij mij thuis naar de voortgang van Mardijk te kijken. Behalve naar de modelbaan ging zijn interesse ook altijd uit naar de onderliggende constructie waarop de baan wordt gebouwd, hij was tenslotte timmerman in hart en nieren. Zijn laatste opmerking over Mardijk zal ik me altijd blijven herinneren: "Goh, dat heb je strak gebouwd". Een mooier compliment kun je je niet wensen.
De nasleep van zijn overlijden zal de nodige tijd kosten, waardoor het in Mardijk nog wel even stil zal blijven.
Hoewel dit bericht volgens menigeen niets met modelspoor te maken heeft, vind ik het nodig even aandacht te besteden aan de man die mij al heel jong op het spoor van de kleine treintjes heeft gezet en altijd vol belangstelling volgde wat er op modelspoorgebied voor nieuws te melden was en dat weer onder mijn aandacht bracht. Zijn enthousiasme voor mijn hobby is altijd een enorme drijfveer voor me geweest om ondanks tegenslagen bij de bouw of aanleg, altijd verder te blijven gaan. Bedankt Pa!
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #92 Gepost op: 24 juli 2016, 10:36:23 »
Ongeacht leeftijd altijd triest nieuws. Gecondoleerd, gelukkig heb je o.a. zijn waardering in goede herinnering.

Groet, Sicco Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #93 Gepost op: 24 juli 2016, 11:40:28 »
Gecondoleerd.
En ik vind dat zelfs dit bericht wel degelijk iets met modelspoor van doen heeft,als iemand uit je omgeving verantwoordelijk is geweest om je op het spoor van deze hobby te zetten,je advies heeft gegeven in de loop der tijd,je geholpen heeft en voor jouw een steun is geweest in deze hobby,dan is het dus wel degelijk gerelateerd.
Overigens,zelfs al zou een deel van het bovenstaande niet zo geweest zijn,dan nog maakt dat niets uit,het maakt het verlies er niet minder om,en dan vind ik nog dat je zoiets best mag delen als je dat wil.
Sterkte.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #94 Gepost op: 24 juli 2016, 14:09:16 »
Van harte gecondoleerd met het overlijden van je vader. Het is heftig om een van je ouders te verliezen. Alle sterkte toegewenst!

Wolter
Moins mais mieux.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #95 Gepost op: 24 juli 2016, 16:26:42 »
Gecondoleerd en veel sterkte gewenst!

Mvg,

Antal

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #96 Gepost op: 24 juli 2016, 18:13:50 »
Gecondoleerd met het overlijden van je vader, Martin.

"Zijn laatste opmerking over Mardijk zal ik me altijd blijven herinneren: "Goh, dat heb je strak gebouwd"."
Het lijkt er op dat hij zijn passie en zijn kunde op jou heeft overgedragen. Zo leeft een stukje van hem door in jou.

Sterkte.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #97 Gepost op: 24 juli 2016, 18:23:02 »
Gecondoleerd, Martin. Sterkte.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1958
  • A-C
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #98 Gepost op: 24 juli 2016, 18:46:53 »
Gecondoleerd Martin.

Barry
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #99 Gepost op: 24 juli 2016, 20:28:54 »
Bedankt voor jullie uitingen van medeleven.
Ik sluit dit nu even af met nog één foto van mijn vader, waarop hij geïnteresseerd in gesprek is met de bouwers van de dubbele spoorbrug bij Weesp over het Amsterdam-Rijnkanaal in schaal N.

Hij wist me later enthousiast en haarfijn uit te leggen hoe ze dat meesterstukje hadden gerealiseerd.

Tot over een tijdje met nieuwe vorderingen op en in Mardijk.
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #100 Gepost op: 27 oktober 2017, 14:24:52 »
Na een lange periode van stilte is in Mardijk voorzichtig weer het werk opgepakt.
Het viaduct heeft wat metselwerk ondergaan, meer daarover later.
Oorspronkelijk had ik het plan opgevat om een VAM-overslag aan het viaduct te bouwen naar het voorbeeld zoals in Zandvoort heeft gestaan.


Deze foto is ontleend aan / geleend van een ander draadje op dit forum BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation.

Bij het uitwerken van dat plan realiseerde ik me dat dat een gesloten overslag is en dat je alleen tijdens het rangeren het gebouw als een VAM-overslag herkent. Het gebouw neemt best een flinke hoeveelheid ruimte in beslag en etaleert zijn functie en de relatie tot het spoor nauwelijks. Om die reden heb ik besloten een meer open overslag te gaan bouwen. Het wordt een variatie op de overslag zoals die in Harlingen heeft gestaan.


Deze foto is geleend van de website https://www.frieslandrail.nl/goederentreinen/

In plaats van op de steunmuur die daar ook de VAM-wagens voor een deel aan het gezicht onttrekt, plaats ik het hoog gelegen gebouw op pilaren. Zo ontstaat een veel opener constructie en kun je de functie van het bouwwerk duidelijk herkennen.

Omdat het geen exacte kopie van Harlingen hoeft te worden, heb ik voor het gebouw wat losse gevelcomponenten van Auhagen aangeschaft. Ik had hier nog niet eerder mee gewerkt en het leek me een goede gelegenheid om te ontdekken wat de mogelijkheden van dat systeem zijn.



Na wat passen en meten besloot ik voor een lengte van 4 eenheden en een diepte van 3 eenheden te kiezen. De muurdelen met kleine hoog geplaatste ramen zijn in tegenstelling tot de muurdelen met grotere ramen niet als afzonderlijke set verkrijgbaar. Ze maken deel uit van een samengesteld setje van drie verschillende typen gevel.
Dat maakt wel dat het ontwerp van mijn VAM-overslag wat duurder uitvalt, maar de niet gebruikte delen komen vast later nog goed van pas.



Dit zijn de vier gevels die ik heb samengesteld. Omdat je door de inrijpoortjes ook redelijk veel van het inwendige kunt zien, heb ik de kieren die aan de binnenzijde tussen de gekoppelde geveldelen te zien zijn, afgedekt met styreenstrips ter breedte van de het steunbeermetselwerk aan de buitenzijde. Dit suggereert dat de steunberen naar binnen doorlopen (tweezijdige werking). Ook de het metselwerk op de hoeken van het gebouw loopt door naar binnen, maar die strips kan ik pas plaatsen als de muren definitief aan elkaar verlijmd zijn. De binnenmuren worden uitgevoerd in lichtgrijs pleisterwerk.



Hoewel in werkelijkheid de inrij-zijde geheel open was in Harlingen, heb ik voor het gemak de geveldelen met laaddeuropening op perronhoogte uitgesneden tot op straatniveau. Daardoor vormt het geheel ook een wat steviger eenheid. Samengesteld ziet het er dan zo uit.





Nu eerst de binnenzijde op kleur brengen en morgen nog even een passende deur halen en wat styreen voor de pilaren.
Tot de volgende post.

Martin
« Laatst bewerkt op: 27 oktober 2017, 14:29:08 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #101 Gepost op: 09 november 2017, 00:50:08 »
Hoi,

Dat begint een goede vorm te krijgen.
Deuren kun je eventueel ook op maat maken met styreen waar je wat houtnerfstructuur in kan bewerken.
Mooi dat je het bouwen weer oppakt!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #102 Gepost op: 13 januari 2019, 10:01:08 »
Martin,
           Nog wat verder gekomen met je baan? Ik ben erg nieuwsgierig naar je VAM overlaadstation.
Groet, Frank

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Mardijk: halte aan grensbaanvak
« Reactie #103 Gepost op: 13 januari 2019, 19:09:46 »
Hoi Frank,
Het overlaadstation heeft al binnenmuren gekregen. Veel verder ben ik nog niet om verschillende redenen.
Er is wat tijd gaan zitten in het bouwen van een zuiltje waarin ik de Lenz centrale en de LW100 wisselaansturing alsmede de handregelaar heb ondergebracht.
Ook stagneert de bouw van de VAM-overslag omdat de uiteindelijke vorm van de onderbouw nog niet vaststaat.
Die onderbouw gaat waarschijnlijk onderdeel uitmaken van een keermuur die flink wat langer is dan alleen het VAM-station zelf.
Ook aarzel ik of ik wel zal doorgaan nu er een fraai bouwpakket van de overslag van Harlingen is verschenen.

Daar komt nog bij dat ik door een fusie op mijn werk erg weinig tijd heb gehad voor de hobby.
Het goede nieuws is, dat ik per 1 januari jl. vervroegd met pensioen ben gegaan, waardoor ik vanaf februari verwacht weer flinke stappen voorwaarts te kunnen maken met het Mardijk project.
Zal binnenkort weer wat foto's gaan maken en hier plaatsen.

Gr. Martin
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby