Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DM90-Buffel Dieseltreinstel door DE-II
Vandaag om 20:48:32
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:40:47
Doornvliet door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:39:48
Perron HO print ontwerp door robert77
Vandaag om 20:37:35
Westlandbaan door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:35:34
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:29:42
NS modelbaan Hoekdam H0 door Hielke
Vandaag om 20:28:42
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:25:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 20:19:26
TEE Rheingold nostalgie tour door Erjen89
Vandaag om 20:11:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
Vandaag om 20:04:25
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 19:41:31
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door sneek
Vandaag om 19:03:23
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
Vandaag om 18:46:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:23:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bert V
Vandaag om 18:21:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:18:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 18:11:53
LS Models 2019 door Daan!
Vandaag om 17:24:42
Nord Express naar Denemarken in tijdperk 4 door Falkenberg
Vandaag om 17:07:45
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:17:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:07:30
Mijn LEGO modellen. door Pduyn
Vandaag om 12:30:31
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 12:08:59
Restanten loc NS 164 naar vlechtmuseum in Noordwolde door R v/d Hoven
Vandaag om 11:42:23
Tuinbaan Heinenoord door Almar
Vandaag om 11:18:45
Ratelende wielen, wat nu? door Fritsprt
Vandaag om 11:12:19
Ermehuizen anno 1974 door voertaal
Vandaag om 09:45:23
Small yard door GD
Vandaag om 09:24:36
benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 07:39:40
  

Auteur Topic: Molendaal  (gelezen 2493 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Molendaal
« Gepost op: 02 januari 2019, 21:58:27 »
Ik ben (enige tijd geleden) begonnen aan mijn baan. In dit draadje zal ik verslag doen van wat ik zoal uitricht.

Een kort intro
Ik heb een paar jaar geleden een speelbaan van 2m2 gemaakt. Dat was plezierig en smaakte naar meer. De oppervlakte was uiteindelijk wat klein om wat leuks mee te doen. Bovendien stond de baan in de weg. Dat is nu opgelost.

Schaal is H0.
Idee is om een Nederlands tintje eraan te geven.
Periode is ergens tussen III en heden; maar daar permitteer ik me de nodige vrijheden.
Oppervlakte is 2600 x 1400 mm, wat ze in Duitsland een Kompaktanlage zouden noemen.

De baan heeft twee niveau's, het onderste is een schaduwstation
In het zichtbare deel komt een stationnetje en rangeerterreintje.
Zie plaatje:


Overigens, ik bezin me nog over de exacte uitvoering van het rangeerdeel.

Het schaduwstation is als volgt uitgevoerd:


Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2019, 22:04:50 »
Het schaduwstation.

In mijn vorige bericht schreef ik al dat de bouw al is begonnen, dus hierbij meteen een indruk van het schaduwstation.

In het schaduwstation hanteer ik (straks) éénrichtingsverkeer.
Er is plaats om vier treinen op te stellen.
Minimum radius is hier 420 mm.



Verder:
Besturing met een Multimaus en communicatie met met de computer via een S88XpressNetLI startset inclusief USB to Serial.
Als wisseldecoder heb ik een mardec, per wissel één relais voor het puntstuk.
Op de computer heb ik rocrail.

Groeten Juroen


Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Molendaal
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2019, 22:14:49 »
Jou schaduw station ziet er al leuk uit Juroen, ik blijf dit zeker volgen :)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 5860
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Molendaal
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2019, 22:21:56 »
We gaan het zien Juroen  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2019, 22:44:06 »
Carl, Wim,

Dank voor de leuke reacties. Ik hoop ook dat 'we het gaan zien'.
Van't weekeinde weer verder.

Groet, Juroen

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Molendaal
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2019, 23:43:09 »
Opgelet in de rechterbovenhoek. Je kan daar in de problemen komen met de doorrijhoogte voor de sporen die van je schaduwstation komen en waar de sporen komende vanuit het station over moeten gaan. Ook de hoogte die je voorziet voor je rangeersporen speelt hierin mee. Je kan geen oneindig steile helling gebruiken om voldoende ruimte te hebben om aan je schaduwstation te komen.

Over de afmetingen van je baan spreek ik me niet uit. Of alles bereikbaar is moet je voor jezelf uitmaken.

Succes met de verdere uitbouw.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal, een kompakte baan in h0
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2019, 15:32:51 »
Hellingen en doorrijhoogte; een compromis

Opgelet in de rechterbovenhoek. Je kan daar in de problemen komen met de doorrijhoogte voor de sporen die van je schaduwstation komen en waar de sporen komende vanuit het station over moeten gaan. Ook de hoogte die je voorziet voor je rangeersporen speelt hierin mee. Je kan geen oneindig steile helling gebruiken om voldoende ruimte te hebben om aan je schaduwstation te komen.

Inderdaad is er rechtsboven een kritiek punt. De doorrijhoogte is daar maar 75 mm. Dat kan net, maar houdt niet over.
Op de baan zijn alle hellingen juist onder de 3%; aan de steile kant, maar uit voorlopige testen is me gebleken dat het met mijn relatief korte treinen werkt.

Over de afmetingen van je baan spreek ik me niet uit. Of alles bereikbaar is moet je voor jezelf uitmaken.

Ik vermoed dat je duidt op de breedte van 1,4 m. Aan de voorzijde is er een luik om het schaduwstation te inspecteren. De baan is aan de beide lange kanten bereikbaar. Daarmee zal de breedte acceptabel zijn.

Ondertussen heeft de gedachte post gevat dat ik met een uitneembaar stuk landschap moet maken zodat ik er ook langs boven bij kan.

Groet, Juroen
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 15:52:23 door Juroen »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2019, 21:34:57 »
Inbouw van een kortkoppelingsmechaniek

De opbouw van de baan ligt even stil, ik wacht op onderdelen voor de keerlus. Dan even wat anders.

Ik heb vier ICR rijtuigen van italiaanse makelij die origineel in gekoppelde situatie nogal ver van elkaar staan.
Onlangs kocht ik in Houten voor deze rijtuigen 'grote' symoba's. Het is vast al vaker gedaan, hierbij toch wat plaatjes.

Om de juiste afstand te vinden nam ik twee rijtuigen, twee symoba's voorzien van een fleischmann profikoppeling. Zo kon ik de afstand tussen de voorkant van de symoba en de binnenwand van het rijtuig bepalen. Een stukje hout, op dikte gemaakt, diende als afstandsmal.

Ik heb de rijtuigen nog niet dichtgemaakt, ik wil ze in de nabije toekomst nog van verlichting voorzien.
De pin van de symoba moet ik nog inkorten, eerst even proef rijden.

Voorlopig loopt de stam als een zonnetje dooe mijn schaduwstation in aanbouw.


Hieronder de plaatjes:
1) het ontstaan van het gat in de onderzijde van het rijtuig
2) het verwijderen van de originele koppeling
3) de symoba van bovenaf gezien
4) kort gekoppeld.









Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2019, 20:32:23 »
Aansturing keerlus

Het heeft even geduurd voordat ik hiermee verder kon; de zending spulletjes uit het oosten liet op zich wachten.

In het schaduwstation heb ik éénrichtingsverkeer, in het zichtbaar deel tweerichtingsverkeer. Om dit te realiseren heb ik twee keerlussen in het baanplan. Om kortsluiting te vermijden bestaan er diverse oplossingen. Hierbij een uitleg van mijn benadering.

Geinspireerd door de oplossing van RudyB heb ik zijn idee als basis genomen: arduino met sensoren, in mijn geval lichtsluisjes.
Zie hier zijn uitleg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85246.msg3221965561#msg3221965561


Lichtsluis
Ik heb het type gekozen waarvan de leds eenvoudig los te halen zijn. Zo heb ik een lichtsluis waarvan 'zender' en 'ontvanger' elkaar zien als er geen trein door de sluis rijdt.
Bij testen die ik deed met reflectie merkte ik dat zwarte wagens niet goed gedetecteerd werden. Daarom ben ik daar niet aan begonnen.

Opstelling
Aan één kant van het om te polen stuk spoor staan aan twee lichtsluizen. Één juist buiten het om te polen spoor en één juist erbinnen.




Principe
Als beide lichtsluizen niet onderbroken zijn, is er aan die kant van de keerlus geen trein en staat de polariteit standaard goed om aan de andere kant de keerlus in/uit te rijden. Er zijn dus twee lichtsluisjes:
Één lichtsluis detecteert of er een trein de keerlus nadert.
De andere lichtsluis detecteert of er een trein de keerlus wil verlaten.

Zodra er één of beide lichtsluizen onderbroken worden, is er een trein die de keerlus in of uit wil en moet de polariteit omgeschakeld worden.

Beperking
De langste trein moet korter zijn dan de afstand tussen X en sensor S2.

Dubbelpolige relais.
Het om te polen stuk spoor bestaat uit 3 delen: twee gedetecteerde secties en in het midden een stuk ongedetecteerd. Om de detectie te kunnen blijven gebruiken stuurt de arduino 3 dubbelpolige relais aan; voor elke sectie één.

Het plaatje maakt de werking hopelijk ook duidelijk.
Met dank aan het plaatje van RudyB dat ik heb aangepast aan mijn situatie.



Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2019, 13:06:42 »
Flexibele rails

Afgelopen weekeinde mijn eerste stukje flexrails in de baan gelegd. Ik las op het forum dat er toestellen bestaan om de flexrails vooraf te voorzien van een radius om zo een en ander spanningsloos te monteren. Je kan het ook zelf fabiceren.

Hieronder mijn railbuiger, gemaakt uit fischer technik. Hoewel het werktuigje bij buigen overbelast lijkt te worden, functioneert het wel. Wellicht moet ik eens kijken om het wat robuster uit te voeren.



In elk geval ligt ondertussen mijn eerste stukje flexrails op zijn plaats.

Groet Juroen

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Molendaal
« Reactie #10 Gepost op: 18 maart 2019, 14:17:12 »
Goed verzonnen!  (y)

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10136
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Molendaal
« Reactie #11 Gepost op: 18 maart 2019, 15:38:48 »
Zie dit draadje nu pas, mooi! (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Molendaal
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2019, 21:09:26 »
Lijnen trekken

In de hoogte heb ik weinig ruimte. Als gevolg daarvan ligt op een zeker plaats het zichtbare niveau zo vlak boven het schaduwstation dat zeer waarschijnlijk een opstaande pantograaf naar beneden geleid moet worden.

Ik ben van plan om dat met een stuk flex rail-staaf te doen. Die komt dan omgekeerd tegen het plafond van het schaduwstation.
Om de juiste plaats van die flex-rail-bovenleiding te bepalen maakte ik een hulpstukje uit fischer technik.

Hiermee tekende ik een lijn waar de bovenleiding moet gaan komen.






Dat is prima gelukt.

Groet Juroen.



Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Molendaal
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2019, 21:17:48 »
Nou, aan creatieve ideeën geen gebrek. Leuk verzonnen.  (y)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2125
    • foto's op Imgur
Re: Molendaal
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2019, 21:29:10 »
Leuk gevonden! (y)

Ik heb Fischer Technik niet voor niets als andere hobby....   ;)

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html