Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door RikM
Vandaag om 07:28:35
Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen. door Olav
Vandaag om 06:40:56
Buitenlust door sander1985
Vandaag om 06:37:37
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Remunj
Vandaag om 06:29:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 03:13:15
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 00:24:14
Tortoise wisselmotor niet met Littfinsky M-DEC-DC aan te sturen? door piet kleve
Vandaag om 00:00:09
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
27 mei 2020, 23:55:56
Doornvliet door cor_b
27 mei 2020, 23:31:04
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
27 mei 2020, 23:09:34
Trix Express lok maakt piepend geluid en hapert, suggesties? door Menno
27 mei 2020, 23:08:45
Heen, En en Weer door Menno
27 mei 2020, 23:05:32
Projekt 083-338 door Noordernet
27 mei 2020, 22:54:18
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
27 mei 2020, 22:49:08
NTM goederenwagens in Spoor-0 door RutgerSHM
27 mei 2020, 22:42:45
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door St00mboy
27 mei 2020, 22:36:23
Roco z21 verbinden met 10764 werkt niet! door St00mboy
27 mei 2020, 22:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
27 mei 2020, 22:29:12
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Nijboer
27 mei 2020, 22:26:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
27 mei 2020, 22:08:32
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
27 mei 2020, 22:08:03
Groterdamse projecten door Tulpendaal
27 mei 2020, 22:02:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 mei 2020, 21:53:32
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door phdirk
27 mei 2020, 21:49:14
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
27 mei 2020, 21:38:36
Spoor III in Nederland gebruikt? door Klaas Zondervan
27 mei 2020, 21:33:47
Welke perronbreedte voor Roco line door mtr
27 mei 2020, 21:31:40
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door g-j
27 mei 2020, 21:19:06
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Belgaboy
27 mei 2020, 20:56:25
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
27 mei 2020, 20:54:29
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 10047 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #45 Gepost op: 22 september 2018, 21:24:06 »
Ik doe het niet graag, maar van tijd tot tijd moet het toch echt gebeuren:
stofzuigen van het schaduwstation.
Dan moeten baandelen eruit getild worden. Het is voorzichtig werken zodat je zo min mogelijk beschadigt.

Zo ziet het er dan uit.
Ook in het schaduwstation zijn de sporen roestkleurig geverfd en geballast. Ze zijn namelijk altijd enigszins zichtbaar. En door de ballast liggen ze stevig verlijmd met de ondergrond.


Op deze foto zijn lasstaven zichtbaar waarmee de pantografen worden opgevangen.
Ook is er een veer te zien waarmee de bovenleiding wordt afgespannen.


Helemaal op achtergrond zie het weggenomen baandeel (bijna) verticaal staan. En ook een paar huizen staan daar even geparkeerd.


Het oranje huis staat weer op z'n plek. En de stekkerverbinding zit weer vast.


Het blauwe huis dekt de stekkerverbinding af.
Overigens zijn er nog wel meer stekkerverbindingen die los (en weer vast) moeten.


Alle huizen weer op hun plek. Gelukkig geen schade dit keer.


De andere zijde.
Op schone rails rijdt het materieel beduidend beter.


Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #46 Gepost op: 22 september 2018, 21:34:58 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #47 Gepost op: 22 september 2018, 22:00:52 »
Onderhoud, eigenlijk.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #48 Gepost op: 22 september 2018, 22:30:17 »
Hoi,

Tijd geleden alweer, gelukkig weer aan het bouwen.

Gr Koen.
De uitbreiding is even blijven liggen. Vooral bezig nu met de Weinert BR 93.

Wel wat jammer, want je moet er dan weer helemaal induiken: hoe zat het ook alweer.
Maar ik pak die uitbreiding op enig moment zeker weer op.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #49 Gepost op: 01 januari 2019, 13:16:55 »
Als vervolg op bericht 41 hier weer wat bouwsels aan het nieuwste (mini)baandeel.


Kantstroken van triplex aangebracht.
Het meest is handmatig uitgezaagd met de figuurzaag. Veel werk, maar dan heb je tenminste geen splinterende zaagkanten.


In de hoek is alles geschroefd en gelijmd zodat er een stijf geheel ontstaan met de tunnelportalen.


Hier hardt de lijm uit van de houten blokjes, waar later het gaas aan bevestigd gaat worden.


Het gaas zit vast met punaises. (Aandrukken doe ik met een schroevendraaier. Het is me namelijk ooit overkomen dat de pen dwars door het paddenstoeltje in m'n duim schoot)


Het plastic van een boterhamzakje moet voorkomen dat de modelleermassa zich ongewild aan de andere baandelen hecht.


Het resultaat!
Als modelleermassa heb ik het klassieke papiermaché gebruikt.


Papier-maché kost zowat niets en je kunt het heel goed modelleren.
Je moet alleen enig geduld opbrengen voor het verwerkingsgereed is. Daar zijn deze vrije dagen dus heel geschikt voor.
Je krijgt er bij de aanmaak ook heel vuile handen van.
Het grootse voordeel is dat het na droging bijna niets meer weegt, terwijl het heel hard en sterk is en ook niet scheurt.
Dat drogen kan overigens afhankelijk van de de laagdikte wel dagen duren (tot meer dan een week).
Het materiaal krimpt daarbij behoorlijk. Vandaar dat ik die stabiele onderconstructie gemaakt heb.
Als er bij droging scheuren, naden of kieren ontstaan, dan vul ik die naderhand met DAS-klei.

Het wachten is nu dus tot de maché gedroogd is.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #50 Gepost op: 01 januari 2019, 15:45:43 »
Hoi,

Beste wensen.
Blijf het een mooi werkstuk vinden.
Gelukkig nog voortgang.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #51 Gepost op: 01 januari 2019, 20:54:16 »
Dankjewel Koen!

En ook jij nog de beste wensen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #52 Gepost op: 04 februari 2019, 20:57:43 »
Zo af en toe een bescheiden update.

Een belangrijk nadeel van papiermaché is dat het bij droging enorm krimpt.
Het is helemaal losgekomen van het blauwe tunnelportaal en in mindere mate ook van het gele portaal.


De ontstane naden moeten dus gevuld worden. Ik gebruik daarvoor DAS-klei.






De volgende stap is dat de rotsen geverfd worden. Maar eerst moet het blauwe tunnelportaal worden bijgewerkt vanwege vanwege vervuiling met DAS-kleiresten.

Tot later.

Groet, Bas

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Aachenau West
« Reactie #53 Gepost op: 04 februari 2019, 21:14:25 »
Hoi,

Langzaamaan groeit dit deel ook dicht.

Heeft het een bepaalde reden dat de portalen gekleurd zijn of is het de creativiteit?

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #54 Gepost op: 04 februari 2019, 23:09:38 »
De kleuren hebben geen speciale reden, behalve dat ze het wat afwisselender maken.

Dezelfde tinten herhalen zich op andere plekken (zie bijvoorbeeld de foto's in bericht 45). Daarmee treedt er een zekere eenheid op.
Zo heb ik het tenminste bedoeld.

De tunnelportalen op niveau 0 (4 stuks) zijn alle geel. Het tunnelportaal op niveau 1 is oranje. Het blauwe portaal ligt nog wat hoger en is als enige bestemd voor wegverkeer.

Groet, Bas