Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module  (gelezen 23663 keer)

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Gepost op: 02 januari 2019, 13:38:01 »
Hallo allemaal,

Het leek me aan het begin van dit nieuwe jaar leuk om een nieuw topic te starten m.b.t. de Britse ModuleBaan. Regelmatig kom ik een foto tegen van een situatie op het Britse (of Ierse) spoorwegnet dat mij intrigeert met een module voor de BMB in mijn achterhoofd. Ik zoek dan vaak wat informatie en andere foto's erbij om een goed beeld te krijgen. Aangezien ik nooit al deze modules kan (en wil) verwezenlijken, blijft dit vaak in mijn hoofd zitten. Het lijkt me leuk om die ideeën hier te delen.

Laten we beginnen met de foto die mij gisteren deed besluiten dit topic te starten.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 21:47:34 door mdjr78 »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2019, 21:47:16 »
Langley Green, West Midlands


Bron: foto op Flickr van Kevin Redwood (rivercider)

Wat spreekt mij in deze foto aan:
  • Het zijspoor dat voor het stationnetje afbuigt;
  • Het seinhuis en stationsgebouw dat tussen de sporen staat;
  • De voetgangersbrug;
  • Het verlaagde bordessein;
  • De industriële sfeer en bebouwing op de achtergrond;
  • Het lantaarntje aan de keermuur.

Enige achtergrond informatie:
Langley Green ligt aan de lijn tussen Worcester en Brimingham. De aftakkende lijn was een kort zijlijntje naar Oldbury, maar wordt ten tijden van de foto enkel nog gebruikt voor goederenverkeer (oa ammonia). Achter het standpunt van de fotograaf bevindt zich een aantal opstelsporen. Deze worden d.m.v. de wisselverbindingen op de foto bereikt.

Tot slot nog wat aanvullende foto's en informatie van de locatie:
Foto vanaf de voetbrug. Let op het verlaagde bordessein.
Foto van een goederentrein op de zijlijn.
Op deze pagina staat wat achtergrondinformatie en een foto met een extra zijspoor en wisselverbinding.

Schetsmatig krijg je dan zoiets:

Links verdwijnt het spoor onder de voetbrug en rechts onder de wegbrug. Ik heb de silo's van de achtergrond wat prominenter naast het spoor gezet.

Hopelijk vinden jullie het leuk dat ik af en toe dit soort ideeën post. Mogelijk haal je er nog inspiratie uit.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 21:52:06 door mdjr78. Reden: baanplan toegevoegd »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2019, 23:01:48 »
Limerick-Junction,
knooppunt op de Dublin-Cork Intercity lijn met de Limerick Shuttle: (Ennis-) Limerick-Limerick Junction(-Tipparary-Waterford)
Dublin <> Cork wordt in een uurdienst en in beide richtingen gereden.

De snelste diensten maken gebruik van de dubbelsporige en doorgaande hoofdlijn.
Om de 2 uur wordt er in elke richting op het doorgaande, lange perron gestopt om aansluiting te geven op het kortere kopspoor aan de Limerick Shutlle.
De Intercity diensten worden meestal gereden met trek-duw stammen met de Ierse 201 Class loc
(een 66 Class, met andere kap en snelheidsoverbrenging voor snelheden tot 160 km/u.)



Voor de minder drukke treinen maakt men gebruik van de 3-delige 22000 Class DMU's van Rotem (Korea, al dan niet in dubbel)
De 2-delige 2700 Class DMU's (GEC Alstom) Worden gebruikt voor de Limerick Colbert - Limerick Junction Shuttle
2 of 3 keer per dag wordt er vanuit Limerick Junction richting Tipperary en verder naar Waterford gereden
En een aantal keren per dag gaat het vanuit Limerick Colbert verder naar Ennis en Galway via Athenry


Wie goed kijkt op de onderstaande foto, ziet wat verder over de oude seinmast en seinhuisje, dat1 kruisend enkelspoor de hoofdsporen dwarst.
Dit is de enkelsporige lijn richting Cahir-Tipperary-Clonmel-Waterford. Hiervoor moeten de vertrekkende 2700 Class DMU's het station uitrijden op de enkelsporige lijn richting Limerick en daar kop maken, om de hoofdlijn te kunnen dwarsen om richting Waterford te gaan rijden.


Aan de overkant van het station en de doorgaande hoofdsporen zijn er nog 2 kop opstelsporen voor goederentreinen.


En op deze foto snelt een CIE Service wagen op het doorgaande hoofdspoor richting Dublin.


In Model:
Murphy Models maakte meerdere versies van de 201 Class
(Zelf tufte ik al met de 'groene' 222 op de BMB)
- De door CAF gebouwde MK4 rijtuigen werden nog niet aangemaakt.
- Een Ierse modelspoorwinkel verfde enkele Britse MK3 rijtuigen en een 125 Class dummy in de groene IC kleuren
- Murphy Models maakte meerdere versies van de 071 Class
  (de 080 hierboven op de foto's heb ik in het oranje IR jasje,
  en ook de 082 in de hier getoonde Silver Grey brulde al op de BMB)
- Bij Bachmann Europe maakte men een analoge startset met de Ierse 2700 Class.
- En de Service motorwagen is uitgebracht door het Amerikaanse Bachmann als stofzuiger/kuiswagen in HO.
  Die moet dan nog in een oranje jasje gestoken te worden, en dienen de koevangers verwijderd te worden...
- Ook van de 141/181 GM Baby's zijn vroeger en door Bachmann en in opdracht van Murphy Models,
  en in verschillende versies op de markt gebracht.
- De Cement Bubbles zijn door Irish Railways Models op de markt gebracht.
  Een paar setjes kregen hun vuurdoop op de BMB te Stolwijk. (en er is nog een setje van 3 op komst)

Enkel de '071 Class'; '201 Class' en de getoonde 'witte Cement Bubbles' zijn nog in enkele winkels in de UK - Ierland - Duitsland in enkele winkels nog nieuw te verkrijgen.
http://www.murphymodels.com
https://irishrailwaymodels.com
                                                                                     
Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 23:21:07 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2019, 23:36:25 »
De watertoren met boom kunnen op een module in ieder geval zorgen voor een mooi verdwijnpunt:

IE 078 te Limerick Junction by Werner Bastiaanse, on Flickr

Let ook op de wisselverbinding naar het perronspoor en de aanduiding voor de maximum snelheid tussen de rails.

Interessant is inderdaad de gelijkvloerse kruising met het spoor naar Waterford: Plaatje

Een ander interessant punt van het station was het spoor dat voor langs het stationsgebouw liep, welke is te zien op deze foto.

Groeten,
Werner
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 08:07:21 door mdjr78 »

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2019, 01:01:11 »
Misschien voor op de nieuwe branchline een stukje van de 'Kyle of Lochals Line' in Schotland? ;)
Deze Rail Away aflevering toont een aantal fraaie punten die denk ik best mooi zijn om in model na te bouwen: https://www.youtube.com/watch?v=uUxby20bVAo

Het eindstation kan misschien zelfs als eindmodule van de branchline functioneren. Dat is toch heel wat leuker dan zo'n saaie houten eindplaat ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2019, 10:36:49 »
Leuk idee dit draadje Werner.  (y)
Ik heb op mijn PC ook een aantal mapjes met (vage) modelbouw ideeën staan. Meestal een verzameling van referentiebeelden en een kleine schets die ik op papier maak en scan.
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2019, 12:54:57 »
Als het Britse ideeën zijn, en die heb jij best wel  (y) , dan kun je ze gerust hier posten hoor, als je dat leuk vindt.

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2019, 14:37:23 »
Leuk idee dit draadje Werner.  (y)
Ik heb op mijn PC ook een aantal mapjes met (vage) modelbouw ideeën staan. Meestal een verzameling van referentiebeelden en een kleine schets die ik op papier maak en scan.

Dank je, Marc. Het idee is om stukjes van het Britse spoor te laten zien, maar wel zodanig dat deze op een of twee modules van 1,20 meter gemaakt kunnen worden (geen Forth Bridge dus).

Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2019, 21:54:58 »
Het lijkt me achteraf toch leuk om ook een kleine schets van het plan bij het bericht toe te voegen. Dit om te laten zien hoe het op een of meerdere modules past. Daarom heb ik in het tweede bericht dit baanplannetje toegevoegd. Het plan is verdeeld over twee 90 cm modules.



Groeten,
Werner

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 23:09:35 »
Llangollen, Denbighshire, Wales


23/05/1997 - Llangollen, Denbighshire, Mid Wales.
by John Turner, on Flickr

Llangollen is nu bekend als eindstation van de Llangollen Railway. De lijn was voorheen onderdeel van de spoorlijn tussen Ruabon en Barmouth Junction. De lijn was van Ruabon tot en met Llangollen dubbelsporig. De rest van de lijn was enkelsporig.

Het station van Llangollen is aansprekend door de ligging op de oever van de rivier Dee. Daarbij steekt de trap van de voetbrug uit boven de rivier. Ook de opbouw van de bebouwing achter het station is interessant voor een module. Het meest interessante deel om na te bouwen is het deel tussen de voetbrug en de brug over de rivier.


Class 104 te Llangollen by Werner Bastiaanse, on Flickr

Het station, seinhuis en korte laadspoor zorgen voor een interessant en herkenbaar plaatje. Het plan zou er zo kunnen uitzien:


Nog wat interessante foto's:
Een plaatje uit de BR dagen. De overloopwissels lagen destijds nog andersom
Een luchtfoto van de brug over de rivier Dee

Groeten,
Werner


Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2019, 20:42:54 »
Ik wil ook wel een bijdrage leveren aan dit draadje.
En ... tegen mijn gewoonte iets van de GWR. 😀

Rond de kerstdagen waren we ons aan het oriënteren op een vakantie naar de UK. Een van de mogelijkheden was Dartmouth/Kingswear aan de Engelse Riviera in Devon.

Tussen Kingswear en Paignton pendelen stoomtreinen van de Dartmouth Railway op een prachtige route tussen heuvels en langs de kust. Het is een enkelsporig traject - en zou daarmee inspiratie kunnen bieden voor de BMB Branche-lijn.

Op sommige punten echter liggen inhaalsporen. En dat bracht me op het idee, een traject-uitsnede te maken van een stuk “dubbel” spoor. En wel het emplacement van het interessante Churston Station.

Hieronder laat ik het station zien in verschillende perioden.



Hier zie je de situatie in 1950. Twee sporen langs twee perrons, met aan weerskanten doodlopende rangeersporen. Het linker hiervan is met een kruiswissel verbonden met het hoofdspoor.



Op deze foto uit 1988 is de kruiswissel tussen het linker rangeerspoor en het hoofdspoor verdwenen. Net als het rechter rangeerspoor.



Op deze recente foto zie je dat het rechter rangeerspoor weer terug is, en nu afbuigt naar een locloods. Ook aan de linkerkant verdwijnt het oorspronkelijke rangeerspoor in een loods. Ook is nu goed te zien dat er sprake is van een inhaalspoor ipv “dubbel spoor”.

Een extra asset om juist dit station uit te beelden op een BMB module is de mogelijkheid de treinen te laten verdwijnen onder bruggen aan weerskanten.



Deze natuurstenen brug is inmiddels vervangen door een lelijk modern exemplaar, in tegenstelling tot de mooie overdekte voetgangersbrug aan de andere zijde.



Wat in al die jaren hetzelfde is gebleven, is het stationsgebouw.



Het aardige nu is, dat de lijn naast de stoomlocs van de Datmouth Railway, bereden wordt door een enorme variëteit aan materieel. Ter illustratie, kijk maar eens naar deze video:
https://youtu.be/bYyOGe8NwAY

Een railplan heb ik niet gemaakt, maar met een beetje fantasie lijken ze op de eerdere railplanben van Werner. Heb je veel ruimte, dan zou je nog een draaischijf kunnen toevoegen. Al ben ik bang dat je dan een dubbele bak moet maken.



Gr, Hans


Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2019, 17:30:06 »
@ Werner.

Daar ben ik het helemaal mee eens, Llangollen is een uitstekend onderwerp voor een modelbaan. Ik ben er de afgelopen jaren verscheidene malen geweest, en heb elke keer genoten. (Ik was er trouwens niet vanwege de treinen, die waren meer een aangename bijzaak... ;D).  Wel heeft het mij bevestigd in mijn liefde voor de GWR en Pannier tanks in het bijzonder. Dat is de eerste GWR loc  waar ik een ritje achter heb gemaakt:

Pannier tank 6430 in Llangollen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 17:34:12 door Tanks+Treinen »

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2019, 11:37:36 »
En nog even een reactie op het idee van Hans, Churston station. Dat ken ik dan weer niet persoonlijk, maar het sporenplan is zeker bruikbaar voor een BMB bak.


(Met dank aan Old-maps.co.uk)

Het leuke aan dit idee vind ik dat Churston een junction station is, met een nevenlijn naar Brixham. Die heeft zijn eigen perron, en dat stukje spoor zou je in de overgangsbak van de module kunnen laten eindigen en daar dan een kort treintje opzetten (14xx met autocoach, zoals op de bovenste foto van Hans, of een GWR railcar) en heen en weer laten shuttelen.

Een beetje een beeld van hoe de module eruit zou kunnen zien krijg je van deze grote layout:
http://www.gwr.org.uk/layoutschurston1.html

Sierd Jan

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2019, 12:54:50 »
@ Werner.

Daar ben ik het helemaal mee eens, Llangollen is een uitstekend onderwerp voor een modelbaan. Ik ben er de afgelopen jaren verscheidene malen geweest, en heb elke keer genoten. (Ik was er trouwens niet vanwege de treinen, die waren meer een aangename bijzaak... ;D).  Wel heeft het mij bevestigd in mijn liefde voor de GWR en Pannier tanks in het bijzonder.....
GWR/ BR Western Region en Pannier Tanks, die liefde deel ik wel.  (y)

Werner