Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector  (gelezen 2351 keer)

dpring

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Gepost op: 30 december 2018, 12:31:59 »
Hallo,
Ik gebruik de Booster nu een jaar, met plezier en zonder problemen in de operationele mode. Schakelt netjes af indien er kortsluiting ontstaat op de rails. De Booster is de 4.5 A variant. Ik kan hiermee 5 locs tegelijk laten rijden.
Alleen in de programmeer mode is er geen beveiliging meer. En helaas 2 keer de H-Bridge in rook zien opgaan.
Ik gebruik de ACK detector uit de handleiding van MRdirect.
Het zal een probleem kunnen zijn dat een kant van de booster uitgang aan GND gelegd wordt.
Is er iemand die een idee heeft om de booster ook in de P-mode te beveiligen ??

Mvg,
DickR

https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACK_Condensator_2.jpg
MRDirect met BNLS/RCU booster 4,5A, S88N,Rocrail,treinen tijdperk 1,landernbahn,Duitsland

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 13:29:08 »
Hi, leuk dat je de BNLS/RCU Booster gebruikt!  :)

Met P-mode bedoel je het plaatsen van een jumper om de signaaldetectie te omzeilen voor programmeren?
Ik begrijp niet hoe dat de kortsluitbeveiliging negatief beinvloedt, kun je wat meer informatie geven?

Over het "aan de massa leggen" van de uitgang, dan bedoel je de massa van de voeding van de booster?
Dat is altijd heel slecht, dan stuur je de H-brug tegen de voedingsspanning in.

In de getoonde Ack schakeling gebeurt dat inderdaad op het eerste oog, dus als je die voedt uit booster voeding is dat niet goed.
De getoonde Elko en diode maken een "voeding" van de DCC spanning, maar dan moet je die wel "zwevend" maken, dus los van de booster voeding massa.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2018, 15:05:14 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 14:53:02 »
@HansQ, ik kan zo 123 even geen schema van de RCU booster vinden, maar hoe is de ingang daar geregeld? Direct aan de H-brug of via een opto?

Indien het laatste is de getoonde schakeling niet direct toe te passen daar er ook bij gebruik van het railsignaal geen zwevende voeding is daar de GND van de ack-schakeling dit teniet doet. Ergens een opto plaatsen (of ingang booster of uitgang ack-schakeling + voeding relais loskoppelen!).


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 15:02:56 »
Zie: https://hansqprs.home.xs4all.nl/Handleiding-1.1.09.pdf achterin, basis schema.

L6203 H-brug met 6N137 opto aan de ingang, dus galvanisch gescheiden.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2018, 15:15:42 »
Ah, top! Dan zou de ack-schakeling gevoed via diode en condensator van de railspanning geen enkel probleem mogen zijn. De ach-schakeling voeden van de voeding die de RCU ook voedt kan inderdaad niet!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

dpring

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2018, 17:11:46 »
Dank voor alle snelle reacties !!!
Wat de vraag betreft rondom het aan massa leggen : MRDirect levert op de compoort op punten 3 en 5 een railsignaal naar de Booster toe.
Hiervan is punt 5 GND. Een uitgang vd booster (bruin) wordt via de ACK schakeling aan deze GND gelegd,zie schema.
Heeft dus geen verbinding met de GND vd booster,door de opto coupler in de signaal DCC ingang.

De P-mode is inderdaad om de signaal detectie te omzeilen,maar veroorzaakt tevens het niet afschakelen vd booster bij kortsluiting,de enable ingang  van de H=Bridge blijft hoog

De voeding vd booster is een losse voeding en alleen voor de booster !

Ik heb ook een aparte 20 V DC voeding gebruikt voor de ACK schakeling, maar hetzelfde resultaat, defecte H-Bridge

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is,

DickR
MRDirect met BNLS/RCU booster 4,5A, S88N,Rocrail,treinen tijdperk 1,landernbahn,Duitsland

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 00:17:32 »
Mm, dan snap ik niet waarom de H-brug het begeeft. Er is maar op één punt verbinding tussen PC en booster en dat is door de PC-GND aan booster-bruin te koppelen. Aan de ingang van de booster gebruik je deze PC-GND ook maar dat is dus via een opto.

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat je een voeding gebruikt voor de booster met negatief aan PE (randaarde)?

[edit]Ik zit nog ff naar de RCU booster te kijken en zie nu ook de P-jumper. Met die geplaatst wordt enable keihard hoog getrokken en zal dus inderdaad elke vorm van kortsluitbeveiliging niet werken ::) Stuurt MRdirect niet idle pakketjes zodra je programeren start? Dan zou DCC detectie gewoon moeten werken en zou de P-jumper dus niet nodig zijn.


Timo
« Laatst bewerkt op: 31 december 2018, 00:26:12 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 08:43:44 »
MRdirect stuurt inderdaad DCC Idle pakketjes zodra het (programmeer) spoor aktief wordt.

Het lijkt me dat de uitgang (baan aansluitingen) vanwege de h-bridge constructie niet met computer GND verbonden mag worden.
Als je zoals eerder al gezegd de ACK schakeling uitsluitend aan de baan aansluit inclusief de voeding (diode + elco) ook uit de baan haalt mag er geen probleem zijn.
Om de uitgang van de ACK schakeling aan de compoort te verbinden moet je dan een optocoupler gebruiken.

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 11:36:28 »
Hoi Marco,

Bedankt voor de bevestiging! (y) Dus P-jumper nooit plaatsen en gaan.

Maar aangezien de RCU booster ingang volledig gescheiden is levert de GND connectie aan de uitgang geen probleem op, dat is namelijk de enige elektrische verbinding tussen baan en PC. Ook al kan een extra opto nooit kwaad natuurlijk.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2018, 13:14:07 »
Hoi Timo,

Ik was ook niet zeker van een extra optocoupler omdat de kortsluit signalering (naar MRdirect) die ook niet heeft. Aan de andere kant is de signaal input wel galvanisch gescheiden.
Ik heb Dick tijdens Houten Digitaal gesproken en hem per mail oa het volgende geschreven:

De ACK schakeling met de diode / elco voeding kan cq moet je uit het baansignaal halen.
De uitgang van de ACK schakeling schakelt dan tov de baan en niet tov GND van de computer.
Je kan testen of de schakeling het doet door een weerstand + led op de uitgang aan te sluiten. Als dat werkt kan je de connectie met de PC maken.
Ik heb hem aangeboden dat hij bij mij thuis langs mag komen.

 M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2018, 14:15:06 »
Opto toevoegen kan inderdaad altijd. Maar moet je alleen nog nadenken over hoe je het relais voor een programmeerspoor (RTS(7)) voedt als je die toevoegt. Als je deze gewoon van baanspanning wilt voeden zal je daar ook een opto bij moeten zetten om niet de scheiding als nog op zeep te helpen.

Maar goed, nodig zou het niet moeten zijn :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 234
  • Marco Roede
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2019, 12:24:57 »
Ik ben voor Dick aan het uitzoeken hoe de RCU-booster kan samenwerken met de comport signalen en ACK schakeling van MRdirect. Hierbij een vraag aan de ontwerper(s) van deze booster.
Het DCC signaal wordt dmv een optocoupler aan de booster aangeboden.
Bij MRdirect wordt het DCC signaal op de comport gezet.  De optocoupler verzorgt dus de galvanische scheiding tussen MRdirect-PC en de booster.
Vraag:
Is deze galvanische scheiding echt noodzakelijk of is het een extra zekerheid?
Met andere woorden wat gebeurt er als de GND (pin 5) van de MRdirect-PC comport direct wordt verbonden met de GND van de RCU-booster?

M.vr.gr.
Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: BNLS/RCU Booster met MRDirect en ACK detector
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2019, 20:27:01 »
Ben niet de maker maar toch :angel:

Zolang de ACK schakeling niet is toegevoegd is de galvanische scheiding niet noodzakelijk. Het staat je namelijk op zich altijd vrij om op één punt twee gescheiden systemen te koppelen zonder dat er "iets" gebeurd, immers heeft stroom een heen en terug nodig. De ACK-schakeling verbind nu alleen ook de GND maar dan op een ander punt, dan heb je problemen. :-\ Wel zorgt de scheiding voor wat veiligheid robuustheid omdat je gewoon niet hoeft na te denken of een bepaalde aansluiting kwaad kan of niet. (y)

Maar de opto doet nog een tweede ding en dat is het signaal niveau gelijk maken. Niet alleen kan de booster zo werken over een groot bereik aan voltages maar kan deze ook tegen negatieve voltages. En dit is handig in twee gevallen. 1) Je kan hem nu achter een andere booster hangen. 2) hij kan tegen de seriële poort ;D Een echte seriële poort (RS232) wisselt namelijk tussen (ongeveer) +15V en -15V.

Dus op zich is er (zolang niet ook de ACK schakeling is aangesloten) kan GND (pin 5) met de GND van de RCU-booster verbinden geen kwaad. Maar het signaal (pin 3) is een ander verhaal. Daar de opto direct de H-brug aan stuurt kan je deze niet direct aan een com-poort hangen. 15V gaat hij niet leuk vinden en negatieve spanningen al helemaal niet!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox