Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 25845 keer)

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #90 Gepost op: 25 april 2021, 20:28:09 »
Stel dat het ooit toch zover is dat er een waslijn boven het spoor komt te hangen..
Is er dan ook een kans dat we wat meer goederen over de maaslijn zien gaan?

Net als voor de Dolimetrein, lijkt het mij dan een stuk korter over Zwolle - Nijmegen - Roermond?

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #91 Gepost op: 25 april 2021, 20:53:07 »
Die kan daar al rijden hoor, er gaat een diesel mee

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #92 Gepost op: 25 april 2021, 21:17:51 »
Zolang er geen ERTMS ligt overal, is elektrificeren niet van invloed op de hoeveelheid goederentreinen. Want er zijn en komen geen elocs met ATB-NG; veel te duur qua inbouw en toelating voor die ene lijn. En het gaat nog wel een paar decennia duren voor overal ERTMS ligt...

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #93 Gepost op: 26 april 2021, 19:53:40 »
Die kan daar al rijden hoor, er gaat een diesel mee

Klopt, maar ze rijden bij voorkeur met een E-loc. Anders was de Maaslijn neem ik aan de standaard route.

Zolang er geen ERTMS ligt overal, is elektrificeren niet van invloed op de hoeveelheid goederentreinen. Want er zijn en komen geen elocs met ATB-NG; veel te duur qua inbouw en toelating voor die ene lijn. En het gaat nog wel een paar decennia duren voor overal ERTMS ligt...

helder. jammer.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #94 Gepost op: 26 april 2021, 23:26:53 »
De elektrificatie lijkt voorlopig niet door te gaan. De drie provincies willen geen cent extra uitgeven, staatssecretaris Van Veldhoven wil ProRail niet compenseren... Want ja, het is een lijn van regionaal belang. Eerst komt er een onderzoek naar de rekenkundige kwaliteiten van onze infrabeheerder. Nog maar eens wat geld verspillen aan rapporten schrijven.  :-\

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/provincies-betalen-niet-mee-aan-tekort-maaslijn-rijk-moet-extra-79-miljoen-betalen~a3c7e95a/

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #95 Gepost op: 29 april 2021, 20:24:43 »
Dit is natuurlijk met name een spelletje "wie knippert het eerste met de ogen".

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #96 Gepost op: 29 april 2021, 22:44:14 »
https://www.1limburg.nl/dassenburcht-mogelijk-gedrang-bij-verdubbeling-maaslijn-0?context=latestarticles

Ondertussen is geld niet meer het enige probleem wat de verbetering van de Maaslijn in de weg staat.. ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #97 Gepost op: 12 september 2021, 12:11:47 »
Kwam er pas onlangs achter dat het geld er toch is gekomen.
https://www.1limburg.nl/akkoord-over-elektrificatie-maaslijn-project-gered
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #98 Gepost op: 12 september 2021, 16:12:30 »
Het "excuus"van prorail vind ik toch wel origineel  ::) gevonden.
Het hele project en traject waren nog niet volledig in beeld en berekend  ???
Hoe kan je dan een (on)kosten plaatje afgeven naar degene die dat project moeten financieren ?
Je plant toch 1ste het volledige project incl alles wat nodig is alvorens je de berekening maakt.
Als alle civiele bedrijven zo te werk zouden gaan,dan zouden er volgens mij regelmatig ontslagen vallen daarbij,maar deze komen er schijnbaar weer mee weg  :-X

Ben benieuwd hoe dit circus uit eindelijk afloopt,want schijnbaar moet de provincie nog akkoord gaan met het nieuwe "voorstel"
Waarbij ik me dan afvraag,als je van 50-50 naar 70-30 gaat,dan is dat pure winst,dan "hap"je toch ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #99 Gepost op: 13 september 2021, 22:44:25 »
Het "excuus"van prorail vind ik toch wel origineel  ::) gevonden.
Het hele project en traject waren nog niet volledig in beeld en berekend  ???
Hoe kan je dan een (on)kosten plaatje afgeven naar degene die dat project moeten financieren ?
Je plant toch 1ste het volledige project incl alles wat nodig is alvorens je de berekening maakt.
Welkom in de grotemensenwereld. Je kan zo'n project uiteraard volledig doorrekenen op alle details, maar dan vindt iedereen weer dat de projectvoorbereidingen veel te duur uitvallen en dat er alleen maar geld wordt uitgegeven aan papierwerk... dus het is altijd een middenweg. Kennelijk zijn de overige kosten hier wat te laag ingeschat.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #100 Gepost op: 13 september 2021, 23:02:19 »
Het zou me niets verbazen als ook de nieuwe kostencalculatie opnieuw wordt ingehaald door stijgende inflatie, gestegen grondstoffenprijzen, gebrek aan personeel enz. Er wordt gewoon te langzaam gewerkt waardoor je achter de feiten blijft aanlopen; in 1950 was het al drie keer klaar geweest.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5170
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #101 Gepost op: 14 september 2021, 10:35:08 »
En wat ik niet begrijp: in België elektrificeren ze voor pakweg €M 1 per kilometer (Mol-Hamont-grens NL). Daar heb je weliswaar natuurlijk geen dubbelspoor voor, maar de meerkosten zijn wel exorbitant hoog. Zeker, wanneer je bedenkt dat de Maaslijn bij de aanleg al op dubbelspoor is ingericht qua baanlichaam.
Nog komischer wordt het als je de tekst van ProRail leest over het kunnen kruisen van treinen. Elders breken ze passeersporen op enkelsporige trajecten juist op....
Groet, Frank

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #102 Gepost op: 14 september 2021, 11:48:30 »
Dat klopt, aan het baanlichaam hoeft niet veel te worden gedaan omdat dubbelspoor al was voorzien. Tevens is wat jaren geleden de beveiliging vernieuwd, waarbij de competentie van ProRail ter discussie stond vanwege de eindeloze reeks storingen. Als overheid zou ik Infrabel om een offerte hebben gevraagd, maar er zullen ongetwijfeld regels zijn waardoor dit niet kan of mag. In 1950 was de mentaliteit gericht op wederopbouw en niet zwammen maar poetsen. Anno nu gaat het meeste geld en tijd zitten in vergaderen, onderzoeken en regelgeving.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8031
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #103 Gepost op: 14 september 2021, 13:45:43 »
En wat ik niet begrijp: in België elektrificeren ze voor pakweg €M 1 per kilometer (Mol-Hamont-grens NL). Daar heb je weliswaar natuurlijk geen dubbelspoor voor, maar de meerkosten zijn wel exorbitant hoog. Zeker, wanneer je bedenkt dat de Maaslijn bij de aanleg al op dubbelspoor is ingericht qua baanlichaam.
In België is er vooral een draad aangelegd, bij de Maaslijn zijn er naast de elektrificatie meer werkzaamheden:

Wat gaat er allemaal gebeuren?
Elektrificatie van de volledige Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen met 115 km nieuwe bovenleiding
Extra of langere inhaalsporen bij Swalmen–Reuver, Tienray–Venray, Boxmeer en Cuijk
Waar mogelijk snelheidsverhoging tot 140 km/u, van 60-125 km/u nu
Aanpassing van de seinen zodat treinen voortaan kunnen keren op alle tussenstations, behalve in Vierlingsbeek
Aanpassing van sommige perrons voor een betere in- en uitstap.
voor de snelheidsverhoging zijn aanpassingen nodig aan aantal bogen, viaducten, bruggen en overwegen, dat zal wel in de kosten gaan zitten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #104 Gepost op: 16 september 2021, 01:05:23 »
Dat klopt, aan het baanlichaam hoeft niet veel te worden gedaan omdat dubbelspoor al was voorzien. Tevens is wat jaren geleden de beveiliging vernieuwd, waarbij de competentie van ProRail ter discussie stond vanwege de eindeloze reeks storingen. Als overheid zou ik Infrabel om een offerte hebben gevraagd, maar er zullen ongetwijfeld regels zijn waardoor dit niet kan of mag. In 1950 was de mentaliteit gericht op wederopbouw en niet zwammen maar poetsen. Anno nu gaat het meeste geld en tijd zitten in vergaderen, onderzoeken en regelgeving.
Door de overheid is het spoor in beheer gegeven bij ProRail, het is uiteindelijk dus ook niet de overheid zelf die de werkzaamheden laat uitvoeren maar ProRail.

Stellen dat ze gewoon infrabel hadden moeten bellen, dat gaat dus niet op