Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 13:21:21
West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen door tijgernootje
Vandaag om 13:12:37
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door JaJo
Vandaag om 13:11:09
Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:36
Armsein aansluiten door Raymond1972
Vandaag om 13:02:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 12:59:50
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door ronaldvd2000
Vandaag om 12:51:10
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door SvenW
Vandaag om 12:33:05
Roco Silberling openmaken door Henk Veenstra
Vandaag om 12:26:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:29
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 12:02:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door BCh
Vandaag om 11:59:46
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:56:28
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 11:47:28
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:36:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Peter45
Vandaag om 11:19:10
Functiemappen LS Models Benelux reeks 11.8 door MarkSpoor
Vandaag om 11:03:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 10:56:26
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:54:38
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:52:43
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Eric v C
Vandaag om 10:51:10
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 10:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 10:47:27
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MOVisser
Vandaag om 10:43:56
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 10:40:11
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:27:00
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 08:25:21
Mini kennismaking met Minitrix vraag. door PietvanHees
Vandaag om 07:54:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
Vandaag om 06:47:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Johnnytrein
Vandaag om 05:58:57
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 11681 keer)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #75 Gepost op: 18 april 2021, 14:30:31 »
Nou ja met wel een knoeperd van een fout in de Drontenmeertunel.
Koste €90 miljoen om het op te lossen.
Dat vond men te duur...

Thijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20896
    • Pagina van klaas
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #76 Gepost op: 18 april 2021, 16:10:52 »
Dat is dan precies die 90 miljoen die ze overhielden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3729
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #77 Gepost op: 18 april 2021, 16:25:06 »
En waarom niet de oplossing uit het noorden? Alleen bovenleiding in de stations, voor het opladen van de accu's. Lijkt mij beduidend goedkoper.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20896
    • Pagina van klaas
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #78 Gepost op: 18 april 2021, 16:31:05 »
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #79 Gepost op: 18 april 2021, 16:35:45 »
Het probleem van het elektrificeren van de Maaslijn gaat Venlo worden, want de Maaslijn kruist het gedeelte wat geëlektrificeerd met 15 kV Wisselstroom. Hoe ze dat willen gaan doen is volgens mij ook niet duidelijk. 

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6861
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #80 Gepost op: 18 april 2021, 16:42:12 »
spanningssluis tussen Kaldenkirchen en Venlo gebouwd moet worden in plaats van de schakelbare bovenleiding in Venlo.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #81 Gepost op: 18 april 2021, 17:40:09 »
Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1906
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #82 Gepost op: 18 april 2021, 20:32:10 »
Een spanningssluis richting Kaldenkirchen is ook niet echt mogelijk omdat dat stuk te steil is. De tijd die het omschakelen kost, is te lang - dan staan ze al stil op de helling.

Meer goederentreinen over de Maaslijn wordt 'm trouwens niet want het blijft ATB NG dus je blijft aangewezen op dieseltractie - tot er ERTMS ligt.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 237
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #83 Gepost op: 18 april 2021, 20:45:49 »
@Andre82, kruisingen van verschillend geëlectrificeerde trajecten zijn geen probleem, daar is ervaring mee, al heel lang. Leiden NS/NZH bij Lammenschans. NS/NBM bij Driebergen. En een handvol tram/treinkruisingen in het Ruhrgebiet.

Stroomloos passeren op rolsnelheid. En een seinstelsel waarin beide kruisende baanvakken zijn opgenomen.
Trams in spoor nul * Trammodelbouwblog * Webman Tramweg-Stichting

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #84 Gepost op: 19 april 2021, 14:39:26 »
Het is niet alleen kruisen, je moet vanaf de Maaslijn ook nog het goederen emplacement opkomen, want er is best heel wat verkeer wat via de Maaslijn naar het DSM in Geleen gaat.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6861
  • Spoor N
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #85 Gepost op: 19 april 2021, 15:20:17 »
Dat lijkt me makkelijker dan een goederentrein van het emplacement de helling bij Kaldenkirchen op krijgen terwijl je het eerste stuk moet rollen.

Dan kunnen Duitse éénspanning-treinen niet meer bij de perrons in Venlo komen.
Ik zie meer in verlengde omschakelbare sporen 3 en 4 tot aan de overweg Broekestraat.
Inderdaad, ik zou Venlo bereikbaar houden voor 15 kV-materieel.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3729
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #86 Gepost op: 19 april 2021, 16:06:26 »
Daar moet je wel aangepaste treinen voor hebben.
Ja, dat is natuurlijk wel zo. Maar ze moeten toch ook andere treinen kopen als je er wel overal waslijn boven hangt.
Groet, Frank

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2022
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #87 Gepost op: 19 april 2021, 16:31:25 »
Volgens mij zijn die al gekocht en dat is ook t punt.
Want het leasecontract van de diesels schijnt af te lopen.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #88 Gepost op: 19 april 2021, 16:40:47 »
Misschien is het juist vanwege de situatie in Venlo idd wel de moeite waard om waterstof- of accutreinen te overwegen, al zullen er weer kosten voor de extra voorzieningen zijn... maar het project loopt nu inmiddels zó lang dat ik er niet echt meer in geloof, want het uitstel wordt steeds weer ingehaald door kostenstijgingen. Dan kun je wel aan de gang blijven. Het onderzoek naar de calculatie van ProRail zal ook weer vertragend werken.

Het gedrag van ProRail is moeilijk of niet uit te leggen. Het is alsof je een nieuwe auto bestelt, je handtekening zet en hem na een maand komt ophalen. De dealer zegt dan: "Ja sorry, u krijgt hem wel mee maar u moet eerst een paar duizend euro bijleggen." Het lijkt erop dat bij de provincies ook niemand op het idee van een bindende prijsafspraak is gekomen. Een deadline voor zichzelf hebben ze al helemaal niet gesteld, want tja het is toch maar belastinggeld. Als de bestelling van de Flirts wel bindend is, wordt het een dure afkoop en hebben ze zich aardig in de nesten gewerkt.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2573
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Reactie #89 Gepost op: 20 april 2021, 12:44:13 »
Nee, dat is een foute vergelijking. Je kan het beter vergelijken dat je een exclusieve aanbieding krijgt van de dealer die tot eind van de maand geldig is en dan 3 maanden later komt, dat je toch nog gebruik wil maken van die aanbieding.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de