Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?  (gelezen 25844 keer)

ReneN

  • Gast
De Maaslijn na 75 jaar dan toch onder de draad?
« Gepost op: 25 december 2018, 19:26:51 »
Het lijkt op de Maaslijn, waar ik af en toe gebruik van probeer te maken, wel of de tijden van Veolia zijn teruggekeerd. Propvolle treinen in de spits waarbij mensen op de perrons moeten worden achtergelaten, uitvallende treinen -meestal Lintjes- en doorlopend sein- en wisselstoringen. Langzamerhand worden wel de contouren van de elektrificatie zichtbaar: de meeste stations zijn opgeknapt, de rails vervangen en ProRail probeert de beveiliging te vernieuwen.

Dat lukt ze maar zeer matig. Zie hier steeds mannetjes bezig langs het spoor om de zoveelste storing te verhelpen - en dat leidt dan meestal gelijk tot een hele ochtend of middag geen treinen. Je zou maar voor studie of werk in Nijmegen moeten zijn. De regio Oost-Brabant waar ik woon heeft namelijk geen directe busverbinding. Wel de A73, populair bij Oostblokkers die met hun vrachtwagen parallel aan de grens blijven rijden tot Heerlen of Maastricht en zo de Duitse tol omzeilen, met als gevolg elke dag files en dat zal nog erger worden als de Maut per 1 januari omhoog gaat.

Heb zo al meerdere malen uren vertraging gehad of afspraken moeten afzeggen door de steeds verder teruglopende bereikbaarheid van de regio Arnhem - Nijmegen en bij zowel de gemeente als ProRail geklaagd. Niet onterecht, want inmiddels is de klachtenstroom in de Tweede Kamer beland en blijkt uit antwoorden op Kamervragen dat ProRail zelf een deel van de storingen veroorzaakt door beschadigingen aan de infrastructuur. Zie de monteur al voor me die wéér het verkeerde draadje aansluit. Oeps, kortsluiting! Saldo over november: 120 storingen :o

De elektrificatie Nijmegen - Roermond stond al in 1950 gepland. Ik begin het idee te krijgen dat we de 75 jaar wachttijd gaan halen... Gelukkig wordt volgend jaar naast de spoorbrug bij Mook een fietsbrug gebouwd. Beetje doortrappen en je hebt de trein niet meer nodig.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/boxmeer-en-cuijk-reiziger-maaslijn-niet-langer-dupe~a8193538/
https://www.gelderlander.nl/cuijk/maaslijn-blijft-probleem-reiziger-moet-maar-wennen-aan-storingen~aa7cb21a/
« Laatst bewerkt op: 04 april 2019, 01:17:06 door Reinout van Rees. Reden: Titel op suggestie veranderd »

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2019, 16:30:19 »
Nu een maand verder is de situatie helaas nog verder verslechterd... en zo langzamerhand onhoudbaar aan het worden.

https://www.gelderlander.nl/boxmeer/cda-kamerleden-doen-oproep-den-haag-moet-ingrijpen-bij-maaslijn~a8e7fe8d/

Arriva heeft nieuwe Flirts besteld, die volgens planning volgend jaar geleverd worden. Nu dreigt hiervoor een Fyra-scenario: ze kunnen niet worden ingezet. Aan de andere kant staan de Buffels die met enig onderhoud weer de baan op kunnen ongebruikt op het station van Nijmegen. Officieel zijn ze verkocht aan Roemenië maar er lijkt niets mee te gebeuren. Of dit nog doorgaat?

Ondertussen ruziën de provincies Gelderland en Limburg verder omdat niemand de extra kosten wil betalen. Ook het Rijk niet. Het lijkt wel door de ongelukkige ligging van de Maaslijn te komen, die er steeds voor zorgt dat de opwaardering niet doorgaat - namelijk langs de grens met Duitsland. Dus geen Randstad-prioriteit. Inmiddels hadden de bovenleidingportalen er al moeten staan... uitgegaan wordt van 5 jaar extra vertraging, die 75 jaar uitstel klopt dus aardig.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2019, 16:40:19 door ReneN »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2019, 19:27:12 »
Ik neem toch aan dat de nieuwe Flirts pas besteld worden als de elektrificatie begint?
Verder niet zo gek zoals het gaat - "men" wilde toch zo graag marktwerking, met kostenverlaging en terugtrekkende overheid? Dan is het wel een beetje zielig om nu naar Den Haag te wijzen als je er zelf niet uitkomt. Het is het één of het ander...
Arriva gaat natuurlijk nog meer voor de winst dan dat NS dat vroeger deed.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2019, 21:50:49 »
Ja zeker de provincie Gelderland heeft genoeg in kas om de extra kosten te betalen omdat het inmiddels 6,2 miljard heeft verdiend aan de verkoop van Nuon aan Vattenfall. Ook Brabant (5 miljard door Essent) en Limburg hoeven echt niet in Den Haag aan te kloppen, er is nog geld genoeg. Verder is het allemaal onduidelijk - volgens OV Magazine zijn de 36 Flirts voor Arriva Limburg al in 2015 bij Stadler besteld. In reacties in de Gelderlander lees ik weer dat de verkoop van de Buffels aan Roemenië niet is doorgegaan, wat nu we 1 jaar verder zijn ook steeds waarschijnlijker wordt.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2019, 22:53:02 »
Ja besteld zijn ze wel, dat klopt - het zal wel iets zijn dat ze pas afgeroepen gaan worden als ongeveer bekend is wanneer ze nodig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze een paar jaar ergens stil staan in afwachting tot die lijn een keer klaar is.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2446
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2019, 08:32:08 »
Precies, dan gaat al het geld op aan stallingskosten waar geen inkomsten tegenover staan...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2019, 20:17:57 »
Oeps!

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4119
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2019, 20:37:15 »
Nou, dan wordt de wachttijd dus met geen 75 jaar ;), maar even zonder dollen, ik ben er we blij mee!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2019, 20:40:28 »
Voor wie wil weten wat precies de bedoeling is.

https://www.demaaslijn.nl
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2019, 23:14:04 »
Lijkt me goed om de naam van het topic te veranderen in iets passenders...

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2019, 23:14:59 »
Wat ik mij afvraag.. Zetten de maatregelen straks echt zoden aan de dijk?

- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2019, 09:43:06 »
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?
Waar staat dat?

Ik lees:
Als de lijn eenmaal is geëlektrificeerd, ruilt Arriva de huidige dieseltreinen in voor nieuwe elektrische treinen van het type Flirt.
Dus de twee en driedelige* diesels, zouden ook ingeruild kunnen worden voor electrische treinstellen met meer capaciteit.

Groet,
Michel

*) motorcompartiment niet meegerekend

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2019, 10:33:24 »
- verdubbeling op enkele delen van het traject. Maar niet over de hele Maaslijn. Dus er blijven knelpunten en het blijft beperkt.

Met een efficiënte dienstregeling kan je daarmee wel degelijk de frequentie van treinen flink omhoog doen. Met alleen maar dubbelspoor zul je ook lange stukken geen tegentrein tegenkomen. Nadeel blijft natuurlijk wel dat bij een vertraagde trein de vertraging ook snel op andere treinen doorwerkt (zie bijvoorbeeld tussen Leiden en Woerden).

Citaat
- Elektrische treinstellen. Maar die kunnen niet veel meer vervoeren en ik heb niet het idee dat de diesels zoveel problemen gaven?

Elektrische treinen trekken over het algemeen sneller op, zeker bij veel tussenstops kan dat een behoorlijke tijdwinst opleveren. Dus en de reistijd neemt af voor de reiziger, en je kunt meer treinen kwijt in dezelfde tijdsperiode. Mooi voorbeeld is de elektrificatie van Zwolle naar Wierden, niet alleen de stoptrein is 10 minuten sneller geworden, er is ook ruimte gekomen voor een sneltrein die over het hele traject ruim 20 minuten sneller is. En dat zonder dubbelspoor tussen Zwolle en Wierden.

ReneN

  • Gast
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2019, 14:13:50 »
De naam van het topic veranderen, gelukkig dat het nu kan...  :) Als de elektrificatie gereed is zou dat inderdaad 75 jaar na de eerste plannen van NS zijn. Overigens is de punctualiteit nog steeds matig, dat ligt voornamelijk aan sein- en wisselstoringen waardoor het traject zolang ProRail bezig is er enkele dagen per week hele ochtenden of middagen uit ligt. Dubbelspoor helpt dan niet.

Daarnaast zit Arriva krap in het materieel dat nog wel eens defect raakt. Gewoon idioot dat je uitzicht hebt op de rijen ongebruikte Buffels op het emplacement in Nijmegen terwijl je in een stampvolle GTW staat. Zure en dure vruchten van de privatisering - het zou mogelijk moeten zijn het materieel tot 2025 weer op de baan te brengen om de overvolle spitstreinen tussen Nijmegen en Roermond te compenseren.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Maaslijn: weer helemaal terug bij af
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2019, 18:11:50 »
Welke titel mag het worden? Even "meld aan moderator" op dit berichtje aanklikken a.u.b. met de gewenste titel en we kunnen het veranderen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)