Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door zuylen
Vandaag om 10:21:20
Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
DR4024 door Michaƫl dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Enkelsporig portaal vraagje  (gelezen 3764 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Enkelsporig portaal vraagje
« Gepost op: 19 december 2018, 07:57:02 »
Op sommige plekken in het land komt je enkelsporig portalen tegen (dus geen mast), bijvoorbeeld bij Beverwijk, maar ook op de tussen Heerhugowaard en Hoorn komt het (een enkele keer) voor.

Wat is de reden waarom voor zo'n portaal wordt gekozen? Ik heb er nu zelf ook een gemaakt, omdat ik ze wel geinig vind (en voor de afwisseling)  ;D

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3294
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2018, 09:58:38 »
interessante vraag.
Ik zie op de foto achter het enkelsporige portaal de normale dubbelsporige portalen.
Het zou kunnen zijn dat men ivm benodigde ruimte een dubbelsporig portaal heeft aangepast en ervan een enkelsporig portaal gemaakt heeft.

Maar wie het weet mag het zeggen.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2018, 10:35:05 »
Inderdaad interessant! Geen idee. Eerst dacht ik nog dat het met de afspanning te maken heeft, omdat het portaal in een tegenboog lijkt te staan. Maar volgens mij zou de linker mast van het portaal ook weggelaten kunnen worden zonder enige invloed te hebben op de afspanning.
Sowieso de vraag: waarom hebben we in Nederland voor dubbelspoor uberhaupt portalen? Wat is het voordeel daarvan? In Duitsland staan langs een dubbelsporige lijn gewoon 2 masten tegenover elkaar. Dat scheelt 1 stalen balk en dus kosten. Waarom in Nederland dan een portaal?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8061
  • Spoor N
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2018, 10:47:43 »
Met een tegenboog heeft het volgens mij niets te maken aangezien een paar honderd meter verderop zo'n portaal op een recht stuk staat. Als je op de eerste link 180 graden draait staat nog derde portaal na de overweg. Ik dacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met passerend vrachtverkeer maar dan zou je niet de enkele mast midden op de overweg verwachten. Heel oud is het ook niet want het spoor naar Tata is dertig jaar geleden pas onder de draad gebracht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2018, 10:49:02 »
De smalle portalen worden (enkelspoor) waar er grote trekkrachten van de draden optreden. Kijkt maar op het bijgevoegd plaatje bochtig traject, met extra portalen om de draad boven het spoor te houden. Vaak worden ze ook toegepast waar dubbel spoor over gaat naar enkel spoor. Dan zijn er vaak afspan inrichtingen op beide masten geplaatst.
Het is ook erg positie afhankelijk, en hoe de bovenleiding is ingericht.
OP Heerhugowaard  Hoorn Enkhuizen is het weer een ander verhaal, deze masten staan dan precies tussen de afspaninrichtingen. De hangdraden zitten dan direct aan de dwarsbalk vast.
Vaak is het zo dat zowel de Hangdraad als ook de rijdraden door gewichten aan de afspaninrichting vast zitten. Kijk meer eens bij zo'n midden mast, er loopt dan een extra draad van de hangdraad naar de rijdraden (aan beide zijden) dir is om de draden in de lengte richting op zijn plaats te houden. (uitzetting en krimpen bij verschillende temperaturen) Maar ook is dit belangrijk bij voor komende draad breuken. Je begrijpt wel dat er dan grote krachten op het portaal kunnen optreden.
Een soort gelijke constructie is er ook op Beverwijk - Uitgeest, waar ook de versterkingsdraad is samen gevoegd met de hangdraad.
Maar de constructie van bovenleiding, is vrijwel overal anders.
Mvg Ab 
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2018, 11:18:30 »
Helder verhaal Ab!

Ik ben in mijn zoektocht naar bovenleiding (dankzij cabinetritten) al zoveel afwijkende portalen tegengekomen dat in mijn beleving alles wel mogelijk is  :)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2018, 11:32:39 »
Ab, je verhaal klinkt plausibel. Maar wat jij de hangdraad noemt is de draagkabel. De hangdraden zijn de dunne verticale draden waarmee de rijdraad aan de draagkabel is opgehangen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2018, 11:51:58 »
Sowieso de vraag: waarom hebben we in Nederland voor dubbelspoor uberhaupt portalen?
Portalen zijn stabieler. Simpel gezegd: via de bovenbalk hebben de masten steun aan elkaar.
Het nadeel: als het portaal wordt aangereden zijn beide sporen onbruikbaar geworden. Daarom zie je bij nieuwere spoorlijnen vaak enkele masten. B.v. de Flevolijn, de Schiphollijn en de HSL's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2018, 11:52:42 »
Van originele zaten de palen ook onder het spoor nog met elkaar verbonden, vaak een oude spoorstaat die in de beton voeten vast gegoten was.

Inderdaad interessant! Geen idee. Eerst dacht ik nog dat het met de afspanning te maken heeft, omdat het portaal in een tegenboog lijkt te staan. Maar volgens mij zou de linker mast van het portaal ook weggelaten kunnen worden zonder enige invloed te hebben op de afspanning.
Sowieso de vraag: waarom hebben we in Nederland voor dubbelspoor uberhaupt portalen? Wat is het voordeel daarvan? In Duitsland staan langs een dubbelsporige lijn gewoon 2 masten tegenover elkaar. Dat scheelt 1 stalen balk en dus kosten. Waarom in Nederland dan een portaal?
Groet, Wim
Duitsland is natuurlijk wel een stuk meer landinwaarts, met een stevigere bodem.

In Nederland hebben we een aantal trajecten waar de bovenleidingpalen gewoon in de 'blub' staan, verzakken en schots en scheef komen te staan waarbij men dus met regelmaat de bovenleiding kan afstellen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2018, 11:57:58 »
Ok goed punt, maar de slappe veenbodem in Nederland is met name in het westen en noorden te vinden. In het oosten en zuiden is er doorgaans sprake van stabiele zandgrond. En ook daar worden de (naar ik aanneem) duurdere portalen gebruikt. Daarentegen bestaat de grond in Duitsland ook niet alleen uit rotsen. Het noorden is net zo'n blubber als in Nederland en daar staan toch gewoon enkele masten ipv portalen.  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2018, 12:14:52 »
Het is deels ook weer standaardisatie om niet overal in het land verschillende constructies toe te passen, maar gelijk te houden lijkt mij.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2018, 12:53:14 »
Die slappe bodem zal bij Beverwijk niet van toepassing zijn. Volgens mij zitten ze daar al op het duinzand.
Overigens staan op een deel van de Sloelijn de bovenleidingmasten op een heipaal. Waarom ze dat hebben gedaan is me ook niet duidelijk.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2018, 13:29:58 »
Het is deels ook weer standaardisatie om niet overal in het land verschillende constructies toe te passen, maar gelijk te houden lijkt mij.
Ik snap je argument om te standaardiseren (dat doen we op mijn werk ook als het even kan).
Als nu 90% van het land een slappe bodem heeft en dus een stevigere (duurdere) constructie, dan kan ik me voorstellen dat je voor de resterende 10% geen ander type wilt. Maar ik gok dat de verhouding slappe/stevige bodem dichter bij de 50-50% ligt. Dan betaalt een 2e (goedkoper) type portaal/mast zich wel uit.

Daarnaast zie je juist in Nederland weer allerlei verschillende soorten portalen: bv de Gotische Boog.
Wel mooi, niet goedkoop...

Groet, Wim
 
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2018, 13:38:11 »
De Gotische boog is uit nood geboren vanwege de staalschaarste kort voor en tijdens de tweede wereldoorlog. Net als de betonnen portalen in Brabant en op de Veluwe.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Enkelsporig portaal vraagje
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2018, 13:47:28 »
Heeft eea ook niet te maken met het voltage op de waslijnen. Bij 15 kV is de rijdraad enkelvoudig uitgevoerd hetgeen lichter is en daardoor minder trekspanningen op het geheel. Ik denk maar een beetje hardop...
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!