Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)  (gelezen 3967 keer)

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Gepost op: 16 december 2018, 20:53:45 »
Ik ben van plan om een Hondekop2 (van Piko) gekoppeld te laten rijden met een Hondekop4 (van Artitec). Dat vergt niet alleen een fysieke (functionele) koppeling van de stellen, maar ook een afstemming van de CVs om het rijgedrag zoveel mogelijk identiek te krijgen. Ik had verwacht, dat iemand dat al eerder zou hebben geprobeerd, maar heb daarover op dit forum niks kunnen vinden. Dus zelf maar aan de slag, maar dat is nog knap lastig. Hopelijk kan iemand wat tips geven.

Wat is het geval? De Piko heeft een Uhlenbrock-decoder aan boord en de Artitec een LokSound4-decoder. De CVs daarvan hebben een ander verloop (range), ze zondermeer identiek maken heeft daarom geen zin. Bijvoorbeeld CV2 (min. snelheid) heeft bij Uhlenbrock een range van 1-63 en bij Loksound 0-255. CV5 (max. snelheid) - Uhlenbrock 1-63, Loksound 0-255. En zo zijn er wel meer van dat soort verschillen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ter informatie nog het volgende: ik gebruik (nog) een 6021 van Märklin als centrale en beschik over een LokProgrammer van ESU.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,
Gerrit

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 21:34:54 »
Ik ben zeker geen expert hierin, maar zelfs al waren de decoders en aandrijvingen gelijk, dan hou je toch altijd wat verschillen. Als nog niemand anders het heeft gedaan dan zou je denk ik toch moeten testen. het eenvoudigste is misschien de decoder van de Piko om te wisselen met een LoPi4 zodat je in ieder geval een ding hetzelfde hebt en deze makkelijk kan programmeren met vergelijkbare waarden.

Het liefst zou ik in al mijn stroomlijnmaterieel ook de aandrijving van de Artitec Hondekop in willen bouwen. Erg mooie aandrijving en mooi uit het zicht weggewerkt.

Succes!

Mvg,

Robert

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2018, 21:38:02 »
Sowieso de tip om de schroefjes die standaard door Piko worden gebruikt te gaan vervangen.

Deze zijn namelijk te kort om de koppeling bij het rijden ook daadwerkelijk vast te houden.
Heb ze bij mijn HK2's helaas al meermalen er uit gereden, kan er nu zelfs geen PeC achter hangen zonder dat de koppeling loskomt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2018, 23:34:25 »
welke cv-waarden goed werken weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik bij wat locjes die vast gekoppeld zijn met identieke aandrijving en decoder wel verschillende waarden heb om ze een soort van gelijk te laten werken, nog afgezien van de rijrichting want dat maakt ook verschil... Als iemand anders het al heeft uitgezocht geldt dat voor zijn specifieke treinstellen en kan het bij de jouwe dus anders zijn, t geeft hooguit een indicatie. Ik ben bang dat t gewoon een kwestie is van rondje rails leggen, beide motorwagens erop en karren maar, kijken welke er sneller is en die dan net zo lang afknijpen tot het erop begint te lijken.
Wat ik je wel sowieso kan aanraden: koppel de treinstellen met de motordraaistellen aan elkaar. Heb je dan snelheidsverschil dan lossen die twee motorbakken dat maar mooi onderling op en gaan ze geen lichtere niet-aangedreven bakken uit de rails trekken/duwen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2018, 12:18:10 »
Inderdaad eerst zoals Floris zegt, zorgen dat de topsnelheden gelijk zijn aan elkaar. Daarna zou ik in CV67 t/m cv94 een lineaire snelheidscurve instellen, en tot slot de tijd waarin de treinstellen van stilstand tot topsnelheid en andersom komen ook gelijk aan elkaar maken bij beide treinstellen. Bijvoorbeeld optrekken in 20 seconden, en afremmen in 10 seconden.  Dat kan i.i.g. bij de ESU (m.b.v. de lok programmer). Of die tijd ook instelbaar is bij een Uhlenbrock, weet ik niet. Anders zou je in je HK-2 ook een ESU moeten bouwen.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2018, 20:33:58 »
Bedankt voor de tips! Het is duidelijk nog een flinke klus, veel experimenteren en testen en dan maar hopen, dat ik de goede waarden kan vinden. Ga het eerst met de Uhlenbrock proberen, en als dat niet lukt ontkom ik waarschijnlijk niet aan een Lopi4 decoder.
Wat de schroefjes betreft, zoals Marcel opmerkte: die zijn inderdaad te kort. Het viel niet mee om iets langere exemplaren te vinden, maar met behulp van de Piko-importeur is dat uiteindelijk wel gelukt.

Ik ga aan de slag en houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen (of tegenslagen).

Groeten,
Gerrit

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2018, 21:08:40 »
Misschien kun je even iets meer info over die schroefjes geven? Bijvoorbeeld het artikelnummer waaronder ze bj Piko te bestellen zijn?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 21:45:38 »
Zeker met verschillende decoders is het even puzzelen. Maar paar gedachten van mij:

- Niet alleen de max snelheid gelijk krijgen, ook de minimale. En daarvoor is het dan weer van belang dat je de motor zo mooi mogelijk hebt afgeregeld.

- Bij de meeste merken zijn wel echte getallen gegeven voor de optrek en afremvertraging. Dus dat moet dan redelijk makkelijk in te stellen zijn. Maar dat zou ik tot het laatste bewaren, eerst de boel netjes met een constante snelheid zien te laten rijden

- Ik zou niet met de complexe curve aan de slag gaan maar gewoon met de 3-punts curve. Ook zou ik hem niet lineair maken maar (zoals ook de standaard is bij een LoPi) Vmid (middelste snelheidsstap) op 1/3 van de topsnelheid leggen. Met langzaam rijden heb je meer aan meer rijstappen dan bovenin.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2018, 22:55:39 »
Hi All,

Of met Koploper gaan rijden, de snelheden netjes ijken en Koploper doet de rest. Zelfs automatisch in en uit tractie rijden als je dat wilt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2018, 23:06:13 »
Zou inderdaad ook wel willen weten welk nummer die langere schroefjes hebben...
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2018, 23:07:40 »
Ik heb het al een paar keer gedaan. De aandrijving van een Trix 1200 en een Roco 6700 lijken niet erg op elkaar en toch rijdt de ACTS combinatie hier goed samen.

Eerst de maximumsnelheid gelijkkrijgen en dan even puzzelen met de lage cv’s in soortgelijke verhoudingen.
Om te testen kan je zo nu en dan de modellen hetzelfde adres geven en ze een stukje uit elkaar op de rails zetten. Dan rijden en dan zie je heel goed welke loc bijregeling nodig heeft. Lukt uiteindelijk best snel. Op den duur rijdt het spul dan een rondje zonder dat de afstand tussen de locs merkbaar verandert. Grappig gezicht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2018, 23:20:08 »
Misschien kun je even iets meer info over die schroefjes geven? Bijvoorbeeld het artikelnummer waaronder ze bj Piko te bestellen zijn?

Die schroefjes heb ik van de importeur gekregen. Moest er wel lang naar zoeken, begreep ik. Voor mij een prima service, maar helaas kan ik je daardoor geen artikelnummer geven.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2018, 09:36:26 »
Koploper kan het wel maar is ook geen magie. Als de instellingen ver uit elkaar liggen heeft Koploper er ook de grootste moeite mee om dat netjes te doen. Dus ook met Koploper krijg je nog steeds betere resultaten als ze in ieder geval een beetje op elkaar lijken qua snelheid, zeker de lage range.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2018, 22:47:29 »
qua schroefjes, basistip: nooit een apparaat/speelgoed/whatever wegmikken voor alle schroefjes eruit zijn. Binnen een jaar heb je vaak al een behoorlijk assortiment.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2018, 23:35:58 »
Doet een Esu Lopi dat niet automatisch?
Iets met cruise control, heb zelfs een Lima 1600 met een Roco 1600 gekoppeld, puur voor de fun merkte niet echt dat ze ruzie gingen zoeken.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?