Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Gerco van Beelen
Vandaag om 10:55:09
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Beginnersvragen Fleischmann analoog  (gelezen 9573 keer)

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Gepost op: 16 december 2018, 17:21:53 »
Hartelijk dank voor de toelating tot het forum!

Voor de kerst kwam ik op Marktplaats een leuke trein voor een zacht prijsje tegen. Leek me leuk voor in het kerstdorp! Het betreft een locomotief van Fleischmann (4125) plus een passagiersrijtuig en twee goederenwagons. Al spelende begon het toch te prikkelen en heb ik besloten mij hier aan te melden.

Het baantje werd mij verkocht met een simpele trafo/rijregelaar: een Piko Junior type 1762. Hiermee lukt het me niet de loc langzaam te laten rijden. Hij lijkt slechts twee standen te hebben: snel óf langzaam. In welke tussenstand ik de regelknop ook zet, er lijkt geen middenweg te zijn. Is dit normaal bij deze trafo?

Verder vond ik op meerdere sites c.q. fora uitleg om rijtuigverlichting in te bouwen d.m.v. een ledstrip. Ik heb nog een ongebruikte ledstrip die op batterijen werkte en een 220 uF/100 V elco liggen. Kan ik hier iets mee?

Het treintje loopt voor de rest overigens meer dan goed, zeker gezien de leeftijd.

Alvast bedankt voor de reacties!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 17:36:30 »
Welkom!

Klinkt mij alsof de regelaar in die Piko niet meer goed werkt. Zou je na kunnen meten met een multimeter. Voltage zou dus geleidelijk op moeten lopen als je de regelaar open draait. Indien defect is een vervangende trafo voor een paar euro zo te krijgen op een beurs als Houten.

Verlichting inbouwen analoog is iets "lastiger". De normale 12V strips zijn niet geschikt omdat je bij analoog vaak een lagere spanning op de baan hebt. Daarom zou juist een strip op batterijen beter te gebruiken zijn. Maar het lastige blijft de tweestrijd bij analoog. Aan de ene kant om bij zo'n laag mogelijke spanning licht te hebben (ook bij langzaam rijde wil je licht hebben) en aan de andere kant de strip niet opblazen als je de trafo vol open zet. Maar zonder iets meer info over die strip blijft het een beetje gokken. Je zal in ieder geval een gelijkrichter (of losse diodes) en een weerstand nodig hebben. Of als je het mooier wilt doen, een constante stroombron maken. Dan zal de lichtsterkte niet veranderen tussen langzaam en snel rijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8132
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2018, 18:07:52 »
Of koop anders een tweedehands Fleischmann trafo (bv. art.nr. 6730), die staan er zat op Marktplaats. Dan kun je voor vrij weinig geld kijken of dat beter gaat :)

Vr. groet, Martijn.


PS Welkom op het forum  :)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2018, 18:11:15 »
Deze oranje of blauwe Piko transformator heeft inderdaad maar 2 standen. Er zit ook niet echt een regelaar in met een weerstand of zo, hij werkt met een dubbel- en enkelzijdige gelijkrichter, in de stand 'snel' dubbelzijdig en in de stand 'langzaam' enkelzijdig.

Dit principe:





Bovendien levert deze trafo maar 9 V= en de thermobeveiliging schakelt erg snel uit. Ook worden seleenplaatjes gebruikt als gelijkrichter; niet efficient en met relatief grote spanningsval.

Als je langzaam wil rijden, kun je beter een PWM motorregelmodule gebruiken, kost waarschijnlijk ook nog minder dan deze Piko.


Kortom, je hebt er niet zo veel aan, is wel leuk voor verlichting van huisjes e.d.



Ik heb nog even gemeten aan de uitgang van zo een Piko trafo uit mijn rommelkist:

langzaam


snel


« Laatst bewerkt op: 16 december 2018, 19:53:33 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2018, 21:02:45 »
Mooie demonstratie van de "mogelijkheden"!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2018, 21:38:51 »
Volgens mij heb ik nog nooit zo'n warm welkom op een forum gehad én zoveel snelle reacties, waarvoor dank!!

Verlichting inbouwen analoog is iets "lastiger". De normale 12V strips zijn niet geschikt omdat je bij analoog vaak een lagere spanning op de baan hebt. Daarom zou juist een strip op batterijen beter te gebruiken zijn. Maar het lastige blijft de tweestrijd bij analoog. Aan de ene kant om bij zo'n laag mogelijke spanning licht te hebben (ook bij langzaam rijde wil je licht hebben) en aan de andere kant de strip niet opblazen als je de trafo vol open zet. Maar zonder iets meer info over die strip blijft het een beetje gokken. Je zal in ieder geval een gelijkrichter (of losse diodes) en een weerstand nodig hebben. Of als je het mooier wilt doen, een constante stroombron maken. Dan zal de lichtsterkte niet veranderen tussen langzaam en snel rijden.
Het gaat om een 4,5 V ledstrip (volgens de indicatie op de strip zelf). Meer specificaties heb ik eerlijk gezegd ook niet.

Of koop anders een tweedehands Fleischmann trafo (bv. art.nr. 6730), die staan er zat op Marktplaats. Dan kun je voor vrij weinig geld kijken of dat beter gaat :)
Daar heb ik inderdaad ook al naar gekeken, bedankt! Is iets voor na de kerst.

Deze oranje of blauwe Piko transformator heeft inderdaad maar 2 standen. Er zit ook niet echt een regelaar in met een weerstand of zo, hij werkt met een dubbel- en enkelzijdige gelijkrichter, in de stand 'snel' dubbelzijdig en in de stand 'langzaam' enkelzijdig.
Dit idee had ik zelf ook al. Het gekke is als ik bovengenoemde ledstrip rechtstreeks aansluit, knipperen de ledjes in eerste instantie heel snel, alsof ze niet eens echt 'uit' gaan. Na enkele seconden lijken ze in een soort patroon aan- en uit te gaan, een beetje zoals bij een waarschuwingslicht langs een weg of bij een spoorovergang. Zou dit hierdoor kunnen komen? En gaat een gelijkrichter + elco dan überhaupt werken?

Nogmaals dank allen voor de vlugge en hartelijke reacties!!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2018, 09:49:14 »
@72sonett, ahhhh, dat verklaard! Wist niet dat Piko dat zo smerig deed ::)

@DutchAV8R, Klinkt bruikbaar, gewoon een gelijkrichter en een weerstand ervoor en gaan. Welke weerstand het gewenste effect geeft is een kwestie van proberen. Maar het is denk ik wel verstandig daarna nog even te meten en te rekenen of die weerstand ook voldoende is op volle snelheid.

Andere optie is dus een stroombron zoals deze. Dan maakt de baanspanning niet uit voor de helderheid.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

kitcarhans

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 09:55:23 »
Ik denk dat het een knipperende kerstverlichting is van de Action.

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 15:05:12 »
Ik krijg het niet voor elkaar; volgens mij blijven leds met deze trafo gewoon altijd knipperen. Of zou mijn condensator stuk zijn?

Als je langzaam wil rijden, kun je beter een PWM motorregelmodule gebruiken, kost waarschijnlijk ook nog minder dan deze Piko.
Waar is zoiets verkrijgbaar?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2018, 18:13:48 »
Ik krijg het niet voor elkaar; volgens mij blijven leds met deze trafo gewoon altijd knipperen. Of zou mijn condensator stuk zijn?
Nee, je moet het wel redelijk goed moeten krijgen. In ieder geval voor rail-dender. Die Piko trafo op langzaam is een ander verhaal. Zou kunnen dat 220uF te weinig is. En zonder constant current blijf je het naar mijn idee wel een beetje zien. Kan je een schema geven hoe je het nu aangesloten hebt?

Waar is zoiets verkrijgbaar?
China, ofwel AliExpress of eBay etc


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2018, 19:42:42 »
Beste DutchAV8R (dat zal toch niet je werkelijke naam zijn  ???),

Heb je deze gekocht?

Zo ja, dan zou je die moeten kunnen gebruiken. Ik gebruik ze, in stukjes geknipt, in combinatie met een brugcel, een weerstand (1K Ohm) en een elco (470 uF).
Van knipperen heb ik geen last.
Zorg er wel voor dat de stroomafname goed is.

DutchAV8R

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2018, 20:30:33 »
Dat zou hem heel goed kunnen zijn; ik heb de verpakking niet meer, maar hij komt me bekend voor. Bedankt, met die info kan ik wat!

En nee, iedereen mag me gewoon Kevin noemen.  ;)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2018, 21:59:38 »
Hallo Kevin,
misschien heb je hier wat aan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67103.msg3221766723#msg3221766723.
Ik heb bij dit projectje nog een variabele weerstand gebruikt in om de lichtsterkte te regelen.

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2018, 11:59:53 »
Hallo ,hier nog een vraag.
Is het mogelijk om een strip van een stroombegrenzing te voorzien ,dit voor toepassing drierail m.b.t. Omschakel spanning.

Grt,Wim

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beginnersvragen Fleischmann analoog
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2018, 13:23:32 »
Je zou aan de slag kunnen met een zener. Maar dan kan je net zo goed gelijk het simpele constante stroom schematje toepassen die ik in reactie #6 noemde :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox