Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Eegtrain
Vandaag om 23:49:20
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Eegtrain
Vandaag om 23:46:36
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 23:40:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:13:24
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:13:18
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
Vandaag om 22:38:25
Pimp mijn DB 407 door Falcon10
Vandaag om 22:27:26
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door Eegtrain
Vandaag om 22:22:56
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Wijktrein
Vandaag om 21:59:41
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door Stedahult
Vandaag om 21:59:22
Ontwikkelingen Star Stadskanaal door Bert van Gelder
Vandaag om 21:57:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 21:49:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:08:36
Roco NS 1118 door Wijktrein
Vandaag om 20:48:03
Spörle catalogus door Frank 123
Vandaag om 20:30:06
Bezoekje Koblenz en omgeving door Falcon10
Vandaag om 20:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Juroen
Vandaag om 19:58:44
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door barry1972
Vandaag om 19:50:33
Eindelijk! Lang verwacht en toch gekomen! De Klinknagelteller! door Pauldg
Vandaag om 19:02:10
Pola 130 Stadttor (afmeting poort) door ex-DR V100
Vandaag om 18:48:05
Sloop NS1700 en DE-III stellen door Daan!
Vandaag om 18:03:27
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eric B
Vandaag om 17:58:52
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Krokodil68
Vandaag om 17:23:36
Hoe krijg ik een strakke aluminium-look? door Bahn-AG
Vandaag om 16:12:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:44:42
MB-module "Dolce far N-te" door Jan Bouwman
Vandaag om 15:23:39
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door knar46
Vandaag om 15:23:00
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:13:34
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Ferdi
Vandaag om 14:37:31
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Bartje81
Vandaag om 13:42:24
  

Auteur Topic: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18  (gelezen 1867 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Gepost op: 16 december 2018, 16:03:46 »
Hallo!

Afgelopen zomer bij de Tramfabriek.nl een kitje besteld van de Gooische Stoomtram om zo het messing bouwen, maar vooral de airbrush wat meer onder de knie te krijgen. Dit kitje leek mij daar ideaal voor. Zo gezegd, zo gedaan.

Het is een geweldige kit om te bouwen. Alles past goed, de onderdelen zien er keurig uit en doordat de aandrijving en de kast al vooraf zijn gemaakt kan er weinig fout gaan. Aan de andere kant vond ik het ook wel weer een beetje saai ;). De volgende keer dat ik bij de Tramfabriek bestel zal het een kit worden zonder vooraf geassembleerde onderdelen. Geeft net wat meer uitdaging. Desalniettemin is de kit, mede doordat een aantal lastige zaken vooraf zijn geassembleerd, zeer laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen die iets wilt bouwen! (y) (y)



Allereerst ben ik begonnen met de voetplaat. Deze bestaat uit drie onderdelen die met behulp van een kleine brander en wat soldeerpasta zeer snel te solderen zijn. Daarna is het tijd voor de schorten. Dit was een zeer precies werkje. Aangezien ze op twee nokjes rusten, staan ze al snel scheef. Ik heb met een halve wasknijper, die ik met het schuine gedeelte tussen voetplaat en messing onderdeel schoof, de schorten ondersteund tijdens het solderen. Uiteindelijk met veel geduld zat het perfect onder de voetplaat.



Dan komen we op de volgende twee onderdelen uit die daarna samen één kast zullen gaan vormen



De diverse losse onderdelen zijn van messing en soldeer je vrij gemakkelijk op de kast. Het viel mij wel op dat er erg ruimte toleranties zijn aangehouden. De gaatjes zijn erg ruim. Het risico op scheefstand is daardoor ook groot. Dit is dus even opletten. De lantaarns heb ik niet gesoldeerd. Deze heb ik tot op het einde als los onderdeel bewaart. Dit vergemakkelijkte het spuiten en daarnaast het monteren van de LEDs.



Ondanks dat het onderstel reeds gemonteerd is heb ik het toch weer uit elkaar gehaald. Ik wilde geen messingkleurig onderstel, maar mooi zwart. Onderdelen die ik kon loshalen dus apart gelegd, binnenzijde van het frame afgeplakt en daarna de luchtspuit eroverheen laten gaan. De onderdelen zijn gespoten met Phildie etsprimer, Phildie zwarte lak en tot slot met Phildie blanke vernis.



Omdat ik in de ketel een Esu Powerpack mini wilde inpassen, moest de motor iets verschuiven. Deze heb ik voorzichtig van het kunststof onderdeel los gehaald en opnieuw vastgelijmd nadat deze 3mm was verschoven. Hoeveel de motor is verschoven is te zien aan de as. Het messing busje zat oorspronkelijk aan het uiteinde van de as en nu halverwege.



De Esu Powerpack heb ik ontdaan van de kunststof huls. Kortsluitingsgevaar is er niet, doordat de print rondom door een kunststof ketel wordt omringd. Doordat ik de huls eraf heb gehaald, paste de print precies in de ketel! Ik had minimale speling. Door de wanden van de ketel iets te buigen, kon de print naar binnen geschoven worden. Met een dotje lijm heb ik de elco vastgezet aan de achterwand van de vuurkist. Bij het monteren van het onderstel is uiteindelijk gebleken dat er tussen alle onderdelen ongeveer 1 à 2 millimeter ruimte zit. Het past dus precies!

De decoder, een Esu Lopi mini, heb ik uiteindelijk in de grote watertank geplaatst. Deze is hol en bood voldoende ruimte.

Ondertussen was ook de ketel grotendeels geschilderd:



De ketel heb ik na licht schuren eerst voorzien van een primerlaag met Alabastine spuitplamuur. Daarna is er Phildie stoomloc groen overheen gegaan. De diverse zwarte delen heb ik met de hand geschilderd. Daarna alle losse leidingen, kraantjes en meters aangetipt met Humbrol 93 en 94, brons en messing kleur. Op de foto waren nog niet alle onderdelen geschilderd. Op het einde heb ik er nog een vernislaag overheen gespoten.

Volgende keer meer!

Groetjes, Mathyn

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 16:09:02 »
Hoi Mathyn,

wat een leuk verslag.
En slim van het Powerpack.
Ga je er een geluidsdecoder in/bij zetten?

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2018, 17:51:47 »
Hoi Dave,

Dank voor het compliment.

Die ambitie had ik nu niet. Doordat ik een powerpack heb geplaatst was er in eerste instantie naar mijn idee geen ruimte meer over voor een speaker. Inmiddels ben ik er achter dat er weldegelijk nog een plekje vrij is. Wie weet bij een volgende tram. Op de website van Sven (Tramfavriek) staat er een duidelijke illustratie waarop je kan zien waar de speaker kan komen. Aangezien ik wel de ambitie heb om de vloot uit te breiden wil ik dit de volgende keer wel toepassen.

Groet, Mathyn

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2018, 19:46:05 »
Hoi Mathyn,

Als Hilversummer heeft dit lokje m'n warme belangstelling. Leuk dus om je draadje te lezen. (y)

Je opmerking dat deze kit zeer laagdrempelig is, en dus een mooi project voor een beginner, doet me neigen om Sven te verblijden met een bestelling. Nu nog bedenken of ik me wil wagen aan een correcte weergave van lok 16, dus met een tramkoppeling en spoor stoot- en trekwerk... Eerst oefenen met de 18 kan natuurlijk ook.

In ieder geval succes met dit snoepje! Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten, Peter

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2018, 20:10:23 »
Hoi Peter,

Als inwoner van Huizen heeft deze loc minstens net zo veel interesse van mijnerzijds  (y) (y)

Het is inderdaad een fijne laagdrempelige kit, je zou eens de bouwbeschrijving op zijn site kunnen bekijken om een beeld te krijgen: https://tramfabriek.nl/gs18/gs18.html

Een correcte weergave is een mooi doel. De trambuffer zit op mijn model in feite te laag. Dit is zo ontworpen zodat de loc met een universele beugelkoppeling kan koppelen. Op die manier kan vrijwel alles koppelen met de loc. Dit heb ik zo gelaten. Het is echter vrij eenvoudig aan te passen.

Loc 18 heeft ook nog zonder schorten en met stootbuffers gereden, zoals op deze foto te zien is van de website van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/dia/dia0096_groot.JPG
Dát lijkt mij ook nog wel een leuke uitvoering ;D

Zie ook deze website voor geweldige afbeeldingen van heel veel GS-materieel: http://www.gerardg.nl/blaricum/gooische-stoomtram.html

Hopelijk heb je er wat aan (y)

Groet, Mathyn

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2018, 20:42:51 »
We gaan door met het spuitwerk ;D

De kast is met airbrush en Phildie lak geverfd. Ik moet zeggen dat ik niet anders meer wil...

Voordat ik ging spuiten heb ik de kast eerst met een zandstraalspuit lichtjes gestraald. Daarna goed ontvet. Omdat ik geen Phildie ets-verdunner in huis had ben ik begonnen met een hele dunne waas ets-primer. Op deze manier wist ik zeker dat de hechting goed zou zijn.

Als tweede laag was het grijs van het interieur aan de beurt. Aangezien ik geen Phildie lichtgrijs had staan en verf van bijvoorbeeld Humbroll niet tussen twee lagen Phildie lak kan, is mijn keuze gevallen op Alabastine spuitplamuur. Deze bus had ik staan en het bleek na een proefstukje perfect te hechten op de Phildie primer. Daarnaast geldt deze primer ook als prima onderlaag voor Phildie kleurlakken. Dat ging dus goed (y). Bij een volgende bestelling bij Phildie bestel ik toch maar lichtgrijs mee...



Het gedeelte wat grijs moet worden is daarna netjes afgeplakt. Daarna is de eerste kleurlak gespoten: NS stoomloc groen.



Hier nog niet helemaal dekkend. Een tweede spuitgang was noodzakelijk.

Na voldoende droogtijd heb ik de groene vlakken afgeplakt met tape en is het zwart erop gegaan. Dit werd aan zowel buiten- als binnenzijde gespoten. Daarna kon alle tape eraf.



Vervolgens resten er nog een aantal details aangetipt te worden. Net als bij de ketel heb ik hierbij gebruik gemaakt van een aantal Humbroll kleuren. Tot slot is er een laag blanke vernis overheen gegaan.



Als laatste moesten de geëtste schildjes gelijmd worden en heb ik bij de bel een tweetal leidingen gemaakt. Het verloop daarvan heb ik van foto's overgenomen van loc 18 bij de SHM. De keuze is gevallen op nummer 16, met korte tank op het dak.



In de lantaarns zijn kleine LEDjes gemonteerd. Ze zijn allebei op een aparte functieuitgang aangesloten zodat een rangeersein gegeven wordt zodra F3 is ingeschakeld. Ik had nogal ruzie met het verlijmen van de lampglaasjes. De rand is niet helemaal strak geworden... Eigenlijk valt het wel mee als je je bedenkt dat deze foto een gigantische close-up is.

En dan het eindresultaat:








De ganghandel is uiteraard beweegbaar gemaakt! (y)

Groet, Mathyn

« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 20:45:00 door MathynK »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 1299
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2018, 21:02:51 »
Superleuk!  (y)

Ook heel erg mooi gespoten.

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
  • Ouwe meuk, das pas leuk!
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 23:27:17 »
Hoi Mathyn,

Het geheel is zeer fraai geworden! (y)

De bouwbeschrijving had ik al eens bekeken. Zag er niet al te spannend uit. Dus met een beetje geduld moet dat lukken. Als ik de kit koop zal ik het lokje waarschijnlijk zonder rijtuigen laten rijden. De plaatsing van de koppeling is dan van minder belang.

De site gerardg.nl is me bekend. Leuke opnames. En op de foto's uit de periode 1940 - 1945 is de 16 veel te zien. De 15 en de 16 waren de enige stoomloks die ze zelf nog in hun bezit hadden. Dit omdat ze met hun spoor stoot- en trekwerk nog nodig waren voor het facultatieve vervoer van goederenwagens naar Laren, Naarden en Muiden. De rest is na het invoeren van motorwagens voor het personenvervoer verkocht. Deze site is ook boeiend http://members.ziggo.nl/hans.desain/Gooise%20stoomtram/

Lok 18 (later vernummerd in 14) is bij de CSM in Roosendaal inderdaad voorzien van spoor stoot- en trekwerk. Na schenking aan de Tramweg Stichting is dat er nog een tijd op gebleven. Bekend zijn de foto's van de 18 met twee blokkendoosrijtuigen.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 23:59:43 door Silver Fox 2512 »

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 09:07:09 »

Een plaatje van de 16 met spoorbuffers.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5898
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2019, 17:12:04 »
Ik zie dit draadje nu pas... Je hebt er een prachtig model van gemaakt! Erg strak geverfd.

De lampen op het laatst monteren ben ik geen voorstander van, omdat ze met een klodder soldeer steviger vast zitten dan met secondenlijm. Er komt altijd wel een keer per ongeluk druk op, van de verpakking of je pakt 'm per ongeluk verkeerd vast. Het is wat meer gepiel om de draadjes voor de verlichting te monteren, maar dat vind ik de stevigheid wel waard.

De lampenschijven monteren hoeft niet moeilijk te zijn. Ik doe een klein druppeltje Kristalklear op een cocktailprikker en draai deze rond aan de voorkant van de binnenrand. Daarna met een pincet het schijfje er op en aandrukken. Ik doe er ook vijf lampenschijfjes bij, voor als het onverhoopt fout gaat of je raakt er een kwijt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3190
    • Klein Ende
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2019, 21:13:32 »
Hoi Sven,

Bedankt voor het compliment! ;D

Ik was achteraf ook niet blij met het lijmen van die lampen. Dat ga ik nooit meer doen, de volgende keer soldeer ik alles lekker stevig vast. Ik had de lampen los gehouden zodat ik zowel de kast als de lampen eenvoudiger kon spuiten. Maar dat gemak weegt niet op tegen het gedoe bij het vastlijmen. Door wat meer af te plakken met schilderstape kom ik er uiteindelijk ook wel.

Iets met 'trial and error'  ;)

Groet, Mathyn

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2019, 09:25:00 »
Mathyn, mijn complimenten, het ziet er fantastisch uit!
En Sven, het zijn prachtige natuurgetrouwe modellen, ook dankzij jouw gedegen onderzoek!

Dit type tramlok is nog steeds mijn favoriet, door een sterk verminderde motoriek heb ik moeten overschakelen naar een grotere schaal, ik ben nu bezig in schaal 2m, mijn stoomtrammaterieel in H0e en 0e liggen al jaren te verstoffen….

Piet