Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
  

Auteur Topic: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.  (gelezen 3818 keer)

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Gepost op: 15 december 2018, 14:45:43 »
Op mijn website staat allerlei informatie met betrekking tot mijn modelspoorbaan.
https://trixexpress.ccvshop.nl/
De treinen zijn allemaal omgebouwd naar digitaal bestuurbare treinen en de besturing vindt plaats d.m.v. een PC.

Groet, Fred

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 18:10:32 »
Geinig! Trix express, en dat gedigitaliseerd... De boel in assembly en clipper geprogrammeerd... Je bewandelt niet de gebaande paden :D Leuk.

Ik heb de video bekeken. Wow, wat rijdt al dat spul soepel. Heb je het "alleen" maar gedigitaliseerd of heb je de aandrijvingen ook aangepast?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2018, 20:26:48 »
Reinout,

Klopt, ik bewandel niet de gebaande paden, omdat ik vrijheid wilde in de treinbesturing zoals ik dat zelf voor ogen had. Ik gebruik b.v. ook geen bloksysteem.
De aandrijvingen heb ik bij geen enkele trein aangepast, heb alleen bij sommige de ontstoringscondensator en het spoeltje verwijderd.

Groet, Fred

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2018, 21:24:28 »
Ik ben qua rijgedrag alleen de trix express bij m'n opa op zolder gewend. Afgesleten stroomafnemers, slecht schoongehouden rails... Dat zal waarschijnlijk m'n verwachtingspatroon qua trix express rijgedrag negatief hebben bijgesteld...

Offtopic.... Dat weet jij waarschijnlijk wel: in hoeverre zijn die stroomafnemers (die slepers op de rails) goed vervangbaar? En hoeveel kost dat? Ergens is het nog wel leuk om die baan van m'n opa nog weer enigszins rijbaar te krijgen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2018, 21:47:38 »
Reinout, op de clubdagen van Trix Express is alles nog te koop, andere leden verkopen daar nieuwe sleepcontacten enz. Een heleboel mallen van de Trix Express fabriek zijn in handen van wat hobbyisten die alle onderdelen professioneel na maken.
Alle treinen en wagons (2e hands) zijn daar ook te koop.
https://www.treinennieuws.nl/modelspoor-evenementen/trix-express-clubdag

Offtopic....heb trouwens een mail naar jouw redactie gestuurd, met de vraag waarom de Trix Express clubdagen niet bij de kalender staan.

Groet, Fred

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2018, 21:53:30 »
Fred,

Je kunt/moet zelf de data in de kalender zetten. Gebeurt niet automatisch of vanzelf... ;)

Gr, Bert
Team moderatoren

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2018, 02:18:46 »
Ik heb inderdaad de indruk dat er een onverwachts grote groep hobbyisten qua trix express is.
Laat ik m'n vraag anders stellen. M'n schoonvader (abusievelijk zij ik opa, ik redeneer teveel vanuit m'n kinderen :) ) heeft oud spul op zolder. Ik zie dat er in de stoomafneem-sleepcontacten een groef van 2mm ofzo zit. Voor m'n gevoel is dat redelijk heftig. De rails worden vast ook niet veel schoongemaakt. Maar als ik er met spiritus overheen ga  moet ik de treinen nog steeds op max snelheid laten rijden.

En dan zie ik jouw baan! Prachtig rijgedrag!

De vraag is off-topic, maar zou je vanuit je ervaring kunnen zeggen wat de meest effectieve manier is om het weer lekker a/d praat te krijgen? Specifiek: zouden nieuwe sleepcontacten veel helpen? Mijn gok is dat daar een gros van de ellende zit, maar ik heb absoluut geen vergelijkingsmateriaal.

Geen vergelijkingsmateriaal, behalve dus jouw baan die als een gepolijst zonnetje loopt :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 08:58:35 »
Reinout,

.... Ik gebruik b.v. ook geen bloksysteem.

Groet, Fred

Hoe doe je dat dan, is het werken van sein tot sein ook niet een soort van bloksysteem?
En je zult een deel van de baan toch blokkeren als daar 1 trein ingereden is alvorens een andere trein er in mag. Of elke trein moet zijn eigen rondje hebben waardoor je dit probleem niet hebt.

Groet,
Roelco

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Treinbesturingsprogramma, geen blokstelsel ...
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2018, 10:19:00 »
Allen,

ook ik heb zelf een programma gemaakt om mijn digitale modelbaan te bedienen, en wel als treindienstleider. Een tafel voor het gehele emplacement, circa 100 sporen.
Treinbewegingen van het (optionele) procesplan worden automatisch door het programma uitgevoerd.
 
Alle seinen zijn bediende seinen. Blokstelsel heb ik niet geimplementeerd omdat er op een modelbaan vrijwel geen vrije baan is en als er al vrije baan is dan zijn de blokken  veel te kort.

Groet, Willem


TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2018, 11:32:09 »
Reinout,

Voor de rails gebruik ik wasbenzine, een schuurblokje en daarna ATF (transmissie vloeistof) een heel klein beetje op de rails inwrijven. Sleepcontacten helpen zeker wel.

Groet, Fred


TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2018, 11:44:23 »
Roelco,

Elke trein heeft zijn eigen route, deze ligt vast in het programma, dmv de reedcontacten weet het programma waar de trein rijdt. Zo rijden alle treinen door elkaar heen een eigen route.
Komt er een trein weer in het station, dan wordt er daarna een andere route gereden. De kunst is om dit allemaal tegelijk te doen. Zie https://trixexpress.ccvshop.nl/Clipper

Groet, Fred

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Treinbesturingsprogramma, geen blokstelsel ...
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2019, 01:49:24 »
Allen,

ook ik heb zelf een programma gemaakt om mijn digitale modelbaan te bedienen, en wel als treindienstleider.

Hoi Willem,

Wat voor programmeertaal heb je gebruikt, hoe stuur jij de wissels en treinen aan?

Groet Fred


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2019, 08:36:35 »
Roelco,

Elke trein heeft zijn eigen route, deze ligt vast in het programma, dmv de reedcontacten weet het programma waar de trein rijdt. Zo rijden alle treinen door elkaar heen een eigen route.
Komt er een trein weer in het station, dan wordt er daarna een andere route gereden. De kunst is om dit allemaal tegelijk te doen. Zie https://trixexpress.ccvshop.nl/Clipper

Groet, Fred

Eigenlijk is dat ook een soort bloksysteem. Nadat een trein een reedcontact heeft gehad, zit hij in het "blok" tussen dat reedcontact en het volgende. Dat weet de computer.
Je kunt het blok noemen, of wat anders, of er geen naam aan geven, maar het principe is hetzelfde.

Dan heb je in een programma de mogelijkheid om per "blok" een trein te hebben, en deze in dat "blok" te laten stoppen als voorgaande "blok" nog bezet is.
Of je maakt een x aantal van die "blokken" tot exclusief gebied, en in dat hele gebied mag maximaal 1 trein rijden. Is die weer binnen op het station dan wordt het geheel (kun je dan 1 blok noemen met meerdere melders, of meerdere blokken) vrij gegeven.

Het principe is dan toch wel gewoon gelijk. En dat lijkt me ook logisch, je moet vanuit je programma toch een idee hebben waar de trein zich bevindt, en waar die heen moet zodat de wissels daartussen goed gezet kunnen zijn, en je niet 2 treinen tegelijk op hetzelfde stukje spoor hebt rijden met alle gevolgen van dien.

Groet,
Roelco

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2019, 11:21:29 »
Eigenlijk is dat ook een soort bloksysteem. Nadat een trein een reedcontact heeft gehad, zit hij in het "blok" tussen dat reedcontact en het volgende.

Ik noem het geen bloksysteem, omdat er bv geen blok wordt vrijgegeven en er rijden soms 2 treinen in één blok. (Zie https://trixexpress.ccvshop.nl/Baanplan tussen reed 15 en 27)

Groet Fred

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal beginnen en je eigen treinbesturingsprogramma maken.
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2019, 11:41:38 »
Fred,

Je mag het natuurlijk noemen zoals je wilt, is geen commentaar van mij, interesse in hoe je het hebt opgelost. Werd alleen getriggerd door je opmerking dat je geen bloksysteem gebruikte, en als programmeur vroeg ik me vervolgens af hoe je dan wilt zorgen dat je weet waar de treinen zijn, en welk baanvak wel en niet vrij is. Met geijkte snelheden en rijtijden kun je theoretisch bepalen waar de trein zou moeten zijn, maar daar heb je geen zekerheid in.

Wat betreft je voorbeeld, als er tussen 15 en 27 geen andere terugmelding is, en er rijden 2 treinen, hoe zorg je er dan voor dat die niet tegen elkaar oprijden? Zolang de treinen doen wat ze moeten gaat het waarschijnlijk nog wel, maar als de voorste trein door vuil, of ander probleem blijft staan voordat die reed 27 heeft bereikt? Kan het dan gebeuren dat de tweede trein die dat deel opgereden is tegen de eerste oprijd? Of heb je daar toch nog een beveiliging voor ingebouwd?

Groet,
Roelco