Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Opvangen ontsporing in klimspiraal  (gelezen 4174 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3816
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2018, 17:27:21 »
Dat kan ook, maar loop je dan niet het risico dat kleine deeltjes zoals trapjes blijven haken en afbreken? De manier zou schade vrij moeten zijn

Edit, dit is om te voorkomen dat ze ontsporen en vallen, niet om ze op te vangen bij calamiteiten
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 17:30:03 door MDK193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2018, 20:57:35 »
Wat had jij dan voor ogen? Een soort klapdeurtjes zoals bij de Amsterdamse tram? Dat ga je op den duur toch op je treinen zien.
Het beste is om te voorkomen dat wagens los raken.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2018, 21:36:37 »
Ik sluit me bij Klaas aan. Je wilt niet dar er telkens iets langs je treinen wrijft. Beter voorkomen dat er iets losraakt. Hans gaf aan dat het meestal de Fleischmann kortkoppeling is die problemen geeft. Misschien die dan maar vervangen door een andere?

En als je toch iets wilt dat voorkomt dat losgeraakte wagens de hele helix afrollen, dan heb je iets van een sluis nodig. Dus een soort van deur die alleen open is als een trein er langs moet en weer sluit nadat een trein is gepasseerd. Net als de moderne klapdeurtjes bij de (huidige) trams bij het grootbedrijf. Een wagen kan dan maximaal 1 blok terugrollen.
Maar of dat nu echt is wat je wilt....?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Opvangen ontsporing in klimspiraal
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2018, 22:50:24 »
Of als de helix maar in 1 richting bereden word zou je iets tussen de rails kunnen maken zoals op de helling van een achtbaan (je weet wel, het kenmerkende takke-takke-takke-takke geluid.) in de vorm van een 'flexibele weerhaak'.
Ze doen dat ook bij de uitrit van het auto-verhuurbedrijf. Je kan er maar in 1 richting over heen rijden, in de andere richting blijven de haken recht overeind staan.

Of met servos een armpje tussen de rails omhoog doen als de trein gepasseerd is.

In beide gevallen geen zichtbare slijtage aan de zijkanten.

Maar het blijft lapwerk, eigenlijk moet je het probleem oplossen ipv workarounds verzinnen. (inderdaad wat Klaas zegt)

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)