Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC  (gelezen 6110 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #15 Gepost op: 13 december 2018, 07:05:31 »
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.
Tsja, dat is mijns inziens niet zo vreemd. Met welk systeem begin je dan? Lenz? Piko? Z21? Digikeijs? Selectrix? Enz... Juist als beginner weet je zo weinig dat het lukraak kopen van een systeem (zelfs een startset) ook niet de juiste methode is. Je wilt geen honderden euros uitgeven om er even later achter te komen dat dit systeem toch niet is wat je wilt... Dan liever eerst even wat vragen stellen op een forum. Dat is daar tenslotte ook voor bedoeld. En ja, dan stel je wel eens vragen waar het antwoord voor anderen overduidelijk is...

Zelf rijd ik nog analoog maar wil op een gegeven moment wel overstappen op digitaal. Welk systeem weet ik nog niet...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #16 Gepost op: 13 december 2018, 09:13:06 »
Ik denk dat de vraagsteller beter geholpen is als er uitgelegd wordt dat een keerlusmodule alleen voor een keerlus gebruikt moet worden.
In zijn geval zal het van richting verdraaien aan de draaiknop het gewenste resultaat opleveren.
En met gelijkstroombaan zal waarschijnlijk bedoeld worden dat hij geen 3railer is.

Jos

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #17 Gepost op: 13 december 2018, 10:36:38 »
Vraag aan de topicstarter: ben je van plan een keerlus te gebruiken?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #18 Gepost op: 13 december 2018, 11:24:50 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #19 Gepost op: 13 december 2018, 11:28:09 »
Waarom gaat het dan nog over een keerlus  ???
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #20 Gepost op: 13 december 2018, 11:31:57 »
De TS begon daar zelf over, zie bericht #1.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #21 Gepost op: 13 december 2018, 11:47:09 »
Ja, 'k weet het...
Dus PeterNS: als je geen keerlus gebruikt heb je geen keerlusmodule nodig.
En de rijrichting regel je (bij handbediening) net als bij een oude trafo.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2018, 11:49:53 »
Topicstarter heeft het toch over een kopspoor.  ::)
Ja en? Kun je toch ook al of niet een keerlus in maken?  ::)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2018, 19:42:29 »
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op.
Tot zover is de vraagstelling helder: Dit betreft een Koploper-basisvraag: je poolt de stroom helemaal niet om; je geeft het programma Koploper in de configuratie aan dat een trein in 2 richtingen kan rijden in een blok (of in een sector). Koploper regelt de treinen dan verder zelf.

Volgens mij kun je die vraag beantwoord vinden in het Koploper forum (beginners niveau).

De keerlusmodule vraag is een andere vraag.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4663
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2018, 20:12:13 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Bij deze:
 Peter: aansturing bij digitaal gaat niet middels een verandering van polarisering of fasering van de rijstroom zoals bij de analoge systemen. Naast de rijspanning stuurt  de digitale centrale ook instructies voor de trienen de baan op. De decoder in de trein herrekent middels zijn unieke adres welke instructies voor hem zijn en volgt deze dan op. Daardoor kunnen de trienen op de zelfde stroomsectie onafhankelijk van elkaar bijvoorbeeld van snelheid en rijrichting veranderen.

Een keerlusmodule heb jij alleen nodig als je bij een 2 rail systeem een keerlus maakt omdat de 2 railstaven hier nog steeds een plus en een min zijn. Deze moeten bij de keerlus dus geïsoleerd worden (anders krijg je een ouderwetse kortsluiting) en om te voorkomen dat een trein kortsluiting maakt als hij over deze isolatie rijdt heb je een keerlussectie met dito module nodig is. Bij een 3 rail systeem (dus Marklin systeem) zijn de 2 railstaven gelijk in polaritiet. Bij een keerlus heb je dan geen probleem en heb je ook geen keerlussectie of module nodig.

Gr Frank.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2018, 20:19:50 »
Ja, dat stond al in de eerste reactie.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2018, 22:43:34 »
Sta er dan weer van te kijken dat de forumleden over elkaar heen buitelen over wat nu wel en niet de juiste thermologie is in plaats van gewoon in Jip en Janneke taal uit te leggen dat het met digitaal aansturen van je treinen wat anders werkt. Ik denk dat de vraag steller daar meer aan heeft.

Mag ik in dat kader de "gebruikelijke over-elkaar-buitelaars" op dit draadje wijzen? Ik hoop op een eenduidige terminologie in één draadje of één korte encyclopediepagina waar men in voorkomende gevallen naar kan verwijzen i.p.v. de traditionele pagina met over-elkaar-heen-buitel-acties weer vol te zetten :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #27 Gepost op: 20 december 2018, 19:55:10 »
Beste forumleden,

U allen bedankt voor uw meningen het is me duidelijk dat ik geen keerlusmodule nodig. Dat ik de term gelijkstroom gebruik is mijn beginnersfout maar het is nu duidelijk genoeg gemaakt dat dit niet correct is.

Peter

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #28 Gepost op: 21 december 2018, 15:15:32 »
Ach Peter; de handel maakt zelf ook een rommeltje van de terminologie  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0