Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC  (gelezen 6119 keer)

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Gepost op: 11 december 2018, 21:19:08 »
Beste forumleden,

Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan. Het besturingssysteem is Koploper.

Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold.  Dit geldt mede voor kopsporen, nu is mijn vraag hoe los je dat op. Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden 
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 09:43:44 door Bert van Gelder »

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2018, 21:31:53 »
Hallo Peter,

De rijrichting wordt bij een digitaal systeem in de locdecoder bepaald en niet door de digitale stroom op de rails. Je kunt bij een digitaal systeem op een enkelsporig baanvak gewoon twee treinen tegen elkaar in laten rijden zonder verdere speciale schakelingen of modules.

Als je een keerlus hebt is het wel een ander verhaal, maar dat maak ik niet op uit je bericht.

Mvrgr,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

PeterNS

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2018, 22:53:22 »
Marc bedankt

Peter

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2018, 12:51:44 »
Ik ben een beginneling op het digitale gebied. Ik gaat om een gelijkstroombaan.
Dan is het gelijk een mooie gelegenheid om de juiste termen te gaan gebruiken bij toekomstige vragen.
Bij digitaal spreken we niet meer over een gelijkstroom (of wisselstroom) baan.
Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails waarin de commando's "verstopt" zitten. Dat heeft niets (meer) te maken met AC of DC.

Het is beter te spreken over 2 rail of 3 rail afhankelijk van je gebruikte railsysteem.
En dan kunnen daar de volgende protocollen (zeg maar de taal) voer gestuurd worden, DCC, MM, Selectrix, MfX.
In die protocollen ligt vast wat je loc moet doen. B.v. harder gaan rijden of remmen en welke richting dat moet en of er wel/geen verlichting ingeschakeld wordt.
Gr.
Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2018, 13:06:00 »
Als je op een enkelsporig baanvak beide richtingen op wil rijden dan zal bij wisselende rijrichting ook de stroom moeten worden omgepoold. 
Nee. Je rijdt digitaal. De baanspanning bij digitaal bepaalt NIET de rijrichting, maar het commando wat je geeft. Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)

Ik heb wel in de encyclopedie gelezen over de keerlusmodule maar kun je 1 keerlusmodule voor al je om te schakelen sporen gebruiken of moet je per spoor een keerlusmodule gebruiken kan het soms nog anders opgelost worden
Een keerlusmodule is... voor keer LUSSEN. Niet om een trein de andere kant op te laten rijden, en zeker niet voor kopsporen. Zie 'digitaal'.


rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2018, 13:42:45 »

Bij digitaal staat er een blokvormig signaal op de rails

.... Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)


Of het hier nu echt simpel van gaat worden voor een beginner?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2018, 13:47:06 »
Of het nou wel of niet simpel is voor een beginner, ik vind dat ook beginners moeten aanleren om de juiste termen te gebruiken. Je bent nooit te jong om te leren.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2018, 13:58:14 »
Een hoop van deze vragen beantwoorden zichzelf als men ook daadwerkelijk digitaal gaat rijden, hetzij met een testovaaltje, of een beginnerssetje... maar dat doet men blijkbaar niet.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2018, 15:02:04 »
maar dat doet men blijkbaar niet.
Da's een aanname, geen vaststaand feit ::)
Groeten Joop, machinist Lls

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2018, 15:13:43 »
Klaas,

Klopt, maar gebruik dan ook de juiste termen om het duidelijk te maken.
En als A het heeft over blokvormig
B over een wisselspanning
B ook over een wisselende gelijkspanning

wordt het denk ik lastig om als beginner de juiste termen te leren. Want moet hij het de volgende keer hebben over een:
blokvormigewisselspanningwisselendegelijkspanning ??

Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2018, 15:26:16 »
Roelco, ik geef de voorkeur aan de term digitale spanning. Wisselspanning is gedeeltelijk correct omdat de spanning van polariteit wisselt. Maar bij een gewone wisselspanning gebeurt dat in een vast ritme en bij digitale spanning niet. En gelijkspanning is het al helemaal niet want dat veronderstelt een vaste polariteit.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7813
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2018, 15:46:42 »
Om het simpel te houden, op een digitale baan staat eigenlijk een wisselspanning (eigenlijk een wisselende gelijkspanning)
Jowi, waarom ga jij het dan weer onnodig moeilijker maken dan het is.  ::)
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails. Die heb je alleen bij AC banen.
Digitaal is gewoon een blokspanning. De enige overeenkomst met wisselspanning is dat het wisselt van polariteit.

En net als Klaas vindt ik dat er gewoon de juiste termen gebruikt moeten worden.
Gr.
Eric

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2018, 21:07:09 »
Er staat juist GEEN wisselspanning op de rails.

Definitie van wisselspanning;

Citaat
Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve spanning. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop, maar ook andere vormen zijn mogelijk.

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

"wisselende gelijkspanning" is een oxymoron.
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 21:12:02 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

kitcarhans

  • Offline Offline
  • Berichten: 15
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2018, 21:35:19 »
De oude mannen zijn weer lekker bezig  ;D

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2018, 22:58:06 »
Definitie van wisselspanning;

DCC etc. is dus een wisselspanning want wisselt van polariteit/stroomrichting, niet met een sinusvorm maar als blokgolf.

Wisselspanning is een periodieke elektrische spanning die met een bepaalde frequentie wisselt tussen positieve en negatieve waarden. Er is meestal een min of meer sinusoïdaal spanningsverloop

Ook weer niet helemaal, want DCC heeft niet een vaste frequentie zoals een wisselspanning dat wel heeft. De site van Klaas geeft hier goede info over.
Daarnaast heb je het dan nog alleen over DCC. Terwijl het in eerste instantie over een digitale baan in het algemeen ging. En de site van Klaas geeft ook aan dat er voor andere digitale systemen andere vormen worden genomen, soms met korte en langen pulsen, soms met stukjes 0V er tussen, en soms zelf wisselend rond een hogere gelijkspanning.
(Al kun je op die site ook dit lezen:
Digital Command Control, een benaming die strikt genomen op alle systemen van toepassing is
Waardoor je dus weer kunt zeggen dat DCC wel voor alle digitale systemen zou gelden, Maar laten we daar maar niet over in discussie gaan :) )

Dus een vaste eenduidige term is er misschien wel niet voor, en dan is dat wat Klaas aangeeft, "digitale spanning" misschien wel het duidelijkst. In elk geval wel de term die ik er ook graag voor gebruik.
 Het toch wisselspanning noemen geeft naar mijn mening alleen maar verwarring als je van de oude termen wissel- en gelijkspanning af wilt.

Dus we hebben het over 2 rail of 3 rail met een analoge spanning of een digitale spanning.

Dit topic gaat dus over een 2 rail systeem, met een digitale spanning, waarbij dus de commando's aan de decoder gestuurd worden, die bepaalt vervolgens snelheid en richting van de trein, waardoor het geen enkel probleem is om op een enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen te kunnen rijden. Zelfs op 1 spoor kan trein A vooruit en trein B achteruit rijden. Je kunt dus eenvoudig de treinen tegen elkaar laten duwen om te kijken welke het sterkst is. Al zou ik je dan niet aanraden.

Groet,
Roelco