Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm  (gelezen 4085 keer)

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Gepost op: 11 december 2018, 21:17:44 »
Zou me eerst even voorstellen ik ben Anne kom uit Friesland even voor alle niet Friezen Anne is ook een jongens naam.
Ik lees al een tijd mee als gast en heb me laatst ingeschreven op het forum.
Heb vroeger een modelspoorbaan gehad maar toen ik op me zelf ben gaan wonen zijn de treintjes en huisjes goed ingepakt en mee gegaan en is de baan gesloopt.
Wel vaak aan het ontwerpen geweest maar vanwege tijd en ruimte nooit echt van gekomen om een nieuwe baan te maken. Maar nu is het toch op een punt gekomen dat ik echt weer wat wil gaan opbouwen want het af en toe neer leggen van een railovaal om de treinen te laten rond rijden smaakt elke keer naar meer.
Dus weer begonnen met een plan op te stellen.
Wou eigenlijks een baan met een doorgangsstation alleen is de ruimte die ik heb beperkt.
De kamer is 274x265cm de deur zit op een kant 120cm van uit de muur tegenover de deur zit een raam partij met een vensterbank. Het zou dus mogelijk zijn maar na een paar ontwerpen toch besloten dat het niet gaat. De bochten worden naar mijn idee weer te krap het wordt ingewikkeld om te bouwen en het kost teveel ruimte in de kamer.

Er moet namelijk wel een linnenkast in staan en het logeerbed (zo'n opklapbed) moet er gebruikt kunnen worden en er moet opbergruimte blijven. Daarnaast wil ik ook een vitrine voor de modelvliegtuigen. Dus er weinig ruimte voor een modelspoorbaan in h0. Tijdens het opruimen van een doos met oude tijdschriften kwam ik een stapel modelspoorkranten tegen. In een van de modelspoorkranten stond een spoorplan "Pendelen in het Zwartewoud" deze was gebaseerd op Bahnhof Zell im Wiesental het was een baan in een L vorm. Het plan was gemaakt met Fleischmann profi rail.
De tekening zag er beter uit dan het spoorplan vooral toen ik het had omgezet in AnyRail en het had ingekort.
Ik vond de bochten te krap en ik hield weinig ruimte over in het station. Er was niet genoeg spoorlengte voor 4 silberlingen en een BR 144 (e44).
Ben toen gaan puzzelen en het plan is nu een U vorm geworden het zichtbare gedeelte is een L en het schaduwstation komt in een kastenwand. (wordt ook nog een uitdaging want die moet nog worden gemaakt)



Alle rails in het zicht is Tillig Elite en in de kast Fleischmann profi omdat ik nog rails uit een digitale startset en railset C en E.
De platen met de stations zijn 50cm diep en bij het raam 35cm en de hoek is 86 bij 86cm.

Het wordt een baan in tijdperk IV begin jaren 70. De baan wordt digitaal heb 2 locs waar nog een decoder in moet en twee digitale locs. Het wordt niet een kopie van het origineel met betrekking tot de omgeving daar ben ik nog mee aan het puzzelen.
De personentreinen stopen op spoor 1 dat kan een BR144 zijn met silberlingen of met umbau drie assers en vier assers. Spoor 2 is voor het omlopen van de locomotief spoor drie is aankomst/vertrek spoor van de goederentrein.  Spoor 4 is buurtgoederenstation.
 
Ik zit nog een beetje met de 3 rangeer sporen met daarachter het hoofdspoor. Ik weet niet of ik dat zo ga maken. Misschien maak ik er een industrie aansluiting van met een fabriek waar de hoofdlijn dan achter verdwijnt. 



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2018, 22:26:54 »
Hoi,

Welkom hier.

Dat is wel duidelijk dat je hier al langer mee speelt met dit plan.
Benieuwd naar hoe het gaat worden.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2018, 08:43:52 »
Hallo Anne,
Welkom hier! En een leuk thema! Een eindstation van een Duitse zijlijn in de 70er jaren, daar hou ik wel van (y)  En het leuke (ongebruikelijke) aan de Wiesentalbahn is dat hij geelectrificeerd is. :)
De 3 opstelsporen zou ik zelf vervangen door een fabrieksaansluiting. Zonder die fabriek heb je alleen een goederenloods en een losweg. Waar zou je die opstelsporen dan voor willen gebruiken? Het zou te druk lijken naar mijn mening.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2018, 10:15:08 »
Hoi Anne,

Ook van mij een welkom en mijn complimenten voor je plan.

Wel heb ik wat detail punten; je hebt zelfs al seinen ingetekend, maar die lijken mij niet allemaal even zinvol/op de goede plaats.

Kijk eens naar je sporen in het station, waarvoor dienen die allemaal?

Ik kom tot:
1 x halte voor personentrein
1x aansluiting op goederenloods
1x om terug te zetten naar opstel of fabriek.
Nu tel ik er 4 sporen, niet wetende of die echt allemaal nodig zijn.

En wat is de diepte van je baan (oftewel hoe breed wordt je station)?

Groeten,
Jelmer

P.S. kijk ook eens bij mijn ontwerpje, niet dat het dat moet zijn, maar puur als inspiratie. Link in mijn onderschrift
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22191
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2018, 10:19:32 »
Hoi Anne,

Welkom op dit fraaie forum  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2018, 16:33:55 »
@ Wim daar zat ik zelf ook al mee met de opstel sporen in de originele situatie zat er tot eind jaren zestig een aansluiting naar een smalspoor lijn. (http://www.wehratalbahn.de/HistorischesAusdemSueden/Historisches1.htm de laatste foto)
Maar de ruimte is er niet om dit verder uit te werken. Ben namelijk ook ergens een foto voor bij zien komen uit de jaren negentig waar dat smalspoor gedeelte helemaal is vol gegroeid met bomen maar je ziet nog wel spoor liggen.

@ Jelmer de diepte van het station is 50cm en wat betreft de seinen die heb ik over genomen van verschillende foto's. Neem aan dat ze daar toen goed over na hebben gedacht . Alleen bij de drie opstel sporen/oude aansluiting smalspoor heb ik er wat rangeerseinen neergezet deze zijn waarschijnlijk overbodig.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2018, 07:20:27 »
in de originele situatie zat er tot eind jaren zestig een aansluiting naar een smalspoor lijn.

Ah, ok! Ik wist dat er vroeger een smalspoorlijn verder het dal in ging. Ik had er even niet aan gedacht dat de opstelsporen voor de overgave richting smalspoor konden zijn.
Aangezien jij de smalspoorlijn toch niet gaat weergeven, zou ik ze vervangen door een fabrieksaansluiting. Of een houtzagerij oid. Dat geeft meer verkeer dan een stel opstelsporen waar je eigenlijk niets mee doet...

Ik neem aan dat het sporenplan gecopieerd is van de werkelijke situatie in Zell? Het is namelijk wat ongebruikelijk. Zo is het spoor waar de goederentrein binnen komt (spoor 3) vrij kort en wordt ook nog eens onderbroken door een wisselverbinding naar de goederenloods.
Zelf zou ik spoor 2 gebruiken voor de goederentrein en spoor 3 als gezamenlijk omloopspoor. Vanuit dat omloopspoor zijn dan ook de lossporen goed toegankelijk. Maar als je juist de situatie in Zell na wilt bouwen, wordt het een ander verhaal.

De seinen lijken mijns inziens op de juiste plek te staan, maar door het ongebruikelijke sporenplan lijkt dat niet zo.
Het enige wat ik zou veranderen zijn de 3 rangeerseinen bij de opstelsporen. Die zou ik vervangen door 1 gezamelijk sein.
En als je er een fabrieksaansluiting van maakt, heb je daar helemaal geen sein nodig. Maar je gaf zelf ook al aan dat ze waarschijnlijk overbodig zijn.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2018, 21:09:52 »
Dit was het artikel wat me dus aansprak en wat ik veranderd heb naar het huidige plan.

Had nog een link naar een plattegrond die ik op een duits forum zag staan.
.
Dit is nog een tekening van voor het opbreken van het smalspoor.
En net wat ik eerder al had gezegd ik wil niet een exacte kopie van de omgeving. Maar het station op zich laat ik wel zo met betrekking tot de indeling.
Heb al verschillende keren het wat veranderd maar kom toch steeds terug op deze.
Het idee van een hout zagerij spreekt me op zich wel aan. Zat ook al te denken aan de brouwerij/naaigarens fabriek van faller.
Maar nog eens goed gaan na denken over het stuk tussen de twee stations.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 12:27:12 »
Leuk die oude tekeningen! :)
Ook de omzetting in het Fleischmannblaadje.
Wat me wel opvalt: in het echt hadden spoor 1 en 2 een uitrijsein. In de Fleischmann tekening alleen spoor 1.
Spoor 3 heeft daarentegen in beide gevallen geen uitrijsein. Dit is puur een rangeerspoor. Ik zou het hoofdsein daar dan ook weglaten. Eventueel kun je het verplaatsen naar spoor 2, maar ik denk dat 1 gezamelijk hoofdsein voldoende is voor zo'n klein station.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #9 Gepost op: 18 december 2018, 19:39:26 »
Hoi Wim had ik ook gezien op de tekening maar als ik hier kijk is het zoals ik het heb getekend. http://www.eisenbahnfreunde-wehr.de/Galerie/Wiesental/145Zell.htm

Het is een apart station dat is ook een rede waarom ik er wat meer in ben gaan verdiepen. Daarnaast sprak me toen de foto zo aan omdat ik al twee BR144 (e44) met vierassige en drieassige ombouwagens in mijn verzameling had. (Al reed daar voornamelijk de BR145 de e44 met weerstandremmen).


Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2018, 21:39:16 »
Hier is het rangeerseinen van spoor 2 en het uitrijden van spoor 3 ook op te zien. Daarnaast had ik dit plan ook gevonden https://www.landesarchiv-bw.de/plink/?leo=1&f=4-226400-2
Ze zijn eind dertiger jaren nogal aan een uitgebreid aan het bedenken geweest. Maar dat was echt te groot geweest voor mijn ruimte ;).

Ben nog even aan het puzzelen geweest met mijn ruimte. De baan gaat wat hoger komen in de kamer  komt nu op 1m25 zou eerst op 1m15 dit heeft aan de ene kant een voordeel ik kan iets meer ruimte mee pakken. Kom nu op de zelfde hoogte als de vensterbank ipv er onder. Alleen krijg ik nu wel een probleem met het raam. Niet dat die vaak open staat en als die open staat is het in de kiep stand. Maar als ik de ramen van buiten schoon maak moet hij wel open om de hor er uit te halen.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2018, 21:44:09 »
Interessant!
Ik zit nog te zoeken of het sein misschien toch voor spoor 2 geldt, maar vanwege ruimtegebrek links van het spoor staat. Dan zou er echter wel een "Schachbrettafel" Ne4 naast het spoor moeten staan maar die zie ik niet. Terwijl er wel een Sperrsignal tussen de sporen staat, daar is blijkbaar wel ruimte voor...
Inderdaad een apart station :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2018, 22:48:13 »
was vergeten de link neer te zetten http://www.bundesbahnzeit.de/galerien/Altbau-Elloks%20BD%20Karlsruhe/jpg-Bilder/b54-145%20181.jpg?=1325105707
Hier is het rangeerseinen van spoor 2 voor een gedeelte te zien en het sein van spoor 3

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk