Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.  (gelezen 3127 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Gepost op: 12 januari 2019, 14:23:15 »
Goedemiddag,


Ik kreeg van een kennis onderstaand probleem voorgeschoteld.

- De treinen rijden in alle richtingen.
- Digitaal Dcc bedrijf.
- Wissels en kruis met puntstukpolarisatie.
- Conrad wisselmotoren met eindafschakeling


Hoe kan ik dit terugkoppelen met betrekking tot de juiste manier van aansluiten.



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 18:20:54 »
De twee gewone wissels zijn natuurlijk het makkelijkste en gaan zoals gewoonlijk.

Voor de engelsman is het ook al vaker beschreven zoals hier. Hieronder een plaatje eruit. Komt er op neer dat de aandrijving steeds het tegenoverliggende puntstuk polariseert.

De lastige kandidaat is de kruiswissel omdat deze geen aandrijving heeft. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook nog weinig over gelezen heb met betrekking tot polarisatie. Maar gezien het ontwerp ga ik er vanuit dat de aansluitingen van de twee puntstukken onafhankelijk van de wissel af komen. Volgens mij zou het het linker puntstuk van de kruiswissel aan kunnen sluiten op het hartstuk van de rechter normale wissel. Het rechterpuntstuk van de kruiswissel sluit je aan op het rechter puntstuk van de engelsman.

Om dit geheel te laten werken is het alleen wel van belang dat je maar steeds maar van één kant de rijweg instelt over de kruiswissel. Dus als je vanaf links(onder) over de kruiswissel naar de tak rechtsboven wilt rijden moet de rechter wissel in de stand rechtdoor liggen. En andersom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 21:25:18 »
Timo, waar zie jij een kruiswissel? Ik zie alleen maar een kruising. De puntstukken daarvan kun je polariseren met de stand van het Engels wissel en het gewone wissel rechts. Met dien verstande dat die wissels niet allebei tegelijk naar de kruising mogen leiden want ze veroorzaken een tegengestelde polarisatie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 21:31:27 »
En dat laatste is wel even oppassen.
Je kan de kruising ook een eigen relais voor de polarisatie geven. De bediening van dat relais neem je dan mee bij het instellen van de rijweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 21:35:25 »
Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:40:31 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:07 »
@Klaas Zondervan, uhm, ja, dat bedoelde ik :-[ :-[

Maar verder zeggen we dus hetzelfde ;D

En als je toch met rijwegen instellen gaat werken zou de "verkeerde" rijweg ook instellen er onderdeel van kunnen zijn. Is dat relais ook niet nodig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 23:11:16 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Nou, dat denk ik wel. Of je de polarisatie nou laat afhangen van de wisselstanden of van de rijwegkeuze, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat rijwegen die een tegenstrijdige polarisatie veroorzaken op elkaar vergrendeld zijn. Of je moet er zelf op letten dat dat niet voorkomt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 14:23:54 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.

En relais heeft als voordeel dat het echt bij de kruising hoort en altijd in de feitelijke rijweg is opgenomen. Je hoeft geen wissel te bedienen dat helemaal niet bij de rijweg hoort en dus gemakkelijk wordt vergeten.

Dat speelt minder als de rijwegbedienimg wordt geautomatiseerd. Analoog doe je dat met de aloude diodematrix. De betere digitale centrales kennen rijweginstelling, mits de wissels digitaal worden bediend natuurlijk. Bij automatisering met de computer is het al helemaal geen punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 14:39:58 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.
Ik hoef alleen maar op te letten bij het ontwerp en de bouw. Ik werk al jaren met rijwegkeuzes, en bij de keuze van een rijweg die in conflict is met een reeds gekozen rijweg wordt de nieuwe aanvraag domweg geweigerd. Dus eerst de andere rijweg cancelen voordat de nieuwe wordt gekozen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 14:53:14 »
Een auto reverser tussen hangen.http://wiringfordcc.com/track_2.htm#a54

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:16:03 »
Bedankt voor het meedenken, ik kwam er zelf niet uit zonder compromissen
te doen inzake rijwegen gezien er altijd kans op conflicten is.

Een frog juicer is wel een goed optie, ik heb even rondgekeken en deze is ook
in Engeland wel te krijgen, dat scheelt weer import uit de States.

Ik neem het mee voor mijn kennis, deze gaat over de centen dus die zal ik
eens gaan benaderen.


Bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 16:42:59 »
Een keerlusmodule is inderdaad een optie. Maar zou het zelf niet waard vinden in deze situatie. Maar goed, vrije keuze natuurlijk! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:42 »
@Klaas, je kan altijd kiezen tussen telkens opletten of de boel beveiligen. Mijn opmerking was alleen maar dat deze situatie niet bijzonder was, voor het geval de vragensteller uit jouw advies zou opmaken dat vergrendelen hier ‘moet’.

Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.