Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Tijdelijke baan met kerstdecor  (gelezen 7347 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Tijdelijke baan met kerstdecor
« Gepost op: 08 december 2018, 00:34:00 »
na 30 jaar weinig aan mijn modeltrein hobby gedaan te hebben heb ik nu de draad weer is opgepakt.  :) zo ben ik al weken hier en op andere plekken aan het lezen wat er allemaal veranderd is. het valt nog mee :) toch zijn er ook wel dingen nieuw en omdat te leren bouw ik eerst is een testbaantje. Om mijn vrouw zo ver te krijgen dat het in de woonkamer mag noemen we het een kerstdorp  ;D  de opzet heb ik eerst in scarm gemaakt:



en daar wordt een groot deel van verstopt:



de bedoeling is dat ik wat technieken hierop los ga laten, terwijl ik ook mijn kinderen enthousiast probeer te krijgen voor die treinen gekte :) veel van de gebruikte materialen zullen low budget zijn ( 300 euro aan woodland scenics ofzo om het na 3 weken af te breken vind ik beetje zonde)  ;)

Wat schaal betreft zal het ook niet echt kloppen maar het is dan ook maar een testje. Hopelijk schop ik hiermee niet teveel tegen schenen, ik moet er tenslotte weer even in komen  ;D

wat betreft techniek:

-ik gebruik messing code 100 rails ( van alles wat )
-omdat mijn arduino spul nog onderweg is wordt de baan helaas analoog, wilde eigenlijk digitaal proberen.
-materiaal zal bestaan uit diverse fleischmann spul en eventueel lima met cd speler motortje (ook zo'n testje)
« Laatst bewerkt op: 08 december 2018, 00:38:18 door Bert van Gelder »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2018, 19:18:12 »
na het ontwerpen ben ik nu aan het bouwen geslagen. Omdat dit maar een tijdelijk baantje is, is dit de uitgelezen mogelijkheid om 1 en ander te testen. zo maak ik gebruik van zoveel mogelijk afval (milieu bewust  ;D ) en test ik veel dingen uit. zo heeft dit baantje 2 mini helixen en die heb ik in 2 uurtjes in elkaar geknutseld van restanten isolatie materiaal.

het isomateriaal heb ik vastgezet met behulp van een lijm pistool en daar liep ik meteen tegen een probleem aan. in het "donker" was het lekker makkelijk bouwen maar in het daglicht bleek dat er honderden rag fijne draadjes lijm over de tafel lagen. dat wil je niet in je locje dus dat kostte een uurtje opruimen! ik geloof dat ik ze allemaal wel hab maar ik ga voor de zekerheid mijn nieuwe biervliet 2555 er toch maar niet op laten rijden.

wel moet ik zeggen dat het werken met het iso materiaal me meegevallen is. je kunt er makkelijk helixen van bouwen. ik heb een stuk van 180cm lang genomen en dat in de lengte schuin doorgesneden waardoor ik als het ware 2 hellingen had. die hak je in mootjes en lijm je in een cirkel vast. hieronder de productie van vandaag:

Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2018, 19:39:47 »
zoals te zien op de scarm tekening heb ik een aantal tunnelingangen nodig. in de afgelopen tijd heb ik verschillende youtube filmpjes gekeken en 1 daarvan ging over het maken van muren in "piepschuim". Het toeval wil dat ik een tijdje geleden al een pizza verpakking bewaard had omdat ie van piepschuim was en ik dacht er misschien nog wat mee te kunnen. dat klopte dus:

 

dit past precies in mijn doelstelling zoveel mogelijk afval te gebruiken, en helaas moet ik daar wat meer pizza voor eten   ;D

Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2018, 21:51:06 »
door alle hectiek helemaal vergeten wat updates te plaatsen. nouja, het is ook nog niet helemaal af en ik weet niet of het dat nog wordt  ;D was tenslotte maar een testje. is wel grappig geworden, belangrijkste was het gebruik van verschillende bouwmethoden. en in het donker is ie best leuk  ;D ;D





Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2019, 22:06:33 »
Ah, daar was die driewegwisselschakelaar voor nodig...

Nou moet je natuurlijk wel vertellen hoe die heuvels en de sneeuw zijn gemaakt. Ligt daar nou gewoon een witte doek overheen?


Reinier

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2019, 23:36:23 »
Nee hoor, das echte sneeuw  :angel: :angel:
maar het is inderdaad een sneeuwdekentje van een tuincentrum. de ruwbouw duurde wat langer dan ik ingeschat had dus de aankleding is in 2 dagen afgeraffeld :) kon moeilijk tot na de kerst er aan werken :) op de berg in de achtergrond heb ik wat kunstsneeuw gebruikt maar dat is me slecht bevallen.. wilde mooie sneeuw banken maken maar het werd een witte was toen ik het overtollige er af dacht te kloppen.. en het liet zich ook niet lijmen :(

Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2019, 09:45:24 »
Ik vind het superleuk geworden! Dat belooft nog wat voor als je warmgedraaid bent :).

Groet,
Chris

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Tijdelijke baan met kerstdecor 2020 update
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2020, 14:49:46 »
kuch kuch  ;D ff stof afblazen en we kunnen weer.  ;D


kerstdorp 2020
de afgelopen jaren heb ik elk jaar een kerstdorpje gemaakt. dit jaar stond dit niet op de planning maar door diverse omstandigheden gaan wij nu nog niet verhuizen dus dan mot het maar weer  ;D
de basis zal wel weer heel simpel worden, het moet tenslotte in een paar dagen af.

als basis gebruik ik wat gipsmallen die ik sinds kort in mijn bezit heb. het is mijn eerste keer dat ik daarmee werk, het resultaat is dan ook niet gegarandeerd  :angel:
voor het gieten heb ik een pak knauf modelgips gehaald bij de gamma. dit was even de makkelijkste oplossing, bouwmarkt zit hier om de hoek :)
ik wist niet wat ik ervan moest verwachten maar het is me alles meegevallen. het spul giet goed als je het yoghurt dik maakt en droogt binnen een uur. dan kan het voorzichtig uit de mal en op de kachel om verder te drogen. dit maakt de mallen weer vrij voor een nieuwe giet ronde.


Het verven
omdat dit kerstdorp toch vooral een familie aangelegenheid is zijn we met zijn allen vanmiddag maar aan het kwasten geslagen:



hier zie je alle "benodigdheden". de kids konden niet wachten  ;D het kliederen kan beginnen.



na een uurtje ziet je keuken tafel er dan zo uit  ;D
Het maggi flesje had ik, toen het leeg was, omgespoeld om eens te gebruiken voor de modelbouw. dit blijkt een hele handige water dispenser voor de verf.


Het voegen

na weer een tijdje drogen heb ik de delen even in gespoten met haarlak om te zorgen dat de verf niet weer uitloopt.
vervolgens een zwarte wash gebruikt (het is gewoon zwart water eigenlijk) en deze erop gedaan.


hier het resultaat:




de voegen blijken toch wel erg donker dus dat moet nog beetje lichter. toch geeft dit een aardig resultaat  :D
nu is dit natuurlijk geen ontrax materiaal, maar das ook niet de bedoeling. het is bedoeld als knutsel voor de kids, want wie is er niet zo begonnen  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2020, 18:09:17 »
Hulde (y)
Ik ben al lang zoiets van plan, maar elk jaar komt er weer wat tussen.

Jij doet het gewoon.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2020, 19:07:45 »
Ik sluit me bij de vorige spreker aan.   (y)

Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2020, 10:06:32 »
Hartelijk dank vor de complimenten! met de nieuwe lockdown veranderde hier in huis ook het 1 en ander waardoor reactie even uitbleef.. Maar nu alles weer gereorganiseerd is kunnen we weer verder.

Eerst maar eens wat extra gips delen gegoten:








bij deze 2e batch wilde ik de steen nog wat meer een zandkleur geven maar das jammerlijk mislukt. het verschil met de eerste batch is flink.
overschilderen is ook niet een optie want deze verf vult het relief behoorlijk. nouja, het moet maar even zo. het gaat tenslotte om de totale sfeer  ;D
wel goed om voor de volgende keer te onthouden is alles ineens te schilderen  ;D

Ondertussen de rails gelegd en toen het zwikkie droog was met het lijm pistool aan de slag. Dit blijft toch wel makkelijk om snel dit soort dingen te bouwen. alleen je moet daarna echt goed alle draden verwijderen! ik had laatst een locje in handen van iemand die dat spul ook gebruikte en rond de assen zat allemaal hitte lijm gedraaid. niet goed dus!



puntje van frustratie: ik heb dus een hittelijmpistool van de lidl. dus ik koop daar bijbehorende patronen bij.. en die passen dus niet... pffff ik moet die van de action hebben die natuurlijk dicht zijn.. zucht.. waarom niet gewoon 1 maat gebruiken jongens.. nu pakt het pistool het patroon niet mee en moet je ze er handmatig doorheen duwen.

afijn, uiteindelijk toch voor elkaar gekregen:




Helaas kan ik nu weer niet verder; ik ben dom vergeten me sneeuw dekentjes mee te nemen uit de opslag. en even nieuwe halen zit er niet in. dus ik moet even wachten tot het weekend.
nouja, wordt weer vervolgd  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2020, 10:16:25 »
Het kerstdorp 2020

Tja, een kerstdorp moet natuurlijk wel met kerst af zijn  :angel:
Dus gauw maar even een update plaatsten (was al eerder klaar  :angel: ):





Het kerstdorp heeft al aardig zijn uiterlijke vorm gekregen.
Nu nog wat randjes afwerken krentebrood bakken, tiramisu maken, gluhwijn voorproeven en flappie vangen.
Gaat helemaal goed komen  ;D

Dus langs deze weg wens ik u allen:

fijne dagen!  :D
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 10:18:18 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Baan Wally

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
  • Baan Wally
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2020, 12:01:11 »
Hoi.
Ik had dit nog niet gezien maar ziet er goed uit.
Ik zou dit niet voor tijdelijk doen hoor,gewoon laten staan.
Suxes verder.
Gr walter

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2020, 13:13:48 »
Ik vind dat het superleuk geworden! En jij laat hier ook mee zien dat je met hele simpele (afval)materialen ook iets leuks kunt maken.

Een inspirerend voorbeeld voor anderen.
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Tijdelijke baan met kerstdecor
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2020, 13:26:43 »
Lekker kerstsfeertje  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim