Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Willem1951
Vandaag om 09:35:58
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Mug
Vandaag om 09:35:45
Loklift zelfbouw - Het kan toch... door bask185
Vandaag om 09:28:22
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 09:25:49
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door dh3201
Vandaag om 09:20:30
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door Arjen52
Vandaag om 09:08:54
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Tulpendaal
Vandaag om 08:50:24
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 08:46:41
Artitec motorfietsen, heeft iemand foto's? door Tulpendaal
Vandaag om 08:42:58
BNLS-modules: "Tauernbahn" [ÖBB] door Marco1044
Vandaag om 08:38:00
Ergens op een zolderkamer door Rolando
Vandaag om 08:33:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:26:07
Kortsluiting op de baan (keerlus-probleem) door Frank 123
Vandaag om 06:59:17
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door g-j
Vandaag om 06:46:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan in Las Vegas
Vandaag om 04:16:02
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:41:41
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:34:53
Arriva Limburg treinstellen in H0 door Seinhuis
Vandaag om 01:11:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door janw
Vandaag om 00:26:23
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 februari 2021, 23:16:46
Verlichting Roco Blokkendoos (Sneak preview) door Mug
24 februari 2021, 23:13:22
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
24 februari 2021, 22:54:56
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door NS1220
24 februari 2021, 22:49:44
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door dennie
24 februari 2021, 22:34:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
24 februari 2021, 22:31:21
Modeltreinmerk VB: kwaliteit door Noordernet
24 februari 2021, 22:02:59
Haarsem aan Zee H0 door bask185
24 februari 2021, 22:02:46
Een militaire trein in H0 door hgr
24 februari 2021, 22:02:05
Fleischmann 9152, Sporen draaischijf lijnen niet goed op. door marc25
24 februari 2021, 21:54:25
Informatie omlopen en samenstellingen Twente 1985 gezocht door Rudolfph
24 februari 2021, 21:54:02
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 70596 keer)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #615 Gepost op: 03 januari 2021, 21:36:19 »


Landschapsbouw is voor mij nog een onontgonnen gebied. Om inspiratie op te doen maak ik foto’s van dingen in het landschap. Zoals deze, van brokken Gneiss die in mijn woongeving (Groningen) bij bouwwerkzaamheden boven komen. Voor bouwers liggen ze vreselijk in de weg. Ze worden daarom gedumpt langs het Oude stamspoor :), dat van Groningen Losplaats naar Groningen Eemskanaal liep.

O ja, de voornemens voor 2021:
1. Meer bouwen;
2. Minder kopen.

Wolter

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #616 Gepost op: 03 januari 2021, 21:51:34 »
Goed voornemen Wolter  (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #617 Gepost op: 03 januari 2021, 22:04:06 »
Ja, goed voornemen idd. Minder kopen vooral, het oude moet eerst op. Ik denk dat ik nog wel 2 jaar vooruit kan, op een pot houtlijm na dan.

 Albert

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2798
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #618 Gepost op: 04 januari 2021, 11:05:15 »
Same here: projecten zat. Het helpt hierbij ook dat er voorlopig geen beurzen zijn  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2165
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #619 Gepost op: 04 januari 2021, 13:50:58 »
Om inspiratie op te doen maak ik foto’s van dingen in het landschap.

Zo doe ik het ook. Kan van alles zijn. Soms gewoon een boom bij een hek. Of een sloot met allerlei begroeiing langs de kant. Of een hoop onkruid bij een vervallen schuurtje. Geeft je een beetje gevoel voor de werkelijke mogelijkheden van een mooi landschap.
Verder ook allerlei foto's van bestaande gebouwen met interessante bouwwijze. Kun je nooit zo vangen in een bestaand bouwpakket, moet je zelf gaan bouwen. Dat maakt het ook weer leuker. Je leert er anders door kijken.

Ondertussen een verzameling met meer dan 4000 foto's opgebouwd. Als je dat digitaal houdt, kijk je niet op een foto meer of minder.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

PieterHa

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #620 Gepost op: 17 januari 2021, 16:22:15 »
Misschien een interessant filmpje over station Groningen: https://youtu.be/pUeo7Gjs5io

Groeten, Pieter

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14696
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #621 Gepost op: 17 januari 2021, 17:05:00 »
Wat ja n oardigheid ja!

Mooi om te zain, Pieter!

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #622 Gepost op: 17 januari 2021, 19:05:06 »
Dank je wel, Pieter. Ik herkende wel allerlei delen van de film, maar nog niet als gemonteerde versie.

Ook na de fusie tot NS was Groningen nog een echt Staatsspoorbolwerk. En dan rijdt zomaar een 7400-er met HSM-wortels  door het beeld.  :)

Wolter

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #623 Gepost op: 17 januari 2021, 20:42:39 »
Ik had aan een stel oudere goederenwagens van Fleischmann de ruilkoppeling Bügelschlitzkupplung zitten. Technisch waren ze prima, maar het stootvlak van de koppeling stak 5 hele millimeters voorbij de bufferschijven. Liliput deed dat 50 jaar geleden al een stuk ingetogener, met een ‘uitsteek’ van zo’n 1,5 mm.

Zoiets wilde ik ook. Met hetzelfde recept als ook bij de Pruisische rijtuigen toegepast: de hele bevestiging van de koppeling wegzagen, de bodem weer dichtmaken en de bufferbalk dichtmaken.
En er komt weer een messing plaatje met ‘stokje’ waarop weer de NEM-schacht komt. Daarin komt dan de beugelkoppeling. Hoewel het kriebelt: ik ben erg onder de indruk geraakt van de Noorse draadkoppeling, die in Skandinavië wel wordt toegepast.





En bij klussen hoort opruimen en kritisch de voorraden bekijken. Er verhuisde wat naar de rubriek Aangeboden overig: NEM-wielstellen en koppelingen die ik over heb.

Wolter



Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #624 Gepost op: 20 januari 2021, 23:22:36 »
http://www.schienentiger.de/nhk/nhk_hp1.htm

Dit is de link naar een aardig artikel over de Noorse draadkoppeling. Natuurlijk in het Duits geschreven door een Noor, maar toch. Ik ga een experiment doen met twee wagens en zal de resultaten hier rapporteren.

In mijn Proto 87-periode ben ik wel erg gewend geraakt aan vrijwel niet zichtbare koppelingen. Ik moet met niet-finescale materieel nog steeds erg wennen aan de zwarte doos die aan ieder wageneinde hangt en met de fraaie titel NEM-schacht door het leven gaat.

Wolter

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera: Duitse 216’s in Groningen
« Reactie #625 Gepost op: 20 januari 2021, 23:50:33 »




In mijn toenmalige en huidige woonplaats Groningen fotografeerde ik in 1980 deze goederentreinen uit respectief Leeuwarden en Delfzijl. De precieze locatie van de bovenste foto is Groningen Losplaats en bij de onderste foto idem, iets verder naar het oosten.

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 776
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #626 Gepost op: 22 januari 2021, 13:38:47 »
http://www.schienentiger.de/nhk/nhk_hp1.htm

Wolter

Zou dat ook werken voor smalspoorwagens met een middenbuffer? Het proberen waard. (want een koppeloog met een pincet op twee pennetjes frummelen tussen twee wagens is ook niet alles)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #627 Gepost op: 22 januari 2021, 13:49:39 »
Hoi Albert,

Ik denk dat die koppeling wel werkt voor smalspoor. Maar in dat geval haakt de haak niet aan het horizontale draadje tussen de buffers, maar aan de bovenrand van de middenbuffer. Het proberen waard, denk ik. De grootste zorg is dat de haak door het wegdraaien van materieel in krappe bogen van de middenbuffer glijdt. Maar dat los je op met een ‘stopje’ aan de uiterste zijden van buffer.

Wolter

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #628 Gepost op: 22 januari 2021, 15:05:29 »
Ja, die Tienertoer 1977. Bijna 17 en het eindexamenjaar nog voor de boeg. In 1977 waren de Achterhoek en Zuid-Limburg al per trein aangedaan, en was bij Elst uitgestapt om het laatste gebruik van het rangeerstation vast te leggen.

De ritten rond Groningen waren wat dat betreft bijna een thuiswedstrijd.





Op de foto’s trein 2031 Groningen - Bremen Hbf met DB 216 086 te Nieuweschans op 23 juni 1977.
Een mooie minimale samenstelling met een AB en een BD-rijtuig!

Wolter
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 16:23:09 door Noordernet. Reden: Overbodige ondertekening weggehaald »

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 1314
Re: Frans loodsje et cetera: sloop
« Reactie #629 Gepost op: 23 januari 2021, 16:35:36 »
Soms gaan dingen snel.

Ik had gisteravond een vrijwel ongebruikte Roco-215 opgehaald, die ik ging testen op mijn testbaantje.
En dat ging niet goed. Met de loc liep het goed af, want die bleek prima. Maar het testbaantje had een paar stukken met een bedenkelijke radius van 30 cm. Dat had ik niet eerder ontdekt met mijn kleinschalige gepruttel van 2 locomotoren, een V36 en een T3. Maar die hoofdspoorloc ontspoorde.

Daarnaast kwam steeds een spoorstaaf omhoog bij de overgang naar het andere baandeel en tenslotte ontspoorden ook telkens een paar zware silowagen op de krappe baandelen. Toen vervolgens, door hoogteverschillen mijn Köf III iedere keer wagens verloor, was ik er wel klaar mee: afbraak.


Voor


Na

De sloop duurde uiteindelijk minder dan een half uur.

Wat beviel:
(1) de analoge, traditionele besturing;
(2) de mogelijkheid om toch een beetje te rangeren en treinen te laten kruisen;
(3) de mechanische bediening van de wissels.

Wat niet beviel:
(1) de onstabiele uitlijning van de twee zaagmaatjes van MDF 6 mm;
(2) de hier en daar te krappe bogen;
(3) voortvloeiend uit (2) de grote boogweerstand;
(4) de krappe boogstraal van mijn zelfgebouwde wissels (ze waren gebiuwd voor kipkarrenspoor in schaal 0e);
(5) mijn snel optredende verveling bij rondrijdende treinen;
(6) het ruimtebeslag bij een uitgeklapte baan (1.22 x 1.22 m) in het looppad van een klein kamertje;
(7) het werken op de grond;
(8) voedingsdraden óver de plaat, in plaats van eronder;
(9) gebrek aan reliëf.

Maar ik heb ervan genoten, laat dat helder zijn.

Wolter