Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door bellejt
Vandaag om 18:28:48
NS 1600 in Frankrijk door Forever Rocofan
Vandaag om 18:28:06
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 18:15:42
Defecte Märklin 6647 trafo door Erik Baas
Vandaag om 17:58:34
Timer schakeling rondje h0 door bellejt
Vandaag om 17:58:24
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 17:58:18
Stroomverbruik Roco motor 0913N / 85009 door Joshua
Vandaag om 17:24:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 17:22:56
Piko 2019 door Falcon10
Vandaag om 17:22:16
Hornby door nico99
Vandaag om 16:49:26
Decoder instellen Trix Mobile Station door Ronald Halma
Vandaag om 16:40:36
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door NS1220
Vandaag om 16:38:13
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 16:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
Vandaag om 16:11:18
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 16:01:17
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door daempfer
Vandaag om 14:15:07
Waalhaven kreupel gemaakt door Chris Westerduin
Vandaag om 14:10:33
Samenstelling Austria Express door d.vanaalst
Vandaag om 13:48:04
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door daempfer
Vandaag om 13:29:41
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:25:42
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 13:19:46
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door dennie
Vandaag om 12:59:02
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Remunj
Vandaag om 12:43:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 12:30:38
Once Upon A Time In A Computer Desk door Rondje_HO
Vandaag om 12:16:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:03:08
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 11:50:17
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:37:15
Hoekdiorama door André 1976
Vandaag om 11:30:39
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
Vandaag om 11:11:01
  

Auteur Topic: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters  (gelezen 2424 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2382
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #15 Gepost op: 23 november 2018, 17:35:01 »
Er staan op de Zaanstraat nog 5 BDs'n te wachten op betere tijden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #16 Gepost op: 23 november 2018, 19:59:23 »
Die zijn over, mede omdat hun technische uitvoering en de indeling van deze rijtuigen niet geschikt is om alle stammen mee te verlengen en identiek te houden.
De technische uitvoering heeft te maken met de deurbesturing van de gehele stam waarvoor er twee verschillende uitvoeringen eindrijtuigen zijn.

Nog steeds geen oplossing voor Zwolle-stadshagen  >:(

Albert
Dat heeft toch ook niets te maken met een nieuwe dienstregeling van NS?
« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 20:04:11 door Thom »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #17 Gepost op: 23 november 2018, 20:23:55 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D Is met veel zaken rondom het spoor zo. Van de week reed NS, volgens het Dagblad van het Noorden, niet tussen Zwolle en Emmen omdat het spoor glas zou zijn geworden door een paar vlokken sneeuw ;D 
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #18 Gepost op: 23 november 2018, 20:29:39 »
Ja lekker briljant is dat allemaal steeds :p

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #19 Gepost op: 23 november 2018, 21:00:52 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D Is met veel zaken rondom het spoor zo. Van de week reed NS, volgens het Dagblad van het Noorden, niet tussen Zwolle en Emmen omdat het spoor glas zou zijn geworden door een paar vlokken sneeuw ;D
Sneeuw vlokken als excuus. Nee dan de kleine lettertjes bij de Zweedse inlandsbanan voor de reis per trein naar Jokkmokk:
The journey has a thermal boundary of minus 28 degrees for the travelers’ safety. This means that the train might be replaced by bus.  (y) (y)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18328
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #20 Gepost op: 23 november 2018, 21:07:04 »
Nee, maar wel de schuld van NS  ;D ;D

Stadshagen? NS rijdt daar niet eens meer.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #21 Gepost op: 24 november 2018, 00:02:17 »
Meen je dat nou, @Henk?  ;D Weet ik toch ook wel joh  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18328
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2018, 09:21:45 »
Oh ja, excuses. :)

Er waren meer plekken met de bekende smurrie van rottend blad en een beetje sneeuw. Gevolg was hier en daar wat minder treinen. Is vast tegen hoge kosten te voorkomen, maar staat dan niet in verhouding.
Een vergelijking met Zweden of een ander sneeuwland gaat nergens over. Overigens best veel vertragingen in Zweden kwam ik twee jaar geleden achter, midden in de zomer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2018, 11:36:26 »
Dat heeft toch ook niets te maken met een nieuwe dienstregeling van NS?

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Maar de nieuwe dienstregeling geldt toch ook voor de andere vervoerders? En als inwonder van Stadshagen (en belastingbetaler) had ik gehoopt dat een jaar na dato er eindelijk wel een oplossing zou zijn.

Albert.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1132
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2018, 16:46:57 »
Er waren meer plekken met de bekende smurrie van rottend blad en een beetje sneeuw. Gevolg was hier en daar wat minder treinen. Is vast tegen hoge kosten te voorkomen, maar staat dan niet in verhouding.
NS heeft bepaalde treinen met Sandite installatie uitgerust. Moet zeggen, helpt aardig goed. Wat andere vervoerders aan gladheidsbestrijding doen, geen idee.

@AlbertG Keolis/Blauwnet dienstregeling verandert nagenoeg niets aan.
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #25 Gepost op: 25 november 2018, 13:10:26 »
Het Sandite aanbrengen is een gezamelijk project met Prorail, zo zijn er ook nog twee goederenwagens die het aan kunnen brengen en waar nodig ingezet worden.

Strikt genomen heb je natuurlijk gelijk. Maar de nieuwe dienstregeling geldt toch ook voor de andere vervoerders? En als inwonder van Stadshagen (en belastingbetaler) had ik gehoopt dat een jaar na dato er eindelijk wel een oplossing zou zijn.

Albert.
Andere vervoerders hebben toch hun eigen dienstregelingen? Het is niet dat NS ze voor iedereen maakt :p

En ik denk dat Stadshagen toch genoeg in de media geweest is om niet de verwachting meer te hebben dat het ineens met een nieuwe dienstregeling opgelost zou zijn.

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #26 Gepost op: 07 december 2018, 15:55:29 »
Reizigers tussen Den Haag en Haarlem zien ze zondag voor het eerst. Dan neemt de NS een serie compleet nieuwe sprinters in de dienstregeling op. De 118 treinen komen uit Baskenland en zorgen voor 20.000 extra zitplaatsen. Toch lossen die maar kort iets op aan de problemen op het overvolle spoor.

Het geel en blauw van de Nederlandse spoorwegen knalt je tegemoet in de stromende regen op een Baskisch industrieterrein. Daar kreeg de meer dan honderd jaar oude treinfabriek Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) de opdracht voor 118 sprinters."We hebben niet eerder treinen gemaakt met zulke hoge deuropeningen. Zodat lange Nederlanders er goed in passen", grijnst een directeur van de Baskische fabriek.

In de coupés gaat het langs fiets- en rolstoelplaatsen, oplaadpunten voor telefoons, wifi-netwerk, gescheiden afvalbakjes en oneindig veel Mondriaan op de wanden. Roel Okhuijsen, de 2.03 meter lange NS-directeur Nieuw Materieel, is uitgelaten als hij in de toiletten de plaatjes van grachtenpanden laat zien. In de wc is ruimte voor wel acht passagiers. "Schitterend. Ook een rolstoel kan hier draaien."

Correspondent Rop Zoutberg nam een kijkje in de Baskische treinenfabriek in Beasain, waar de nieuwe sprinters voor Nederland zijn gebouwd:


Nieuwe Baskische sprinters rijden vanaf volgende week door Nederland

Ze zaten er afgelopen jaren bovenop bij de treinfabriek CAF, erkent Okhuijsen. Dat kwam vooral door de mislukking van het project met de Fyra. De levering in 2012 van ondeugdelijk materieel van het Italiaanse AnsaldoBreda kostte de NS uiteindelijk honderden miljoenen.

"We zijn er deze keer vanaf het begin samen mee bezig geweest. De trein is getest bij min 25 tot plus 40 graden. We weten dat aan de voorkant de treinenbouwer CAF in staat is een hele goeie trein te bouwen. Maar we hebben ook echt samenwerking gezocht. Het ontwerp en het bouwen is met elkaar gebeurd. We deden kwaliteitscontroles en alle checks om ervoor te zorgen dat er een hele goede trein voor onze reiziger uitkomt."

Ook in Tsjechië is de trein eindeloos uitgeprobeerd, op een testbaan waar tienduizenden kilometers lang rondjes werden gereden. De komende jaren investeert NS 2,5 miljard euro in nieuwe sprinters en intercity's. Toch zullen die maar betrekkelijk kort de drukte de overvolle treinen verlichten, erkent Okhuijsen.

"Natuurlijk moeten er op langere termijn meer dingen gebeuren. We moeten ook gaan kijken wat we bij de infrastructuur nog meer kunnen, naar uitbreiding van stroomvoorziening, naar meer rails op sommige plekken. Er komt al een nieuw beveiligingssysteem. Daardoor kunnen treinen straks dichter op elkaar rijden."


In de enorme productiehal zetten lassers de kozijnen in nog lege kooien van de Nederlandse sprinters. De NS was nogal veeleisend, zegt Xabier Elizondo, die het project bij de treinfabriek CAF leidde. "Maar ze zijn ook in alle fasen van het project met ons meegegaan. Waar het om ging is dat we een gezamenlijk doel hadden: de best mogelijke trein voor het Nederlandse spoor maken."

De sprinter werd gebouwd op een platform dat de fabriek ook voor andere landen maakt. Toch is de trein heel Nederlands, wijst Elizondo. "Moet je kijken hoe groot de dozen zijn die we op het onderstel neerzetten. Het is allemaal heel breed en hoog, gemaakt voor lange Nederlanders."

Het contract voor de sprinters werd al vier jaar geleden getekend. Het kwam voor de Baskische treinfabriek in het holst van de economische crisis, vertelt Elizondo. "We hebben het als een grote overwinning gevierd. Niet alleen omdat de order zo groot was. Ook omdat we ineens toegang kregen tot de belangrijke markt in het noorden van Europa."

Treinfabriek CAF is momenteel halverwege de order van de nieuwe sprinters. Die worden als bouwpakket naar Nederland vervoerd, omdat het spoor in Spanje een andere breedte heeft. Dat gaat dus per schip over het water.

www.nos.nl