Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365  (gelezen 1234 keer)

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Gepost op: 04 december 2018, 12:22:52 »
Het zal vorig jaar rond deze tijd zijn geweest dat ik ben begonnen te stoeien met een baanplan voor mijn nog te realiseren dorp 'Woudstervenen'.
Er zijn inmiddels enkele veranderingen thuis gaande, waardoor ik binnenkort een aardige ruimte tot mijn beschikking zal krijgen.
Reden om afgelopen dagen een baanplan te bedenken voor deze ruimte.

De beschikbare ruimte is rechthoekig. Afmetingen 2.95 (achterwand) x 3.65 (zijdes). Plan is om een U-vormige baan neer te leggen met een schaduwstation.
Hieronder een afbeelding van niveau 0. Rood is dorp (links), blauw (rechts) is industrie.




Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2018, 12:23:52 »
Het schaduwstation:



Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2018, 12:24:52 »
En het totaalplaatje:



Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2018, 14:20:40 »
Welk railmateriaal wil/ga je gebruiken?

De bochten op de koppen (straal 350mm??) zijn veel te kort om in het zicht te houden.
Probeer die gekke slingers ook uit je plan te halen. Het is geen zicht om een trein daar door te zien komen en ze bevorderen alleen het ontsporen van je trein.
Een helling van 3.8% is eigenlijk te steil. Leg je stadsdeel iets omhoog dan moet je minder diep naar je schaduwstation - dus een flauwere helling.
Ook neem ik aan dat je de helling verderzet aan de linkerkant tot aan de wissels om voldoende hoogteverschil te krijgen om je schaduwstation bereikbaar te houden.
Over de reikwijdte de je nu hebt naar de buitenkanten van de baan ga ik me niet uitspreken, daar zal je zelf wel achter komen, maar ik kan niet 1,00m diep grijpen tenzij ik over de baan ga hangen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2018, 15:53:02 »
Dat die slinger inderdaad niet zo handig is ben ik het wel mee eens. Ik had ook zo'n slinger in mijn baanontwerp zitten maar bij het proefrijden gaf dat telkens problemen. En terwijl ik dacht dat dat juist leuk zou staan zag het er toch juist onnatuurlijk uit. Toen de rails recht lag leek het veel realistischer. Zo'n slinger is alleen leuk als je met hele korte treintjes rijdt met twee-assige wagentjes, iets zoals Länderbahn treintjes.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2035
  • Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2018, 19:13:42 »
Dag Hielke,

Als het al niet gezegd is, dan toch nóg maar een keer; welkom hier.
De titel Woudstervenen deed mij direct aan Friesland denken om één of andere reden. Ben je geïnspireerd door de Fryske wâlden wellicht?

Zo te zien een rondrijbaan met aan de ene kant een (plattelands?)dorp en aan de andere kant industrie. (Mmm, misschien toch geen Friesland dan?). Wel een goede opdeling zo, waarbij je elk deel zijn eigen sfeer mee kan geven. Mooi ingedeeld zo.

De opmerkingen van Frans Peeters snijden allemaal hout. Kijk nog even wat je daar mee zou kunnen doen. De opmerking over de slingers en de hellingshoek zijn belangrijk om een bedrijfszekere modelbaan te kunnen krijgen (geen ontsporingen en geen doorgebrande motoren omdat de locs te steil moeten klimmen). Over de straal van je bogen; als je niet meer ruimte hebt moet je het hier gewoon mee doen.

Zou je eens kunnen vertellen wat het doel is van elk spoor? Wat zijn de perronsporen, welke industrie wil je gebruiken, et cetera.   
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2018, 22:18:57 »
Heren, bedankt voor de reacties!

Voor wat betreft de slingers; leek mee leuk, maar verstandig is het dus niet. Ga ik zeker naar kijken!

De bochten op de koppen zijn R2 bochten, meer ruimte is daar niet (deur). Ik heb dit plan gemaakt met Roco Geoline. Reden: ik heb er een aantal van liggen doordat ik een startset heb gekocht. Is geen must, maar leek me handig om mee verder te gaan.

Ik zal ook kijken of ik de helling eerder kan laten beginnen om zo het percentage te verkleinen. De afstand tussen de baan en schaduwstation heb ik op 10 cm gezet. Lijkt me wel het minimum.

Reikwijdte: moet ik mee gaan spelen. Nou ben ik lang, maar er is natuurlijk een max 😉
Valt wel mee te schuiven.

@VFR/Hijlco: klopt, ik ben een wâldpyk! Woudstervenen wordt een fantasiedorp, niet ergens op geïnspireerd.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 781
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2018, 23:31:01 »
Kan je van beide kanten aan je schaduwstation?
indien niet, dan is die 10cm er zo'n 20 te weinig. Je moet immers met je arm over alle andere sporen over om iets te doen achteraan.
Misschien toch overwegen om in het linker deel iets van een langwerpige spiraal te voorzien om meer hoogteverschil te creëren.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2035
  • Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2018, 19:48:23 »
Ha, een wâldpyk. Dat begripe de oaren dochs net.
Dat litte wy moai sa.   ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 423
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2018, 21:44:21 »
Sa ist en net oars  ;)

Benieuwd naar de verdere uitwerking van het plan.

Groeten,
Jelmer (geboren in het Nij Smellinghe)
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Hielke

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2018, 19:54:53 »
Die verdere uitwerking laat nog even een paar (hoop ik) dagen op zich wachten i.v.m. werk! Tussendoor ben ik er in m’n hoofd wel mee bezig, maar op papier (lees: in anyrail) zetten werkt voor mij het best.

Wordt vervolgd!

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 762
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #11 Gepost op: 06 december 2018, 21:17:31 »
Hallo Hielke,

Wat heb je een mooie ruimte ter beschikking!
Daar is vast een goede invulling aan te geven.
Mijn punt van aandacht is de rechterkant boven.
Probeer aan elk spoor een duidelijke functie te geven. dan volgen daar vanzelf wisselstraten uit en krijgt alles een logisch geheel met aankomst/vetrekspoor/omloopsporen en laad/lossporen.
Zo werkt het in de ecchie ook
Dit geeft ook meer voldoening bij het rangeren ed

succes jandcargo

Ronald van der kooi

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2018, 06:52:39 »
It tritje wut no wol echt een frieske oangelegenhied.
Hielke ik zou het spoor van hetschaduwstation naar de achterkant van het links gedeelte doen heb je een langere baan om naar Beneden te gaan.
Je kan het achter een boomwal wegwerken ;D
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4205
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2018, 07:27:31 »
Hoi Hielke,

Kijk ook nog even kritisch naar je station.

1) Driewegwissels kennen we in Nederland niet.

2) Op de tekening gezien, aan de onderzijde van het station heb je nog een stuk enkelspoor tot aan de boog. Je beperkt nu de lengte van je stationssporen, terwijl je aan de onderzijde van het station dus nog ruimte hebt. Bedenk heel goed met welke treinlengtes je wilt gaan rijden en zorg dat je langste trein ruim in het station past als de ruimte dat toelaat.

3) Net als met die slingers in het spoor, geldt dat ook voor je stationssporen. Men past het liefst zo veel mogelijk recht spoor toe. Bij jouw stationsontwerp loopt er nu geen enkel spoor rechtdoor. Omdat je hoofdbaan uit enkelspoor bestaat, is het logischer om één spoor volledig recht te leggen, dus de wissels ook rechtdoor op dat ene spoor. Om treinen in je station te laten kruisen leg je er één spoor naast die dan bereikt wordt door beide wissels afbuigend te berijden. Het derde spoor leg je dan het liefst weer naast het tweede.

4) Om je baan wat speelser te maken, de bogen ruimer te krijgen en je station wat langer te maken, kun je ook overwegen om de boog boven het station ruimer te maken, zodat de wissels dus meer naar links verschuiven en je station vervolgens diagonaal op je baan te leggen.

5) Denk ook nog even goed na over het nut van het derde spoor. Het is een prima spoor voor een goederentrein, maar is dat dan ook ergens voor nodig? De aanleg van dat spoor is logischer als er bijvoorbeeld een goederenloods komt of een aftakking naar een bediening. Als er gekruisd moet worden in het station met reizigerstreinen, zal men nooit de goederentrein in datzelfde station ook aan de kant nemen. Die zal dan een station verder met de desbetreffende reizigerstrein kruisen. Wordt er in je station met reizigerstreinen niet gekruisd, dan heb je voor het kruisen van een reizigerstreun met een goederentrein aan twee sporen genoeg. E.e.a. is ook afhankelijk van je tijdperk. Vroeger waren er veel meer lokale bedieningen dan tegenwoordig en had je toen ook vaker grotere emplacementen dan tegenwoordig.

Veel succes en plezier verder!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974