Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?  (gelezen 4899 keer)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Gepost op: 27 november 2018, 22:06:06 »
Nu ik het houtwerk bijna af heb, begint het leggen van de rails. Daarover heb ik me al voldoende ingelezen en al doende leert men. Digitaal ben ik een beginner, maar solderen heb ik vroeger en recent (hard decoder inbouw) genoeg gedaan. Ik wil in de toekomst een DCC baan met bezetmelders en rijden met de computer.
Alvast Anticiperend op deze volgende stap kwam de volgende vraag bij me op:
Is er een soort basis pakket electronica onderdelen wat je in huis zou moeten hebben? Ik heb het dus over onderdelen (printplaatjes, weerstandjes, diodes etc). Gereedschap en een goede soldeerbout zijn reeds aanwezig. Dit zodat ik in een keer kan bestellen.
Kortom, waar kunnen jullie niet buiten? En waar (in China?) het handigst te bestellen?

Met vriendelijke groet,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 12:54:37 door Bert van Gelder »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2018, 07:59:39 »
hoi,

Is er een soort basis pakket electronica onderdelen wat je in huis zou moeten hebben? Ik heb het dus over onderdelen (printplaatjes, weerstandjes, diodes etc).

Nee, niet echt. Zelf zou je moeten denken in de richting van: Draad en dan genoeg :) Dat is het voornaamste. Ik heb zelf een paar pakken met 100 m1 0,50mm2 en 1,00 mm2 voor de bedrading in diverse kleuren. Ook nog wat dunner draad zoals 0,25 mm2 voor wat verlichting e.d. Gekocht bij Vekto. In mijn geval ook genoeg XLR-stekkers voor het verbinden van de modulebakken en verlichting. Daarnaast wat printplaten en weerstanden in diverse waarden, ledjes in diverse kleuren is wel makkelijk om zo bij de hand te hebben. Het is meestal een kwestie van "verzamelen".

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2018, 15:26:03 »
Onderdelen heb je niet te veel nodig, tenzij je alles zelf wilt gaan bouwen. Het blijft bij een goede soldeerbout, kleine schroeven draaier, kniptang en draad.
Het adres in china is gewoon www.aliexpress.com, maar gebruik www.aliexpress.nl maar om de diverse instellingen alvast goed te zetten. Oh ja, als je in China bestelt reken op levertijden van 3 a 4 weken (geduld is een schone zaak).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2018, 15:58:53 »
Als je veel met printjes doet, wil je printkroonstenen gaan gebruiken.

Bij het gebruik van printkroonstenen wil je echt steekaderhulsjes op je draadjes gaan zetten en daar heb je een krimptang voor nodig.






Vooral als je zelf met arduino en bezetmelder printjes ga spelen zijn die kroonstenen echt super fijn.

Om baanvlakken of modules met elkaar te verbinden, raad ik steekkroonstenen aan

Verder een E reeks van weerstanden, condensatoren, diodes en leds. Afhankelijk van je rails type misschien ook veel rails gerelateerde dingetjes. Voor mijn C-rails heb ik aansluithulsjes (die ik niet gebruik omdat ik soldeer), en ik heb rail isolatoren.

Wat verder fijn en handig is te hebben is kopertape, fijn ijzerdraad en dik ijzerdraad en misschien flux om gemakkelijker aan rails te solderen maar daar heb ik weinig ervaring mee.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2018, 16:36:36 »
Hallo Gerard,

Naast wat knutselspullen (stekers, weerstanden, diodes, LEDs) en dergelijke is een goede digitale multimeter aan te raden. Dat is echt noodzakelijk om straks dingen op je baan door te meten en ook voor het doormeten van stroomafnamekringen op locs is het een essentieel apparaat. Ik gebruik hem veel meer dan mijn soldeerbout.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #5 Gepost op: 29 november 2018, 19:02:56 »
Naast alles wat al genoemd is; de Xuron railknipper. Onmisbaar en the best a man can get.
maar NOOIT staaldraad er mee knippen, ook niet heel dun en ook niet -toch even proberen-.

En rails knippen doe ik er ook nooit mee, daarvoor de Proxxon met een diamantschijfje (is lekker dunne snede).

Succes, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2018, 19:18:46 »
Als je veel met printjes doet, wil je printkroonstenen gaan gebruiken.

Bij het gebruik van printkroonstenen wil je echt steekaderhulsjes op je draadjes gaan zetten en daar heb je een krimptang voor nodig.
Leuk, maar printkroonstenen passen nooit in standaard gaatjesprint wat je in de winkel kan kopen: de pinnen zijn te dik en het opboren van de gaten in de print maakt het er mechanisch niet beter op.
Als je pech hebt, heb je printkroonstenen met een afwijkende steek (2 of 5 millimeter, in plaats van 2,54 millimeter en de veelvouden daarvan).

Ook adereindhulsjes vind ik een beetje 'mwah': op m'n werk krijgen we geregeld kasten binnen waar we 15 jaar terug (of nog verder terug) draad zonder adereindhulzen in vast gezet hebben en wat nog altijd prima vast zit.

Het belangrijkste punt van adereindhulzen is de tang: zonder goede tang heb je niets aan die hulzen. De tang kun je relatief goedkoop krijgen (4 tientjes in Nederland voor een goedkope variant)
Wat verder fijn en handig is te hebben is kopertape, fijn ijzerdraad en dik ijzerdraad en misschien flux om gemakkelijker aan rails te solderen maar daar heb ik weinig ervaring mee.
Ik zou echt niet weten wat een beginner met kopertape moet. Ik heb het alleen tot tweemaal toe nodig gehad bij een zelfgemaakt printje waar de koperbanen niet helemaal goed overgebracht waren.
Verder kan ik me in de modelbouw geen toepassing herinneren...

@ topicstarter: phdirk noemt het allerbelangrijkste: een multimeter. Dat is echt onontbeerlijk. Als je toch zo graag in China bestelt, kijk dan even op Youtube naar enkele bekende electronica-fanaten (EEVblog en Bigclivedotcom). Die hebben allebei goedkope Chinese meters getest die in de categorie 'goed' vallen. Er is ook veel troep te koop op dat gebied!

Onderdelen zoals condensatoren en dergelijke lijken me voor nu voor jou overbodig.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2018, 20:31:04 »
Bovenstaande allemaal, mijn toevoeging is meer om het geheel esthetisch wat aantrekkelijker te maken.

Dus zorg voor genoeg spulletjes om alles netjes af te werken,

- kabelgoot, industriële goot...dat wel
- plakvoetjes MET een schroefje vastzetten.. dubbelzijdige kleef op kaal hout blijft niet lang zitten.
- krimpkous in diverse maten
- zelf gebruik ik vaak vlechtkous om een kabel netjes af te werken.
- tiewraps....en veel
- afstandsbusjes en bijpassende bolkop schroefjes om je printjes netjes vast te zetten.

Het is niet allemaal noodzakelijk, maar als je je elektra gelijk netjes wegwerkt en dergelijke...geeft dat je later zoveel plezier.



Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2018, 21:29:57 »
Helemaal met Daniel eens:

Het is niet allemaal noodzakelijk, maar als je je elektra gelijk netjes wegwerkt en dergelijke...geeft dat je later zoveel plezier.

 (y)  (y) zekers

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!


jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #10 Gepost op: 30 november 2018, 07:22:47 »
de Xuron railknipper. Onmisbaar en the best a man can get.
En rails knippen doe ik er ook nooit mee
Eeeh... ok. Waar gebruik je de RAILKNIPPER dan wel voor? ???

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #11 Gepost op: 30 november 2018, 08:11:23 »
Leuk, maar printkroonstenen passen nooit in standaard gaatjesprint wat je in de winkel kan kopen: de pinnen zijn te dik en het opboren van de gaten in de print maakt het er mechanisch niet beter op.
Als je pech hebt, heb je printkroonstenen met een afwijkende steek (2 of 5 millimeter, in plaats van 2,54 millimeter en de veelvouden daarvan).
ja, weet je, je moet natuurlijk wel... kijken wat je koopt. Als je een kroonsteen koopt met verkeerde steek dan doe je het verkeerd. Er zijn dus ook kleine print kroonsteentjes met een steek van 2.54mm die wel degelijk in je gaatjes print passen. Ff googlen naar een foto:

Ze zijn wel wat moeilijker te vinden dan de 5.08mm versies.

Voor gebruik icm een arduino nano gebruik ik deze:
https://www.banggood.com/NANO-IO-Shield-Expansion-Board-Nano-V3-Improved-Version-With-Cable-For-Arduino-p-1010993.html?rmmds=detail-left-hotproducts__3&cur_warehouse=CN

Ook adereindhulsjes vind ik een beetje 'mwah': op m'n werk krijgen we geregeld kasten binnen waar we 15 jaar terug (of nog verder terug) draad zonder adereindhulzen in vast gezet hebben en wat nog altijd prima vast zit.
Ja het komt voor dat soms draadjes vast blijven ook zonder aderhuls, maar omdat het een paar keer goed is gegaan, wilt niet zeggen dat ze het niet doen. Bij een normale kroonsteen zitten draden ook behoorlijk vast, totdat ze een keer afbreken.

Op het werk gebruiken we overigens verdeelblokjes waar je draadjes met aderhuls in kan stoppen. Daar komt geen schroevendraaier (alleen bij het los maken dan moet je een palletje indrukken) bij te pas. Het is plug and play en zit muurvast.

Het belangrijkste punt van adereindhulzen is de tang: zonder goede tang heb je niets aan die hulzen. De tang kun je relatief goedkoop krijgen (4 tientjes in Nederland voor een goedkope variant)
Ik moet weer zeggen: kijk wat je koopt.

Ik zou echt niet weten wat een beginner met kopertape moet. Ik heb het alleen tot tweemaal toe nodig gehad bij een zelfgemaakt printje waar de koperbanen niet helemaal goed overgebracht waren.
Verder kan ik me in de modelbouw geen toepassing herinneren...

Waar ik het nu voor gebruik, is het maken van schakelpanelen. Ik soldeer alle ledjes en knoppen en dingen die aan de ground moeten aan een stuk koper tape. En je kan het ook prima gebruiken om bijvoorbeeld de ringleiding te maken van je treinbaan. Maar of dat kan hangt er vanaf hoe je bouwt. Als je een plaat heb van 2.44 bij 1.22m is het ff omdraaien en dingetjes solderen niet echt te doen. Ik maak modules van ca 1.60 x 0.60m dus ik kan prima ff een bak met rails op de kop zetten en dingen solderen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2018, 08:36:37 »
Bij kroonsteentjes vouw ik het koperdraad terug om de isolatie en zet dat geheel dan klem onder het schroefje. Is al tientallen jaren en vele duizenden verbindingen nooit wat geks mee gebeurd.

Draad natuurlijk. Verder al lang geleden een assortiment weerstanden gekocht. Dat deed je toen nog bij Conrad. Nog een voorraadje diodes, elco’s en brugcellen en dat is het dan wel.
Er is veel meer, maar dan overgeschoten van projecten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2018, 09:03:43 »
Bij kroonsteentjes vouw ik het koperdraad terug om de isolatie en zet dat geheel dan klem onder het schroefje.

Printkroonstenen werken anders dan conventionele kroonstenen. Als je in een printkroonsteen dat met een draadje doet, trek je hem er zo uit.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2018, 09:56:15 »
Dank voor alle reacties, na een slome start kwamen er toch wel aardig wat binnen! Daarnaast nog een leuk antwoord per PM gehad, waarvoor nogmaals ook dank!
Multimeter is al aanwezig, om te bepalen of het een goede is zal ik hem wel eens vergelijken met de suggesties.
Naar het antwoord waarvoor je een Xuron dan wel gebruikt (als je er geen rails mee 'knipt') ben ik ook wel nieuwsgierig......
Er zijn (en dat was me uit andere draadjes ook al duidelijk geworden) divers oplossingen voor het maken van connecties in brede zin, daar zal ik zelf mijn weg wel in vinden. De nette bak van Daniels geeft wel een goed voorbeeld zeg! Nou heb ik geen modules maar ik zal het beeld in gedachten houden.

Met vriendelijke groet,

Gerard