Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26445 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #105 Gepost op: 19 december 2018, 15:38:29 »
...Wel vallen mij een paar dingen op, het landschap oogt m.i. niet echt Nederlands (niet zo gek in een Duits blad) en de wissels zijn dermate kort dat het lijkt alsof et plan met n spoor is gemaakt? of dergelijke korte wissels met een grote hoek, dat rijden met wat langere treinen / rijtuigen volgens mij lastig word, en onnatuurlijk oogt. Een wissel overgang met Roco neemt al 46 cm ruimte in, hier lijkt het maar 20 cm of nog minder...
Het plan is al wat ouder, dus ik vermoed dat er 15 graden wissels gebruikt zijn. Daarnaast: verkijk je niet op de symbolen. Het wissel is veel groter dan het zwarte driehoekje in de tekening. Dat driehoekje is slechts een technisch hulpmiddel bij het tekenen.

Groet, Wim

PS Ook lange treinen en rijtuigen komen wel over die wissels hoor. Het oogt alleen wat minder met veel overhang. En lange treinen zul jij sowieso niet hebben.

PPS ik zal vanavond nog even een schetsje posten met wat ideeen die ik in de lunchpauze had
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #106 Gepost op: 19 december 2018, 18:44:29 »
Wat ik me nog bedacht, in het de variant van Michel komt de lokale lijn binnen op spoor 1 of 2 terwijl spoor 1 juist voor de langste treinen is.
Als de langere treinen dan vanuit het schaduwstation naar spoor 1 moeten, krijg je dus altijd een kruisende beweging.

Het omdraaien van het station is niet echt een optie omdat spoor 1 daarmee aanzienlijk korter word dan dat het nu is.

Groet,
Ruben

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #107 Gepost op: 19 december 2018, 21:47:25 »
Zoals beloofd een schetsje. Nou ja, eigenlijk twee:


Plan 1
De bovenste heeft een kruising tussen zijlijn en hoofdlijn. Ik gok dat je met 8 cm hoogteverschil op ongeveer 3% helling komt. Op het randje, maar je zult niet met hele lange treinen rijden, dus wel te doen. Eventueel kan de zijlijn iets steiler, de hoofdlijn wat minder.
De hoofdlijn verdwijnt links vrijwel direct in een tunnel (bv onder een viaduct van een weg) en daalt in de 180 graden boog. Vervolgens via de oranje slinger naar de rechter kant van de baan. Dit deel kan zichtbaar zijn of geheel overdekt met landschap. Rechts duikt hij onder het kopstation en komt in het schaduwstation uit (dat ongeveer 12 cm onder het kopstation ligt).

Omdat de zijlijn stijgt ligt het zijlijnstationnetje iets hoger dan het kopstation. Aan de rechterzijde kom je qua hoogte dus niet uit. Daarom heb ik er nog een spiraal voor de zijlijn in gezet (1 winding) om vervolgens ook in het schaduwstation te belanden (via gezamelijk wissel).

Plan 2
In het onderste plan zijn zijlijn en hoofdlijn omgedraaid. Hierdoor hoeven ze niet te kruisen en kan ook de zijlijn direct dalen. Aan de rechterkant is dan geen spiraal nodig.
Nadeel is dat er in het kopstation dan een kruisbeweging is tussen boemel naar spoor 2 en IC naar spoor 1. Maar een kleine flessenhals kan in model juist aangenaam zijn, om wat langer bezig te zijn met de exploitatie. Als alles altijd simpel door kan rijden, ben je snel uitgespeeld. :)
Mocht je toch liever niet kruisen, dan kun je in het station nog een kort kopspoortje ten noorden van het lange IC spoor leggen. Puur voor de zijlijnboemel.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #108 Gepost op: 19 december 2018, 22:01:28 »
Wim, Thanx ik ga even kijken wat me het beste lijkt.

Wel zie ik dat je in het 2 plan niet rechtstreeks vanaf de zijlijn naar spoor 3.

Edit:
Nu ik er wat langer naar kijk denk ik dat het wel iets als plan 2 moet gaan worden, als ik een klimspiraal zou maken in die hoek dan blijft er qua loopruimte wel erg weinig over, dus dt is eigenlijk geen optie.
Het is alleen mogelijk als ik weer genoeg weet te dalen voor dat het schaduwstation bereikt word, en het lijkt erop dat dat niet haalbaar gaat zijn, dan moet ik dus kruisen in het station, op zich niet heel erg denk ik. en ik moet het dalende spoor naar het schaduwstation netjes "wegmoffelen" dat word nog wel een uitdaging.

Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 22:13:20 door Silencer »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #109 Gepost op: 19 december 2018, 22:19:06 »
Klopt, en in plan 1 kan dat niet vanaf de hoofdlijn. Dat is waar ik het vanochtend over had: welke sporen in je station zijn alleen voor rangeerbewegingen en welke voor treinbewegingen? Als je ook op spoor 3 wilt kunnen binnenkomen, heb je een extra set overloopwissels nodig. Of je laat hoofd en zijlijn eerst samen komen en vertakt dan naar de 3 sporen.

Zelf zou ik spoor 3 puur voor rangeren houden (oa omlopen van de lok). Vanaf dit spoor kun je dan ook nog 1 of 2 goederenaansluitingen bereikbaar maken.

Daarnaast zou ik zelf een extra spoor leggen voor de boemel van de zijlijn. Maar dat is puur mijn eigen smaak. Het kan ook zonder maar dan ben je beperkter in je treinbewegingen. Hoe ga je bv met de VT11 rijden? Komt hij binnen en vertrekt hij vrijwel direct weer? Of is het een lange afstandsverbinding naar Duitsland (zoals vroeger de trein van Amsterdam naar Bad Wildberg)? in het laatste geval zal spoor 1 langere tijd geblokkeerd zijn (alle kuurgasten aan boord halen, + alle bagage, enz). Dan is een extra perronspoor handig voor het reguliere personenvervoer.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #110 Gepost op: 19 december 2018, 22:25:02 »
Waar zou je dat extra spoor toevoegen? Boven spoor 1 of tussen 1 en 2 in?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #111 Gepost op: 20 december 2018, 07:28:30 »
Goedemorgen,
Ik neem aan dat je tussen spoor 1 en 2 een eilandperron gepland hebt. Als je daar ook nog een zakspoor voor de boemel wilt aanleggen, moet het perron wel erg breed worden en moet je de wisselstraat ook weer aanpassen. Daarom zou ik ten noorden van spoor 1 nog een kort spoortje leggen. 70 cm zou genoeg moeten zijn voor een 2 delig treinstel. 
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #112 Gepost op: 20 december 2018, 11:03:07 »
Goedemorgen,

Alle aanpassingen en ideeën verwerkt komt het dan tot het volgende plan:


En schaduwstation:


Bewust gekozen voor de Engelse wissel zodat er rechtstreeks vanaf spoor 2 naar spoor 1 gereden kan worden. Wel vind ik dat ik nu weer wat veel wissels heb in het station, maar zie even niet hoe dat anders / beter / minder kan  ???

Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #113 Gepost op: 20 december 2018, 11:35:00 »
De onderste overloop kan er uit. Dat scheelt weer 2 wissels. Verder heb ik ook een zakspoor toegevoegd, gewoon voor het idee. Het perron wordt wel breder, maar dan kan je er ook een stationsgebouw op kwijt. Misschien rek je zo wat spoorlengte.



Is die groene lijn nu goederen/nevenlijn of heeft die een andere bestemming? Ik ben er vanuit gegaan dat dat de neven-/ goederenlijn is. En in dit plan is het binnenkomstspoor van die groene lijn, spoor 2 of spoor 1 (het zakspoor even buiten beschouwing gelaten). Vanaf het goederenspoor 3 kan de nevenlijn niet bereikt worden, terwijl spoor 1 wel bereikt kan worden, maar eerder bedoelt lijkt voor de hoofdlijn.  Nu houdt een nevenlijn goederentrein bij binnenkomst een reizigersspoor bezet. Vandaar eerder al mijn suggestie om het station horizontaal te spiegelen.

Groet,
michel

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #114 Gepost op: 20 december 2018, 11:54:13 »
Hoi Michel,

Ja de groene lijn is de nevenlijn en bedoeld voor kleine lokale treinen alsmede goederenvervoer.
Het punt is inderdaad dat spoor 3 niet bereikbaar is, ik ben nog even aan het puzzelen geweest hoe ik dat het bete kan doen.

Ik denk dat het omdraaien van de sporen inderdaad een goed idee is, ik heb het net iets anders getekend als dat jij dat inmiddels ook gedaan hebt.
Daarnaast ben ik inmiddels gaan tekenen met Peco code 100 ipv Roco, reden daarvoor is voornamelijk de prijs van de wissels.

In het nieuwe plan zit nu een halve Engelse wissel extra, maar heb ik in totaal nog maar 5 wissels in plaats van 8, een aardige besparing  :laugh:



Edit:
Aangepast schaduwstation , ziet er voor het eerst ook wat rechter en netter uit  ::):


Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 12:54:38 door Silencer »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #115 Gepost op: 20 december 2018, 14:27:42 »
Hallo Ruben,
Ik vermoed dat de helling naar het schaduwstation nogal steil wordt. Ik zou een langere ondergrondse helling nemen en dan de keerlus van het schaduwstation aan de linkerkant van de baan plaatsen.
Verder ziet het station er netjes uit.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #116 Gepost op: 20 december 2018, 14:36:26 »
Wim,

Bedoel je de eerste wissel links in het schaduw station weghalen, eerst het paradespoor, dan het schaduwstation en dan terug?

Dan zou ik dus de wissels links moeten spiegelen zeg maar.

Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #117 Gepost op: 20 december 2018, 14:56:21 »
Volgens mij bedoelt Wim dit:


En waar ik nog even naar zou kijken is het korte spoor bedoeld voor de nevenlijn. Als het station bij het lange spoor ligt, is de afstand voor de reizigers naar het nevenlijnperron groot. Maar weer een voorstel met zakspoor en gebouw op het perron ;)


Groet,
michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #118 Gepost op: 20 december 2018, 15:56:22 »
Qua schaduwstation bedoelde ik inderdaad wat Michel tekent.
En wat betreft het kopstation is de ligging van het korte spoor voor de zijlijnboemel nu logischer: alle sporen voor personentreinen liggen nu bij elkaar. Ik zou er echter geen zakspoor van maken, maar het perron voor spoor 1 (tellend vanaf onderen) aan de zuidkant leggen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8412
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #119 Gepost op: 20 december 2018, 16:03:21 »
Maar dan snij je jezelf in de vingers  :)
Daarnaast zou ik zelf een extra spoor leggen voor de boemel van de zijlijn.

Vanaf de zijlijn kom je dan niet bij het daarvoor speciaal aangelegde spoor.

Groet,
Michel