Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26262 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #90 Gepost op: 18 december 2018, 12:16:42 »
Hallo Ruben,
Het concept ziet er leuk uit!  (y) Met name het zijlijntje met een klein onderwegstation geeft het geheel iets extra's. Zeker als je vanuit het zijlijntje via de brug ook weer naar het schaduwstation kunt.

Voordeel van dit ontwerp is dat de brug niet perse nodig is om te kunnen rijden. Je kunt hem ook in de kast laten staan (of waar je hem ook maar gaat opslaan) en een snelle rijsessie met alleen kopstation en schaduwstation doen. Altijd fijn voor een kwartiertje rijden na het werk.

Nog een paar opmerkingen:

1. Vanaf de zijlijn kun je alleen op spoor 3 in het station komen. Komt daar ook een perron aan te liggen? Zelf zou ik de aansluiting van de zijlijn iets naar links verleggen zodat ook spoor 1 en 2 bereikbaar zijn. Spoor 3 is dan puur een omloopspoor en/of voor opstellen van goederenwagens.

2. Indien mogelijk zou ik het geheel dubbelsporig maken, dus ook de 180 graden boog richting schaduwstation. Dat geeft dan net iets meer flexibiliteit (meer treinen tegelijk laten rijden: terwijl de VT11 vertrekt uit spoor 1 komt een goedertrein binnen op spoor 2 of 3)

3. De helling van schaduwstation naar zichtbaar station wordt behoorlijk steil. Ik zou het spoor via een langere lus naar de hoek linksonder laten lopen. Welliswaar zul je geen heel lange treinen hebben, maar het is denk ik wel op het randje. Even netjes uittekenen en de helling berekenen.

4. Het dubbele spoor in het groene deel is niet nodig. Ik zou er een extra kopspoortje plaatsen voor een fabriek of iets dergelijks (distributie centrum bv)

5. In het schaduwstation zou je nog 1 of 2 kopspoortjes voor treinstellen kunnen toevoegen. Maar echt noodzakelijk is het niet.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #91 Gepost op: 18 december 2018, 13:47:14 »
Nu ik nog wat langer kijk, zie ik nog wel een probleempje: de zijlijn moet direct flink stijgen als je het kopstation verlaat, want hij moet over de hoofdlijn worden geleid. Op zich geen probleem, maar dat betekent dat het zijlijnstation iets hoger ligt dan het kopstation. Als je dan verder via de brug naar de rechterzijde van de modelbaan rijdt, kom je dus (al dalend over de brug) op ongeveer dezelfde hoogte als het kopstation uit. Dat is dus hoger dan het schaduwstation waar je eigenlijk naar toe wilt.

De oplossing zou een spiraal voor de zijlijn zijn in de hoek direct rechts van de deur. Daar heb je aan 1 winding genoeg om alsnog tot niveau schaduwstation te dalen.
Een alternatief is om niet naar het schaduwstation te gaan, maar een kleine fiddleyard in de rechterhoek te maken (alleen voor de zijlijn). De vraag is of je dan de moeite wilt nemen om die brug daar voor te bouwen.

Het blijft een interessant plan!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #92 Gepost op: 18 december 2018, 14:58:01 »
Kleine aanpassing gedaan.

Vanuit de zijlijn kom je nu standaard op spoor 2 binnen, tenzij je afbuigt naar spoor 3.
Desondanks is het nog mogelijk om vanaf spoor 1 naar spoor 2 te gaan, alleen niet meer vanaf spoor 2 naar 1, maar ik weet niet of dat echt een issue is. Met een wisselstraat in het deel naar het schaduwstation zou het op te lossen zijn.

Door deze manier van aansluiten heb ik ook wat meer lengte om de kruising te maken, de zijlijn stijgt en de hoofdlijn daalt iets, ik heb ca. 4 meter voor dat ze bij elkaar komen, dat lijkt mij toch afdoende?
Na de kruising kan de zijlijn al een deel dalen en dan verderop in het brugdeel wederom een stuk dalan om zo aan de rechter zijkant op het zelfde niveau te komen als het schaduwstation.



Edit:
Aangepaste schaduwstation:
Waarbij ik wel zie dat een trein van spoor 1 niet meer op spoor 1 binnen zal komen tenzij hij in tegengestelde richting terug gaat rijden... maar ik denk dat ik met 2 bocht wissels dat wel op kan lossen.



Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 15:37:44 door Silencer »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #93 Gepost op: 18 december 2018, 15:47:06 »
Is het niet handiger om het achterste spoor als nevenlijn te gaan gebruiken en het voorste spoor als aanvoerlijn vanaf de hoofdlijn? Dan zit je niet met het probleem dat de dalende baan al vrij snel onder een andere lijn door moet. Daarnaast lijkt me, gezien de grootte van het station, enkelspoor reëler dan dubbelspoor. Alleen Zandvoort lijkt daarvoor nog een voorbeeld te zijn. Klein voorstel:


plus extra: je hebt wat ruimte om te rangeren in het rode station.

Groet,
Michel

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #94 Gepost op: 18 december 2018, 16:10:12 »
Hoi Michel

Zou ook kunnen, ik neem aan dar het dan dalen word in de binnenbocht. Dan zou ik wel de diameter van de bochten een stap vergroten denk ik.

Wel vind ik het station zo erg druk (en duur) worden, ik zie wel erg veel wissels namelijk.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #95 Gepost op: 18 december 2018, 16:58:06 »
Hoi Ruben,

Het aantal wissels is veel, maar eigenlijk nauwelijks meer dan een eerder plan dat jezelf eerder schetste. Dat heb ik dus ook als basis genomen.

Die boog naar beneden moet wel ruim zijn, maar dat moet ie ook zijn als je dubbelsporig naar beneden gaat. Dat maakt met je vorige plan dus geen verschil. De twee sporen die je extra kan maken om het rangeren in het rode station wat leuker te maken, kan je ook laten vervallen.
Het was maar een idee, misschien dat het jou, of een ander, inspiratie geeft. :)

Groet,
michel




Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #96 Gepost op: 18 december 2018, 17:17:06 »
Het geeft zeker inspiratie! Kan wel een idee zijn om die zijlijn zo te maken, ga ik eens over denken.
Echter  denk ik dan zonder het uitbreiden van het station.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #97 Gepost op: 18 december 2018, 17:53:05 »
een wat eenvoudiger en rustiger versie met toch nog leuke rangeermogelijkheden:


Enige nadeel is dat de helling iets later begint vanwege het eerste wisselcomplex. Maar volgens mij is dit nog altijd langer dan de sessies hiervoor.
Rangeren gaat wel via het hoofdspoor. Maar dat mag en kan gewoon. Dat gebeurt nog steeds zo.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 17:58:59 door tothebeach »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #98 Gepost op: 18 december 2018, 19:29:17 »
Hoi,

Mooie ontwikkeling zo, niks meer aan toe te voegen.

Zo kun je baan op modules stap voor stap uitbouwen.

Hoe lang is nu je perronspoor?
Naar mijn idee kan de kruiswissel nog een stuk naar links..
Heb je iets meer perron of ruimte om je station voor scenery etc.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #99 Gepost op: 18 december 2018, 20:10:52 »
Spoor 1 is nu maximaal 1500 mm
Spoor 2 is nu maximaal 1250 mm

Ik denk dus niet dat het opschuiven van de engelse wissel dan echt nodig is, daarnaast verkort het dan ook weer de afstand tussen het stijgende lokaalspoor en het dalende hoofdspoor, uitgaande van mijn laatste plan.
In het alternatief van Michel zal het niet veel uitmaken, omdat daar niet echt gekruist word.

Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #100 Gepost op: 19 december 2018, 09:22:54 »
Ik zag een klein foutje in mijn plan. De secundaire lijn is niet te bereiken vanuit de rangeerbundel. Da's niet zo handig als het een goederenlijntje betreft ::). Het makkelijks is om het station te spiegelen:



Groet,
Michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #101 Gepost op: 19 december 2018, 10:43:04 »
Hallo Michel,
Het eerste plan zou ook goed kunnen hoor. Het ligt er maar aan hoe je dat 3e spoor in je station definieert. Als het een vertrekspoor is moet je inderdaad ook de zijlijn op kunnen. Maar als het alleen voor rangeren (oa omlopen van de lok) is, dan mag de trein sowieso niet van dat spoor vertrekken. Dan moet hij eerst worden klaar gezet op spoor 2.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

RobVille

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #102 Gepost op: 19 december 2018, 11:13:03 »
Hoi Ruben,

Met aandacht de discussie gevolgd. Toch blijven een aantal problemen de kop opsteken. Zeker nu je weer begint zou ik zeker niet beginnen met hellingen, spiralen. Zelf heb ik voldoende ervaring opgedaan ;) Uit je verhaal leid ik af dat je op termijn de baan met de computer wil besturen. Ook dat betekent keuzes. In ieder geval zul je bij de bouw al rekening moeten houden met de plaats van de bezetmelders. Om het niet al te complex te maken, stel ik voor om een rondlopende baan te bouwen zonder schaduwstation :-[

In een duits tijdschrift (Miba) vond ik een ontwerp voor een baan van Rolf Knipper. Deze baan is eenvoudig maar biedt toch voldoende rangeermogelijkheden.

Aangepast: foto verwijderd.


Het is alleen maar bedoeld om een indruk te krijgen. Het is niet alleen een sporenplan maar ook de wegen, stationsgebouw, industrie ... worden aangegeven. Alle onderdelen worden in de juiste proportie geplaatst. Trouwens deze baan heeft de afmeting 300 x 330 cm.

Terwijl ik dit aan het schrijven ben, is Wim me even voor ...

In een vorig topic heb ik de volgende layout reeds vermeld. Misschien ook iets voor jou .... al dan niet in een aangepaste vorm ;)

Aangepast: Foto verwijderd!

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 09:48:26 door RobVille »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #103 Gepost op: 19 december 2018, 11:52:21 »
Kijk! Grootmeester Knipper!
Altijd inspirerend  (y)
Helaas veel te vroeg overleden...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #104 Gepost op: 19 december 2018, 12:14:27 »
Rob,

Interessant plan, die rondgang langs de wanden.
Wel vallen mij een paar dingen op, het landschap oogt m.i. niet echt Nederlands (niet zo gek in een Duits blad) en de wissels zijn dermate kort dat het lijkt alsof et plan met n spoor is gemaakt? of dergelijke korte wissels met een grote hoek, dat rijden met wat langere treinen / rijtuigen volgens mij lastig word, en onnatuurlijk oogt. Een wissel overgang met Roco neemt al 46 cm ruimte in, hier lijkt het maar 20 cm of nog minder.

Ik zie eerlijk gezegd ook niet het probleem van een schaduwstation in, natuurlijk moet er goed op de percentages gelet worden, maar volgens mij is dat wel redelijk mogelijk in het laatste plan.
Daarnaast bied het mij de mogelijkheid om ook de wat langere treinen te plaatsen, en niet steeds alle treinen in het zicht te hebben. Niet dat ik er nu al super veel heb, maar heb er nog wel een aantal op mijn verlanglijstje staan  :D.

Misschien zie ik het allemaal wel te gemakkelijk dat zou natuurlijk kunnen, echter kom ik daar al vrij gauw achter en leer ik daar dan ook weer van, het mooie van een forum is natuurlijk dat je kan leren van anderen en niet andermans fouten maakt, maar uit eindelijk leer je het meest van het zelf doen en fouten maken.
niet voor niets staat het woord FAIL voor First Attempt In Learning  ;D

Ik wil niet eigenwijs doen ofzo, maar ik den k dat het laatste plan wel ongeveer gaat bieden wat ik verwacht en wat aan mijn wensen voldoet.
Het enige waar ik nog over twijfel is of ik mijn eigen plan of de variant van Michel zal toepassen, wel wil ik het station zo houden als ik zelf heb ontworpen, ik vind dat wat rustiger ogen namelijk.

Groet,
Ruben