Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26301 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #75 Gepost op: 17 december 2018, 09:37:08 »
Hoi Ruben,

Dat scheelt zeker bijna 4 mtr lengte zat om een doorgangstation met een aftakkende nevenlijn uit te gaan beelden.
Ruim genoeg voor de 2 langere treinstellen en eventueel later materieel erbij.

Ben benieuwd wat er uit voort komt.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #76 Gepost op: 17 december 2018, 11:55:17 »
Heb twee plannen gemaakt, ze lijken redelijk op elkaar beide zijn een doorgaande dubbelsporige lijn met een station.

De eerste is met een uitgebreid rangeer terrein:


De tweede met een zijlijn naar onder, hierbij zal de hoofdlijn dus stijgen en over de zijlijn heen gaan, of juist dalen en een tunnel inrijden om er pas bij de brug weer uit te komen, dat kan ook een mogelijkheid zijn.


De gele lijn verdwijnt naar een schaduwstation (wat ik voor nu nog even niet ontworpen heb  :P).

Ik zou ook aan de rechter kant een tunnel kunnen maken, dan dekt dat de wat krappe bocht af.

Groet,
Ruben

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #77 Gepost op: 17 december 2018, 12:09:51 »
Dat groene stuk is veel te kort om over of onder die dubbelsporige lijn te komen.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #78 Gepost op: 17 december 2018, 12:40:59 »
Hallo Ruben,
Ik zie dat je nu helemaal op een dubbelsporige rondgaande baan gericht bent. Niet verkeerd hoor, maar ik zou ook nog even kijken naar de verschillende eerdere ontwerpen (kopstation, enkelspoor) in dit draadje. Die heb je eerder afgeschreven omdat het niet lekker paste, maar nu je meer ruimte blijkt te hebben, passen die concepten waarschijnlijk veel beter.

Het gevaar met meer ruimte is dat in je hoofd ook onmiddelijk de wensen groeien. En vaak meer dan evenredig ;) Uiteindelijk passen die grotere baanplannen nog steeds niet, ook al heb je een grotere ruimte... ;)
Dit is trouwens een typisch trekje van ons modelbouwers: we zijn veel te optimistisch over wat we kwijt denken te kunnen op een vierkante meter  ;D

Probeer nog even terug te gaan naar de basis: wat wil jij graag zien op een modelbaan? Wat voor thema spreekt je meer aan? Hoofdlijn of zijlijn? Goederen of personenvervoer? Rijden of rangeren?
Probeer dat nog los te zien van het materieel dat je al hebt. Je kunt bv wel een Zwitserse tandradlok hebben, maar als je toch liever een ICE door een Nederlandse polder ziet rijden, kan de tandradlok beter naar de vitrine verhuizen (of verkocht worden). Je kunt natuurlijk wel een alpenlandschap gaan bouwen voor die tandradlok, maar of je daar nou uiteindelijk gelukkig van wordt...
Andersom kunnen natuurlijk ook de ICE en/of VT11 de vitrine in.  :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #79 Gepost op: 17 december 2018, 12:46:00 »
@Ronald, ja dat zou wel eens zo kunnen zijn inderdaad.
Misschien de eerste wissel weghalen en eerder stijgen / dalen.
Gevolg is dan dat je eerst een rondje moet rijden over het hele spoor voor je in het station uitkomt.
Andersom is het net zo, weer terug de zijlijn op wird dan ook eerst Eem heel rondje de andere kant op.

@Wim, goed punt om even terug te kijken en te bedenken wat ik echt wil zien. Maar denk he dat het huidige plan niet uitvoerbaar is? Even los van rangeren of een zij-lijn zeg maar.

Groet,
Ruben

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #80 Gepost op: 17 december 2018, 13:53:24 »
Hoi Ruben,
Het dubbelsporige ovaal past zeker wel (je hebt het nl al getekend :) ). Alleen vraag ik me af of het voldoet aan jouw eisen. Die ken ik natuurlijk niet, maar voor mij betekent een dubbelsporige lijn waarop o.a. een ICE rijdt, dat er een druk treinverkeer is. Veel verschillende soorten treinen die kort op elkaar volgen.
In je huidige plan is het ovaal een erg kort rondje. Met wat passen en meten kun je daar 4 blokken per richting in kwijt. Dat betekent 2 rijdende treinen per richting.
Ok, je hebt wel een schaduwstation in je hoofd, maar de aansluiting daarvan op de hoofdlijn is nu nog niet echt logisch.

Zelf zou ik er dan een dubbelgevouwen 8 van maken, dus twee keer de kamer rond:
Vanuit het station langzaam dalend langs de wand tot een niveau lager. Dan door het schaduwstation (dat onder je zichtbare station ligt). Vervolgens weer langs de wand omhoog om weer in het zichtbare station uit te komen.
Nadeel is wel dat je 2 keer voor de deur langs moet.

Sowieso vraag ik me af hoe die brug voor de deur in de praktijk uitwerkt. In je tekening draait de deur naar binnen open. Dat werkt dus niet met een opklapbare sectie. Nu kun je de deur misschien naar buiten open laten draaien. Of er een schuifdeur van maken. Of hem weglaten.
Enig idee hoe hoog je de baan wilt bouwen? Als je hem hoog genoeg maakt (>120 cm boven de vloer), kun je er redelijk gemakkelijk onder door kruipen. Bij 80 cm boven de vloer wordt dat een ander verhaal...

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #81 Gepost op: 17 december 2018, 15:45:42 »
Hi Wim

Misschien goed om mij wensen (eisen klinkt zo dwingend vind ik  ;))duidelijk te formuleren.
1 genoeg rijlengte zodat 1 maar liever meerdere treinen kunnen rijden zonder ingrijpen (dat ze dan soms zonder stoppen door het station rijden vind ik niet super erg).
2 mogelijkheid voor zowel personen als goederen vervoer.
3 vt11,5 (kleine 90cm lang) zou wel in het station moeten kunnen staan (ice is van minder belang, die kan ook wel in de doos blijven).
4 liefst een zo realischtische mogelijk beeld, Nederlands landschap, voornamelijk nl materieel.

Besturing:
1 in begin digitaal rijden met multimaus, wel voorbereid om in de toekomst ook met een pc iets te doen. (dan moet ik ws bezetmelders plaatsen?)
2 wissels electrische schakelen met servo's en knoppen op een centrale plek.

Randvoorwaardes
1 de deur kan helaas niet anders, het idee met de brug was om er een volledig uitneembaar deel van te maken.
2 de maximale hoogte bedraagt ca. 80 cm omdat vanaf 85 cm de zijwanden schuin omhoog gaan lopen.

Ik denk dat dit het wel zo'n beetje is, wellicht is het met deze info makkelijker om te helpen?

Groet,
Ruben

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #82 Gepost op: 17 december 2018, 16:57:03 »
Hoi,

Nog even dit :

Je baan is gesitueerd op zolder. Dan heb je te maken met de schuine kappen.
Als je dan nog wilt werken met een achtergrond, minstens 30 cm hoogte dan moet je nogmaals je opstelling bekijken.

Als je de ruimte vrij kan gebruiken voor de hobby zou een klassieker met een zijlijn ook heel goed kunnen.

Namelijk de zgn hondenbot [ul=https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Baanplannen_H0_Groot] (bnls encyclopedie.) [/url]
Dan zou een schaduwstation eronder kunnen of achter de schermen en aan voorzijde bedienen.
Houdt rekening met minstens 60 cm loopruimtes bij verder ontwerpen.

Dan komt het rondgaan te vervallen en kun je wel apart een zijlijn aftakken.

Weet niet of dat hondenbot dan uitkomt met de keerlussen maar je hoeft niet alle bochten zichtbaar te houden.
Anderzijds heb je genoeg lengte.

Zal deze uitwerken in Scarm om te kijken of dat kan.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 17:07:37 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

RobVille

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #83 Gepost op: 17 december 2018, 17:13:33 »
Ruben,

Als ik de afmetingen van je zolder bekijk met de aflopende daken, dan stel ik voor dat  je nog eens teruggaat naar de schetsen aan het begin van je topic. Zelf zou ik kiezen voor een diagonaal gelegen station met aan het einde bv een driewegwissel voor het omlopen van de locomotieven van de getrokken treinen. De andere kant zou dan uitmonden in een klein schaduwstation met keerlus. Op deze manier worden je opstelsporen langer, immers je mist dan een boog en een wisselstraat. Toch zou ik eens een tekenblok met mm papier nemen en daarop de baan uittekenen op schaal ;)

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 19:03:03 door RobVille »

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #84 Gepost op: 17 december 2018, 20:03:11 »
Rob,

Wat is de toegevoegde waarde van op schaal tekenen op papier als je dit op de pc kan doen in een programma?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #85 Gepost op: 17 december 2018, 21:55:39 »
Misschien goed om mij wensen (eisen klinkt zo dwingend vind ik  ;))duidelijk te formuleren.
Ok eisen is misschien een iets te harde vertaling vanuit het duits. Ik ben zelf geinspireerd door Otto O. Kurbuweit (OOK). Die maakt een onderscheid tussen "Obligationen" en "Favoriten".
De Obligationen zijn de zaken die je absoluut op de baan wilt hebben, anders kun je er niet goed van slapen... Ik heb dat als eis vertaald. Wellicht is dat misschien iets te hard, maar het komt er wel aardig bij in de buurt. :)
Favoriten zijn meer wensen, dat wat je ook graag op de baan wilt weergeven, mits er plek voor is.
OOK heeft nog veel meer interessante ideeen. Ik kan je zijn "blauwe boek" aanbevelen:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen-planung-_933.html

vt11,5 (kleine 90cm lang) zou wel in het station moeten kunnen staan
Ik las het al in een eerder bericht. Ik vind 90 cm wel erg kort. Is dat een 4 delig treinstel? Zo ja, dan is het toch wel de minimale uitvoering. Ik zou toch proberen wat meer perronlengte in te plannen. Op een gegeven moment wil je er vast nog wel een paar tussenrijtuigen bij hebben. 

liefst een zo realischtische mogelijk beeld, Nederlands landschap, voornamelijk nl materieel. 
Op zich niet onmogelijk, al is het in een middelgebergte makkelijker om met hoogteverschillen en tunnels te werken. Maar met wat creativiteit lukt ook een Nederlands langschap wel. De uitdaging is dan om in een relatief kleine kamer een drukke hoofdlijn geloofwaardig kwijt te kunnen.

de deur kan helaas niet anders, het idee met de brug was om er een volledig uitneembaar deel van te maken.
Ok, maar dan moet de uitneembare brug zich zo ver in de kamer bevinden dat de deur zonder problemen open kan, in ieder geval zo'n 60 graden geopend. Dat betekent dat de brug bijna midden in de kamer komt. Ik denk dat het dan beter is om een C-vormige modelbaan te maken (met keerlussen op het eind) ipv een O-vormige die de kamer rond gaat.

de maximale hoogte bedraagt ca. 80 cm omdat vanaf 85 cm de zijwanden schuin omhoog gaan lopen.
Dat is behoorlijk laag en vereist inderdaad een uitneembare sectie. Je kunt er wel onderdoor kruipen, maar de vraag is hoe lang je dat nog aangenaam vindt...

Wat betreft toegevoegde waarde van tekenen op papier versus op de pc: ik denk dat dat meer persoonlijke voorkeur is. Zelf begin ik altijd met losse schetsen op papier omdat dat voor mij sneller en creatiever werkt. Daarna werk ik wisselstraten met software uit (omdat dat precieser is en daardoor in die fase sneller is). Maar een ander ontwerpt liever alles op papier.
Maar ik ben het zeker met Rob eens dat je het uiteindelijk op schaal moet uitwerken.
Ook het landschap zou ik daarbij niet vergeten, in ieder geval de ruwe ideeen (wegen, grote gebouwen, waterlopen, enz).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #86 Gepost op: 17 december 2018, 22:32:43 »
Anders gezegd is Scarm ook niet alles behalve dat het 3D in zicht kan geven in je plan.

Gebleken, althans mijn ervaring is dat je je ook wel kan vergissen in de werkelijke ruimte van tekening naar werkelijkheid.

Kan meevallen maar ook tegenvallen.

Spreekt elkaar enorm tegen dit maar zo is het.

En ook ik schets wel eens een deel of situatie op papier uit.

Brengt me wel even bij het grotere station:

Wil je daar niet bv de vGent & Loos Artitec goederenloods? Of als je een beetje de internationale kant op gaat in ieder geval een andere?
In dat geval heb je sowieso een aantal sporen nodig waarvan je een deel al in de lengte kan leggen.

Maar goed, laat alles bezinken met een dag of wat want er zal nu veel op je af komen.

Zal nog wel even de genoemde optie deels verwerken in Scarmschetsen zoals in eerdere post.
Dan kun je dat ook weer meenemen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #87 Gepost op: 18 december 2018, 00:29:42 »
Ontleent-d :-X van Bnls-encyclopedie Strabrecht HO.
Nog even zonder schaduwsporen of dergelijke.
Gaat even om het idee van een opzet waarbij je ook weinig last hebt van je zolderdak, niet rondgaand dus.

Links aftakking naar de nevenlijn.



Mvg Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 08:53:35 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #88 Gepost op: 18 december 2018, 09:21:24 »
@Wim, Ik snap die vertaling wel, alleen voor een hobby klinkt het wat hard, bij ons inde business werken we met must-haves en nice-to-haves. komt een beetje op hetzelfde neer denk ik.

De VT11.5 is inderdaad een 4 delig treinstel en volgens de site van Roco zelf 88 cm zie ook: https://www.roco.cc/en/product/178947-0-0_1000_0-0-0-403-0-002004-1/products.html
Het enige "bijzondere" aan de van mij is dat er geen TEE op de neus staat maar Intercity, blijbaar zijn er meerdere uitvoeringen van. er zijn inderdaad ook sets met extra tussen rijtuigen.

Ik weet dat een landschap met bergen etc makkelijker is om bochten te verbergen, en ik vind het op zich ook wel mooi, maar toch voor mij zelf zou ik het niet doen, een tunnel is natuurlijk wel een optie, die zijn er in Nederland ook genoeg te vinden.

Wat betreft de deur en de brug, als de brug er ligt kan de deur niet open, als er dan iemand in of uit wil moeten de treinen even soppen en de brug even open, maar daar kom ik later nog op terug.

@Koen, mooi die loods van artitec, maar de prijs  :-X (tenminste ik neem aan dat je deze bedoelt: http://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwpakketten/item/ns-goederenloods
Ik weet dat dit geen goedkope hobby is, maar dit soort prijzen voor één gebouw is voor mij een brug te ver (issie weer die brug  :P).
Edit: ik heb overigens wel een goederloods nog liggen maar die is van Piko, ik denk uit mijn hoofd dat het deze is: https://www.conrad.nl/p/piko-h0-61824-h0-goederenloods-burgstein-219735
Daarnaast ligt ook nog een locloods van Piko als het goed is deze: https://www.conrad.nl/p/piko-h0-61823-h0-locomotiefloods-burgstein-219734


Ik ga zo weer even tekenen met al jullie op en aanmerkingen heeft zich een nieuw plan in mijn wazige hoofd gevormd, een station met rangeertrein (ongeveer zo als in post #8) waar een zijlijn vanaf takt naar het zuiden , eigenlijk een beetje terug naar een van de eerste plannen dus, De vorm word dan de voorgestelde C.
Echter houd ik ook de optie voor de brug nog open (dan moet de deur dus dicht, misschien dat ik aan de andere kant van de deur wel een rood zwaailicht maak, of zo'n On-Air lamp als bij de radio  ;D)

Groet,
Ruben

« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 09:34:35 door Silencer »

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #89 Gepost op: 18 december 2018, 10:48:57 »
Goed, eerste nieuwe opzet.

Het station gebruikt uit de eerdere ideeën, met daarbij een aftakkende zijlijn waar wat mij betreft zowel goederenvervoer, als lokaal personen vervoer kan plaatsvinden.
De hoofdlijn verdwijnt als dubbelspoor in een tunnel, waar hij enkelspoor naar het schaduwstation zal verdwijnen.

Het oranje gedeelte (de brug) staat nog even ter gedachte ingetekend, in ieder geval wil ik het wel zo maken dat de mogelijkheid makkelijk te realiseren is.

Ik zit nog wel te twijfelen of de het dubbele stuk groen vanaf het station wat toevoegt of dat ik het beter enkelsporig naar het station kan laten lopen.

Volgens mij moet ik qua hoogteverschil nu wel goed uitkomen ook.



Schaduwstation, komt dan ongeveer zo:


Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 18 december 2018, 11:27:07 door Silencer »