Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26260 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #60 Gepost op: 12 december 2018, 22:40:24 »
Zoals beloofd,





Het plan is erg basic, je kan er nog alle kanten mee op.
Het laat zien wat je met de ruimte kan doen.

De bochten nemen toch bijna minimaal 1 mtr (R2 Rocoline radius 80 cm) in beslag.
Hier zou je kunnen werken met 2 klimspiralen om een trap lager een paradebaanvak te creëren aan de voorkant.
Onder het station(bovenste deel) zou je een aantal schaduwsporen kunnen bouwen.

De ICE langs een mooi verweerde betonnen muur laten rijden, bijvoorbeeld.

De "rechte" stukken zijn 2 hele flexen (80cm x 2 is dan al 1,60 meter aan perronspoor).
Daar gaan de wissels nog vanaf.

Tot aan de R2 bochten (minimaal voor ICE) zou je de ICE kunnen laten verdwijnen in een stedelijke omgeving aan beide kanten (links en rechts).

Je zou het station dubbelsporig kunnen houden, waar geen intercity's stoppen met een aftakking naar de andere kant als nevenlijntje naar een landelijk gedeelte, daar zou je ook wat kleine industrie kunnen neerzetten.
Op dat nevenlijntje kun je dan nog een stoptrein laten rijden.
De derde cirkel rechtsonder zou je kunnen weglaten en er een halte/eindstation van maken.

Het hele nevenlijndeel uitwerken op eenvoudig boekenplankmodules aan de muur.

Kan nog verder uitwerken als je wilt.
Eerst maar kijken of men zich hier in kan vinden.

(degenen die nu al lezen ik heb eea aan tekst toegevoegd)

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 13 december 2018, 00:57:30 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #61 Gepost op: 13 december 2018, 08:30:14 »
Citaat
De "rechte" stukken zijn 2 hele flexen (80cm x 2 is dan al 1,60 meter aan perronspoor).

De meeste flexen zijn ruim 90 cm (Rocoline 92, Piko A 94 cm bijv.). Voor zover ik weet zijn alleen de Geoline flexen van Roco 80 cm.

Groeten,
Bert

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #62 Gepost op: 13 december 2018, 13:33:12 »
Een klimspiraal uitgevoerd in R2 (radius is 358 mm en geen 80 cm) zou ik altijd afraden, veel te krap, gaat niet betrouwbaar werken.
Ik zou het gebruik op een modelbaan van R2 sowieso vermijden behalve op een raccordement.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #63 Gepost op: 13 december 2018, 13:51:12 »
Koen,

Thanx voor je input, weer iets om over na te denken.

Inmiddels raak ik wel het spoor een beetje bijster met de mogelijkheden aan bouwafmeting en indeling daarvan.

Misschien dat ik die ICE maar van de hand moet gaan doen en met andere dingen moet rijden  ???
Maar goed de roco VT11.5 wil ik echt wel houden en die meet ook al 88cm van buffer tot buffer.

Blijft lastig om op dit formaat een beetje baan te creëren waar op te rijden valt met dit soort lengte, dat is mij wel duidelijk inmiddels.
Maar er moet toch wel een mogelijkheid zijn lijkt me, dus blijven we nog even puzzelen.


Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8381
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #64 Gepost op: 13 december 2018, 14:47:38 »
met wat flexrail, code 100 peco in anyrail, kom ik tot het volgende. De sporen boven liggen 4-5 cm uit elkaar. Misschein een ideetje?



Het schaduwstation is een beetje een zootje. Maar ik had niet zoveel tijd.

Groet,
michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #65 Gepost op: 13 december 2018, 14:48:57 »
Een klimspiraal uitgevoerd in R2 (radius is 358 mm en geen 80 cm) zou ik altijd afraden, veel te krap, gaat niet betrouwbaar werken.
Ik zou het gebruik op een modelbaan van R2 sowieso vermijden behalve op een raccordement.
Hoi Ed, eerst dacht ik dat je wel erg voorzichtig bent met radii, maar na even zoeken op internet kwam ik er achter dat bij Roco de R2 inderdaad slechts ~36 cm is radius is. De meeste andere merken (Maerklin, Fleischmann) noemen dat R1! Ik zou inderdaad geen straal 36 gebruiken voor doorgaande sporen, ook niet ondergronds.
In mijn laatste plan heb ik (blijkbaar) met Roco R4 (48 cm radius) gepland (voor de onzichtbare keerlussen). Dat zou eventueel nog R3 (42 cm) kunnen worden, mits je geen lange zware treinen hebt.

Ruben,
Gewoon nog even doorpuzzelen! Zoals ik eerder al schreef is je ruimte vrij beperkt (maar dat geldt voor de meesten hier). Op zich zou je een ICE of VT11.5 nog wel geloofwaardig kunnen toepassen, maar dan zou ik geen klein eindstation (zoals Enkhuizen) kiezen. Eerder een stads thema waar het spoor even zichtbaar is tussen de hoge gebouwen. Bv een voorstadsstation. De ICE en VT11 rijden zonder stoppen door. Minder hoogwaardige personentreinen stoppen wel. De lokale industrie kan worden bediend door een relatief korte goederentrein (met 2200 of Hippel als lok).
Het betekent wel dat je dan een relatief groot schaduwstation nodig hebt voor de doorgaande treinen. En een doorgangsstation in je zichtbare deel. Koen heeft hier wat suggesties voor gegeven.

Het alternatief is om een ander (kleinschaliger) thema te kiezen. Bv het eindstation aan een zijlijn waar je al meerdere baanplannen voor hebt laten zien. Of je de ICE wil verkopen is aan jou. Je kunt hem ook in de vitrine plaatsen en later op een andere baan gebruiken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #66 Gepost op: 13 december 2018, 15:43:58 »
...
Wil je rijden met lange treinen, dan ga je bij een club daar heb je meer kans dat er een grotere baan staat dan bij je thuis.

Zoals ik al eens heb aangegeven.
De ICE een plaatsje geven in de vitrinekast en in een club met een grotere baan hem zijn rondjes laten rijden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #67 Gepost op: 13 december 2018, 17:52:03 »
Hoi,

Idd toch veel mogelijkheden.

Als variant heb ik nog iets.

Als je geen obstakels hebt in je kamer/zolderruimte zou je dubbelsporig rond kunnen gaan.
Ik noem even namen hier van bouwers: Ben en  Cor_b.

Zoek die maar eens op hier.

Dan zou je het bouwen spiralen en schaduwstations kun en laten varen.
Een verwijderbare brug voor de deur.
Met een goede dienstregeling kan een deel in de vitrine en de rest laten rijden, ook de ICE.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #68 Gepost op: 14 december 2018, 19:49:50 »
Nog maar weer eens wat geprobeerd.

Deels gebaseerd op het idee van Koen uit reactie #60 kom ik tot het volgende idee:

Zichtbare deel (edit 2 wissels vervangen door een engelse wissel):


En schaduw station, hierbij kan ik eventueel van de boog een klimspiraal maken als ik anders tekort hoogte win, de radius is hier 419.6:



Ik zou zeggen schiet maar weer  ;D (y)

Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 19:54:42 door Silencer »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #69 Gepost op: 14 december 2018, 21:52:03 »
Hoi.,

Ik zie de lengte van de perronsporen niet terug.

Je kan gerust de eerder bedachte stations gebruiken hier.

Baseer elk spoor wat je gaat leggen op materieel wat je gaat laten rijden en mogelijk nog wilt aanschaffen zodat je dat ook kan gebruiken.
Vergt wat denkwerk maar profijt voor latere operatie.

Bijvoorbeeld dat je bij een fabriek beter 1 spoor hebt waar je 2 tot 3 goederenwagons kwijt kan dan overal balen dat het niet past.
Zelfde geldt voor het personenvervoer.

Afhankelijk van je beschikbare budget zou ik niet gebruik maken van kruiswissels, die kosten al gauw 60€ per stuk.
In het echt werken ze ook zo budgetvriendelijk mogelijk.

Zou zeker nog kijken of rondgaan een optie is.

Ikzelf ben niet van schaduwstations, dat kan een van de andere heren beter beoordelen.

Gaat wel langzaam de goede kant op :D.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 22:01:20 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2018, 10:59:26 »
Perron is nu ca. 125cm, dus in theore genoeg voor de ICE en zeker voor de VT11.5

In de categorie rondgaan kwam ik nog tot deze optie, waarbij het spoor rechts en links onder naar het schaduwstation verdwijnen:



Groet,
Ruben

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #71 Gepost op: 15 december 2018, 17:36:41 »
Hoi Ruben,

Wil je hoofd niet op hol brengen maar dit zijn de opties bij een rondgaan plan.

Is dat toch niet je ding dan kun je rechts een grote dalende keerlus maken naar je schaduwstation.
Verdere in en uitritten daarvan kunnen we hier naderhand nog bespreken.

De linkerpoot naar de deur zou je dan volledig als landelijk traject kunnen uitbeelden.
Zou daar vanwege de beperkte breedte de keerlussen niet daar doen.
Je baan moet ook goed bereikbaar blijven.

Verder heeft het zin om ook eens te kijken naar wat voor stationsgebouw (bruin) en wat voor fabrieken/industrie (paars) je wilt neerzetten.
Aan de hand daarvan kun je station en rangeersporen in plannen.

Industriegebouwen: Kibri, Artitec, Markenburg, Faller en Vollmer of Piko en Walthers.
                              Allen zeer bruikbaar voor de Nederlandse industrie.

De bochten zijn nu binnen R2 en buiten R3.
Met een goede blokindeling zou je hier zeker 3 a 4 treinen kunnen laten rijden zonder schaduwstation.



Heb je Pb gestuurd voor E-mail adres, dan kunnen we Scarm uitwisselen.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 23:03:03 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #72 Gepost op: 15 december 2018, 17:50:34 »
Ow dit bedoel je met rondgaan  ;D
Das wel een gaaf idee inderdaad.  (y)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #73 Gepost op: 15 december 2018, 18:02:54 »
Citaat
Ow dit bedoel je met rondgaan

Hoe anders  ??? ;D...misschien had ik er "de kamer rond" moeten schrijven :D

Kijk maar of je je er in kan vinden en zelf wat kan invullen.

En nogmaals de ontworpen stations in eerdere posts zijn niks mis mee, gebruik ze gerust.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2018, 18:05:48 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #74 Gepost op: 17 december 2018, 08:36:21 »
Vanmorgen de hele kamer opnieuw ingemeten om met Koen zijn idee aan de gang te gaan.

Zo fijn om erachter te komen dat ik de eerste 2 keer verkeerd heb gemeten  >:(

Kamer is geen 330 cm maar 390 cm lang 60 cm extra is toch serieus meer ruimte  ;D (y)

We gaan weer fijn verder tekenen.

Groet,
Ruben