Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 26292 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #30 Gepost op: 06 december 2018, 11:14:15 »
Opletten met de kruising van de sporen aan de linkerkant.

Het rode spoor moet al vanaf het station gaan dalen terwijl het groene spoor zo veel mogelijk moet stijgen tussen de 2 wissels.
De minimale doorrijhoogte van het rode spoor onder je goederencomplex moet 80mm zijn gemeten bovenkant spoor/bovenkant spoor.
Hier zullen de hellingsgraden nog wel best meevallen.

Je moet het blauwe spoor dan verder laten dalen om het ook met 80mm hoogteverschil te laten kruisen met het rode spoor.
Ik vrees dat het hier allemaal een beetje krap gaat worden wat betreft hellingen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #31 Gepost op: 06 december 2018, 13:03:53 »
Klopt Frans,

Ik had dit ook al gezien. In vorige plannen was het probleem trouwens nog groter omdat het station verder naar voren lag.
Ik denk trouwens dat het net gaat passen, maar het zullen geen flauwe hellingen worden.
Wat ook nog helpt is om de groene opstelsporen niet tot de rand van de modelbaan te laten lopen, zodat de rode lus er omheen kan gaan. Door hem te bedekken met landschap (of een op maat gemaakt fabrieksgebouw) wordt de lus onzichtbaar.

Iets wat me nu pas opvalt: de overloopwissels in het groene deel zijn denk ik niet nodig. Vanuit het station duw je de wagens naar de fabriekssporen. Omlopen hoeft niet.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #32 Gepost op: 06 december 2018, 13:39:23 »
@wim een paradevak aan de voorzijde vind ik eigenlijk niet zoveel toevoegen omdat de treinen in het station al stil komen te staan, en te bekijken zijn. daarnaast lijkt er minder ruimte te zijn voor de scenery op deze manier, het oogt in ieder geval voller met rails.

@Frans wat ik zou kunnen doen om iets meer ruimte te creëren voor het stijgen en dalen is de rechtse wissel aan het begin van het station vervangen voor een linkse wissel en een wat wijdere bocht maken naar de linker kant. waarschijnlijk is dit net dat beetje meer speling wat er nodig.
Het echte kruisen gebeurt pas in de linker onder hoek zou dat niet ver genoeg zijn  ???.

Iets heel anders wat eventueel nog mogelijk zou kunnen zijn is om het kopstation te maken op de plek waar nu het groene rangeergedeelte is.  :-\

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #33 Gepost op: 06 december 2018, 13:53:30 »
Oorspronkelijk had je een paradebaanvak aan de achterzijde, maar daar zie je de treinen bijna niet (omdat het lager ligt en er landschap voor staat). Om die reden had ik een deel van de keerlus aan de voorzijde onbedekt gelaten. Je kunt natuurlijk de hele lus ondergronds laten lopen.
Het is natuurlijk geen groot oppervlak dus èn een station, èn een paradebaanvak èn een stuk industrie en dan ook nog genoeg ruimte voor scenery zal lastig worden vrees ik...

Ik denk dat het met de stijging nog wel meevalt, maar daarvoor zul je het even netjes moeten uittekenen (met de hand of met software).
Een alternatief is om een soort S bocht te maken zonder kruising. Nadeel daarvan is dat je boogstraal een stuk kleiner wordt, wat nadelig is in het zichtbare deel.
Omdraaien van het plan kan ook, dus het kopstation linksonder. Gewoon even proberen dus.
Succes!

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #34 Gepost op: 06 december 2018, 13:55:24 »
Wil je geen paradespoor aan de voorzijde, dan stop je dat toch gewoon weg onder de scenery.
Het voordeel van "lange" lus is wel dat je een mooi schaduwstation krijgt en je niet "moet" omlopen in je schaduwstation.
Je hebt dan de keuze:
- de getrokken trein terug duwen, wat kan met reizigers
- de getrokken trein laten keren en zo als getrokken trein terug naar het station

Door van die rechts wissel een linkse te maken ga je de bocht in een kortere straal moeten trekken wat weer een ander nadeel is.
Als je het station terug op zijn "originele" plek legt, zou het wel kunnen lukken.

Ik denk dat je het even moet uitwerken in je software, of gewoon handmatig uittellen.
Ik vermoed dat het zal kunnen, maar het zal krap zijn.

Veel mogelijkheden om iets uit te kiezen nu.
Succes.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2018, 14:10:18 »
Ik had nog even snel een schetsje gemaakt:



De hellingen zijn nu geen probleem meer. De krappe bogen in het zicht wel...
Waarschijnlijk is het verplaatsen van het kopstation naar linksonder de beste keuze, maar mijn koffiepauze is voorbij dus dat mag je zelf uitvogelen :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2018, 14:27:02 »
Heren bedankt weer voor jullie hulp.

De reden van het spoor in zicht aan de achterzijde was ervoor om ook wat beweging te hebben van treinen als er treinen in het station staan, zonder dat er gerangeerd word.
dit ook mede omdat er (in het begin) geen geautomatiseerde software aan te pas zal komen, dus rangeren handwerk blijft.

Een krappe boog in het hoofdspoor vind ik echt not done, dat is mij te onnatuurlijk.

Waar ik wel al mee zat was dat het omhoog gaande (groene) spoor voor het dalende (rode) spoor loopt waardoor je dus weinig ziet van de binnekomende treinen.

Ik ga vanavond even puzzelen met een kopstation links onder en dan een goederenspoor naar rechts en indien mogelijk een zichtspoor voor doorgaande treinbeweging rechtsachter, ik schat nu in dat dat de beste optie is, maar zal het eerst "even" moeten tekenen, to be continued....


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2018, 21:45:16 »
De reden van het spoor in zicht aan de achterzijde was ervoor om ook wat beweging te hebben van treinen als er treinen in het station staan, zonder dat er gerangeerd word.
dit ook mede omdat er (in het begin) geen geautomatiseerde software aan te pas zal komen, dus rangeren handwerk blijft.
Hallo Ruben,
Ik snap dat je wat afwisseling wilt, maar als jij aan het rangeren bent, zie de die voorbijrijdende trein op de achtergrond toch niet. Hoogstens in je ooghoeken, maar omdat je zelf geconcentreerd bent op het rangeren, is die extra afwisseling denk ik niet nodig.
Daarbij zeg je dat er geen software aan te pas zal komen om treinen automatisch te laten lopen. Dat betekent dat je zelf die voorbijrijdende trein op pad moet sturen, terwijl je zelf ook aan het rangeren bent.
Ik zou het simpel houden.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2018, 22:15:41 »
Hele avond aan het puzzelen geweest maar niet echt verder gekomen  :(

Geprobeerd het station in de rechter hoek te plaatsen, maar daar is het station te groot voor en kan ik zeker geen nette bocht meer maken.
Het blauwe deel uit het zicht halen is misschien wel een idee.

Resultaat zou dan ongeveer zo worden:


Verder weet ik het even niet meer, morgen wel weer verder..

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #39 Gepost op: 07 december 2018, 09:51:10 »
Goedemorgen Ruben,
Ik dacht dat je het station in de linker hoek wilde plaatsen, dus het plan min of meer spiegelen.
Linksonder heb je veel meer ruimte voor het station. Het baanvak kan dan van het station naar de rechterbovenhoek lopen (stukje parade), vervolgens door een tunnel een boog van 180 graden richting voorzijde. Tenslotte langs de voorkant weer zichtbaar spoor naar links, waar je uiteindelijk een tunnel in duikt om onder het zichtbare station te verdwijnen. De helling is dan lang genoeg en niet te steil. Tenslotte daal je verder af naar het schaduwstation dat dan ~ 20 cm lager dan je zichtbare station ligt.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #40 Gepost op: 07 december 2018, 10:01:07 »
Wim,

Het station is te lang om in de linker onder hoek te starten, dan kom ik al tegen de bovenkant aan. totale lengte vanaf de eerste wissel is 180cm.
Ik krijg het er niet heel fraai in, en er blijft dan ook weinig ruimte over voor het rangeer gedeelte ben ik bang.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #41 Gepost op: 07 december 2018, 12:59:27 »
Als je het station kaarsrecht maakt, is het iets lastiger. Maar met een ruime boog moet het wel passen hoor. En rangeersporen passen overal wel. Misschien niet allemaal naast elkaar, maar dat hoeft ook niet. In het echt liggen alle fabrieken met een spooraansluiting ook niet naast elkaar: de 1 ligt aan de noordkant, de ander aan de zuidkant, een 3e ligt niet eens bij het station, maar een stukje er buiten langs de vrije baan.
Probeer niet te star te denken.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #42 Gepost op: 07 december 2018, 13:02:13 »
Nog even een snel schetsje:

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #43 Gepost op: 07 december 2018, 13:24:00 »
Thanks Wim.

Weer wat om over te denken en te proberen.  (y)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #44 Gepost op: 08 december 2018, 18:57:19 »
Zo nog even wat aan het tekenen geweest, het idee van het station in de een boog kreeg ik toch ook niet echt mooi, dus verder gekeken naar de mogelijkheden en toen kwam ik op dit idee:



Groet,
Ruben