Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42258 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #150 Gepost op: 28 februari 2021, 21:13:17 »
Citaat
Ik heb eens gelezen dat je met (verdunde) houtlijm ook een spiegelend wateroppervlak kan maken
Mijn ervaringen met houtlijm tot heden is dat het glimmend opdroogt wanneer het juist onverdund is en dat we het altijd verdunnen om te voorkomen dat het juist glimmend opdroogt  ;D.

Ik kan misschien wel een stukje testen denk ik. Ik heb nog wel wat plankjes liggen hier en der,


Ik heb de weg nog gedrybrushed met donker grijze verf, dat kan je aan de planken tussen het spoor nog zien. En verder heb ik wat gedroogde aarde aangebracht. Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden  ??? (nu is de dekkingsgraad ook erg matig hier) Ik denk als ik dit pad doorga dat het meer een onverharde weg wordt.

Ik vind dat aarde verder wel grappig mee te werken. Ik denk een goede vervanger voor dat woodland scenics turf  ;)

Ik heb verder de servo onder de tafel verhuist. Een dik ijzerdraadje heb door 2 opgeboorde gaten in de vleugel gevouwen.


Gaatje geboord en ijzer op maat geknipt.


En ik heb voor de grap ff gauw van karton dit kapje gefabriekt. De wisseltongen zitten met een soort geveerde arm naar dat zwarte stokje die ik heen en weer beweeg met de servo. Door die verende werking zit er eigenlijk een veels te grote slag in. Daarom is dat kapje dus zo groot als hij is. Als marklin hun werk nu goed hadden gedaan... hadden we hier misschien nog iets van een leuke wisselsteller kunnen maken. Maar het open kunnen rijden van wissels vonden ze blijkbaar belangrijker  ;D Hij kan nog wel een stuk smaller aan de bovenkant, dus ik denk dat ik er wel wat leuks van kan maken.


Als laatste heb ik nog even wat messing op maat geknipt omdat ik zelf overweg hekjes met "LET OP TREIN!" en rood witte schrikstrepen wil maken. Ik zat te kijken voor dat artitec setje, maar die is me weer veels te duur voor wat het is. :-\

Ik heb momenteel deze vierkante styreen balk en ronde messing buizen liggen. Mijn voorkeur gaat uit naar de balk. Daar kan ik een mooie betonnen paal van maken en ik kan mooie punten in de bovenkant vijlen.

Hij 2.5mm ofwel 21,75cm 1:1 dik. Zal ik een dunnere halen of kan hij wel door de beugel. Op het oog smoelt het wel goed.

Ik heb voor de aandrijving van de wisselservo's iets aparts. Ik ben tevens een en ander elektronica aan het ontwerpen en een van de printjes is een kleine servo driver.

Deze versie hebben geen eigen voeding, ze dienen dan ook met 5V gevoed te worden. Ik heb deze zo ontworpen dat je ze zijdelings in elkaar kan steken om zo de 5V en massa door te geven. De printjes hebben elk een connector voor een servo, een connector voor een optioneel puntstuk relais, een kroonsteen om een schakelaar op aan te sluiten en een tweetal potmeters om de twee eindstanden in te leren.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #151 Gepost op: 03 maart 2021, 21:36:57 »

Nog ff 10m knutselen voor het slapen gaan.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #152 Gepost op: 03 maart 2021, 22:02:28 »
@Bas,de aarde op je weg oogt nogal grof,ik heb om asfalt te maken xps ondergrond ingesmeerd met houtlijm onverdund en fijn zand op gestrooid,daarna zwart geverfd en met wat pastelkrijtpoeder wat grijzer gemaakt,ziet er realistisch uit.Om een onverhard weggetje te maken heb ik de xps met een autootje sporen gemaakt en wat kuilen ingedrukt,de lijm en zand methode toegepast en daarna met div. kleuren geschilderd.Er is nog geen gras o.i.d.gestrooid,alleen maar verf en poeder.




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #153 Gepost op: 04 maart 2021, 20:12:33 »
@Aford.
Ik zat zelf ook al met de gedachte te spelen om dat modelzand te gebruiken en idd te verven. Ik wist alleen niet of dat fijn zou verven. Ik heb ooit geprobeerd marklin C-rails met de kwast te verven, niet te doen. Maar dit wil ik wel een keertje proberen het ziet er zeker goed uit. Ik aan mijn kant met de hand de grove deeltjes weggeveegd en ik ben er nu wel tevreden mee. Ik heb nog wel een beetje kale plekken. Ik heb alleen geen 2e theezeefje om mee te zeven. De eerste zit al in de begrasser  ;D Daarom zaten er grove delen in in de eerste plaats.

Ik heb vanavond de hekjes in revell 75 betongrijs gekwast, plaatjes van de bordjes op internet gezocht, deze geplakt in libre office calc (gratis excel), op schaal gebracht, uitgeprint, uitgeknipt en geplakt.






Ik denk als volgende stap maar een kruisje knippen uit messing en die maar verven. Ik moet nog even nadenken of ik de bordjes aan de overkant ook ga fabrieken  ;)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #154 Gepost op: 04 maart 2021, 22:42:34 »
Bordjes zijn mooi gelukt.
Ik gebruik gewoon tegelzand wat ik laat drogen en dan zeef.Verven met acrylverf half verdund.omdat het laagje zand maar heel dun is laat het zich heel makkelijk verven en zuigt bijna niets op.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #155 Gepost op: 27 april 2021, 09:06:46 »
Hallo,

Weer een even wat stof afkloppen hier. Ik heb een klein update'tje. Ik ben niet veel verder met de scenery waar ik een vraagje over heb. Die overgangbordjes, die gaan spoedig vervagen. Wat voor spul kan ik er over heen spuiten om dat te voorkomen?

Ik heb me gister weer eens in gelegenheid gesteld om attiny chips te kunnen programmeren. Ik heb namelijk meer dan 1 project lopen waarvoor ik een kleine attiny moet programmeren. Waarom is dit van belang voor Haarsem? Nou een van de projecten is een servoDriver board bedoeld voor 1 enkele servo. En ik wil er drie gebruiken voor station West.

Hij is klein en hij is makkelijk. De slaggrootte en midddenpositie zijn instelbaar met de potmeters. En elk printje heeft ook een uitgang voor zo'n blauwe relais module. Deze kan je gebruiken om een puntstuk te polariseren (relais schakelt precies halverwege de slag) of je kan een wissel zelfdenkend maken (handig voor de analoog rijders). Je kan de servo schakelen door de twee aansluitpunten (rode en bruine draad op de afbeelding) met een schakelaar te verbinden.


En je kan er meerdere achter elkaar steken om de voedingsspanning door te voeren.

Ik heb alleen geen geschikte 90 graden headers. Die zijn besteld. Het idee is zo wel duidelijk.  Ik heb (links) een iets grotere versie ontworpen die zelf een schakelende voeding heeft. Mocht iemand ooit een servo motor in een uithoekje van zijn baan willen, dan is die grote geschikt. De kleine dienen direct met 5V gevoed te worden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #156 Gepost op: 27 april 2021, 09:45:20 »
Weer een even wat stof afkloppen hier. Ik heb een klein update'tje. Ik ben niet veel verder met de scenery waar ik een vraagje over heb. Die overgangbordjes, die gaan spoedig vervagen. Wat voor spul kan ik er over heen spuiten om dat te voorkomen?

Bas, dat hangt van je printer af. De meeste simpele a4 inktjet printertjes gebruiken inkt die niet echt lichtvast is. Verder is het gebruikte papier ook nog van invloed, regulier copierpapier is ook niet al te best voor de lichtvastheid (zuurgraad van het papier). Als je afdrukken nodig hebt die goed lichtvast zijn, dan ontkom je niet aan het afdrukken met pigment inkten, maar dat zijn Photo printers uit het wat duurdere segment.

Als je wilt, wil ik die bordjes wel even opnieuw afdrukken op mijn Epson R3000, stuur het spreadsheet bestandje maar even naar mij toe, dat kan gewoon in het Calc formaat want ik ben ook een OpenOffice gebruiker.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #157 Gepost op: 03 mei 2021, 20:06:16 »
Bedankt voor je aanbod, Meino. Het is voorlopig nog niet nodig.

'Gelukkig' wilt vrouwtje een nieuwe printer hebben (Desondanks er met de huidige niks mis mee is  ::)). Dus ik dacht laat ik nu van dit vervelende voorval gebruik maken om ook een fotoprinter te nemen. Die epson 3000 is niet meer leverbaar (en kapot duur). Ik zat even te zoeken op coolblue naar andere fotoprinters.
https://www.coolblue.nl/zoeken?query=epson+foto+printer
Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Heeel veeel nummers en letters. Er zit ook een gigantisch verschil in de prijsklasse. Op het eerste oog ziet de Epson Expression Photo XP-8600 er wel leuk uit, maar hij kost 'slechts' €149,-. Zou deze denk je volstaan in het maken van A3 en A2 posters (in 1:87 natuurlijk  :P )

Wat doet een 150 euro printer nu niet wat een 600 euro printer wel doet?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #158 Gepost op: 03 mei 2021, 20:27:44 »
Dag Bas

Er zijn een aantal verschillen. Die Epson Expression Photo XP-8600 is een A4 printer, terwijl mijn R3000 en zijn opvolgers tot A3+ (maximale foto afdruk 33x48cm randloos). Verder de inkt, dat is bij de grotere en duurdere printers zoals de R3000 en opvolgers, op basis van pigment (heel dunne verf) en daardoor echt lichtecht. De Epson Expression Photo XP-8600 maakt gebruik van Claria inkt, dat is op basis van Dye kleurstoffen en weliswaar iets beter dan de simpele dye inkten van het kantoorspul, maar het verkleurt nog steeds. In de reclame wordt weliswaar een levensduur van 300jaar genoemd, maar dat is op basis van foto's in een fotoalbum, dus vrijwel altijd in het donker bewaard.
Overigens hangt het ook erg af van de lichtintensiteit, mijn treinbaan zit in de kelder, dus meestal donker of met kunstlicht. Maar als het spul in een zonverlichte kamer is, dan zul je veel eerder last hebben van verkleuring. Ik heb bijv. in mijn werkkamer, op het noordwesten, twee fotoafdrukken hangen die ik ongeveer 12 jaar geleden met een eerste versie van z.g. lichtechte inkt (van Epson, voorloper van de huidige Claria inkt) heb afgedrukt en daarna achter glas in een lijst heb gedaan. Daar is nu alleen nog maar de blauw/groene kleur van over.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #159 Gepost op: 20 januari 2024, 21:39:41 »
Ik was genoodzaakt om de gehele baan in zijn geheel weg te doen. Ik had A ruimtegebrek, B tijdgebrek en C ik was ongelukkig over meer dan 1 ontwerpfoutjes. Er ligt nog een klein deel in mijn voortuin en de rest ligt al bij de eeuwige rangeervelden  ::).

Ik heb er wel plezier aan beleefd en veel dingen geleerd. Wat wel te doen en ook wat niet te doen.

Voorlopig wordt het modules bouwen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #160 Gepost op: 21 januari 2024, 14:03:44 »
Aan de ene kant jammer, aan de andere kan er dan wel weer wat nieuws komen!  (y)