Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42331 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #15 Gepost op: 12 oktober 2019, 00:41:59 »
Dat was mij niet bekend, weer wat geleerd. Je spreekt beter C dan ik, met Nederlands is het kennelijk net andersom...  ;-p

Sorry voor het gebruik van al die termen  ;), maar dat krijg je na 36 jaar C/C++ programmeren. Meestal probeer ik dat te vermijden, maar nu dacht ik dat deze termen wel gebruikt konden worden omdat het tot een soort basis kennis voor deze groep programmeer talen behoort.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 10:14:45 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2019, 11:28:24 »
Ik heb deze week wat tijd besteed aan mijn handregelaar. Ik had er eerder 1 half gemaakt en ik had een slechte start gemaakt:

Ik had ooit een digitale wekker voor mezelf gemaakt van hout. Die was erg goed gelukt maar het was veel werk om de behuizing te maken. Dus nu dacht ik dat doe ik weer effetjes... Ik had me zodoende een beetje verkeken op het werk en ik had niet meer de motivatie het ding af te maken.

Er zat ook nog een miniscuul ontwerp foutje. Zoals jullie kunnen zien had ik zelf een print gemaakt met een atmega 328 chippie er op. Het idee was dat ik hem via een andere arduino kon programmeren via ICSP. Voor onverklaarbare redenen wilde dat deze keer maar niet lukken. Het lukte me wel om de atmega te voorzien van een bootloader (althans dat zei de arduino IDE tegen me). Nu kon ik hem programmeren met een USB TTL converter. Daarbij waren er al 2 problemen. De bluetooth module zat al direct op de Rx/Tx pinnen gesoldeerd, hetgeen waarschijnlijk zou verhinderen dat ik hem met usb zou kunnen programmeren en ik had geen breakout pinnen voor de aansluitingen gemaakt. Op dit punt was ik er helemaal klaar mee met dit ding.

Toen kwam ik het Hoekdam draadje een mooie behuizing tegen van Conrad wat er wel netjes uitzag. Toen dacht, dat moet ik ook! Dus ik ben gaan bestellen en heb nu gemaakt:

Een knappere uitziende handcontroller die ik wel kan programmeren  ;)

De binnenkant.

Ik heb geprobeerd (en ben redelijk geslaagd) om het ding ergonomisch te maken. Ik wilde dat ik hem met 1 hand kan bedienen en dat hij draadloos is. Er zit een batterij in en een bluetooth module. Bluetooth is ontzettend simpel in het gebruik. Als je bekend ben met Serial.print(); dan kan je ook bluetooth.

De bediening is heel simpel. Als ik een toets indruk of aan de potmeter draai, dan en dan alleen dan stuurt de controller de wijziging naar m'n zelf gemaakte DCC centrale via bluetooth. De DCC centrale stuurt daarop feedback terug van de wijziging, deze feedback zorgt er alleen voor dat het LCD van nieuwe informatie wordt voorzien.

Met de getallen toetsen kan ik in een nummer opsturen. De DCC centrale maakt daar een adres van. Als ik een 3 opstuur, dan kan ik per direct adres 3 aansturen. Loc op adres 3 krijgt echter pas een instructie als ik de snelheid of een functie wijzig. Er zit dan ook geen dode tijd in de responsie. Ik kan meteen de loc aansturen. Als ik binnen 2.5 seconde nog een getal stuur dan wordt het adres aangepast. Als ik dus een 3 en een 2 in tik, wordt adres 32 gevormd en opgestuurd. Als ik langer wacht dan die 2.5 seconde, wordt het nieuwe adres 2.

Met het rode knopje kan ik de baanspanning  toggelen.

Ik kan ook adressen inleren, maar ik moet hiervoor nog een extra knopje inbouwen (of ik kan langer de baanspanning knop ingedrukt houden). Ik kan tot heden alleen DCC adressen doen met 14 of 28 snelheidsstapjes.

De potmeter werkt 2 richtingen op. Ik kan kan hem van -90 tot +90 graden draaien en zo zet ik de snelheid van -28 tot +28 stapjes (eigenlijk is het bereik 0 - 56 waarbij 28 eigenlijk 0 is). De potmeter kan verder dan 90 graden draaien, maar dat leek me oncomfortabeler aansturen en daarom heb ik 2 dode gebiedjes gecreëerd.

Met * kan in de koplampen aan/uit zetten. Met A-D kan ik de loc functies toggelen en met # kan ik kiezen tussen F1-F4 of F5-F8.

De bluetooth module zit op de pinnen A0 en A1 en wordt via arduino's SoftwareSerial library aangestuurd. Ik had voor het soldeer gemak namelijk 8 pinnen nodig die naast elkaar zitten en op een uno vind je die maar op 1 plek. Pin 0 t/m 7.

Ik kan de DCC centrale ook nog aansturen met mijn telefoon

Dit is een standaard en gratis app die je in de playstore kan vinden. De app kan verbinding maken met een bluetooth module. Je kan instellen welke knoppen je wilt hebben, hoe de knoppen heten en wat de knoppen moeten versturen.
Dit kan een character zijn of een hele zin.

De app werkt hetzelfde als de handcontroller muv de potmeter. Daarvoor in de plaats heb 4 pijltjes gemaakt, 2 voor stapjes van 3 en 2 voor stapjes van 1. Ook deze app krijgt feedback teksten van de DCC centrale. De centrale kan ook een instructie sturen om het scherm te wissen (functionaliteit van de app). Zo staat alleen de laatste opdracht in het scherm.

Ik heb nog een probleempje met de batterij voeding die ik nog moet oplossen, maar het programma is zo goed als af.

Het lijkt me ook leuk om misschien ooit voor de club een nieuwe DCC centrale te maken maar dan wil ik het met WiFi of zigBee modules uitvoeren ipv BT. Dan kan ik meerdere handregelaars op 1 DCC centrale laten werken.

Tot de volgende update
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #17 Gepost op: 26 oktober 2019, 18:51:36 »
Deze week een beetje elektronica kunnen doen.

Zo zie ik graag mijn elektronica, geordend met weinig draden  :police:

Rechts boven zie je een printje met een arduino nano, max485 boardje en hij heeft 3 connectors die allemaal dezelfde verbindingen hebben. Ik heb er 2 voor een flatcable en 1 om direct een IO extender tegen aan te prikken. Verder heeft het printje 2x dubbele kroonstenen voor de baanspanning/massa en voor de Rs485 bus. Helemaal rechts onderin, zie je het bordje om alle servo motors voor de wissels aan te sturen. Ik moet hier nog een verloopje maken zodat ik deze aan de andere print kan prikken

Links van de hoofdcontroller hangt een schakelende voeding die de baan spanning omzet in 5VDC. Ik had nog bijna een probleem met deze. Ik wilde eerste de baanspanning gelijkrichten en dan in de converter stoppen. Dat kon helaas niet omdat ik baan massa met de massa van het 5V moet verbinden. Dat zou er toe leiden dat ik kortsluiting zou maken over 1 van de diodes. De enige oplossing was om de baanspanning met 1 diode enkelzijdig gelijk te richten en er een elco achter hangen.

Het printje rechts onder heeft 2 dubbele 8 pins IO poorten. Op deze zal ik dmv een 5v relais een ontkoppelrails aansluiten en de rest wordt voor terugmelders gebruikt. Ik heb meer van deze printjes gemaakt en ik kan ze direct aan elkaar prikken of via de flatcable. Ik kan ook meer dan 2 apparaten aan dezelfde flat cable hangen. Het schakelbord heeft 2 van dezelfde IO extenders.

Ik probeer altijd zo veel mogelijk met ijzerdraad te solderen. Ik gebruik vaak ook kopertape.

Onderkant van de IO extender.

De hoofdcontroller van onder.


Ik moet bij de IO extender print allen nog 2 pinnetjes om solderen. Ik had een klein denk foutje gemaakt met de flatcable connectoren. De SDA en SCL zijn nu omgewisseld  ::)

Ik moet zeggen dat ik erg gelukkig ben met de flat cables. Ik kan de connectoren er zo op prikken. Dat heeft geen soldeer werk meer nodig. Ik heb ze niet te lang gemaakt omdat ze voor de I2C bus zijn.


Ik heb ook nog wat software werk moeten verrichten. Ik had aanvankelijk bepaalde gebieden in mn EEPROM gereserveerd voor verschillende objecten. Ik had voor o.a. 64 geheugen cellen en 64 terugmelders plaats gemaakt. Nu kan ik geen 128 items hebben, zoveel IO heb ik niet. Omdat ik ook nog lichtseinen, ontkoppelaars en  spoorwegovergangen dynamisch wil kunnen maken, heb ik nu een ander plan bedacht. Elk item heeft nu 8 bytes gereserveerd en het begin adres is nu gelinkt aan de IO waar deze aan hangt.  Dit maakte de software veel makkelijker en korter. Ik kon hele functies of weggooien of halveren.

De ledjes van het schakel paneel zaten tegenover de knopjes voor de geheugen cellen. In software was dit ook gefixeerd, maar kan ik dus op elke willekeurige IO het ledje zetten. Mocht ik ooit iets fout solderen, kan ik met SW oplossen.

Om het inleren te regelen, heb ik besloten om dat niet via de arduino monitor te doen. Dat ding herkent veel van de eerste 31 ascii instructies niet. Ik heb daarom nu putty gedownload om dit een beetje knap te kunnen doen. Naar Putty kan ik het scherm wissen en getallen op dezelfde plek aanmaken.

Ik heb een simpele state diagram gemaakt zodat ik de software goed kon orderen om de verscheidene objecten in te leren. Zo kan ik 3 verschillende wisselaansturingen invoeren (servo, relais, 2x spoel), seinen met en zonder servo voor een arm, 2 of 3 lichten. Het zit er allemaal in.


Ik heb ook een idee bedacht om een functionele spoorweg overgang te maken met 2 servo's en 2 knipperende leds. Het idee is dat ik via Putty tegen de arduino vertel, hoeveel sporen de overgang heeft (1 of 2) , op welke IO zijn bezetmelders komen en op welke IO de servo motors en leds zitten. Vervolgens wil ik met een state machine de overgang gaan aansturen. Het leuke is dat deze geen dependencies heeft met de rest van het systeem. De overgang draait volkomen parallel aan de andere processen. Als ik hier voor een goede class maak, kan elke arduino meer dan 1 overgang aansturen.


Ik heb voor de software liefhebber nog een beetje code.
De terminal code bestaats zoals al mn state machines uit 2 delen. De states en state machine.

De bollendiagram is erg makkelijk te vertalen naar de volgende code. Op werk doe ik dit ook en dan gebruik ik scripts om dit te genereren.
#define terminalCommand(x) break; case x: if(x##F())
extern byte menuF() { // called from main
switch(subCommand){
default: {
nextCommand(getType); }

terminalCommand(getType) {
nextCommand(getID); }

terminalCommand(getID) {
nextCommand(getIO); }

terminalCommand(getIO) {
if (type == turnout) nextCommand(getSwitchType);
else if (type == decouplerObject) nextCommand(getDecouplerIO);
else nextCommand(hasLed); }

terminalCommand(curvedOrStraight) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(hasLed) {
if(hasLedIO == YES) nextCommand(getLedIO);
else nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(getLedIO) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(getSwitchType) {
if(switchType == COILS
|| switchType == RELAY) nextCommand(curvedOrStraight);
else nextCommand(adjustCurvedPosition); }

terminalCommand(adjustCurvedPosition) {
nextCommand(adjustStraightPosition); }

terminalCommand(adjustStraightPosition) {
nextCommand(storeObject); }

terminalCommand(storeObject) {
nextCommand(0);
return 1; }
break; }
return 0; }
#undef terminalCommand
De uitlijning klopt niet helemaal, bij mij staat alles perfect uitgelijnd :police:. Ik zie ook mijn code graag zoals de electronica, duidelijk en geordend.

Een van de states uitgelicht:
terminalCommand(getIO) {
if(firstEntry) { firstEntry = 0;
Serial.println("select IO 0-63, press ENTER when ready"); }
if(serialByte && makeNumber(&IO,serialByte,0,63,'\n')) {
return 1; }
return 0;}

Alle states zien er zo uit.
Er wordt 1 malig text geprint en de functie 'makeNumber()' zorgt er voor dat je de getallen goed kan invoeren. Als argumenten moet je adres van de te wijzigen variabele opgeven, de minimale en maximale waardes en de character waardoor makeNumber 'true' returnt en daarmee de state beëindigt.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2019, 17:57:53 »
Ik realiseerde me dat ik mooie achtergrondjes nodig had. Een van onze clubleden was zo aardig me daar bij te helpen. Hij liet me de 'Bob Ross' methode zien en het zag er echt heel simpel uit. Dat wil ik zeker een keer zelf gaan proberen.


Toen ik de achtergrondjes wilde plaatsen, realiseerde ik me dat sommige delen van mn baan niet erg goed zijn.

Om te beginnen liep de lijn van de 2 naast liggende modules niet gelijk door het verkeerd aanleggen van de rails. Deze lijn wil ik wel goed hebben en dat resulteert in:


Om dit op te lossen wil ik het baanplan wijzigen. De module aan de rechter kant was gemaakt met het idee dat hij ooit scheef zou staan en nu heb ik:

Het missende driehoekje heb ik nog, maar ik ben er over uit dat ik het baanplan hier ook moet wijzigen. Ik heb ook nog een beetje ruimte niet goed benut en dat wil ik ook veranderen.


Deze hele module wordt vervangen door een module die 20 breder is en 20 cm langer. Zo kan ik een R2 boog in een R3 boog veranderen en heb ik iets meer speelruimte. (Jammer dat mijn traxxen niet op deze baan passen  ::) )

Het nieuwe baanplan ziet er zo uit


De wissels tussen Haarsem aan zee en Haarsem-west haal ik weg zodat de sporen iets natuurlijker kunnen lopen en de modules weer gelijk lopen. Het sporenplan van de industrie module blijft ongeveer gelijk. Ik heb uren en uren besteed aan andere baanplannen maar ik was uiteindelijk toch weer op hetzelfde uitgekomen alleen iets groter. Ik ben nog in twijfel of ik mijn 2 drieweg wissels wil gebruiken voor de locloods of dat ik dit niet toe zodat ik wat meer ruimte over heb voor de scenery.

Het spoor naar het schaduwstation wordt verborgen achter de achtergrondjes.

Ook ik heb Haarsem-Oost aangepast omdat het voormalige sporenplan exact hetzelfde was als dat van West in spiegelbeeld en ik vond het nogal zaai. Daarom heb ik 1 wissel verlegd met een kopspoortje. Ik had ook hier menig tijd ingestoken voor alternatieven, maar ik moest me houden aan 2 dingen.

Ik wil daar kunnen omlopen en er moet een dubbele hondekop-2 schakeling aan kunnen doen. Het blijft wel een enkel perrons stations. En het spoor loopt verder de hoek om naar mijn bureau. Maar deze zal ik als laatste aanleggen. Station West ga ik ook verbreden omdat ik nog wat ruimte over heb.

Station West en de haven wil ik gaan bouwen naar het model van omgeving Ijmuiden, een rustig duin gebied. Naar het Oosten wil ik het meer polder-achtig maken.

Ik heb de software ook bijna af voor onder de baan. Ik heb het programma nu zo gekregen dat ik verscheidene IO aan elkaar kan koppelen. Ik heb nu bijvoorbeeld 1 ontkoppelrail zitten aan een IO extender die aan dezelfde arduino hangt als het schakelpaneel. Als ik het ingeleerde knopje van het schakelpaneel indruk, gaat er 1 ledje branden (Een led voor feedback is ook optioneel) en de ontkoppelaar zelf schakelt mee.

Het treinprogramma krijgt ook de mogelijkheid om alle rail items te bedienen. Ik ben ook al begonnen aan het opzetten van de seinen. Ik wil zowel licht seinen als servo gestuurde seinen en allerlei combinaties daarvan aan kunnen sturen.

Het wisselgedeelte is ook al bijna af. Ik kan kiezen uit 3 types, servo motor, spoel aansturing met 2 IO en aansturing via een relay met 1 IO. Ik kan ook via de terminal de richtingen omdraaien.

Ik wil als laatste 'item'ook nog led circuits aan kunnen sturen met schakelpaneel knopjes. Wanneer dat af is, is de software helemaal configureerbaar voor elk object.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2019, 21:20:26 »
Hoi,

Zeer interessant te lezen wat je zoal doet.

Het klinkt alsof het makkelijk te doen is.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2020, 21:51:46 »
@koen. Programmeren is ook een hobby van me. Voor werk was ik begonnen met het gebruiken van scripts om code en hele project folders te genereren om zo meer bugs te voorkomen en om je SW makkelijker te onderhouden en beheren. Parallel heb ik dit ook voor het Arduino platform gedaan. Dit heeft nog wat liefde nodig maar ik ben al ver (y).
Ik heb alleen maar zoveel tijd en ik wil zo graag aan m'n scenery werken.

Dat brengt me naar de update. Deze vakantie heb ik een paar dingetjes gedaan. Ik heb om te beginnen nieuwe modules gemaakt voor de industrie zijde.


Met nieuw baanplaan uitgelegd.


Ik heb ook de bakken voorzien van verf. De grote moet nog een stukje, maar ik had geen zin meer. ::)

Op de grote bak liggen laminaat onder vloer platen van 7mm dik. Deze liggen er om het geluid te beperken. Er zit echter ook een harde laag voorstrijksel op gesmeerd. Dus ik hoop dat het zal werken. De grote bak bestaat uit 2 delen omdat hij anders misschien niet meer de trap af zou kunnen gaan. Zo heb ik ook de sporen gelegd. Ik wil alle C rails hier gaan doorzagen.

Ik wil echter eerst de scenery gaan aanpassen van de haven. Ik moet alleen nog goede grijze verf kopen. Ik ben nu nog in dubio over wat ik met de rails moet doen. Het liefst wil ik de rails verzinken zodat het lijkt of ze in het beton liggen. Daarvoor moet ik het land rondom de rails verhogen. Alleen de nieuwe haven wanden (halve aughagen platen) liggen daar iets te laag voor.

Ik weet nu even niet meer wat handig is om te doen hier. Advies is erg welkom. Een paar foto's van de situatie:



Als laatste heb ik een leuk stationsgebouw gevonden in mijn verzameling oude geërfde huisjes.


Dit station wil ik vernederlandsen. Hij moet ook iets hoger komen te liggen, maar gelukkig heb ik nog 20m2+ aan laminaat ondervloer over  (y).

Ik heb ook alle benodigde aughagen platen. Om het perron te betegelen. Ik heb gelezen hoe je dat met een gebogen perron kan doen, maar het lijkt me lastig.

Nu ik de smaak te pakken heb qua scenery hoop ik wat frequenter interessantere updates te kunnen doen.

Dus tot de volgende,

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2020, 22:01:05 »
Nu ik de smaak van scenery eindelijk goed te pakken heb, ben ik zoveel als mogelijk bezig met de bouw.

Ik heb alle bakken geverfd, rails geroest, gebouwen geweatherd, station geverfd, haven kade vervuild en perron delen gemaakt.

Als eerst de haven





Ik heb 2 van m'n gebouwtjes, een kolen ding? en een kraan, grondig geweatherd en gerepareerd. Ik had deze ooit voor een prikkie op MP gekocht. Ik wilde eigenlijk alleen de kraan voor dat geld maar ik kreeg er nog meer gebouwen bij.

Als ik nu 's avonds geen zin meer heb dan pak ik nog ff een wagonnetje en die weather ik dan ook even mee. Alleen mijn weather skills bestaan uit het gebruiken van verdunde roest en stof kleur verf. Desalniettemin ben ik er nog wel blij mee. Als ik eenmaal wat meer weather dingetjes onder de knie heb, moeten m'n locs er ook aan geloven  (y)

Omdat ik het kade spoor niet meer kon verzakken (en omdat die C-rails zo belachelijk hoog is), heb ik de rails maar ballast met de grijzige ballast die ik nog over had van m'n Schotland traject. Het blijft nog steeds dramatisch dat C-rails. Vooral bij de 'schouders' van het ballastbed zie je toch nog hier en daar een stukje van het bed zelf. Dit valt gelukkig niet op door de grijze kleur ballast.

Voor het volgende stuk te ballasten heb ik wat sculptamold aangebracht. Ik was bezig en ik dacht "ben ik nu m'n dure sculptamold voor aan het gebruiken?".  ???

Hiervoor wil ik eigenlijk zaagsel/houtlijm mixen maar ik had geen zaagsel voorhand en ongeduldig dat ik ben  ::)

Voor degene die m'n stationnetje nog niet gezien hebben:


Ik ben met deze nog niet klaar. Ik moet nog veel details er voor maken.

Tot de volgende update weer!

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2020, 22:48:43 »
Hoi,

Herkenbaar. In een keer bouw je een hele hoop tegelijk.

Gr Koen.



Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2020, 13:29:20 »
Heb van het weekend nog wat ditjes en datjes gedaan. Ik ben alleen m'n 2mm styreen plaat tijdelijk eventjes kwijt... Dan maak ik ook de stoepranden af. En ik wil lantaarns gaan maken. Ik denk dat ik een stuk messing buis neem en er een draadje door trek met een diffuus ledje. Dan wil ik kijken of ik met papier en alu folie iets leuks in elkaan kan flansen.

Het station is nu grotendeels klaar (er komt nog verlichting in)

Het station krijgt ook nog een verhoogde trap zodat de preisertjes niet zo'n grote sprong moeten maken.

Het perron is aan de stations zijde klaar. De andere kant moet nog, maar de Aughagens die ik nodig had, waren op in de treinwinkel. Dus dat laat nog even op zich wachten.

Zoals je ziet, heb ik gefaald met de witte tegels  :-[. Die zijn niet helemaal zoals de 'realiteit'. Ik vind ze gelukkig nog steeds mooi dus in dat opzicht ben ik geslaagd  (y)

Ik maak nu van styreen strips mooie strakke stoepranden  ;D.


Ik heb behalve een fascinatie voor treinen ook een fascinatie voor windmolens, trekkers en zeppelins. Ik moet natuurlijk perse minimaal 1 molen hebben.

Ik heb de basisplaat gezaagd en geverfd. Ik wil met faller platen een padje rondom de molen maken, met grind de rest van de plaat opvullen en een mooi wit of bruin hek maken. Ik weet alleen nog niet waarvan. Ik zou styreen kunnen gebruiken, maar ik vind de evergreen stripjes bij de treinwinkel best wel duur. €6,75 voor een pakje stripjes van nog geen mm dik.....

Achter de molen wil ik een weg aanleggen naar achter toe. Waar de DE2 staat, komt een overgang. Ik heb 2 mooie artitec andreas kruisen gekocht  :-X. Toen kwam ik er achter dat ik nergens een geschikt dubbel spoor had liggen voor de overgang  (y) (y) (y). Dus nu doe ik het achter het station voordat de sporen helemaal zijn samengevoegd.

Met grasmat wil ik een soepele helling tussen molen plaat en trein plaat maken als dat lukt. Anders plamuur ik een paar mooie schuine randjes en strooi ik er groen en gras op. De motor van de molen is getest en werkend. Ik heb de eerste laag verdunde grijze verf er overheen gehaald, maar ik denk dat ik dat nog een keer wil doen. En een laagje revell 82 earth brown is misschien ook een mooie toevoeging aan de kleur.

Ik wil eigenlijk de molen omverven naar voorbeeld van de koren molen, de Nachtegaal in de Beemster. En het is nu ook noodzaak geworden dat er bloemperkjes bij komen.

foto van visitbeemster.nl

Ik heb aan de haven nu stro/houtlijm/water mengsel aangebracht als ondergrond voor ballast. Ik ben nog niet onder de indruk. Ik wilde natuurlijk eigenlijk zaagsel hebben, maar dit is wat de supermarkt had. Het duurt wel erg lang voordat het droog is. Ik vraag me af of het zal werken zo. Ik heb er een beetje een hard hoofd in. Op internet las ik ook dat ik onverdunde houtlijm moest gebruiken, maar er ging zoooo veel lijm in dat ik me toch genoodzaakt voelde om een beetje water te gebruiken. Maar het is nu een kwestie van ballast er over gieten en kijken hoe en of het blijft liggen


Het vorige ballastte stuk heeft overduidelijk nog wat meer ballast nodig. En vooral ook recht opstaand gras. Hoe dat groen er nu bij ligt :-[ dat is het eh, net niet helemaal.

Druk blijf ik bezig..

Bas.

P.S. ik heb ook van Gogh pastelkrijtjes gekocht. Die dingen waren nog duur ook en ik gebruik straks waarschijnlijk 80% niet... Dat wordt deze week ook weer weatheren oefenen op wagonnetjes.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2020, 17:24:54 »
Ik heb vandaag alleen de basis van de molen gemaakt. :laugh:


Beetje monniken werk zo'n hek ff in elkaar te lijmen :angel:


Het stenen pad is een klein beetje grof geworden. Ik wilde eerst een faller kartonnetje gebruiken met stenen pad motief, maar ik dacht dat wordt vast niet zo mooi. Daarom koos ik uiteindelijk voor iets grofere korrels dan het grind voor de stenen, ik denk dat menig preisertje nu zijn enkels zal bezeren.  ::)


Een klein detailtje is dat het kruiwiel van de molen tamelijk hoog zit. Ik denk dat je hier wel een preisertje nodig heb van 2,20m.



Ik ben nog niet klaar. Ik moet nieuwe gekleurde stroken zien te printen voor de wiekens. De hekjes wil ik wit verven. En ik wil nog een circel maken.

Ik ben ook nog niet uit de kleur van de molen. De 2e laag grijs doet hem goed maar het is nog niet helemaal. Misschien dat een verdund laagje Revell 84 oplossing kan bieden??

Bas
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2020, 17:26:25 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2020, 21:52:22 »
Ik ben deze week bezig geweest met Haarsem Oost. Ik heb op de NMD dagen in Alkmaar van mn eigen club voor een prikkie 2 gebouwtjes gekocht. Een stations gebouw en een geweatherd seinhuis met interieur.

En ik heb een mooie trix 1100 gekocht. Het is ironische dat een analoge niet-marklin makkelijker te digitaliseren is dan een analoge marklin  ;D. Ik zag ook erg veel marklin 1139 liggen op de beurs, maar die kleur grijs was me echt veel te licht. Afin hier de loc voor diegene die hem nog niet gezien hebben.

Ik heb ook een setje dafjes gekocht, Ik meen dat ze qua tijdperk aardig in de buurt komen.



Deze moet nog gekwast worden. IK ga deze oker kleurige strepen geven  (y). Ik heb ook iets gehoord over het gebruik van zilverpoets om te voegen. Ik was tevreden over mijn eerder behaalde resultaten met verdunde grijze verf, maar ik moet zeggen dat het niet echt perfect was. Het cement zit helaas niet overal  :-\


Het seinhuis heeft ook mooi interieur, ik heb het alleen niet goed op de foto gezet  :-[ . Er komt ook 1 geel draadje uit dus ik vermoed dat er ook licht in zit, ik mis alleen het andere draadje nog.

Het sporenplan is als volgt geworden:

Het perron moet langs de gehele lengte passen om de dubbele hondekop 2 te accomoderen. Het past toch weer net aan allemaal  ;D Ik kan ook net aan kopmaken met 2 plan E rijtuigen... mits ze 1:100 lengteschaal hebben  ;)

Ik ben er nog niet uit waar ik precies het station wil hebben. Ik dacht aan plaats 1 of 2. En ik wilde een loods plaatsen op plaats 3. Het is misschien ook geen slecht idee om het zijspoortje in te korten en het station op plaats 3 te zetten  ??? Wat jullie?

Ik ben ook begonnen met de bouw van het perron. De dealer heeft op het moment niet de juiste aughagenplaatjes voor me, dus daar wacht ik nog steeds op. Het perron van het andere station is ook nog steeds niet af...

Ik zat lang na te denken over hoe ik het perron wilde maken. Hij moest 1.5cm dik worden en 5cm breed en ik had geen zin om te gaan zagen in hout en ondervloer. Ik heb uiteindelijk heel vakkundig een perron van etalage karton vervaardigd. Met een lineaal en een stanley mes ben ik aan het snijden geweest en voila:


 Voordat ik verder ga, moet ik eerst zeker van de plaats van het station zijn zodat ik de hellingen in het perron kan maken.

nog een totaal plaatje


Ik ben ook begonnen met een betere implementatie van de elektronica structuur. Ik had al een langere tijd in gedachten om ijzerdraadjes te spannen voor de ringleiding. Aan de ijzerdraden kan ik makkelijk draadje solderen.


In plaats van een extra wisselspanningsdraadje te leggen, ga ik een 12-18V gelijksspanningsdraadje aanleggen. Ik heb voor de elektronica voeding gelijkspanning nodig. En aangezien ik waarschijnlijk toch overal leds ga inbouwen.... heb ik meteen een goede anti *** 'schakeling'.

Ik ga komende tijd ook beginnen met zelfbouw lantaarns. Ik wil aan een messing buis een diffuus ledje solderen die naar boven schijnt. Dan maak ik een hoedje met aluminium om het licht een beetje te weerkaatsen naar beneden. Ik denk niet dat het de mooiste lantaarns worden, wel de goedkoopste  ::).

Ik blijf lekker verder borduren bouwen,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2020, 22:05:55 »
Wat betreft je perron gewoon testen met je treinen hoe ze er langs staan.
Kijken wat je voor je goederenspoor nodig hebt aan lengte.

Valt die kruiwiel van die molen niet te verlagen?
Gek idee, miss anders een houten bordes langs het wiel.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2020, 23:19:47 »
Beste Koen.

Er is nog niks binnen geschoten voor dat kruiwiel. De molen komt wel in de hoek van de kamer te staan dus ik kan hem wel uit het zicht verbergen.

Ik heb vanaaf mijn station gekwast en ik vind helemaal geweldig.  :angel:

Ik zit er aan te denken om de grijze strepen van het andere station te vervangen door oker kleurige. Het fleurt de boel wel op.

Ik kwam er tijdens het sauzen achter dat het station aan een kant een goederen sectie heeft. Daarom komt het station op plaats 3 te staan.

Het goederen perron komt tussen de sporen in. Dan past er net 1 wagon naast. Het zijspoortje moet ik een paar cm inkorten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2020, 08:49:38 »
Misschien je inrijwissel onderaan de tekening verplaatsen naar buiten/voor het station.
Dan heb je om de hoek miss nog plek voor een extra kopspoortje en iets ruimer perronspoor.

(door het bochtje ontstond de indruk dat je daar de hoek om ging maar zie in je plan dat dat niet het geval is.)

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2020, 08:55:18 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #29 Gepost op: 14 maart 2020, 23:43:52 »
Koen, ik zit erg met de lengte in de knoop. Het spoor houdt hier namelijk op. Ik heb het net zo lang gemaakt dat een mp3000 kan omlopen. (y). Getrokken treinen kunnen slechts 2 rijtuigen lang zijn als ik wil kunnen omlopen.

Ik heb vandaag nog wat gewerkt aan de perrons. Ik hoop dat mijn aughagens eens opschieten  :police: ik wil het perron van het andere station ook eens afmaken.


Het laad los perron kan slechts 1 wagon hebben. Hij sluit wel logisch aan op het station. Alle bakstenen muurtjes worden nog gekwast. De 6400 kan er net langs, deze is het breedste van al m'n treinen. Als deze past, past alles  (y)

Morgen wil ik het pad naar het perron maken. Ik wil me nu veel gaan richten op de details. Dus alle stations attributen zoals borden en bankjes. Ik wil kijken of ik met de computer een paar mooie borden kan maken.

Ik zat overigens te denken om voor de hekjes messing staven te gebruiken en die rood te verven.


De tegels zijn alleen 45 gedraaid tov de station tegels. Ik had per toeval ooit een verkeerd plaatje gekocht en deze leek me wel toepasselijk.

Het karton werkt best fijn om perrons mee te maken. Met een ijzeren lineaal en een mesje snij en buig ik alles met gemak.


Tot de volgende update,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)