Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door ArjanB
Vandaag om 00:08:58
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
10 december 2018, 23:36:52
Roco rijtuigen ontsporen door Miketrein
10 december 2018, 23:17:56
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
10 december 2018, 23:02:57
Aansluitklemmen Fleischmann Profi storen vaak door Sander.
10 december 2018, 22:51:07
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door tuurtje
10 december 2018, 22:50:49
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
10 december 2018, 22:42:14
Locomotief rijd verkeerde kant op na vast lopen computer. door Timo
10 december 2018, 22:40:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 december 2018, 22:26:57
Havnebane Aalborg Øst. door Edsko Hekman
10 december 2018, 22:20:15
Foto's Houten Digitaal 2018 door ca.gorter
10 december 2018, 22:14:02
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
10 december 2018, 21:54:48
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door jerrytrein
10 december 2018, 21:53:20
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door Noordernet
10 december 2018, 21:36:27
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door tinus
10 december 2018, 21:31:06
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door Frans Peeters
10 december 2018, 21:16:26
Baan in Los Angeles door Wim Vink
10 december 2018, 21:15:46
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
10 december 2018, 21:07:00
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
10 december 2018, 20:40:51
Oude jeugdhobby weer oppakken door Frans Peeters
10 december 2018, 20:38:51
Raadplaatje door Edgar
10 december 2018, 20:33:06
  

Auteur Topic: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?  (gelezen 3186 keer)

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #45 Gepost op: 20 november 2018, 22:42:43 »
Tim, ik gaf al aan dat de omschakelingen inderdaad een complicerende factor is, maar verder hardware matig is het verschil tussen een traxx 140F (Br186.0) of 160P (Br146.5) verder niet zo groot. De laatste heeft alleen draaistellen met volledig afgeveerde motoren, iets dat voor de HS-diensten eigenlijk onontbeerlijk is. Daar is de keuze voor de 140F op z’n mist arbitraire, maar ook daaraan heeft Bombardier vanharte haar medewerking aan verleend en laten certificeren.

Wat mij vooral irriteerd is dat Bombardier voor de traxx bij NSR geen stabiele software lijken te kunnen produceren, ook na zovele jaren. Maar ja, daar schijnen ze bij Bombardier gewoon patent op te hebben en dat niet allen bij NSR. Nu Bombardier zegd dat NSR de locomotieven oneigelijk gebruikt, zegd dit meer over Bombardier houding aanneemt in deze dan wat dan ook.
Jeanne Kok

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #46 Gepost op: 20 november 2018, 22:50:42 »
Door de jaren heen met veel materieel gereden.

Bij mij staat (voor velen geen verrassing) de DE64/6500 loc op nummer 1. De loc is veelzijdig, goed uitzicht, stil, fijne bediening, krachtig, goede constructie voor wat betreft het controleren van de loc. Nadeel is wel dat de loc niet over airco beschikt maar bij zoveel plus punten mag dat ontbreken. Overigens vind ik de loc er goed uitzien en een mooi geluid hebben.

Ook de E1600 ben ik erg fan van, je voelt je nog machinist, als er wat loos is kun je nog wat doen. Met die loc kom je altijd thuis. Nadeel is wel dat het vermorgen van de loc te groot is voor zijn 83 ton eigen gewicht waardoor de loc relatief snel slipt. Echter voel je de loc wel goed aan tijdens de rit!

De class 66 was niet kapot te krijgen en ook berensterk.
Nadeel was wel dat ze luid en klein waren. De kannen olie van 20 liter die je in de loc moest vullen in de zomer was geen pretje.
Je kon heerlijk onderuit zitten, en omdat je links zit kon je gemakkelijk rangeren met de rangeerder en je seinen zelf goed waarnemen bij het "achteruit" rangeren.

De G1206 beschikt net als de 6400 over een goed uitzicht maar de Hydraulische aandrijving was niet je van het. De bak werd snel (te) warm. Het geluid was ook niet echt mooi...
Voor de G2000 geldt dat ook, traag maar goede zichtlijnen en de bediening van de G2000 is wel prettig. Al snel noemden wij ze de "tenaladys" er liep altijd wel ergens vloeistof uit.

Reeks 55 was ouderwets, tornen met de hand voor het starten en  het geluid was geweldig en het rijden was "appart" van je af remmen (remkraan wegduwen was remmen) en een intimiderende dodeman met een pedaal in midden stand... was erg wennen.

De BR189 heb ik vanaf het begin nooit fijn gevonden. Wellicht omdat deze "kar" de 6400 van de troon heeft gestoten.
De stem die "storing" roept als er wat loos is wat geen enkele toehevoegde waarde heeft tijdens de rit. De meters hebben plaats gemaakt voor displays. "Meldlampen" vallen minder op hierdoor. Het dimmen van de schermen is soms lastig. De loc resoneert, bij het inschakelen van de cabine verwarming komt er veel koude lucht, buiten de herrie om laat deze instalatie soms ook de voetplaat trillen. De deuren zijn zwaar en niet allemaal voorzien van een sleutelgat. De rare platte opstap stangen liggen niet fijn in de hand en de loc maakt veel herrie.

De BR193 is wat dit betreft beter, het ontbreken van een raam aan de zijkant is jammer, met name bij rangeren in Duitsland.
De techniek is opzich fijn maar er zijn veel zaken welke onder de rijvoorwaarden zijn opgenomen. Dit resulteert erin dat sommige storingen welke niet belangrijk zijn de vrijgave tot tractie blokeren. Ik vind de "kar" (van een loc kun je niet spreken vind ik bij die moderne meuk) prettiger dan de 189 en 186. De 186 vind ik lawaaiig, zeker door het gesteun en gekreun van de demper welke zijwaardse bewegingen moet opvangen. De 186 "denkt" ook teveel zelf na, gooit zelf de locrem erop als je bijna stilstaat. Gooit zelf de snelschakelaar uit op de betuweroute bij fase scheidingen e.d. als machinist vind ik het prettig dat ik de loc bedien en niet andersom.

Persoonlijk ben ik meer  an de oude meuk, leuker om mee te werken en jij bent nog machinist doordat je de loc echt bediend. Bij een moderne loc kun je de "pook" naar voren gooien en hij regelt alles zelf. De 193 bepaald zelfs hoe snel hij het vermogen echt opbouwd, ondanks dat jij als machinist 100% vraagt. De oudere loccen geven wat je vraagt... daar doe ik het voor  (y)

Gr. Silvester
Gr. Silvester

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #47 Gepost op: 21 november 2018, 07:58:02 »
Voor mij persoonlijk de BLS Re 425.....

Groeten

Bas

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3806
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #48 Gepost op: 21 november 2018, 09:36:47 »
G1206 is ook niet echt bedoeld voor lange zware treinen over grote afstanden; maar voor rangeren en werktreinen is het wel een fijne lok. Hydrobak is even wennen tov diesel-elektrisch maar ik vind het wel fijn werken, vooral ook de hydrobremse. Zeker ook omdat de treinrem geen 'half standje' kent, het is meteen het anker vol uit. Geluid zit er overigens best in een G1206  :angel:
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2536
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #49 Gepost op: 21 november 2018, 13:06:06 »
Ook de E1600 ben ik erg fan van, je voelt je nog machinist, als er wat loos is kun je nog wat doen. Met die loc kom je altijd thuis.

Is dat zo? Als buitenstaander had ik juist het idee gekregen dat ze nogal eens panne hebben. Alleen al hier in en bij Goes heb ik er in een aantal jaar tijd al 3 zien stranden met een goederentrein.
Reinier

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #50 Gepost op: 21 november 2018, 13:08:49 »
Hangt natuurlijk ook af van de opleiding en de kunde van de machinist.
Met een 1600 kun je altijd thuis komen.
Gr. Silvester

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2609
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #51 Gepost op: 21 november 2018, 13:18:58 »
Behalve als je batterij spanning te laag is bij het opbouwen :p

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16357
    • Pagina van klaas
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #52 Gepost op: 21 november 2018, 13:20:05 »
Nou Silvester, dat is wel erg sterk uitgedrukt. Ik ken twee mannen waarvoor het bijna dagelijkse kost is om aan 1600'en te sleutelen, en die moeten regelmatig op pad om een loc te herstellen die niet meer op eigen kracht van zijn plek wil komen.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #53 Gepost op: 21 november 2018, 15:50:05 »
Als je bij het opbouwen problemen hebt ben je al thuis!
En tuurlijk hebben ze ook wel eens problemen maar "thuis" komen lukt altijd wel. Uiteraard zijn ze al op leeftijd maar wel betrouwbaar. Als ze te lang niks staan te doen heb je ook wel eens problemen omdat er niet voldoende lucht aanwezig is. Is het spaarreservoir leeg dan heb je een uitdaging :-)
Gr. Silvester

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16357
    • Pagina van klaas
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #54 Gepost op: 21 november 2018, 15:53:57 »
Wat bedoel je met thuiskomen? Dat jij thuiskomt en de loc ergens in een  weiland achterlaat?  8)
De gevallen waar ik van die monteurs over heb gehoord waren storingen die door de mcn niet waren op te lossen en waardoor de loc echt geen meter meer op eigen kracht van zijn plaats kwam.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

RhBfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #55 Gepost op: 21 november 2018, 16:06:34 »
Geef mij maar de type 26 NMBS ,zag er niet uit maar ging lekker huilen als ik hem pijn deed.
Gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #56 Gepost op: 21 november 2018, 16:16:18 »
een intimiderende dodeman met een pedaal in midden stand... was erg wennen.
Een dodeman om bang van te worden dus.  ;)

Frits

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #57 Gepost op: 21 november 2018, 16:21:39 »
Als je bij het opbouwen problemen hebt ben je al thuis!
En tuurlijk hebben ze ook wel eens problemen maar "thuis" komen lukt altijd wel. Uiteraard zijn ze al op leeftijd maar wel betrouwbaar. Als ze te lang niks staan te doen heb je ook wel eens problemen omdat er niet voldoende lucht aanwezig is. Is het spaarreservoir leeg dan heb je een uitdaging :-)
Ik stond vorige week toch echt stil met een compressor die niks meer deed en hersteld moest worden... Zonder dat kom je toch echt niet thuis!  :P

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1169
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #58 Gepost op: 21 november 2018, 18:11:30 »
Rijd dit jaar 25 jaar rond op den IJzeren weg en heb nog net de klassieke elocs meegemaakt bij NS, de 600 en 2200 en electrische treinstellen van mat'54 t/m VIRM.
Bij de cargo boeren gereden met bijna alles op de BR186, BR285 en Vectron na.
Tja, voorkeuren zijn er maar dat ligt er dan ook aan waarvoor je het mobiele kantoor gaat gebruiken.

Veel van de collega's hebben het niet op een Class 66. Ik denk er altijd maar aan dat het wel de eerste machine was waarvan men probeerde deze toegelaten te krijgen voor het Nederlandse spoornet. Zonder deze loc had de ontwikkeling van de private bedrijven er héél anders uitgezien. Tja, het is wat spartaans maar ik ben nog opgegroeid met ander veel meer spartaans spul en het trekt een hoop ton weg. Alleen was het makkelijker rijden toen er nog geen Bombardier rommel ingefrot was...
Qua diesel rijden vond ik de Class 58 altijd wel leuk. Die maakte een hoop herrie en de omgeving kon er mooi van meegenieten. Maar ook berensterk. Dat was de DE1024 ook alleen nogal storings gevoelig. Veel van de technieken zijn overgegaan naar de G2000. De breedbek variant vind ik een heerlijke lijndiesel. Goeie stoel en lekker geluidsarm binnen.

Maar ja, elk type loc heeft voors en tegens. Rangerend als machinist vond ik de 600 en 2200 (als de trein wat zwaarder werd) heerlijk. Met een radiobediening heb je dan toch liever een G1206 of een V100. Qua elok ga ik helemaal met Silvester mee. Heerlijk de 1600, als ie het doet! Maar een mDDM bij NS vond ik weer leuk wegens de geluidjes die het ding produceert. Qua reizigers mat waren de (V)IRM en DDAR fijn om ook vertraging er uit te kunnen rijden door hun krappe remcriterium bij ATB. Het systeem was bij één remstand al tevreden en kon je een station binnen vliegen! Koplopers zat je als een keizer op een hoge troon. Net zoals de geliefde 1200. Alleen was het daar weer meer werken met de weerstanden afschakelen. Maar ben blij dat ik nog zoveel oude types heb mee mogen maken.

Een echte favoriet heb ik dus niet. Maar ben wel héél blij dat de T73 bij m'n huidige shirtsponsor nu aan de kant staat. Dat vond ik echt helemaal niks!  8)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #59 Gepost op: 21 november 2018, 18:43:04 »
Behalve als je batterij spanning te laag is bij het opbouwen :p
Dan ga je al niet eens van huis :P
Groeten Joop, machinist Lls