Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS1220
Vandaag om 00:25:48
Stroomloos maken stuk spoor bij DCC? door NS1220
Vandaag om 00:11:31
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS1220
11 december 2018, 23:59:14
Roco h0, NS 1200 door sneek
11 december 2018, 23:31:02
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
11 december 2018, 23:24:09
het berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen door PeterNS
11 december 2018, 22:53:22
ICE-T pimpen door Dave.......
11 december 2018, 22:41:06
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door Silencer
11 december 2018, 22:39:12
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door spoor0
11 december 2018, 22:39:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
11 december 2018, 22:30:55
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door NS264
11 december 2018, 22:26:54
Aanschaffen BR245, Brawa of ACME? door Rondje_HO
11 december 2018, 22:19:31
Bouw Bührtal III door nachbar
11 december 2018, 22:12:41
Minitrix BR185 verlichting verkeerd om door phdirk
11 december 2018, 21:58:10
Langstraatspoorlijn modulebaan door Frans Peeters
11 december 2018, 21:57:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 december 2018, 21:54:19
Ratelende tandwielen? door ivanzon
11 december 2018, 21:52:03
Philotrain SS 867, de grote verbouwing door J1971
11 december 2018, 21:48:45
Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen. door ivanzon
11 december 2018, 21:36:16
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
11 december 2018, 21:36:12
Pronsfeld door rotaspeed
11 december 2018, 21:18:13
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door Weerd
11 december 2018, 20:49:12
De Rheingold in model naoorlogs door sncf231e
11 december 2018, 19:55:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
11 december 2018, 19:50:48
Márklin Spoor 1 analoog gelijkstroom vraag door rudolf
11 december 2018, 19:39:56
Bouw van een MKmodelbouwstudio's NS 2900 door station goes
11 december 2018, 19:30:58
  

Auteur Topic: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?  (gelezen 3190 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2865
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2018, 13:56:55 »
ja daar ben ik ook benieuwd naar ;)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2018, 14:50:59 »
Klaas je slaat de spijker op z'n kop. De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij. Ik verzin het niet. En alle goede goederen ervaring ten spijt blijft de sandwich configuratie een brakke oplossing.

Ons gebruik is niet te vergelijken met welk goederengebruik dan ook.
Met groet,

Ger.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 737
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2018, 14:53:55 »
Je hoeft niet sandwich te rijden, dat wil NS. Die wil een treinstellen bedrijf. Zowel in Eindhoven als Den Haag kan je makkelijk een andere loc er tegen aan zetten, In Breda en Rotterdam is het wat moeilijker.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2018, 16:47:00 »
Juist André. Je zou het niet eens moeten willen. Maar ja, keuzes... Rangeerders, RET mcn, etc etc. We hebben het allemaal gehad. Dit schijnt de beste oplossing te zijn. :-\
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16360
    • Pagina van klaas
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2018, 17:14:18 »
De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij.
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig een standaard verbinding is voor multiple rijden. Als die beïnvloed wordt door storende invloeden van buiten dan is er bij het ontwerp niet goed nagedacht over de EMC aspecten. Of de kabelverbinding is niet goed uitgevoerd. Je zou toch denken dat vandaag de dag de kennis over EMC zo ver is dat zo'n verbinding storingsvrij zou moeten zijn, al zou die verbinding bij wijze van spreken een kilometer lang zijn.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2018, 17:50:04 »
Klaas je slaat de spijker op z'n kop. De lange "lijn" tussen de loc's doet ze geen goed. Stekkers zijn vervangen, maar er spelen veel neer zaken. Stoorstromen, magnetische velden, yoy name tt, het komt allemaal voorbij. Ik verzin het niet. En alle goede goederen ervaring ten spijt blijft de sandwich configuratie een brakke oplossing.

Ons gebruik is niet te vergelijken met welk goederengebruik dan ook.


Bij binnenkomst  lok platgooien en in opzending zetten..voorts lok opbouwen en binnen 10 minuten ben je klaar voor vertrek.
Zal men ook wat minder verstoringen hebben in de treindienst.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2018, 17:53:55 »
Juist André. Je zou het niet eens moeten willen. Maar ja, keuzes... Rangeerders, RET mcn, etc etc. We hebben het allemaal gehad. Dit schijnt de beste oplossing te zijn. :-\
Rangeerders zijn er nog (WGM) Ret mcn lopen op elke standplaats rond. Enige wat niet meer gebeurd is af en aankoppelen van een Loc. Daar heeft NSR op bezuinigd. En tja, niet gek natuurlijk, aangezien ze alles in treinmodus rond willen laten rijden. En ook daar is weer wat voor te zeggen ;)

En om even ontopic te gaan. De 1700 en 1800 zijn en waren mijn favoriete locs. Helaas ook de enige waar ik op mag en mocht rijden. ???
Groeten Joop, machinist Lls

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #37 Gepost op: 19 november 2018, 18:19:46 »
Ja, Joop, klopt. Maar kom op: het is extra werk dus extra diensten. En aan rangeerders in de Wgm heb je niks in Gvc, Ehv en Rtd... Bovendien worden ze inderdaad als treinstellen ingezet. (treinmodus?) Veel goedkoper. Bovendien werd tijdens het omrijden in Bd de zaak steeds storings gevoeliger. Dat schijnt ook één van de redenen geweest te zijn om deze gedrochten op het spoor te zetten.

Maar goed, inderdaad, on topic: De DDZ is mijn favorietje.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #38 Gepost op: 19 november 2018, 18:20:31 »

Bij binnenkomst  lok platgooien en in opzending zetten..voorts lok opbouwen en binnen 10 minuten ben je klaar voor vertrek.
Zal men ook wat minder verstoringen hebben in de treindienst.

Not. Met de achterste lok "in opzending" (heet in het hier "sleep") is 160 km/u niet toegestaan... Vraag me niet waarom, mag niet. Indien de stam zo staat vóórdat je de HSL op gaat kom je de HSL niet op en ga je "conventioneel".


* en nu stop ik met z**ken over de de Traxx. Moge duidelijk zijn dat ik het géén prettige werkplek vind.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 18:25:51 door Gerke »
Met groet,

Ger.

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 2982
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #39 Gepost op: 19 november 2018, 18:46:24 »
Ik blijf bij m'n eerste werkplek, weliswaar krap en ruischvol maar
de 1200 staat hoog op de lijst samen met de class 58 en gevolgt
door het oudere (hetzij gereviseerde) NSR materieel.

Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1032
  • lekker bezig..
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #40 Gepost op: 19 november 2018, 18:51:35 »
Ik ga hier als nuchtere (niet machinist) Zeeuw even reageren.
Niet omdat het moet maar... omdat het een leuk draadje kan zijn...


De uitvoering zoals de ns nu doet zou toch tijdelijk en een noodoplossing zijn ?
Of is er nog helemaal geen uitzicht op vervanging van deze rare combinatie van 2 loc’s met 6 wagens ertussen  ???

Trouwens rijd de SSN niet al jaren met 2 stomers , een voor en een achter zonder problemen  :angel: :police:

Wat ik mis in dit draadje is trouwens de 1200 serie die nog steeds rond rijd, hoe was die dan om te rijden??

Edit; Robbert jan is mij voor  (y)
Het maakt niet uit wat je spoort, maar dat je spoort 🚂

Groeten Barry

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #41 Gepost op: 19 november 2018, 20:16:10 »
(in een nostalgische bui:) Den 76'ers! Tijdelijk 'vanuit het noorden' overgenomen en tussen de werkzaamheden van het aanleggen v/d Hsl's in België door, tuffend door de haven van Antwerpen.
Eender welke last: standje 1 bam-bam-bam en weg waren we. De gaskamers van die Webasto's namen we dan maar voor lief.

De "Breakskes" blijven door de jaren heen m'n favo's: minstvanal miserie. Weinig te depanneren, mits het juist behandelen.
Al geven die 'fietspompkes' maar een ellendig trage drukopbouw...

Gr,
Jan(tje)

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #42 Gepost op: 19 november 2018, 21:24:16 »
Super interessant deze inzichten, heren machinisten bedankt! En treinstellen mag ook hoor, zo’n koploper bijvoorbeeld leek mij altijd een beetje een boeing 747 gevoel geven.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1070
  • Limburger in Utreggg
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #43 Gepost op: 20 november 2018, 12:46:51 »
Een ICM (Koploper) is qua uitzichten toch wel een van de beste treinen om mee te rijden, je zit inderdaad hoog (net onder de bovenleiding). De ramen om je heen geven toch wel een mooi panorama waar je om je heen kan kijken. Dit mis is toch wel bij sommige andere materieelsoorten zoals DDZ en SLT.

Aan de andere kant is het nadeel van ICM omdat je zo hoog zit, je voor je een grote dode hoek hebt waar je niks ziet, dit kan soms wel eens lastig zijn met bijvoorbeeld laag geplaatste seinen (dwergseintjes).

Gr. Rick

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Bouwde aan Nederlandse baan met fictieve stad Nieuwdam. H0, 2-rail, Profi-rails, Digitaal, ESU ECoS, Nederlands, tijdperk IV V VI.

Gaat binnenkort bouwen aan Nieuwdam 2.0.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
Re: Welke lok is favoriet om op het grootspoor mee te rijden?
« Reactie #44 Gepost op: 20 november 2018, 19:50:34 »
De bijkomende complicatie bij NSR is inderdaad de vele spanningsomschakelingen, maar als ik hier nu weer hoor dat Bombardier iets afgeraden heeft geeft mij ten zeerste te denken! In mijn beleving zegt deze opmerking meer over het onvermogen van Bombardier om zaken software matig goed te implementeren, dan over de manier waarop NSR hier met de 186 rond crosst. Fijn dat ze iets verkopen maar na het veroorzaken van alle ellende gewoon roepen dat het niet je schuld is.  >:(   Ja, ja....   en al die ander problemen dan? Komen de SBB Twindexx, Br146.5 en Br 445 ook niet uit die zelfde koker? Zo lust ik er nog wel eentje.  :-X
Op een retour Amsterdam - Breda schakel je 8x om (en dat rijden die stammen rustig een keer of wat per dag). Ik wil rustig geloven dat in het hele ontwerp van Bombardier nooit is bedacht dat de locs 40 x per dag (of meer) moesten kunnen omschakelen... bij een goederenloc is 4x per dag al veel. En dit is gewoon een voor 160 km/h toegelaten goederenloc waarbij 100% trek-trekbedrijf misschien ook niet was voorzien (het is normaliter óf multiple óf trek-duw met stuurstand). Dus echt gek dat het relatief veel storingen geeft... mwah.