Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0

(1/12) > >>

erikkral:
Eindelijk! Na jaren geen ruimte gehad te hebben, heb ik nu beschikking over een zolder waarbij ik mijn hobby weer op kan pakken. Ruim 20 jaar heeft mijn H0 Fleischmann-baan in een doos gelegen.

Nu kan ik dus weer starten en heb een beetje hulp nodig met een baanplan.
Overdag werk ik al veel met computers en heb daar 's avonds niet veel trek meer in. Ik zag het dus niet zitten om een baanplan van begin af aan te ontwerpen dus ik ben gaan googlen. En daar vond ik een hele mooie.

Ik ben gecharmeerd geraakt van deze:

https://modellbahning.de/gleisplan-item/h0-gleisplan-auf-25-x-14-meter-bahnhof-kehrschleife-und-werkszufahrt/

Het lijkt me een mooie omdat die redelijk rechttoe-rechtaan is. Ik heb geen behoefte aan de teveel poespas zoals rangeren, draaiplatformen enzovoorts.

De aanpassingen die ik zou maken is dat de twee einden van de gele baan daar niet zullen stoppen maar naar beneden zullen gaan naar een nog te bouwen schaduwstation, op niveau -1.
Daarnaast zou ik het achterste spoor (het groene spoor, aan de overkant van het station), een paar centimer hoger legger zodat je mooi de treinen op die twee sporen onder elkaar door ziet rijden.
Tenslotte heb ik niet zoveel ruimte als waarvoor het plan gemaakt is. In plaats van de 2,5 x1,4 meter moet ik het doen met 2 x 1,5 m.
Ik zat er aan te denken om de baan over de breedte simpelweg in te korten, maar is dat wel handig?

Het allerlaatste verschil is dat ik gebruik maak van Fleischmann Profi-rails in plaats van Marklin, waarop deze baan gebaseerd is.
Zou dit zonder al te veel problemen kunnen?

Groetjes,

Erik


Johan de Vries:
Paarse gedeelte rechts is een keerlus, dus dat moet je oplossen middels een module of er uit halen.

Grt
Johan

Wim Hesselink:
Hallo Erik,

Fleischmann ipv Maerklin zal weinig invloed hebben. De geometrie is iets anders maar dat is wel op te lossen.
Een groter probleem is je maximale lengte van de baan: 2.0 m ipv 2.5 is een groot verschil! Je kunt wel gaan inkorten, maar dan houd je geen station meer over. De bogen blijven nl gelijk, dus die 50 cm minder gaat volledig in je station zitten. Het onderste groene spoor heeft nu een nuttige lengte van ~80 cm. Dat wordt dan na inkorten 30 cm. Helemaal nutteloos dus... Daarnaast zitten er in dit plan al behoorlijk steile hellingen. Met inkorten worden die nog steiler. Ook geen optie dus.

Ik zou op zoek gaan naar een ander plan dat beter aansluit op de ruimte die je hebt. Of beter nog: ontwerp het zelf, dan wordt het ook meer jouw baanplan.
Mijn suggestie: probeer een dubbelgevouwen ovaal te maken (enkelsporig). Op het bovenste niveau een doorgangsstation. Onder een schaduwstation. Veel meer zit er op dit oppervlak denk ik niet in...

Succes!
Groet, Wim

erikkral:
Tijd voor een update. Ik heb nog eens nagedacht en opnieuw gekeken naar de te gebruiken ruimte.
Het plan is is nu dat ik een baan in een L-vorm ga bouwen.
De lange poot van de L is 300 x 100 cm, de korte poot van de L is 150 x 250 cm.

Ik heb een paar dingen die ik wil bereiken:
- In de baan wat hoogte. Wat ik mooi vind aan een baan is dat als je twee sporen voor elkaar langs hebt lopen voor een lange lengte, dat het achterste spoor hoger ligt en de trein van links naar recht rijdt en dat het andere spoor ervoor wat lager ligt waar tegelijkertijd een andere trein in de omgekeerde richting kan rijden.
- een tunnel, een burg en een keerlus.
- stations, het liefst twee.
- een schaduwstation.

Ik heb hier een eerste opzet gemaakt.


De baan in het groen is op normale hoogte, het stuk in het oranje is iets hoger zodat je dat mooi kan zien en zodat sporen elkaar kunnen kruisen.

Tijdens het ontwerpen liep ik al vast op het feit dat de baan al in het station moet gaan klimmen om de 10cm hoogte te kunnen halen bij het oranje gedeelte. Ik weet nog niet hoe ik dat op ga lossen.
Daarnaast moet ik nog een paar andere eisen van mijzelf gaan verwerken.

Tips zijn welkom. Net zoals alle andere suggesties of meningen? Wat vinden jullie ervan? Kan ik dingen handiger aanpakken? Gaan de treinen ergens met elkaar vastlopen of op elkaar moeten wachten?

Groetjes,

Erik

DJV:
Je zou het hoogte verschil ook op kunnen vangen door het andere deel te laten dalen..

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie