Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Achter de Beel ... door Biesje
Vandaag om 03:13:03
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
Vandaag om 01:04:41
Marktplaats hilariteiten... door Rondje_HO
Vandaag om 01:03:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 00:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 00:43:56
BR 23 023 op 25 mei door KNed
Vandaag om 00:03:31
Roco MultiMaus / Mobile station, docking station met koffiemok-houder door jakeman
25 mei 2019, 23:38:56
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door roadster36
25 mei 2019, 23:24:18
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
25 mei 2019, 23:19:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
25 mei 2019, 23:15:08
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door Pauldg
25 mei 2019, 23:05:19
Servo aansluit bord door Remco_Nzo
25 mei 2019, 23:02:55
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Pauldg
25 mei 2019, 22:58:34
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door Arnold van Heyst
25 mei 2019, 22:53:56
Pc besturing met enkel twin center door MrBully
25 mei 2019, 22:47:47
Projekt 083-338 door Hlv53
25 mei 2019, 22:03:11
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door jakeman
25 mei 2019, 21:41:19
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
25 mei 2019, 21:33:45
Micro-baantje in h0, Nederlands landschap door jakeman
25 mei 2019, 21:32:16
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
25 mei 2019, 21:08:38
Update: baan in de tropen door 72sonett
25 mei 2019, 20:48:54
DCS52 Zephyr Express - ervaringen? door no_rail_today
25 mei 2019, 20:08:40
Kruising Blauwkapel door raymond erdtsieck
25 mei 2019, 19:47:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Lobomotion69
25 mei 2019, 19:11:07
19 Toen door NS1220
25 mei 2019, 18:28:31
Raadplaatje door Jeronimos
25 mei 2019, 17:13:06
25 & 26 mei 2019 - Mat '64 904 naar Venlo door VictorPM
25 mei 2019, 16:56:14
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Hendrik Jan
25 mei 2019, 16:20:50
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
25 mei 2019, 16:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
25 mei 2019, 15:52:23
  

Auteur Topic: Hall sensor versus Reed schakelaar  (gelezen 3121 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4399
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #30 Gepost op: 19 november 2018, 15:34:12 »
een Digikeijs 4018. En die geeft juist spanning op zijn uitgangen.
Ja/nee ;D De DR4018 heeft gewoon een NPN open collector uitgang. Met andere woorden, dat bevestigd dus alleen maar dat je hem technisch dus direct op een npn hall schakelaar kunt aansluiten. Alleen zal dat waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben. ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16952
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2018, 16:19:23 »
Ja/nee ;D De DR4018 heeft gewoon een NPN open collector uitgang.
Ben ik wel benieuwd hoe dat dan werkt. In de aansluitvoorbeelden zie ik wisselaandrijvingen met spoelen, seinen en lampen die direct op de uitgang worden aangesloten zonder externe voeding. Dan levert die uitgang toch de spanning?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • Meet (kijk, voel) & weet.
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2018, 16:27:09 »
Met deze geëxperimenteerd werken hartstikke leuk.

groet
Harald

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4399
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2018, 16:31:41 »
Een enkel punt kan geen spanning leveren zoals je zelf ook wel weet ;D Maar als je bedoelt naar een massa en meer precies de V- van een voeding dan ja, maar die komt uit de C. Op C staat gewoon de positieve spanning van de voeding (ook al zit er nog een gelijkrichter en condensator in de DR4018). De uitgangen (OUT) schakelen vervolgens gewoon naar GND en leveren dus ten overstaan van GND geen spanning.

Het belangrijkste punt is dan ook alleen punt 1:
Citaat
De voeding van de ASB moet ook gebruikt worden om de betreffende schakeldecoder te voeden.

Waar die weerstand tussen C en de ABS voor moet dienen is me alleen een raadsel... ???


Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16952
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2018, 16:44:02 »
Met dat raadsel zat ik ook. Als het zo is dat de uitgang van de 4018 tegen GND schakelt (wat ik direct van je aanneem) dan zou die ene blauwe draad voldoende zijn. Even aangenomen dat een schakelaartje aan de ingang van de ASB ook tegen GND schakelt.
Een leek zou het misschien zonder meer zo aansluiten, maar als elektrotechneut heb ik er mijn bedenkingen bij want ik snap dit gewoon niet. (een leek snapt het ook niet, maar die heeft daar geen last van ;D)
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4399
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #35 Gepost op: 19 november 2018, 17:47:49 »
(een leek snapt het ook niet, maar die heeft daar geen last van ;D)
Haha, exact ;D Enige wat het me lijkt te doen is een heftige pull weerstand vormen...


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #36 Gepost op: 19 november 2018, 18:31:20 »
ik denk dat hij inmiddels afgehaakt is.
Ik denk van niet. Hij doet niet zo vaak beroep op het forum, gezien het aantal vragen wat hij heeft gesteld, maar is er wel al 2 jaar op actief. Kwam er achter dat hij digitaal rijdt met Lenz, in schaal N.
Hij is goed bezig, in ieder geval. En het is fantastisch dat zijn vraag allang is beantwoord. Maar de rest van de reacties is ook interessant voor anderen. Het is altijd de vraag of een forum daarvoor is, maar dat terzijde.

Ieder heeft het op zijn manier gezegd. De ASB vergt een latching contact (ASB-handleiding stelt dat schakelaar z'n stand vast houdt). Reedcontacten en hallsensors (zoals TLE4509L en A3141) zijn niet-latching, dus er moet wat tussen als je die toch gebruikt, zoals een bistabiel relais of een flipflopschakeling, om een latching signaal te kunnen geven.

Kies je wel voor een latching hallsensor, dan moet je de magneten onder een trein N/Z kunnen richten, en bedenken hoe je die inzet, want dat wijkt totaal af van het gangbare gebruik van reedcontacten. 

De encyclopedie vormt een goede aanvulling op het forum.
Daarin staan dingen simpel en begrijpelijk uitgelegd.

Er kan misschien nog wat bij in de encyclopedie:

AdServo en ESU Switch Pilot Servo zijn pulsbestuurd bruikbaar (b.v. drukknop, reedcontact).
ASB en Viessmann 5268 vergen een latching contact (continue) en zijn niet direct geschikt voor pulsaansturing. Er moet altijd wat tussen.

ASB (Analoge Servo besturing) vergt een continu contact (stand vast houdende tuimelschakelaar, bistabiel relais of flipflop schakeling), en kun je daarom niet direct aansturen met reedcontact of unipolaire hallsensor.

Viessmann 5268 servo controller werkt analoog met een 5550 (universele aan/uit schakelaar. 4 schakelaars voor het eenvoudig schakelen van verlichting, seinen enz. dus latching contacten). 
De Viessmann 5268 werkt digitaal (DCC), met een Viessmann 5209 decoder ( decoder voor het in- en uitschakelen en omschakelen van continu signaal voor lichtseinen, rijstroom verlichting, motoren en aanverwante zaken, dus met latching contacten). 

De Viessmann 5268 servo controller vergt dus ook continu contact, en dus je dus evenmin direct aansturen met reedcontact of unipolaire hallsensor.

Het antwoord op de vragensteller is dus: nee, dat kan niet met een hallsensor, en het kan ook niet met een reedcontact, tenzij je er een latching schakeling tussen plaatst. Maar als je de spullen nog niet hebt, kun je beter zoeken naar een niet-latching servo controller, dan naar een ander type hallsensor (want dat breng je nog verder van huis).

Op het gevaar af een nieuw draadje te starten:
Er zijn basaal 4 types hallsensors: unipolair (voor pulssturing, zoals Infinion TLE4509L en Allegro A3141), latching (voor duurzame sturing, zoals Honeywell SS 443 A die reageert op afwisselend de N/Z pool, en pas afschakelt als de tegenpool binnen bereik komt), resistieve hallsensor (grotere afstand tussen magneet en sensor), en omnipolaire hallsensor (gevoelig voor beide polen, zoals Honeywell 2SS 52M). De uitgang van een hallsensor kan zijn: lineair, analoog of digitaal.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2018, 09:48:30 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #37 Gepost op: 23 november 2018, 15:16:30 »
Het zit me dwars: volgens mij is deze vraag nog steeds niet beantwoord.  ;D

Hoe ga je van de drie aansluitingen van de Hall sensor over naar twee aansluitingen van de Reed schakelaar?

De vraag suggereert dat het mogelijk moet zijn om een reedcontact te vervangen door een hallsensor of andersom. En dat daarom een verzoek om een schema redelijk is.

Die suggestie klopt niet, en maakt daarmee het verzoek om een schema onredelijk.
De enige twee die daarop in gegaan zijn, zijn Klaas en 72sonett:

INPUT-kant:
Een Hall sensor heeft een 3e pin (pin 1) voor de voeding (Vs).
Oftewel, zonder voeding doet een hallsensor helemaal niets; een reedcontact gebruikt geen voeding.

OUTPUT-kant:
Meder, een leverancier van reedcontacten en reedschakelaars, waarschuwt ervoor je niet rijk te rekenen. Goedkoop is duurkoop. Hallsensoren zijn veel goedkoper dan reedcontacten, maar de output die ze leveren (pak 'm beet 20-60 mA) staat in geen verhouding tot die van een reedcontact (leverbaar met een output tot 2A). Als je een hallsensor gebruikt, zijn er altijd meerkosten, voor een ic of voor transistors om het signaal op te peppen.

Analoog ligt dit output-verhaal anders dan digitaal.
Analoog wil je iets kunnen schakelen, en moet de output hoog genoeg zijn (of gemaakt worden) om dat te doen.
Digitaal kun je volstaan om het signaal via via door te geven aan een apparaat dat de uiteindelijk beoogde modules aan/uit schakelt.

Klaas en Timo hebben erop gewezen dat elektronisch gezien een hallsensor qua output altijd een 0 of een 1 levert en dat 0 beschouwd wordt als "zwevend", want niet te interpreteren.
Dat ligt anders als je een hallsensor aan een S88 verbindt, want dat apparaat vertaalt het hall sensor signaal in een 0 of een 1, uitgedrukt in bytes. Die S88 module bevat dan de ic (waarover Meder het heeft als de meerkosten die je moet meerekenen).

Ground (GND) en OUTPUT
Gesteld dat je een plusdraad trekt naar pin 1 van een hallsensor (source),
dan representeren hallsensor pin2 en pin3 de 2 pootjes van het reedcontact.
Toch? Maar daarmee ben je er dus niet.

Het apparaattype: latching/non-latching
Ik begrijp dat latching/non-latching Engels is voor een continue verbinding/stroom versus een tijdelijke verbinding/stroom. Als je een non-latching (puls) sensor gebruikt zoals de unipolaire TLE4509L, dan is het signaal alleen 1 (=5 volt bij een 5 volts voeding) als er een magneet bij de hall sensor is, en zolang dat niet zo is, is hij 0 (0 volt). Een TLE4509L gedraagt zich dus monostabiel.
Oftewel latching/non-latching is te vertalen in bistabiel/monostabiel, denk ik dan.

Als je een bistabiele oplossing nastreeft, dan moet er bij een unipolaire hallsensor b.v.  een relais achter of een ic,
of je moet een latching hallsensor nemen (en bij blokbewaking een magneet in de kop en in de staart van de trein, met een omgekeerde magnetische pool), met voldoende output.

Voor beide oplossingen vond ik online een artikel uit de treinwereld, uit pak 'm beet 2005 ....
 
1. unipolaire hallsensor in de tuinbaan met schema's
2. latching hallsensor experiment zonder schema
« Laatst bewerkt op: 23 november 2018, 16:19:01 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16952
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #38 Gepost op: 23 november 2018, 15:58:17 »
Dat ligt anders als je een hallsensor aan een S88 verbindt, want dat apparaat vertaalt het hall sensor signaal in een 0 of een 1, uitgedrukt in bytes.
Inderdaad, en dat werkt heel eenvoudig doordat de s88 op elke ingang een pull-up weerstand heeft.

Wat betreft latching/non latching: een reedcontact maakt ook alleen maar contact zolang de magneet in de buurt is. Op dat punt is er geen verschil.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • El Carrilet
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2018, 16:55:11 »
Hoe je van 2 pootjes van een reedschakelaar naar 3 pootjes van een Hallschakelaar gaat, is al op de eerste pagina aangegeven, zo:


Beide schakelingen zijn gelijkwaardig. De uitgang is 'hoog' (1) en geeft een 'laag' (0) puls als er een magneet voorbijkomt, maar dat is nog geen oplossing voor die analoge servobediening (ASB, niet ABS) die de TS wil gebruiken, want die verwacht volgens de handleiding een constant 'hoog' of 'laag' signaal, met een tuimelschakelaar, of schuifschakelaar oid.

Een gewoon relais is ook geen oplossing want die schakelt ook alleen maar zolang er spanning op de spoel staat, spanning weg: relais schakelt uit.
Een bistabiel relais zou wel kunnen, of een set/reset flipflop...

Kortom: wat de TS wil, met een Hallschakelaar een ASB schakelen, kan dus niet.
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2018, 17:21:01 »
@72sonett
Dat gevoel had ik ook, en ik ben ervan overtuigd dat TS daarvan ook doordrongen is, en dus gaat voor een andere oplossing.

Jammer dat hij niet even meldt:  "jongens, ik zie er van af, jullie hebben me overtuigd."

De "latching" kwestie (de bistabiele schakeling, op welke wijze ook) speelt zowel bij reedcontact als bij hallsensor, oftewel, TS heeft z'n vraag niet eenduidig genoeg geformuleerd.
En daarom blijft z'n eerste vraag bungelen.
Hij heeft geen van van de drie (geen reedcontact, geen hallsensor, geen ASB), is mijn conclusie.
Hij overweegt een aanschaf, en die is hem ontraden: want wat hij zich afvraagt,  kan niet.

Bij de 2 links die ik eerder gaf, kan het wel. Maar dat moet je niet zo willen doen.
Garden Railway Sensors, part II bevat een schema waarin een 7404 hex inverter wordt gebruikt om met 2 non-latched hallsensors (en een relais) een latched schakeling te bouwen.
blog verwijst naar een latched hallsensor die door 2 magneten geset en gereset wordt.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
    • El Carrilet
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2018, 19:13:07 »
Precies...
Overigens wordt een Hallsensor wel gebruikt in het ABS van auto's, maar dat is weer een heel ander verhaal.  ;)
El Carrilet

Not sent from my Pocketline Swing 380, Xperia Z2, iPhone, C5503, ALE-L21 or SM-G900F using Tapatalk.

MH

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 656
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #42 Gepost op: 13 december 2018, 20:44:05 »
... en ook in mijn motor, waar de hallsensor tegen de mechanische snelheidsmeter is geplaatst om een soort digitaal snelheidssignaal te creëren. In combinatie met het digitale toerentalsignaal is dit de input voor een versnellingsindicator.
Maar dat is hier behoorlijk off-topic, voor op een heel ander forum.  ;D

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2018, 11:09:33 »
Even hierop aansluiten: ik heb een werkende testopstelling met 2 hall sensoren (49E) onder de rails, stapeltje magneten (3 x 1 mm) onder een loc (H0) en heen en weer rijden in combinatie met DCC++ en Rocrail. De hall sensoren krijgen de voeding uit de DCC++ centrale en de terugmelding loopt ook via 2 pins op de centrale.

Om dit werkend te krijgen heb ik meerdere magneetjes op elkaar gestapeld en onder de loc geplakt en deze komen dan 1 à 2 mm boven de hall sensor uit. Voor de proefopstelling prima, maar als 3-railer heb ik dan een probleem met de pukkels op de middenrail.

Concrete vraag: welke magneet moet ik onder de loc plakken die ook op een afstand van zo'n 5 mm de sensor nog weet te activeren?

Albert.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #44 Gepost op: 16 december 2018, 21:41:55 »
Concreet kan ik het niet maken.
Ik gebruik neodym magneten met 300 gr trekkracht.

Bedoel je dat jouw type hallsensor op 5 mm een magnetisch veld hoort te kunnen waarnemen, maar dat met jouw magneten niet kan (behalve als je er 3 op elkaar neemt)?

Of gaat het meer in het algemeen om het verband tussen magneetkracht en het bereik van het magnetisch veld van dit type hallsensor?

M.a.w. zoek je het in de kwaliteit van magneten, of in de kwaliteiten van hallsensoren, of beide?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail