Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 02:36:52
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Biesje
Vandaag om 02:13:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door gtw6016
Vandaag om 01:50:17
3D/RM: NS waterwagen slijptrein in HDA in N door Bert van Gelder
Vandaag om 00:02:13
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
26 mei 2019, 23:52:30
BNLS-module: "Grasland" door willem7853
26 mei 2019, 23:52:25
Kruising Blauwkapel door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 23:35:57
Achter de Beel ... door Hans van de Burgt
26 mei 2019, 23:16:08
BNLS Forumbaan Rijdag door jakeman
26 mei 2019, 23:04:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
26 mei 2019, 22:48:58
Treinen in oorlogsfilms (en hoe het daar de mist in gaat) door RICROO
26 mei 2019, 22:28:10
(BNLS modulebaan) Rijdag Lelystad door jakeman
26 mei 2019, 22:25:17
Westlandbaan door Tulpendaal
26 mei 2019, 22:16:31
Fleischmann 4471, City pendel. Aansluitschema gezocht. door Bob R.
26 mei 2019, 22:09:14
Welk aansluitbord om meerdere servo's aan te sluiten, Arduino en Mardec. door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 22:05:26
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door arnout
26 mei 2019, 21:52:39
Piko h0 NS 2200 door GerardvV
26 mei 2019, 21:34:20
Documentaire over de verbouwing van de Hoekse Lijn door Post49
26 mei 2019, 21:30:12
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
26 mei 2019, 21:28:28
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
26 mei 2019, 21:22:40
Draaifunctie Roco NS kraan kapot door p.heinst
26 mei 2019, 21:22:36
Rail&Road 2019 door wibi
26 mei 2019, 21:22:31
Projekt 083-338 door Tulpendaal
26 mei 2019, 21:18:18
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
26 mei 2019, 20:57:57
Raadplaatje door Erik Mijd
26 mei 2019, 20:49:06
Formaat Roco Digitale kraan (40110) door consolidation
26 mei 2019, 20:24:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door JaJo
26 mei 2019, 19:55:44
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
26 mei 2019, 19:29:08
Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door 1795
26 mei 2019, 19:19:08
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door moonlicht
26 mei 2019, 18:47:14
  

Auteur Topic: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025  (gelezen 3484 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Gepost op: 17 november 2018, 19:49:59 »
Er komt een directe trein tussen Eindhoven naar Düsseldorf. Staatssecretaris Van Veldhoven heeft een plan daarvoor voorgelegd aan de Tweede Kamer. Reizigers kunnen tussen Eindhoven en Düsseldorf nu ook al met de trein, maar dan moeten ze overstappen in Venlo.

Door de directe verbinding zouden mensen nog maar 1 uur en 40 minuten over de reis doen. Nu is de reistijd zo'n 2 uur. De verwachting is dat de verandering zo'n 250.000 extra reizigers zal opleveren, een stijging van 40 procent.

Van Veldhoven praat over de verbinding met Duitsland. Ze verwacht dat die in 2025 een feit is. Volgens de staatssecretaris kan over een paar weken met de aanbesteding worden begonnen. Daarna moeten treinen worden besteld en geleverd die zowel op het Duitse als het Nederlandse spoor kunnen rijden.

De staatssecretaris vindt dat ook op andere plaatsen betere internationale treinverbindingen moeten komen. Ze wil bijvoorbeeld kortere reistijden tussen Amsterdam en Berlijn en meer treinen tussen Amsterdam en Londen.

Bron www.nos.nl en teletekst
« Laatst bewerkt op: 17 november 2018, 19:51:49 door VAM65 »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
    • Medway Valley Line
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2018, 20:39:11 »
Als inwoner van Eindhoven e.o. zou ik het niet erg vinden als Hitachi mee mag en wil doen met de aanbesteding. In Engeland rijdt de Class 800 HST met veel succes. Hornby heeft er een fraai model van gemaakt. In principe kunnen dit type treinen met bovenleiding, of met een dieselmotor rijden. Of beide. En er zijn plannen voor accu- en waterstofversies.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2018, 21:09:12 »
Wel goed dat de minister zich hier voor inzet maar toch een wat raar initiatief. Nog niet zo heel lang geleden is namelijk de verbinding Den Haag - Eindhoven - Keulen juist opgeheven, dus het is toch enigszins oude wijn in nieuwe zakken... of dit beter gaat lopen? Volgens de NRC bestaat namelijk het idee om de trein verder te laten rijden naar jawel, Rotterdam en Den Haag.

En of hier echt nieuw materieel voor nodig is? Eindhoven - Düsseldorf is namelijk maar 100 km in rechte lijn. Doet wat denken aan de NBDS tussen Boxtel en Wesel, ook 100 km. Dan volstaan bicourante locs met rijtuigen ook wel, al is ICR zo'n beetje aan het eind van zijn Latijn met een leeftijd van bijna 40 jaar. Die kunnen zo langzamerhand richting sloop.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2912
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2018, 23:10:17 »
Nou Rene, ICR is wat het beste rijdt op Nederlandse rails. Ben altijd blij als ik de IC naar Eindhoven haal in de middag. Rijdt veel beter dan de VIRM in de ochtend, om maar te zwijgen van het aftandse SGM waarin ik meestal Den Haag moet verlaten...
Groet, Frank

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2801
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2018, 12:13:27 »
Als inwoner van Eindhoven e.o. zou ik het niet erg vinden als Hitachi mee mag en wil doen met de aanbesteding. In Engeland rijdt de Class 800 HST met veel succes. Hornby heeft er een fraai model van gemaakt. In principe kunnen dit type treinen met bovenleiding, of met een dieselmotor rijden. Of beide. En er zijn plannen voor accu- en waterstofversies.


Gr, Hans
Het aanbesteden gaat over het uitvoeren van de beoogde dienst, niet over een materieel aankoop ervoor.

Het kan best zijn dat een vervoerder er bestaand materieel voor zal gebruiken en er dus helemaal geen nieuw materieel nodig zal zijn.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1110
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2018, 14:29:35 »
Rijdt veel beter dan de VIRM in de ochtend,
Neem je hem toch in de middag ;D Gaat het een stuk beter  ::)
om maar te zwijgen van het aftandse SGM waarin ik meestal Den Haag moet verlaten...
Je moet helemaal niks. :P Je kan altijd even iets langer wachten op, en daar geef ik wel gelijk in, beter materieel. SGMm is pas echt aan het einde van z'n levensduur.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2018, 12:57:55 »
Afgezien van het 'me-too' gehalte in:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/11/21/raadslid-breda-wil-dat-directe-trein-eindhoven-dusseldorf-in-breda-stopt/

deze rare zinsnede:

"Daarbij wordt de huidige intercity van Utrecht naar Venlo ‘geknipt’ op Eindhoven: de trein rijdt dan niet meer door naar Venlo, maar stopt op Eindhoven en gaat dan verder naar Düsseldorf. Treinreizigers met bestemming Venlo moeten daardoor op Eindhoven overstappen op een andere trein".

Really?

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2018, 14:43:52 »
Snap eigenlijk ook niet wat er zo bijzonder is aan deze verbinding... de IC Den Haag-Keulen heeft decennia gereden en nu wordt er gedaan of het iets geheel nieuws is. Eerst verbindingen schrappen, daarna met "verbeteringen" komen. Lijkt wel Haagse inkomenspolitiek.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2018, 14:46:51 door ReneN »

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2018, 14:53:55 »
Ik bedoelde wat anders: komt er Duitsland-geschikt materieel vanaf Ut, dat even wacht in Ehv en stopt niet Vl, maar rechtstreeks door naar Düsseldorf?
Ik had het andersom begrepen: de VIRMs rijden tot Vl zoals het nu gebeurd (overigens loopt het materieel toch vanaf Sh?).
Wil je naar Duitsland kun je in Ehv al overstappen ipv Vl.

Dat die trein vanaf Ehv dan niet meer in Vl stopt snap ik overigens ook niet: als het de huidige verbinding vanaf Vl vervangt, hoe laat je de geachte clientele in Vl dan instappen?

Volgens mij is dit ofwel de dichterlijke vrijheid van de schrijver, of ze heeft het niet gesnapt.

rjz222

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
    • Treinenwereld.eu
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2018, 15:01:22 »
De zin is vrij onhandig opgesteld.

Het idee zoals ik dat begrepen heb, is dat de 3500 Schiphol - Venlo één per half uur eindigt op Eindhoven, en in plaats daarvan de IC Eindhoven - Düsseldorf in het pad naar Venlo zal rijden, waardoor er dus een overstap op Eindhoven nodig is voor de richting Venlo en verder.
***** **

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2018, 16:30:18 »
"Er komt een directe trein tussen Eindhoven naar Düsseldorf".
Afgezien van het taalaspect: dat is wel erg stellig en loopt wel wat op de feiten vooruit. Het is "alleen maar" een voorstel van de Minister.
Er zijn nog heel wat hobbels te nemen voor de eerste trein inderdaad rijdt (als het doorgaat).

Dirk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2018, 19:31:46 »
Afgezien van het 'me-too' gehalte in:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/11/21/raadslid-breda-wil-dat-directe-trein-eindhoven-dusseldorf-in-breda-stopt/
Laat dat raadslid lekker effe zinnig gaan nadenken  :-X
Waarom zou alles wat nu internationaal is ,ineens perse via breda moeten  ???
Het geneuzel om de Benelux al te laten stoppen daar via een omweg is al erg zat en helpt mijn inziens de efficiëntie niet echt.
Maar om dan ook nog te verwachten dat men een trein van Ehv ri Dusseldorf te laten voor rijden in Breda is mijn inziens al helemaal (mag ik niet zeggen) :-X
Nog even en men wil de thalys en eurostar er ook nog hebben,alsof überhaupt de mogelijkheden bestaan daar om zoiets al te willen/kwijt te kunnen.
Zo boeiend is Breda nou ook weer niet,laat staan dat de spoor capaciteit er is om eender welke internationale trein er nog bij te willen/kunnen hebben daar  ???
(het is breda,geen internationaal spoor knoop punt,wat dreigt weg te kwijnen als men niet meer "aanzien" verwerft)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2018, 19:43:09 »
Nou ben ik toevallig gisteren naar Brussel heen en weer geweest. En er stappen verbazend veel mensen in of uit in Breda. Volgens mij is Breda de poort naar de HSL voor heel Brabant.

Op de terugweg maakte de trein trouwens een noodstop ergens tussen Atnwerpen en de grens. Heel normaal aldus de conducteur en het zou een minuut of 10 duren om een loc te resetten.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #13 Gepost op: 22 november 2018, 21:05:22 »
Citaat
Nog even en men wil de Thalys en Eurostar er ook nog hebben, alsof überhaupt de mogelijkheden bestaan daar om zoiets al te willen/kwijt te kunnen

Dat is nou net het punt, in Breda en heel Noord-Brabant is er behalve de onbetrouwbare Beneluxtrein helemaal niks wat direct aansluiting geeft naar het buitenland... niet naar Parijs, niet naar Londen en voorlopig ook niet naar Duitsland. Nogal triest... Het gaat niet om Breda zelf, maar om de hele regio Arnhem-Nijmegen en Den Bosch-Tilburg-Eindhoven die ook wel eens rechtstreeks naar Londen of Parijs wil. Doelgroep van een kleine 1 miljoen mensen.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2018, 21:08:56 door ReneN »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2018, 17:59:57 »
Dan zou je gezien de huidige infra en de ligging van station Breda toch gaan zeggen,dat men dat verkeerd heeft aangepakt.
(het ligt immers haaks op de HSL en je word dus verplicht om een soort driehoeks verbinding te gaan uitvoeren om zoiets mogelijk te maken)
Het zou dus wellicht wenselijk zijn als diverse plekken dat echt willen om een gezamenlijk compromis te zoeken voor een aansluiting op zulke treinen.
De HSL effe verschuiven is geen optie en de ruimte en capaciteit om t effe in te passen in de huidige infra is een groot kostenplaatje.
Kortom voor nu rest iedereen enkel maar naar bv Rtd of Den Haag te reizen of verder naar beneden in t land(en verder)
De vraag blijft dan,zijn aanpassingen aan de sporen+infra die nieuw gebouwd moet worden die die treinen nu gebruiken en de reistijd,het financieel waard ??
Kan de potentie van 1 miljoen reizigers meer, opwegen tegen al de aanpassingen die men zou moeten doen om extra internationale treinen te krijgen waar ze nu niet zijn ??
Ikzelf twijfel eraan  :-X