Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Rangeersein Duitse trein  (gelezen 1697 keer)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
« Gepost op: 25 november 2018, 16:45:45 »
Hallo,

Weet iemand welke seinen een Duitse lok aanhad tijdens het rangeren? In Nederland is het toch één frontsein aan beide kanten? Is dit in het Duits ook?

Groeten Mechiel 

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2018, 16:53:40 »
Volgens mij beide zijden drie lichten.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2018, 16:55:09 »
En dan alle 6 wit/geel?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2018, 16:55:41 »
Ja.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7393
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2018, 21:39:15 »
Het hangt een beetje van het tijdperk af. Tegenwoordig wordt ook vaak een enkel licht, zoals in Nederland, gebruikt.
In mijn tijdperk, 1970, hadden veel loks nog niet zo'n rangeerlicht. Toen was het gebruikelijk aan beide kanten 3 lichten te voeren. Ik kreeg de indruk dat echte rangeerloks in die tijd ook 1 licht aankonden.
Mits.... het donker was of als er overwegen gekruist moesten worden. Want anders hadden ze gewoon géén licht aan.

Dus... beetje afhankelijk van je periode.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2018, 21:46:53 »
Ik rij tijdperk 3 en de loc ga ik echt alleen inzetten om te rangeren, dus welke van de 2 zou dan realistisch zijn?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 7393
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2018, 23:38:28 »
Tijdperk III? Ik neem even aan dat het niet dermate vroeg in III is dat je nog met tweepitters rijdt maar dat het al driepitters zijn.

Naar wat ik heb gegoogled en gehoord zijn de volgende drie dingen waar:

  • Overdag was het licht normaliter uit. Raar voor ons uit de tegenwoordige tijd! Het stond aan als het pestweer was of als het donker was. En uitzonderingen zoals trek/duwtreinen.
  • Bij rangeren hoefde het licht alleen (extra) aan als er een overweg werd overgestoken. Zo'n overpad tussen twee lage perrons gold ook. Op een rangeerterrein kon je dus normaliter je gang gaan.
  • Als het licht dan überhaupt al aan moest: reguliere loks hadden gewoon drie pitjes. Aan beide kanten. Als je op een Duits forum ernaar wilt zoeken: "doppel-A" is de term. Zo'n enkel pitje, dat had je volgens mij alleen bij specifieke rangeerloks. Een v90, een v60, een Köfje, daar verwacht ik het bij.

Ach, volgens mij kan je met een "doppel-A", dus drie pitjes aan beide kanten, niet verkeerd gaan. Of met overdag gewoon zonder licht rijden: ook goed.

Het enkele pitje, dat vermoed ik bij rangeerloks. Ik ga het bij m'n 290/v90 op mijn modelbaan die in 1970 speelt in ieder geval inbouwen, volgens mij was dat toen al ingevoerd. 100% weet ik het niet, helaas. En snel googlen helpt me ook niet verder.

Dus als jij nog iets vind: gelijk melden :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2018, 09:20:56 »
Hallo Mechiel,

Ik heb even gesnuffeld en dit gevonden in het Signalbuch DB (geldig vanaf 15 december 1959). Over het rangeersignaal staat het volgende.

Signal Fz 1 – rangeerlocomotiefsignaal
Overdag: geen bijzonder signaal
Nachtsignaal: voor en achter een wit licht, ter hoogte van de buffer. In plaats van het licht aan de voorkant kan ook “Zg 1a” worden gebruikt. “Zg 1a” betekent drie lichten (“A”) en moet worden gebruikt bij “onbewaakte overgangen” wanneer de locomotief voorop rijdt (zoals al opgemerkt door Reinout).

Wanneer je alles overdag laat plaatsvinden, heb je geen verlichting nodig (tenzij je op een baanvak met een tunnel rijdt).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2018, 09:50:49 »
Hallo

En tegenwoordig is het eigenlijk nog hetzelfde.

Dikke pil voor de liefhebber.

https://fahrweg.dbnetze.com/resource/blob/1355720/e8f119eef14f0b915191c78dbbd11c51/rw_301_aktualisierung_10-data.pdf

Fz vanaf pagina 145.

Bart

Andreas_______

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Rangeersein Duitse trein
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2018, 23:31:18 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?

En ik vind dit nu net, beetje verwarrend, want hier staat alleen drie punts verlichting voor, of is dit weer een ander tijdperk?
« Laatst bewerkt op: 26 november 2018, 23:38:44 door Mechiel_ »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Rangeersein Duitse trein
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2018, 00:17:39 »
Dus overdag ook geen verlichting aan als je over een onbewaakte spoorovergang gaat?


Hallo

Bij overdag over een onbewaakte spoorwegovergan moet er verlichting gevoerd worden.
Of dit nou 1, of 3 lichtjes zijn is verder niet van belang.
Licht aan dus.

Jouw tabelletje is op zich wel juist, maar niet volledig.
Het enkele lichtje Fz1 staat er niet op, en tegenwoordig wordt er vaak gerangeerd met alleen de onderste 2 lampen aan.
Dit geldt als een lok geen deel uitmaakt van de trein.
Wordt voornamelijk bij het samenstellen van reizigerstreinen gebruikt.

Bart
« Laatst bewerkt op: 27 november 2018, 00:26:54 door Bahn-AG »