Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door henk
Vandaag om 06:27:25
Bröckenbahn door Frank 123
Vandaag om 06:24:57
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door henk
Vandaag om 06:16:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:13:49
MB-module: "Groeten uit Jottum" door jakeman
18 februari 2019, 23:50:21
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust door mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300 door Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS door mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet door NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0 door Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0 door NS264
18 februari 2019, 22:53:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
18 februari 2019, 22:47:11
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87 door DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III door nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok? door puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
18 februari 2019, 21:44:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
18 februari 2019, 21:37:41
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 februari 2019, 21:00:36
Terschellinger Spoor door Duizendpoot
18 februari 2019, 20:58:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
18 februari 2019, 20:11:59
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door duikeend
18 februari 2019, 19:49:54
  

Auteur Topic: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters  (gelezen 2251 keer)

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Gepost op: 16 november 2018, 09:13:12 »
De NS heeft de nieuwe dienstregeling bekendgemaakt. Vanaf 9 december rijden er meer snelle treinen tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook gaan tussen Dordrecht en Breda buiten de spits minder intercity's rijden en er komen nieuwe sprinters.

In de dienstregeling zitten volgens de NS geen grote veranderingen. Voor 98 procent van de passagiers blijft de reis helemaal of bijna helemaal hetzelfde. De grootste verandering is op het traject Dordrecht-Breda, waar het aantal intercity's buiten de spits teruggaat van drie naar twee per uur.

Reizigers rond Gouda hoeven minder lang te wachten op een intercity naar Utrecht. Het blijven er acht per uur, maar die worden beter gespreid. Tussen Gouda en Den Haag komt er een nieuw station: Lansingerland-Zoetermeer, waar vier keer per uur in beide richtingen een sprinter stopt.

Vanaf 9 december gaat het aantal treinen op de HSL-lijn tussen Amsterdam en Rotterdam van vier naar vijf. Ook worden deze treinen langer, waardoor 20 procent meer reizigers over dit traject kunnen.

In de nieuwe dienstregeling gaan ook de eerste van 118 nieuwe sprinters rijden. De in Spanje gemaakte treinen hebben allemaal een wc en volgens NS-topman Roger van Boxtel zijn ze al uitgebreid getest.

"De eerste ervaringen zijn goed, maar de belangrijkste test is natuurlijk als ze elke dag met reizigers in de dienstregeling rijden. De uitbreiding van onze sprintervloot is enorm belangrijk voor grote groepen reizigers die korte afstanden reizen." De NS verwacht dat het meer dan een jaar duurt voordat alle nieuwe sprinters rijden.

Vanaf april verandert ook de dienstregeling van de Thalys-treinen naar België in Frankrijk. De rechtstreekse verbinding met Lille verdwijnt. Wel gaan er twee keer per dag directe treinen naar Disneyland Parijs rijden.

Volgens de NS is de Thalys naar Disneyland ook handig voor reizigers naar Zuid-Frankrijk. Via het pretpark kunnen ze makkelijker overstappen op treinen naar de rest van het land. Een overstap in Parijs, met een metrorit vanaf Gare du Nord naar een ander station, is dan niet meer nodig.

Bron: www.nos.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6212
  • Spoor N
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2018, 10:08:25 »
In de nieuwe dienstregeling gaan ook de eerste van 118 nieuwe sprinters rijden.
De eerste twee stellen rijden sinds deze week al tussen Haarlem en Den Haag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 17961
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2018, 10:24:17 »
Hopelijk ook verbetering in de stoptreintjes tussen Utrecht en Den Haag. Dat ze niet meer 10 minuten wachten in Woerden en daarna 10 minuten in Gouda Goverwelle. Vanaf bijvoorbeeld Leidse Rijn kan je nog beter eerst terug naar Utrecht cs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #3 Gepost op: 16 november 2018, 11:39:43 »
Dat de Intercity tussen Breda en Dordrecht sneuveld was te verwachten, hij geeft nergens aansluiting, rijdt achter de stoptrein aan en heeft bijna dezelfde rijtijd. Dus een verdere verslechtering van het aanbod aan treinen in Dordrecht is het ook niet.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 767
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #4 Gepost op: 22 november 2018, 16:34:10 »
Ik lees hierboven dat op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam het aantal treinen van 4 tot 5 toeneemt, dat is een groei van 25% volgens mij. Bovendien worden de treinen langer.
Toch levert het een toename van het aantal plaatsen op met 20%.
Kan iemand voor mij voorrekenen hoe dat kan?

Dirk

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #5 Gepost op: 22 november 2018, 18:02:01 »

Inderdaad een interessante vraag. Zal wel een politiek correcte berekening zijn.  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 november 2018, 20:32:57 door Bert van Gelder »

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 421
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2018, 19:16:09 »
Die 5 treinen rijden volgens mij niet de hele dag, waardoor het aantal zitplaatsen over de gehele dag gezien met 20% toeneemt. Alsnog een aardige stijging van de capaciteit.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8229
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2018, 19:46:05 »
Dat de Intercity tussen Breda en Dordrecht sneuveld was te verwachten, hij geeft nergens aansluiting, rijdt achter de stoptrein aan en heeft bijna dezelfde rijtijd. Dus een verdere verslechtering van het aanbod aan treinen in Dordrecht is het ook niet.
Had men wellicht beter die stopper kunnen wegwerken en die IC erin kunnen houden.
Dat had wellicht beter geweest  ???

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2018, 20:29:59 »
Inderdaad een interessante vraag. Zal wel een politiek correcte berekening zijn.  ;D

Het staat er wat knullig, maar die 20% slaat op de verlenging van 6 naar 7 rijtuigen. Dat levert per trein 20% extra zitplaatsen op.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2018, 22:21:16 »
1/6 is geen 20% maar slechts 16,7%. Of je moet rijtuigen hebben met een ongelijk aantal zitplaatsen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2018, 22:48:57 »
Waar gaat die extra capaciteit ineens vandaan komen ?
Verplaatsing van het probleem door kortere treinen tussen Eindhoven en Den Haag ?

Groeten, Alexander

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #11 Gepost op: 23 november 2018, 02:25:00 »
Die ongelijkheid is er tussen 1e en 2e klasse.  Een 1e klasse rijtuig heeft 1/3 minder aan zitplaatsen dan een 2e klasse rijtuig. Het toevoegen van een extra 2e klasse rijtuig levert dan 20% meer capaciteit op in de trein.

4x80 2e klasse =320 + 2x60 1e klasse = 120. Totaal 440

440×1,2=528 - 440= 88

Dan laten we de klapstoelen en bagage/fiets/dienstruimte even buiten beschouwing.


De extra capaciteit zou moeten komen van efficiëntere inzet van het materieel. (Keren te Asd ipv Wgm) waardoor er totaal minder stammen nodig zijn en de overige dus verlengd kunnen worden.


Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6212
  • Spoor N
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #12 Gepost op: 23 november 2018, 07:10:15 »
1/6 is geen 20% maar slechts 16,7%. Of je moet rijtuigen hebben met een ongelijk aantal zitplaatsen.
Ja, de rijtuigen hebben een ongelijk aantal zitplaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

62 *

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2018, 08:34:49 »
Nog steeds geen oplossing voor Zwolle-stadshagen  >:(

Albert

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3281
Re: Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2018, 10:01:06 »
De verlenging en het extra rijden van de IC direct zit als volgt:

Momenteel rijdt de Intercity direct Amsterdam-Breda (900) twee keer per uur. De Intercity direct Amsterdam-Rotterdam (1000) rijdt op het andere kwartier ook twee keer per uur. Echter rijdt sinds 9 april de IC Brussel (9200) over de HSL. Deze rijdt in het pad van de 1000. De 9200 rijdt al met zeven rijtuigen en rijdt tussen Amsterdam-Rotterdam in het pad van de 1000. Daarvoor vervalt er dus een 1000. Dit is echter niet zo als de IC Brussel naar Den Haag rijdt. Dit gebeurt vier keer per dag. De andere twaalf keer rijdt de 9200 dus van/naar Amsterdam Centraal.

Volgend jaar krijgt de IC Brussel een eigen pad. Hij rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam dus niet meer in het pad van de 1000. Daardoor rijdt de 1000 weer twee keer per uur. De 900 doet dat ook nog steeds. De 9200 komt hier dus vanaf volgend jaar bovenop. Twaalf keer rijdt de 9200 van/naar Amsterdam en vier keer naar Den Haag Holland Spoor. Wanneer dit laatste het geval is, rijden er dus maar vier Intercity direct treinen tussen Amsterdam en Rotterdam i.p.v. vijf.

De verlenging wordt als volgt gerealiseerd: Door niet meer naar de Watergraafsmeer te rijden met de 900, wordt één stam bespaard. Ook komt er een stam vrij doordat een ombouwproject is afgelopen. Met de rijtuigen van die twee stammen worden de andere stammen verlengd. De Intercity Brussel stammen krijgen hierdoor allemaal twee eerste klasse i.p.v. dat nu vier stammen één eerste klasse hebben.