Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?  (gelezen 7889 keer)

Michel S

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Gepost op: 14 november 2018, 20:04:09 »
Ik zal me even voorstellen. Zoals m'n login naam al doet vermoeden heet ik Michel. Ik ben al een hele tijd geïnteresseerd in het starten met modelbouw waarbij de bouw van de omgeving me het leukst lijkt. Echter, om het compleet te maken dient er minstens 1, wellicht 2 of 3 treinen te rijden.
Nu ben ik al flink aan het lezen op internet waaronder hier op het forum en de Encyclopedie. De hoeveelheid info die ik zie is enorm en tja, soms zie ik even door de bomen het bos niet meer.

Ik wil klein beginnen. Dus met een startsetje (periode 2 of 3 - stoomtrein), misschien een paar wissels en dan langzaam uitbouwen. Ik wil zo'n systeem eerst leren voordat ik veel materiaal aanschaf zonder dat ik er veel kennis van heb.

Ik heb een leuke startset op 't oog. Deze Marklin set heb ik in een lokale winkel voor een mooie prijs gezien, maar dat betekend dan dat ik voor een 3-spoor systeem ga. Nu ben ik verder gaan zoeken, en exact dezelfde set is ook beschikbaar van Trix - en dus voor een 2-spoor systeem.

De eerste keuze die ik moet maken, voor zover ik weet, is of ik een 2-spoor of 3-spoor systeem wil. De puntjes op een 3-spoor systeem zijn voor mij geen no-go, maar een 2-spoor systeem spreekt me uit realisme weer iets meer aan. Echter, wat ik lees is dat een 3-spoor systeem probleemloos keerlussen kan hebben. (Ik heb me nog niet bezig gehouden met een baanplan.) Met een 2-spoor systeem zou dat probleem makkelijk op te lossen moeten zijn met een schakeling.

Echter, ik heb geen elektrotechnische ervaring. Ik ben niet te beroerd om te leren, maar ik wil m'n uitdaging en plezier halen uit het bouwen van de omgeving; niet perse uit het mooi op schema laten rijden van vele treinen in een complex baanplan. (Ik kan heel goed begrijpen dat je hier wel heel veel plezier uit kunt halen!)

Is het bouwen van een 2-spoor baan moeilijker of juist makkelijk dan een 3-spoor baan?

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2018, 20:10:52 »
Als ik jouw eisen zo zie, eenvoudig baanplan, dan maakt het niets uit of je 2 of 3 rail gebruikt.
Het probleem bij 2 rail gebeurd pas bij een keerlus in je baan. Maar in veel gevallen kun je die prima vermijden.

Daarnaast zijn er dus eenvoudige oplossingen beschikbaar waar je geen elektronische kennis voor hoeft te hebben. Gewoon een kant en klare oplossing die je op de juiste manier moet aansluiten.

Dus laat je keuze dan vallen op een mooie startset voor een goede prijs. Die heb je gevonden in deze set, maar is er in 2 en 3 rail, dus dat geeft geen keuzen.

Kies dan voor wat je realistisch vindt. Ook voor de bouw van de omgeving maakt het niet zo veel uit. Enkel een overgang van een weg of pad over de rails heeft invloed omdat je daar wel je contact met je middenrail moet blijven houden.

Groet,
Roelco

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 241
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2018, 20:32:50 »
Als je een 3rail baan ook helemaal weatherd dan vallen de puko's bijna niet op ik heb zelf banen gezien waar ik bijna met mijn neus erop moest om ze te zien.
Ik denk dat meer de gedacht ik heb puko's het probleem zijn dan de puko's zelf.
Ik ben zelf een Marklin rijder en naar mijn idee is het beperkt rails aanbod een van de reden samen met natuurgetrouw dan men van 3rail naar 2 rail overstapt.
zelf vind ik een groot plus punt dat mijn treinen al meer dan een jaar rondrijden zonder dat ik de baan heb schoon gemaakt en ik gebruik ook geen ATF.
Uiteindelijk hoef je jezelf alleen maar te vragen wat vind ik belangrijker alle plus punten van 2rail met alle min punten van 3rail of alle pluspunten van 3rail met alle min punten van 2rail.
Mvg Mark

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2018, 20:39:28 »
Vanuit oogpunt van realisme zou ik voor 2-rail kiezen. Als het je vooral om de aankleding gaat en minder om een complex baanplan dan kan je kiezen voor een baanplan zonder keerlussen. Dan heb je dat probleem ook meteen opgelost.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2018, 20:49:10 »
Als je toch vanaf o wilt starten zou ik ook voor 2 rail gaan.
De keuze in materieel en railsystemen is daar gewoon veel groter in. Zeker voor de toekomst een overweging om mee te nemen.
Rijtuigen en wagons zijn over het algemeen wel simpel om te bouwen naar 2 rail door eht wisselen van wielstellen. Voor locomotieven en treinstellen kan dat best een stuk lastiger zijn.

En kijk eens naar startsets met een Roco/Fleischmann multimaus.
Prima om mee te beginnen.
Gr.
Eric

Michel S

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2018, 21:05:24 »
Dank allen al voor de snelle reacties!
Vanuit een technisch oogpunt zou er verder geen verschil tussen 2 rail of 3 rail moeten zijn? Keerlussen daargelaten.
Ik heb namelijk ook wel ergens (kan helaas de link niet meer vinden) dat een 2 rail systeem iets storing gevoeliger is dan een 3 rail systeem. Of dat alleen te maken had met het (niet) schoonmaken, durf ik nu niet meer te zeggen.

Misschien was mijn vraagstelling te beperkt. Ik ben niet de persoon die makkelijk een soldeerbout pakt, gaat solderen en later nog wat verbindingen aansluit aan een elektrisch kastje. Het gebruik van een multi-meter heb ik al helemaal geen ervaring mee om eventuele storingen mee op te zoeken. Stekkertjes aansluiten gaat me prima af mits de beschrijving er is. Het lezen van elektrische schakelingen heb ik geen kennis van.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #6 Gepost op: 14 november 2018, 21:35:54 »
Het lezen van elektrische schakelingen heb ik geen kennis van.
Daar zal je je toch in moeten verdiepen anders kom je nergens.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #7 Gepost op: 14 november 2018, 21:42:10 »
Laat ik beginnen met opbiechten dat ik een 2-rail rijder ben. :angel: Vroeger wel bij vrienden vaak met (analoog) 3-rail gewerkt.

Zoals eerder gemeld zou ik, zeker omdat je aangeeft meer een aankleding baan te willen maken, 2-rail een logischere keuze vinden. Ook is de beschikbaarheid groter. En nu kan je tegenwoordig bijna al het materieel wel in 3-rail uitvoering krijgen maar voor de rails zit je wel min of meer vast aan Märklin met bijbehorende railgeometrie.

Ander puntje waar je aan moet denken met de keuze is het digitale systeem zelf. Binnen 2-rail is DCC als protocol (lees: taal) het meest gebruikelijke waar dat tegenwoordig bij 3-rail MFX is (en vroeger Motorola/MM). Nu zijn er zowel centrales als decoders die zowel DCC als MFX spreken maar het is dus wel iets om op te letten. Meeste loc's van andere fabrikanten met decoder zullen zowel DCC als MFX spreken maar van de loc's van Märklin zelf weet ik het niet zo goed. :police:

3-rail heeft wel meer contactoppervlak voor de opname van de stroom. Vandaar dat van oudsher 3-rail als bedrijfszekerder te boek staat. Maar ik zou met modern spul zeggen dat het niet veel uit maakt. Beter constructies voor stroomafname, betere kwaliteit rails beschikbaar, vliegwielen en zelfs elektronische "foefjes" in de locs die het beter maken. En schoonmaken van de boel moet je toch 8)

Ik zou me vooral iet laten afschrikken door keerlussen. Analoog waren die misschien nog wel vervelend maar digitaal zijn ze prima op te lossen. Tig kant en klare oplossingen beschikbaar. En mocht je er niet uit komen dan is er hier genoeg kennis aanwezig om je te helpen of iemand die je een zaterdagmiddag "in het echie" wil helpen. (y) Het is namelijk niet iets waar je nog naar om hoeft te kijken als het er eenmaal ligt. Ook kan je natuurlijk altijd nog keerlussen uit je ontwerp laten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #8 Gepost op: 14 november 2018, 21:51:30 »
Daar zal je je toch in moeten verdiepen anders kom je nergens.


Nou, ik heb werkelijk geen enkel stukje kaas gegeten van elektrische schakelingen (ik kan nog net de + en de - uit elkaar houden) en toch rijden mijn treintjes nog hoor  ;D  Dus dat ben ik niet met je eens  ;)


Verder vind ik het punt van Timo ook een sterke, over de aansturing :) Zoals gezegd ben ik niet zo technisch en kan ik niet zo uit de voeten met die grote centrales met al die knopjes en zo. Daarom ben ik erg blij met mijn aansturing via de iPad of mijn smartphone. Ik heb dat via de z21 gedaan van Roco en het aansluiten daarvan is echt een makkie. Even een paar stekkertjes aansluiten en als je dan een nieuwe loc hebt gekocht, kan je die zo in je "bibliotheek" zetten.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 21:55:57 door Rondje_HO »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2018, 23:05:23 »
Als je een 3rail baan ook helemaal weatherd dan vallen de puko's bijna niet op ik heb zelf banen gezien waar ik bijna met mijn neus erop moest om ze te zien.
Ik denk dat meer de gedacht ik heb puko's het probleem zijn dan de puko's zelf.

Bij gewone rails ben ik het nog wel met je eens, maar voor wissels en wissel straten vind ik dat toch een ander verhaal. Op beurzen valt mee elke keer weer op dat je het daarbij juist wel heel goed ziet. Ook wel te verklaren aangezien de sleper over de rails getild moet worden.

Ik ben zelf een Marklin rijder en naar mijn idee is het beperkt rails aanbod een van de reden samen met natuurgetrouw dan men van 3rail naar 2 rail overstapt.
zelf vind ik een groot plus punt dat mijn treinen al meer dan een jaar rondrijden zonder dat ik de baan heb schoon gemaakt en ik gebruik ook geen ATF.

Heb ik met mijn 2rail baan ook weinig last van. Rijd eigenlijk ook altijd wel, zonder te veel schoonmaken en ook zonder ATF.
Wel heb ik bewust gekozen geen vloerbedekking te gebruiken in de treinen ruimte, maar laminaat. Geeft minder stof en dat merk ik echt. Ook geen gordijnen of andere stofproducenten in die ruimte.

Had zelf ook wel aan de roco Multimaus gedacht bij mijn eerste reactie, handig systeem, makkelijk te sturen, niet duur en wel uitbreidbaar.
De link naar de set die hij aangeeft is er alleen niet bij roco/fleischmann. En die hebben op moment ook niet echt mooie sets staan met oudere stoomloks. Dan moet je bij oudere sets kijken, en als je de genoemde set een mooie set vindt, en past bij wat je wil gaan doen kwa tijdperk dan is dat denk ik een prima start.

En het lezen van die schema's, er zijn genoeg kant en klaar oplossingen waarbij het niet meer is dan wat draadjes in de juiste connectors te verbinden en dan moet het werken. Dus als je op tekening een lijntje kunt volgen en die in werkelijk op dezelfde manier kunt verbinden dan ben je er al.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2018, 23:32:41 »
Zoals gezegd ben ik niet zo technisch en kan ik niet zo uit de voeten met die grote centrales met al die knopjes en zo. Daarom ben ik erg blij met mijn aansturing via de iPad of mijn smartphone.
Zo'n smartphone barst toch ook van de knopjes? En die kan je nog niet eens allemaal tegelijk zien.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2018, 08:09:15 »
Daarom ben ik erg blij met mijn aansturing via de iPad of mijn smartphone.
Dan ben ik het met Klaas eens dat je daarmee eerder een uitzondering op de regel bent. Natuurlijk is het voor iedereen persoonlijk maar de meeste die op zien tegen techniek hebben nog meer moeite als er een PC/smartphone/tablet aan te pas komt :) Als digitaal systeem ben ik het er mee eens dat een MultiMaus een mooie simpele oplossing is. Maar denk dat ook een ECoS goed te begrijpen is. Scheelt dat voor alleen digitaal rijden geen gebruik hoeft te maken van de "complexere" functies. Dus ja, twee draadjes voeding aan de centrale en twee draadjes van de centrale aan de rails en rijden. Als technische complexiteit een probleem is zou ik zeker voor de aanschaf eens proberen te "spelen" met de kandidaat centrales. Bijvoorbeeld bij een winkel maar er is vast ook wel een forumgenoot in de buurt waar je er mee mag spelen*. (y)

Nou, ik heb werkelijk geen enkel stukje kaas gegeten van elektrische schakelingen
Elektrische schakelingen snappen en een simpel aansluitschema kunnen lezen/toepassen zijn twee verschillende dingen ;) Eerste is niet nodig maar dingen volgens schema aan kunnen sluiten toch echt wel. Hoef je niet te begrijpen waarom maar een simpel schema kunnen volgen is wel nodig, ook bij de grote merken. En dan is het aansluiten van een wissel bijna ingewikkelder dan het aansluiten van een keerlusmodule :angel:


Timo

* Vandaar dat locatie in je profiel vaak erg handig is :police:
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 10:26:11 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

locofiel

  • Gast
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2018, 09:35:15 »
Michel,

Welkom. (y)

Jouw probleem is een algemeen probleem.
Jouw keuze, 2- of 3 rail, is in feite bepalend voor de rest van je treinenleven. ;)
Laat je dus niet verleiden met leuke startsets, maar -terecht- laat je informeren op fora zoals deze.
Haal eens een boek uitje bibliotheek over model- en miniatuurtreinenbouw.
Daarin wordt uitgelegd hoe te starten om teleurstelling (en dus kapitaalvernietiging) te voorkomen.
Die startsets willen je binden. Het is net als in de printerereld: de printer is bijna gratis, maar de inktpatronen en -toners zijn geldverslinders.

Veel succes met deze prachtige en veelzijdige hobby.

Gr,

Dirk

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2018, 09:42:54 »
8 december is Houten Digitaal.
Nog meer info, nog meer keuze.
mvg
Marco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem?
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2018, 09:57:07 »
Michel,

Welkom. (y)

Jouw probleem is een algemeen probleem.
Jouw keuze, 2- of 3 rail, is in feite bepalend voor de rest van je treinenleven. ;)
Laat je dus niet verleiden met leuke startsets, maar -terecht- laat je informeren op fora zoals deze.

Dirk

Dat doet hij in deze ook niet. Hij heeft een leuke startset gevonden die zowel in 2 rail als in 3 rail beschikbaar is. Dus geen verleiding voor een rail systeem enkel op basis van de startset.