De NS doet volgend jaar een proef met een extra snelle intercitytrein op het traject Amsterdam-Groningen.Als de proef slaagt, worden de extra snelle treinen mogelijk in 2021 in de dienstregeling opgenomen. "Bijvoorbeeld twee keer per uur als spitstrein", zegt de NS. Dat zal niet ten koste gaan van intercity's die nu tussen de twee steden rijden.De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.Bron: www.nos.nl (eindelijk eens een echte intercity i.p.v. een intervillage?!)
160 km per uur? Alleen de hanzelijn is gebouwd voor 160 km/u, maar daar mag op dit moment alleen nog 140 km/u worden gereden.Dus 2 stations minder en een stukje van ongeveer 45 kilometer waar 160 mag worden gereden geeft 15 minuten reiswinst. Spectaculair hoor.
Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.
Altijd leuk dit soort berichten met tegenspraak in 2021 zijn extra snelle treinen mogelijk en vervolgens staat er De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.Ik weet niet of dit de woorden van de NS zijn die de NOS laat weten.
Ik vind het eerder opvallend dat er kennelijk nog iets getest moet worden met materieel dat al 160 km/u rijdt op een lijn waar je al 160/200 km/u mag.
Dienstregelingtechnisch En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
...maakt het zoveel verschil om een trein te plannen met 140 of 160 km/u?
Bovenleidingsspanning is echt geen probleem om 160 km/h te crossen. Testritten tussen Hoofddorp en Hollandspoor gingen met IRM/VIRM prima. Binnen een poep en een zucht zaten de treinen op 176 km/h.