Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:53:02
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 20153 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Gepost op: 06 november 2018, 13:29:26 »
De NS doet volgend jaar een proef met een extra snelle intercitytrein op het traject Amsterdam-Groningen.

Als de proef slaagt, worden de extra snelle treinen mogelijk in 2021 in de dienstregeling opgenomen. "Bijvoorbeeld twee keer per uur als spitstrein", zegt de NS. Dat zal niet ten koste gaan van intercity's die nu tussen de twee steden rijden.

De testtrein rijdt tussen Lelystad en Zwolle, waar nu 140 kilometer per uur wordt gereden, 160 kilometer per uur. De stations Lelystad en Assen worden overgeslagen. De reistijd van ruim twee uur wordt daardoor een kwartier korter.

De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Nieuw materieel
De reistijd tussen Amsterdam en Groningen kan nog met een kwartier extra worden bekort als de NS over nieuwe beveiligingstechnieken beschikt en nieuw materieel, dat 200 kilometer per uur kan rijden. De reis duurt dan ongeveer anderhalf uur.

De NS wil in de toekomst ook de reistijd op ander trajecten bekorten. Op het baanvak Amsterdam-Breda kan al 160 tot 200 kilometer per uur worden gereden.

Het baanvak Amsterdam-Utrecht-Nijmegen is geschikt voor treinen die 160 kilometer per uur kunnen rijden. Nu mag overal maximaal 140 kilometer per uur worden gereden.

Bron: www.nos.nl  (eindelijk eens een echte intercity i.p.v. een intervillage?!)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2018, 13:37:19 »
das een goed plan ben ik eerder bij mijn vriendin hihihihi  (y)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2018, 10:32:11 »
Nou, het lobbyen is nu al begonnen. Nu alleen Lelystad nog. Dat is tenslotte ook provinciehoofdstad   ::).

Drenthe lobbyt om een snellere Randstadtrein toch te laten stoppen in Assen. De NS gaat volgend jaar een snellere intercity testen die de reistijd tussen Amsterdam en Groningen gaat bekorten.

Nu duurt die rit 2 uur en 7 minuten. Tijdens de proef rijdt de snellere trein over de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle en slaat daarbij de stations Lelystad en Assen over. De snelheid gaat omhoog naar 160 km/u. Daardoor neemt de reistijd af met een kwartier.

Als de proef een succes wordt, wil de NS in 2021 op dit traject twee extra spits-intercity's per dag inzetten zonder Assen aan te doen. De provincie Drenthe is teleurgesteld.

Voorbij razen

Station Assen is net aangepast om sneller in- en uitstappen mogelijk te maken. Ook investeert Drenthe in allerlei aanpassingen van het spoornet om het noorden van het land beter bereikbaar te maken en niet om de snellere trein "voorbij te zien razen".

Drenthe is ook verontwaardigd dat de Groningse burgemeester Den Oudsten de proef "in het belang van het hele Noorden" noemt, ook al wordt Assen overgeslagen, schrijft RTV Drenthe. Wethouder Vlieg: "Wij trekken in het Noorden normaal gesproken gezamenlijk op."

De gemeenteraad van Assen draagt haar in een motie op zich voor de tussenstop in te zetten.

Wethouder Vlieg van Assen en gedeputeerde Brink praten eind november met president-directeur Van Boxtel van de NS over de vraag of een tussenstop in de provinciehoofdstad toch mogelijk is.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2018, 11:11:48 »
160 km per uur?  Alleen de hanzelijn is gebouwd voor 160 km/u, maar daar mag op dit moment alleen nog 140 km/u worden gereden.

Dus 2 stations minder en een stukje van ongeveer 45 kilometer waar 160 mag worden gereden geeft 15 minuten reiswinst. Spectaculair hoor.
De bouw van Berkendam is begonnen.

ReneN

  • Gast
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2018, 12:36:33 »
Het zal ook wel eens tijd worden... veel rijtijden zijn sinds 1950 niet meer veranderd, terwijl in de ons omringende landen 160 km/u al jaren heel normaal is. Ook in kleinere landen zoals België en Oostenrijk wordt op sommige trajecten 200 km/u gereden.

Nijmegen - Amsterdam is bijvoorbeeld nog steeds anderhalf uur reistijd, en dat over een relatief geringe afstand van 125 km. Kan echt niet meer anno 2018, vind ik. Het traject Utrecht - Amsterdam is al sinds de viersporigheid in 2007 geschikt voor 200 km/u, wanneer wordt dit eindelijk eens benut?

Ronald1974

  • Gast
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2018, 13:18:57 »
De NS doet volgend jaar een proef met een extra snelle intercitytrein op het traject Amsterdam-Groningen.

Als de proef slaagt, worden de extra snelle treinen mogelijk in 2021 in de dienstregeling opgenomen. "Bijvoorbeeld twee keer per uur als spitstrein", zegt de NS. Dat zal niet ten koste gaan van intercity's die nu tussen de twee steden rijden.

De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Bron: www.nos.nl  (eindelijk eens een echte intercity i.p.v. een intervillage?!)

Altijd leuk dit soort berichten met tegen spraak in 2021 zijn extra snelle treinen mogelijk en vervolgens staat er De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Ik weet niet of dit de woorden van de NS zijn die de NOS laat weten.
Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.

M.v.g. Ronald.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2018, 13:49:21 »
160 km per uur?  Alleen de hanzelijn is gebouwd voor 160 km/u, maar daar mag op dit moment alleen nog 140 km/u worden gereden.

Dus 2 stations minder en een stukje van ongeveer 45 kilometer waar 160 mag worden gereden geeft 15 minuten reiswinst. Spectaculair hoor.
De Hanzelijn is geschikt voor 200 km/u en de Flevolijn voor 160 km/u. Met de Traxx zit je vast aan de 160 km/u maar over een paar jaar met de ICNG kan de 200 km/u benut worden. Nu nog de uitlopers van het spoornet aanpassen en we komen nog eens ergens.

Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.
Aan de andere kant moeten de aanpassingen in anderhalf tot twee jaar wel gedaan kunnen zijn dus heel vreemd vind ik het bericht niet. Ik vind het eerder opvallend dat er kennelijk nog iets getest moet worden met materieel dat al 160 km/u rijdt op een lijn waar je al 160/200 km/u mag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2018, 14:37:26 »
Altijd leuk dit soort berichten met tegenspraak in 2021 zijn extra snelle treinen mogelijk en vervolgens staat er De NS wil met de proef onderzoeken wat er nodig is om de treinen sneller te laten rijden: op het gebied van treintechniek, infrastructuur en in de dienstregeling.

Ik weet niet of dit de woorden van de NS zijn die de NOS laat weten.
Er staat niet dat de snelle treinen in 2021 mogelijk zijn, maar wel dat de treinen mogelijk in 2021 worden toegevoegd. Mogelijk heeft dus twee verschillende betekenissen in dit geval.

Maar persoonlijk lijkt het mij dat je laat weten dat je start met de proef voor extra snelle treinen en op een later tijd stip als er meer bekend is over de proefneming wanneer je deze treinen wil gaan laten rijden.

NS doet dit natuurlijk met de achterliggende gedacht dat I&W de portemonnee een keer mag gaan trekken voor meer en betere infrastructuur. Wat je ziet is gewoon een politiek spel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2018, 14:41:59 »
Ik vind het eerder opvallend dat er kennelijk nog iets getest moet worden met materieel dat al 160 km/u rijdt op een lijn waar je al 160/200 km/u mag.
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Groeten Joop, machinist Lls

ReneN

  • Gast
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #9 Gepost op: 09 november 2018, 15:11:38 »
Inderdaad, het meeste is al een keer uitgeprobeerd. De voornaamste knelpunten zijn de verouderde ATB die vervangen moet worden door ERTMS, de relatief lage bovenleidingspanning en de overwegen. NS-materieel is doorgaans gebouwd met een ruime veiligheidsmarge, zelfs de Hondekoppen hadden al geen probleem met 160 km/u.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #10 Gepost op: 09 november 2018, 15:28:30 »
Dienstregelingtechnisch ;) En verder is het allemaal niet zo heel spannend.
Dat vind ik nog steeds vreemd, maakt het zoveel verschil om een trein te plannen met 140 of 160 km/u? Ik kan me niet herinneren dat dat nodig was na de snelheidsverhoging op Zwolle - Wierden of Zwolle - Kampen.

@Rene: op het enige stuk waar de testtrein 160 km/u rijdt zijn geen overwegen en kan gereden worden onder ERTMS, alleen de bovenleidingsspanning kan daar een knelpunt zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #11 Gepost op: 09 november 2018, 15:42:40 »
@Rick. Zwolle is een belangrijk knooppunt. Heb begrepen dat daar een beetje de kneep zit. Hanzelijn en Flevolijn zijn geen probleem. Al denk ik zelf dat Almere, zoals het er nu bij ligt, alles behalve handig is. 80 km/h wat best ook sneller had gekund en gemogen.

Bovenleidingsspanning is echt geen probleem om 160 km/h te crossen. Testritten tussen Hoofddorp en Hollandspoor gingen met IRM/VIRM prima. Binnen een poep en een zucht zaten de treinen op 176 km/h.
Groeten Joop, machinist Lls

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2018, 17:01:00 »
Citaat
...maakt het zoveel verschil om een trein te plannen met 140 of 160 km/u?

Op zich niet zoveel, maar het is vaak ook niet zinvol bij een knooppuntdienstregeling zoals we die in Nederland al sinds de jaren 70 hebben. Als de rijtijd van knooppunt naar knooppunt maar in het patroon past, is er geen enkele reden om sneller te gaan rijden. Het gevolg daarvan zou nl. zijn dat er bij de knooppunten langer gewacht zou moeten worden op allerlei aansluitingen, tenzij men accepteert dat er bij sneller rijden juist aansluitingen verloren gaan. Maar daarmee wint de reiziger weer helemaal niks op z'n totale reistijd. Zou Assen bijvoorbeeld een perfecte bus-aansluiting regelen als die 'Supercity' daar zou stoppen, of staan de reizigers alleen maar langer te wachten op gewoon dezelfde bus naar Boerengatterveenschemond en omstreken?

Daarbij komen nog zaken als perronbezetting, mogelijk conflicterende treinbewegingen bij splitsingen/aansluitingen en spoorgebruik door langzamere treinen. Vlot van start gaan maar uiteindelijk in blokafstand achter een stoptrein aan sukkelen heeft tenslotte ook weinig zin.

Bovenstaande demonstreert ook meteen een groot nadeel op van een starre knooppuntdienstregeling: het geleidelijk invoeren van wat hogere snelheden levert verdraaid weinig op, en is ook volgens mij in de afgelopen decennia in Nederland inderdaad nauwelijks gebeurd.

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2018, 21:08:37 »
Bovenleidingsspanning is echt geen probleem om 160 km/h te crossen. Testritten tussen Hoofddorp en Hollandspoor gingen met IRM/VIRM prima. Binnen een poep en een zucht zaten de treinen op 176 km/h.
De Thalys reed daar standaard 160 nietwaar?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 12 november 2018, 07:57:09 »
Dat klopt, net als SLT bij de afleveringsritten en waarschijnlijk ook alle nieuwere Sprinters. Met één trein die 160 km/u gaat zal je ook niet in de knel komen met de bovenleidingsspanning. De ICE reed ook zonder problemen 200 km/u tussen Amsterdam en Utrecht in de gewone dienst.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.